DROPS Baby / 31 / 25

Mini Snow Boots by DROPS Design

Strikkede sokker med snoning og rib til baby. Størrelse 1 mdr – 4 år. Arbejdet er strikket i DROPS Puna

Tags: snoning, sokker,

DROPS Design: Model pu-002-by
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2- 3/4) år
Passer fodlængde: 10-11-12 (14-16) cm
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-50-50 (50-50) g farve 02, beige

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPINDE – til snoningerne.
----------------------------------------------------------

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 21.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 20.95kr. Læs mere.

Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde.
Slå 48-52-52 (56-56) masker op på strømpepinde 2,5 med Puna. Strik A.1 (= 2 masker) over de første 18-20-20 (22-22) masker, A.2a (= 13 masker) og afslut med A.3 (= 2 masker) over de resterende 17-19-19 (21-21) masker. Når A.2a er strikket 1 gang i højden strikkes A.2b over A.2a. Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 5-6-6 (6-7) cm strikkes der som før til der er 1 maske tilbage på omgangen, strik den sidste maske og de 2 første masker ret samme alle 3 (= 2 masker taget ind), strik 4 omgange, derefter strikkes 3 masker (= 1 vrang, 1 drejet ret, 1 vrang) vrang sammen midt bagpå (= 2 masker taget ind) = 44-48-48 (52-52) masker.
Når arbejdet måler ca 8-9-10 (11-12) cm, sørg for at næste omgang i A.2b er 1. eller 3.omgang, strik over de første 16-18-18 (20-20) masker, sæt dem derefter på 1 tråd, strik over de næste 13 masker og behold disse på pinden (A.2b = overstykke) og strik over de resterende 15-17-17 (19-19) masker og sæt dem derefter på 1 tråd. Klip tråden og fortsæt frem og tilbage med A.2b over de 13 masker på pinden.
Når overstykket måler 3½-4-5 (6½-7½) cm strikkes der 10-12-14 (20-22) masker op på hver side af overstykket og maskerne fra trådene sættes tilbage på pinden = 64-72-76 (92-96) masker. Strik rib (= 1 vrang, 1 drejet ret) rundt, over alle masker i 1½-2-2½ (3-3½) cm, derefter lukkes de første 26-30-32 (40-42) masker af, strik rib som før over de næste 13 masker og luk de sidste 25-29-31 (39-41) masker af.
Strik rib frem og tilbage i 9-10-11 (13-15) cm over de sidste 13 masker til sål. Masken som strikkes drejet ret fra retsiden, strikkes vrang fra vrangen.
Luk af og sy sålen til sokken – sy yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.
Strik 1 sok til på samme måde.

Diagram

= drejet ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= vrang fra retsiden, ret fra vrangen
= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= sæt 3 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 1 ret, strik 3 ret fra snoningspinden
= sæt 1 maske på snoningspind foran arbejdet, strik 3 masker ret, strik 1 maske ret fra snoningspinden

Darby Clifford- Rosengren 08.02.2019 - 10:28:

The diagram shows slipping four stitches onto the cable needle while the explanation says 3. The stitch numbers needs to be four. Is there a mistake?

DROPS Design 08.02.2019 kl. 11:58:

Dear Mrs Clifford- Rosengren, pattern is right, you are working a cable over 4 sts, first slipping 3 sts behind, then K1 and K3 from cable needle, then slipping 1 st in front of piece, K3 and K1 from cable needle. Happy knitting!

Diane Briel 24.01.2019 - 01:49:

Do you work A 2a only once? And the work A 2b to make the cables?

DROPS Design 24.01.2019 kl. 10:03:

Dear Mrs Briel, that's correct, you work A.2a only once in height, then work A.2b (= 4 rows) and repeat these 4 rows in height. Happy knitting!

Frances Darby Clifford-Rosengren 07.01.2019 - 14:41:

My problem is the same as Pauline's: how can there be a wrong or right side when knitting in the round on dp needles???

DROPS Design 07.01.2019 kl. 15:55:

Dear Mrs Darby Clifford-Rosengren, A.2b is first worked in the round on the leg, then back and forth for the top of foot (later in the pattern). Happy knitting!

