DROPS / 198 / 5

Moonlight Reflection by DROPS Design

Stickad matta i DROPS Paris. Arbetet är stickat med 3 trådar, ränder, rätstickning och förkortade varv.

Tags: cirkel, mattor, ränder,

DROPS Design: Modell w-758
Garngrupp C + C + C
-------------------------------------------------------

MÅTT:
Diameter: ca 88 cm.
Omkrets: ca 276 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS PARIS från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
550 g färg 17, naturvit
500 g färg 32, ljus lavendel
150 g färg 41, senap

STICKFASTHET:
12 maskor på bredden och 24 varv på höjden med rätstickning och 3 trådar = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKOR NR 7: Längd på 60 och 80 cm. Vi rekommenderar att det används fler rundstickor allt eftersom omkretsen ökar (använd 3 eller 4 rundstickor på 80 cm).

Garnet till detta mönstret kostar 196kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MATTA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka från ca mitten av mattan och runt i delar. Det stickas först en rund cirkel, sedan stickas det delar i förkortade varv, rätstickning och ränder.

MATTA:
Lägg upp 8 maskor på rundsticka 7 med 3 trådar ljus lavendel. Sticka 1 varv rätt (= från avigsidan). Arbetet stickas sedan i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. På nästa varv börjar ökningen så här:
VARV 1 (= från rätsidan): Sticka * 1 rätmaska, 1 omslag * sticka från *-* till det återstår 1 maska, sticka 2 maskor i sista maskan = 16 maskor.
VARV 2 OCH ALLA VARV FRÅN AVIGSIDAN: Stickas räta, omslagen stickas vridna, det ska inte bli hål.
VARV 3: Sticka * 2 rätmaskor, 1 omslag *, sticka från *-* till det återstår 2 maskor, sticka 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska = 24 maskor.
VARV 5: Sticka * 3 rätmaskor, 1 omslag *, sticka från *-* till det återstår 3 maskor, sticka 2 rätmaskor, 1 omslag, 1 rätmaska = 32 maskor
VARV 7: Sticka * 4 rätmaskor, 1 omslag *, sticka från *-* till det återstår 4 maskor, sticka 3 rätmaskor, 1 omslag, 1 rätmaska = 40 maskor.
Sticka 1 varv rätt från avigsidan, omslagen stickas vridna, det ska inte bli hål.
Sy ihop cirkeln i yttersta maskbågarna.
Nu stickas arbetet vidare i delar så här:

DEL 1:
Sticka sedan i 3 trådar naturvit. Nu stickas det förkortade varv fram och tillbaka i rätstickning, så här:
Sätt 1 markör, denna markerar början av varvet.
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor före markören (= 38 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor före markören (= 36 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor före markören (= 34 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor före markören (= 32 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 5 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 6 maskor före markören (= 30 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 6 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 6 maskor före markören (= 28 maskor), vänd, strama tråden.
Fortsätt så, dvs det stickas över 2 maskor mindre för varje gång det vänds, till det har stickats 1 varv över de sista 4 maskorna från avigsidan (= 18 varv rätstickning).
Klipp av tråden. Sticka sedan runt med 3 trådar senap så här:
Börja vid markören (= början av varvet).
VARV 1: Sticka * 2 rätmaskor, 1 omslag (dvs det görs 1 omslag över där det förkortade varvet vändes och) * sticka från *-* runt hela varvet (= 20 maskor ökade) = 60 maskor.
VARV 2: Sticka avigt över alla maskorna (omslagen stickas inte vridna, det ska bli hål). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

DEL 2:
Flytt markören 30 maskor (dvs början på varvet förskjuts nu med 30 maskor, del 2 stickas sedan med början från markören).
Sticka med 3 trådar ljus lavendel så här:
VARV 1: Sticka * 2 rätmaskor, 1 omslag *, sticka från *-* över alla maskorna = 90 maskor.
VARV 2: Sticka avigt, omslagen stickas vridna, det ska inte bli hål.
Nu stickas del 2 med förkortade varv fram och tillbaka i rätstickning så här:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 3 maskor före markören (= 87 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 3 maskor före markören (= 84 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 6 maskor före markören (= 81 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 6 maskor före markören (= 78 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 5 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 9 maskor före markören (= 75 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 6 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 9 maskor före markören (= 72 maskor), vänd, strama tråden.
Fortsätt så, dvs det stickas över 3 maskor mindre för varje gång det vänds, till det har stickats 1 varv över de sista 6 maskorna från avigsidan (= 28 varv rätstickning).
Klipp av tråden.
Sticka sedan runt med 3 trådar senap så här:
Börja vid markören (= början av varvet).
VARV 1: Sticka * 3 rätmaskor, 1 omslag (dvs det görs 1 omslag över där det förkortade varvet vändes) * sticka från *-* runt hela varvet (= 30 maskor ökade) = 120 maskor.
VARV 2: Sticka avigt över alla maskorna (omslagen stickas inte vridna, det ska bli hål).

