DROPS / 190 / 6

Waterfront Bikini by DROPS Design

Hæklet bikini med viftemønster. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Safran

DROPS Design: Model e-278
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
BIKINITOP:
50-100-100-100 g farve 19, rød

BIKINITRUSSER:
100-100-100-100 g farve 19, rød

OBS: Garnmængden er angivet pr del, hvis begge dele hækles vil der gå ca 150-150-150-200 g Safran totalt.

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 3 – eller den nål du skal bruge for at få 24 fastmasker og 22 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 19.9kr. Læs mere.

På begyndelsen af hver række med fastmasker, hækles 1 luftmaske (luftmasken erstatter ikke første fastmaske).
På begyndelsen af hver række med stangmasker, hækles 3 luftmasker (luftmaskerne erstatter ikke første stangmaske).

MØNSTER-1 (gælder bikinitrusser):
* 1 række fastmasker, 1 række stangmasker *, hækl fra *-* til færdigt mål.

INDTAGNINGSTIPS (gælder bikinitrusser):
Tag ind på stangmaske-rækken således:
* hækl 1 stangmaske i hver af de første 2 fastmasker, men vent med sidste omslag og gennemtræk på begge disse stangmasker, slå om og træk omslaget gennem alle 3 løkker på nålen *, hækl 1 stangmaske i hver fastmaske til der er 2 fastmasker tilbage, gentag fra *-* (= 2 stangmasker taget ind).
Tag ind på fastmaskerækken således:
* hækl 1 fastmaske i hver af de første 2 stangmasker, men vent med sidste omslag og gennemtræk på begge disse fastmasker, slå om og træk omslaget gennem alle 3 løkker på nålen *, hækl 1 fastmaske i hver stangmaske til der er 2 stangmasker tilbage, gentag fra *-* (= 2 fastmasker taget ind)

UDTAGNINGSTIPS (gælder bikinitrusser):
Der tages 2 stangmasker ud i hver side på en række således: Hækl 3 stangmasker i første stangmaske, hækl 1 stangmaske i hver fastmaske til der er 1 fastmaske tilbage, hækl 3 stangmasker i sidste fastmaske.
Der tages 1 stangmaske ud i hver side på en række således: Hækl 2 stangmasker i første stangmaske, hækl 1 stangmaske i hver fastmaske til der er 1 fastmaske tilbage, hækl 2 stangmasker i sidste fastmaske.
----------------------------------------------------------

BIKINITOP:
Der hækles først 2 løse skåle. Derefter hækles de 2 skåle sammen.

HØJRE SKÅL:
Der hækles først en rude, derefter hækles der videre frem og tilbage langs 2 af siderne på denne rude.
RUDE:
Hækl 23-25-29-31 løse luftmasker på nål 3 med Safran. Vend og hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hækl 1 fastmaske i hver af de resterende 21-23-27-29 luftmasker = 22-24-28-30 fastmasker. Videre hækles der frem og tilbage med 1 fastmaske i hver fastmaske – læs HÆKLEINFORMATION. Hækl totalt 21-23-27-29 rækker.
Næste række hækles således (= fra vrangen): Hækl 1 fastmaske i hver af de første 21-23-27-29 fastmasker, 3 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske om hver af de næste 21-23-27-29 rækker = 45-49-57-61 fastmasker.
OVERDEL:
Næste række hækles således (= fra retsiden): Hækl 1 fastmaske i hver af de første 22-24-28-30 fastmasker, 2-3-3-3 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 22-24-28-30 fastmasker ned langs siden = 46-51-59-63 fastmasker.
Næste række hækles således (= fra vrangen): Hækl 1 fastmaske i hver af de første 23-26-29-31 fastmasker, 0-0-3-3 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 23-25-29-31 fastmasker = 46-51-61-65 fastmasker.
Næste række hækles således (= fra retsiden): Hækl 1 fastmaske i hver af de første 23-26-31-32 fastmasker, 0-0-0-2 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 23-25-30-32 fastmasker = 46-51-61-66 fastmasker.
Videre hækles der frem og tilbage med 1 fastmaske i hver fastmaske. Hækl totalt 14-16-18-20 rækker.
Næste række hækles således (= fra vrangen): Hækl A.1a, A.1b totalt 8-9-11-12 gange i bredden, A.1c og A.1d. Fortsæt til A.1 er færdig i højden. Klip og hæft tråden.

VENSTRE SKÅL:
Hækl på samme måde som højre skål, men alle rækker fra retsiden = vrangen og alle rækker fra vrangen = retsiden.

KANT:
Nu hækles de 2 skåle sammen til en top. OBS: Sørg for at der hækles over begge skåle set fra retsiden!
Start i hjørnet på højre skål – se cirkel på måleskitsen. Hækl 1 fastmaske om første række, * 3 luftmasker, spring over 3 rækker, 1 fastmaske om næste række *, hækl fra *-* langs med hele siden, sæt 1 mærke i dette hjørne, fortsæt på underkanten af skålen og hækl 1 fastmaske i hver af de 22-24-28-30 fastmasker, 1 fastmaske om hver af de 14-16-18-20 rækker, 4 fastmasker om yderste række på hulmønsteret, fortsæt over venstre skål, hækl 4 fastmasker om yderste række på hulmønsteret, hækl 1 fastmaske om hver af de 14-16-18-20 rækker, 1 fastmaske i hver af de 22-24-28-30 fastmasker, sæt 1 mærke her, fortsæt på siden af skålen og hækl 1 fastmaske om første række, * 3 luftmasker, spring over 3 rækker, 1 fastmaske om næste række *, hækl fra *-* langs hele siden, fortsæt op til hjørnet på venstre skål – se trekant på måleskitsen. Klip og hæft tråden.
Nu hækles der over fastmaskerne fra mærke til mærke (= 80-88-100-108 fastmasker), hækl således med start fra vrangen: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske Samtidig med at maskeantallet justeres til 81-86-96-101 fastmasker. Vend og hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
Næste række hækles således (= fra vrangen): A.1a, A.1c, A.1b totalt 15-16-18-19 gange i bredden og A.1d. Fortsæt til A.1 er færdig i højden, klip og hæft tråden.