Elena 21.11.2018 - 00:55:

Non riesco a capire bene come cominciare... come lavoro i diagrammi in tondo al primo giro? A coste, ma con diritto ritorto? Grazie

DROPS Design 21.11.2018 kl. 06:43:

Buongiorno Elena. Sì è corretto, nei primi tre giri lavora le coste con il diritto ritorto,quindi lavorando la maglia nel filo dietro. Buon lavoro!

Martina 09.11.2018 - 22:31:

Hallo, Habe bereits Baby Akorn gestrickt und möchte noch diese Söckchen dazu machen. Kann ich die Socken auch mit Nadelgröße 4 und 21 Maschen=10 cm stricken? Oder wäre das Ergebnis nicht so schön?

DROPS Design 12.11.2018 kl. 08:21:

Liebe Martina, wenn Sie größere Nadeln benutzen, werden die fertige Söckchen nicht die richtige Größe haben, da die Maschenprobe zu diesem Modell ist 24 M x 34 Reihe glatt = 10 x 10 cm - wir haben Nadelgröße Nr 2,5 benutzt, aber am besten eine Maschenprobe zuerst stricken, und die Nadelgröße anpassen wenn es nötig ist. Viel Spaß beim stricken!

Pauline 24.10.2018 - 10:52:

On reviewing the pattern I assume that Since we knit in the round on 3 needles, there is no wrong side, we work right side continuously? But pattern specifies right and wrong side, how can this be???

DROPS Design 24.10.2018 kl. 15:41:

Dear Pauline, you will work A.2b back and forth over the middle stitches on top of foot. Happy knitting!

Francesca 14.10.2018 - 12:15:

Buongiorno. Purtroppo non mai fatto calze ma vorrei provare e chiedo: poso lavorare con i circolari? I ferri a doppia punta devono essere 4 giusto?

DROPS Design 14.10.2018 kl. 21:38:

Buonasera Francesca, per lavorare calze così piccole sono necessari i ferri a doppia punta. Può usarne 3 e lavorare con il quarto, oppure 4 e lavorare con il quinto. Buon lavoro!

Freya 05.10.2018 - 15:25:

Hi, I have knitted the upper foot and need to pick up 12 stitches on each side. I have never picked up stitches before and don't understand where I should start? Do I start picking up to the left of the upper foot using the same yarn I've been knitting with and work my way round the sock taking the stitches off the holders as I go until I get round to the right of the upper foot and pick up 12 there too? Or do I pick them up separately on each side with new yarn, leaving tails to sew in?

DROPS Design 05.10.2018 kl. 15:37:

Dear Freya, yes correct, you pick up sts along the left side of the upper foot with the same yarn you used for upper foot, then work the sts from thread, pick up sts on the right side of upper foot and continue now in the round. Happy knitting!

Elena 21.09.2018 - 08:17:

Buongiorno, avrei intenzione di sostituire Puna con Merino extra fine per confezionare un paio di snow boot per 12/18 mesi. Bastano 50 grammi di filato? Grazie, Elena.

DROPS Design 21.09.2018 kl. 09:29:

Buongiorno Elena. Sì dovrebbero bastare. 50 gr di Puna corrispondono a 53 gr di Merino extra fine, ma dovrebbe riuscire ugualmente a completare il lavoro con 1 gomitolo. Buon lavoro!

Carole Ryan 26.08.2018 - 00:58:

I am having a hard time starting these. Bought the yard and needles from you. Is there a video that shows how to do the A.1 stitches? “Knit twisted from right side,purl from wrong side” Is that done on the same 1 stitch? Also “purl from the right side, knit from the wrong side”. Is this all done on the same stitch as well?

DROPS Design 26.08.2018 kl. 07:45:

Hi Carole, You are working back and forth, so the symbol for knit twisted from the right side, purl from the wrong side means that you knit those stitches twisted (i.e. knit in the back loop of the stitch) when working from the right side and purl the same stitches when working from the wrong side. In the same way, there is a symbol in the diagram which means that you purl stitches from the right side and knit them from the wrong side. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 31-25