DEL 3:
Flytta markören 60 maskor (dvs början på varvet förskjuts nu med 60 maskor, del 3 stickas sedan med början från markören).
Sticka med 3 trådar naturvit så här:
VARV 1: Sticka * 4 rätmaskor, 1 omslag *, sticka från *-* över alla maskorna = 150 maskor.
VARV 2: Sticka avigt, omslagen stickas vridna, det ska inte bli hål.
Nu stickas del 3 med förkortade varv fram och tillbaka i rätstickning så här:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 5 maskor före markören (= 145 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 5 maskor före markören (= 140 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 10 maskor före markören (= 135 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 10 maskor före markören (= 130 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 5 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 15 maskor före markören (= 125 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 6 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 15 maskor före markören (= 120 maskor), vänd, strama tråden.
Fortsätt så, dvs det stickas över 5 maskor mindre för varje gång det vänds, till det har stickats 1 varv över de sista 10 maskorna från avigsidan (= 28 varv rätstickning).
Klipp av tråden.
Sticka sedan runt med 3 trådar senap så här:
Börja vid markören (= början av varvet).
VARV 1: Sticka * 5 rätmaskor, 1 omslag (dvs det görs 1 omslag över där det förkortade varvet vändes) * sticka från *-* runt hela varvet (= 30 maskor ökade) = 180 maskor.
VARV 2: Sticka avigt över alla maskorna (omslagen stickas inte vridna, det ska bli hål).

DEL 4:
Flytta markören 90 maskor (dvs början av varvet förskjuts nu med 90 maskor, del 4 stickas med början från markören).
Sticka med 3 trådar ljus lavendel så här:
VARV 1: Sticka * 6 rätmaskor, 1 omslag *, sticka från *-* över alla maskorna = 210 maskor.
VARV 2: Sticka avigt, omslagen stickas vridna, det ska inte bli hål.
Nu stickas del 4 med förkortade varv fram och tillbaka i rätstickning så här:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 7 maskor före markören (= 203 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 7 maskor före markören (= 196 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 14 maskor före markören (= 189 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 14 maskor före markören (= 182 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 5 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 21 maskor före markören (= 175 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 6 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 21 maskor före markören (= 168 maskor), vänd, strama tråden.
Fortsätt så, dvs det stickas över 7 maskor mindre för varje gång det vänds, till det har stickats 1 varv över de sista 14 maskorna från avigsidan (= 28 varv rätstickning).
Klipp av tråden.
Sticka sedan runt med 3 trådar senap så här:
Börja vid markören (= början av varvet).
VARV 1: Sticka * 7 rätmaskor, 1 omslag (dvs det görs 1 omslag över där det förkortade varvet vändes ) * sticka från *-* runt hela varvet (= 30 maskor ökade) = 240 maskor.
VARV 2: Sticka avigt över alla maskorna (omslagen stickas inte vridna, det ska bli hål).

DEL 5:
Flytta markören 120 maskor (dvs början av varvet förskjuts nu med 120 maskor, del 5 stickas med början från markören).
Sticka sedan med 3 trådar naturvit så här:
VARV 1: Sticka * 8 rätmaskor, 1 omslag *, sticka från *-* över alla maskorna = 270 maskor.
VARV 2: Sticka avigt, omslagen stickas vridna, det ska inte bli hål.
Nu stickas del 5 med förkortade varv fram och tillbaka i rätstickning så här:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 9 maskor före markören (= 261 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 9 maskor före markören (= 252 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 18 maskor före markören (= 243 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 18 maskor före markören (= 234 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 5 (= rätsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 27 maskor före markören (= 225 maskor), vänd, strama tråden.
VARV 6 (= avigsidan): Sticka rätmaskor till det återstår 27 maskor före markören (= 216 maskor), vänd, strama tråden.
Fortsätt så, dvs det stickas över 9 maskor mindre för varje gång det vänds, till det har stickats 1 varv över de sista 18 maskorna från avigsidan (= 28 varv rätstickning).
Klipp av tråden.
Sticka runt med 3 trådar senap så här:
Börja vid markören (= början av varvet).
VARV 1: Sticka * 9 rätmaskor, 1 omslag (dvs det görs 1 omslag över där det förkortade varvet vändes ) * sticka från *-* runt hela varvet (= 30 maskor ökade) = 300 maskor.
VARV 2: Sticka avigt över alla maskorna (omslagen stickas inte vridna, det ska bli hål).

DEL 6:
Flytta markören 150 maskor (dvs början av varvet förskjuts nu med 150 maskor, del 6 stickas med början från markören).
Sticka med 3 trådar ljus lavendel så här:
VARV 1: Sticka * 10 rätmaskor, 1 omslag *, sticka från *-* över alla maskorna = 330 maskor.
VARV 2: Sticka avigt, omslagen stickas vridna, det ska inte bli hål.
Maska av med rätmaskor.

Kandice 05.05.2019 - 18:47:

Can a bulky yarn or thicker replace the 3 strands of Aran?

DROPS Design 06.05.2019 kl. 10:14:

Dear Kandice, you will read more about alternatives here. Happy knitting!

Maribel 10.02.2019 - 00:38:

Preciosa alfombra.

Andrea 06.02.2019 - 10:55:

Ich mag eure Designs und dieses hat mich überrascht, wie hübsch.

Martina 25.01.2019 - 10:27:

The Eye

Babs 23.01.2019 - 17:14:

"Coolio"

Steffi 17.01.2019 - 09:11:

Circles and lines

Elaine 16.01.2019 - 01:03:

All of the moons

Marianne Larsen 14.01.2019 - 14:55:

Super flot

Anja M. 10.01.2019 - 11:16:

Interessante Idee! Die Schuhe find ich klasse:-) Wo kann ich die herbekommen?

Sophie HÄusled 08.01.2019 - 05:52:

Glücksauge

Kommentér oppskrift DROPS 198-5