SNOR:
Hækl en luftmaskerække på ca 120-130-150-160 cm. Buk snoren dobbelt, træk løkken gennem en luftmaskebue i hjørnet øverst på skålen, træk snoren gennem løkken. Lav en snor på samme måde og hæft den i den anden skål.
Hækl en luftmaskerække på ca 90-100-120-130 cm. Buk snoren dobbelt, træk løkken gennem en luftmaskebue i hjørnet nederst på skålen, træk snoren gennem løkken. Lav en snor på samme måde og sy fast den i den anden skål.
----------------------------------------------------------

BIKINITRUSSER:
Bikinitrusserne hækles i stangmasker og fastmasker, med en kant på for-/bagstykket, og bindebånd i siderne. Der startes øverst på forstykket og hækles i et til bagstykket.

Hækl 78-90-95-113 luftmasker på nål 3 med Safran. Vend og hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, derefter hækles der 1 stangmaske i hver af de næste 4-1-1-4 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 4 luftmasker *, hækl fra *-* totalt 14-17-18-21 gange = 61-70-74-89 stangmasker. Læs HÆKLEINFO! Videre hækles der MØNSTER-1 – se forklaring over, og på næste række tages der 1 stangmaske ind i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver række med stangmasker totalt 16-18-19-21 gange og på hver 3.-3.-2.-2. række med fastmasker totalt 5-6-7-11 gange = 19-22-22-25 stangmasker/fastmasker. Arbejdet måler ca 18-20-22 cm – HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Fortsæt med mønster-1 uden udtagninger til arbejdet måler 22-25-27-29 cm. På næste række med stangmasker tages der 2 stangmasker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver række med stangmasker totalt 11-14-16-17 gange, derefter tages der 1 stangmaske ud i hver række med stangmasker totalt 9-6-5-4 gange = 81-90-96-101 stangmaske. Fortsæt med mønster-1 som før til arbejdet måler 45-49-51-54 cm – afpas at sidste række hækles med stangmasker.

KANT:
Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske Samtidig med at der tages 0-1-0-0 fastmaske ud = 81-91-96-101 fastmasker. Næste række hækles således: Hækl A.1a, A.1b totalt 16-18-19-20 gange i bredden, A.1c og A.1d. Fortsæt til A.1 er færdig i højden. Klip og hæft tråden.
Hækl en kant på forstykket på samme måde – OBS: Der hoppes over de luftmasker som der ikke blev hæklet i.

SNOR:
Hækl en luftmaskerække på ca 70-90-100-110 cm. Buk snoren dobbelt, træk løkken gennem en luftmaskebue i hjørnet øverst på bikinitrusserne, træk snoren gennem løkken. Lav totalt 4 stk og træk gennem hvert hjørne.

Diagram

= luftmaske
= fastmaske
= stangmasker i masken
= stangmasker om luftmasken
= dobbeltstangmaske i masken
= 4 luftmasker
= rækken er allerede hæklet - Start på næste række!

Jessica 16.03.2019 - 18:21:

Bonjour, je souhaiterais crocheter ce modèle de bikini avec le fil safran comme indiqué, mais je souhaiterais savoir si abec le fil safran on peut se baigner? Le maillot ne devient il pas trpp lourd ou gorgé d'eau? Merci d'avance pour votre reponse.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 08:57:

Bonjour Jessica, ce type de maillots de bain au crochet est conçu pour la plage/les séances de bronzage, pas pour se baigner. Bon crochet!

Deborah 22.08.2018 - 15:32:

Die nächste Reihe wie folgt häkeln (= Rück-Reihe): A.1a, A.1b insgesamt 8-9-11-12 x in der Breite, A.1c und A.1d. A.1 in der Höhe zu Ende häkeln. Den Faden abschneiden und vernähen. Diesen Teil der Anleitung verstehe ich nicht. Was muss ich da genau machen?

DROPS Design 22.08.2018 kl. 23:29:

Sie häkeln die Diagramme in der angegebenen Reihenfolge, ab der Rück-Reihe. D.h. die Rück-Reihe beginnt mit A.1a, dann häkeln Sie A.1b so oft in der Reihe, wie es Ihrer Größe entspricht, zuletzt häkeln Sie A.1c 1x und A.1d 1 x in der Reihe. Das ganze Diagramm A.1a bis A.1d ist A.1. Wenn Sie die Diagramme zu Ende gehäkelt haben, d.h. wenn Sie beide Reihen von A.1a bis A.1d gehäkelt haben (= Rück-Reihe und Hin-Reihe), wird die Arbeit beendet.

Zuzana 08.07.2018 - 10:01:

Are there really more than 20 rows in the beggining? On the picture I see 16 and I have a square after 12 rows, with 24 DC in the row.

DROPS Design 09.07.2018 kl. 08:32:

Dear Zuzana, you first work 21 rows for the square in the first size. Remember to check your gauge, you should have 24 dc x 22 rows = 10 x 10 cm. Adjust the hook size if required and remember to keep the same tension while crocheting piece. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 190-6