DROPS Baby / 31 / 24

Aiden Socks by DROPS Design

Strikkede tøfler til baby med snoninger og rib. Størrelse 1 mdr – 4 år. Arbejdet er strikket i DROPS Lima

Tags: snoning, tøfler,

DROPS Design: Model li-004-by
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2- 3/4) år
Passer fodlængde: 10-11-12 (14-16) cm
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-50-50 (50-50) g farve 0206, lys beige

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE nr 3,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPIND – til snoningerne.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 15.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 15.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 15.5kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse.
----------------------------------------------------------

TØFLER:
Arbejdet strikkes rundt fra midt under sålen og op til skaftet. Omgangen starter midt bagpå. Slå 38-42-46 (58-66) masker op på strømpepinde 3,5 med Lima. Sæt 1 mærke 19-21-23 (29-33) masker ind i arbejdet (= midt foran). Strik 1 omgang ret. Derefter tages der ud således:
1.OMGANG: Strik 1 maske ret, slå om, strik ret til der er 1 maske tilbage før mærket midt foran, slå om, strik 2 masker ret (mærket sidder midt mellem disse masker), slå om, strik ret til der er 1 maske tilbage, slå om, strik 1 maske ret (= 4 masker taget ud).
2.OMGANG: Strik ret, omslagen strikkes drejet ret, der skal ikke blive hul.
Gentag 1. og 2.omgang totalt 3 gange = 50-54-58 (70-78) masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Strik 2 omgange ret. Strik 1 omgang vrang. Sålen er nu strikket færdig og der fortsættes at strikke mønster over alle masker således:
Strik A.1a (= 25-27-29 (35-39) masker), (mærket midt foran), strik A.2a (= 25-27-29 (35-39) masker). Fortsæt rundt i mønster således. Når A.1a og A.2a er strikket 1 gang i højden er der 40-44-48 (52-60) masker på pindene. Derefter strikkes A.1b over A.1a og A.2b over A.2a. Gentag A.1b og A.2b i højden til arbejdet måler totalt 7-9-12 (12-14) cm. Strik A.1c over A.1b og A.2c over A.2b = 44-48-52 (56-64) masker. Derefter strikkes der rib således: Strik A.1d over A.1c og A.2d over A.2c. Når arbejdet måler 13-16-20 (21-24) cm (der er nu 2 cm tilbage), strikkes der 2 huller til bindebånd i siden således: Strik 7-9-9 (11-11) masker som før, strik 2 masker ret sammen, slå om (= 1 hul), strik 2 masker som før, strik 2 masker ret sammen, slå om (= 1 hul), strik videre som før omgangen ud. Fortsæt med rib som før, omslagen strikkes ikke drejet, der skal blive hul. Når arbejdet måler 15-18-22 (23-26) cm, lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer, luk evt af med 1 pinde nr større. Sy sømmen under tøflen i yderste led af yderste maske. Strik 1 tøffel til, og når der lukkes af til hul til bindebåndet, lukkes der af i slutningen af omgangen, dvs: Strik som før til der er 13-15-15 (17-17) masker tilbage, strik 2 masker ret sammen, slå om, 2 masker ret, 2 masker ret sammen, slå om, strik videre som før omgangen ud.

BINDEBÅND:
Klip 2 tråde Lima à ca 1 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Buk ribben ca halvvejs ned og træk snoren gennem hullerne, bind en sløjfe. Lav 1 bindebånd til hver af tøflerne.

= sæt 2 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 2 ret, strik 2 masker ret fra snoningspinden
= sæt 2 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 2 masker ret, strik 2 masker ret fra snoningspinden
= lav et omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes ikke drejet på næste omgang, det skal blive hul
= lav et omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes drejet på næste omgang, det skal ikke blive hul
= 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 2 ret, løft den løse maske over
= ingen maske

Kommentarer (15)

Skriv din kommentar her!

Fanny 16.12.2018 - 22:37:

Bonjour ! Lorsque il est dit de glisser une maille à l'endroit, de tricoter 2 mailles endroit et de passer la maille glissée sur la maille tricotée, faut-il tricoter ensemble les deux mailles à l'endroit ou alors passer la maille glissée par dessus les deux mailles endroit ? Merci beaucoup pour votre site qui est une mine d'idée et d'astuces, encore bravo !

DROPS Design 17.12.2018 kl. 10:19:

Bonjour Fanny, cette vidéo montre comment tricoter cette petite torsade: on glisse 1 m, on tricote 2 m et on passe la m glissée par-dessus les 2 m tricotées. Bon tricot!

Sophia 29.11.2018 - 00:49:

Ich habe gerade die Frage nach dem Gespiegelten Muster gestellt und soeben den Sinn hinter A1 und A2 verstanden 🙈Jetzt kenn ich mich wieder aus, entschuldigen Sie bitte meine schusselige Frage! Die Anleitung ist wirklich super 👍

Sophia 29.11.2018 - 00:46:

Hallo, ich habe mit diesen hübschen Baby schühchen begonnen und frage mich nun, ob das Muster gespiegelt gestrickt werden muss nach der Mitten Markierung? Dem Photo nach schon denke ich... Vielen Dank für die Hilfe!

DROPS Design 29.11.2018 kl. 09:45:

Liebe Sofia, ja genau, das Muster wird gespiegelt gestrickt: in A.1a beginnen Sie mit dem Struckturmuster, Schmallen Zopf(Zöpfe je nach der Grösse) und Zopf (M vorne) un Strukturmuster (mit Abnahmen), nach der Markierung stricken Sie A.2a und Sie beginnen jetzt mit dem Struksturmuster (mit Abnhamen), Zopf (M hinten), Schmallen Zopf, Strukturmuster. Viel Spaß beim stricken!

Letty Cárdenas 28.10.2018 - 15:14:

Hola, me encantaron, tienen el tutorial? Si lo tienen me lo pueden mandar por favor, gracias, me encantan sus diseños

DROPS Design 03.11.2018 kl. 20:08:

Hola Letty. El patrón en castellano lo tienes aquí: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8540&cid=23. También puedes encontrar allí unos vídeos para ayudarte con la labor.

Justens 24.10.2018 - 08:42:

Hoe word het koordje door de gaatjes gedaan begrijp ik niet goed

DROPS Design 24.10.2018 kl. 21:05:

Dag Justens,

Nadat je de boord omgeslagen hebt naar buiten toe, leg je het koord onder de omslag en doe je beide uiteinden van het koord elk door een gaatje.

Nadja 22.10.2018 - 21:56:

Hallo liebes Garnstudio Team Von welcher Seite werden die Muster gelesen (von rechts nach links oder von links nach rechts)? Und ist dies in jeder Runde gleich? Danke vielmals! Liebe Grüsse Nadja

DROPS Design 23.10.2018 kl. 09:49:

Liebe Nadja, Diagramme werden von unten nach oben gelesen und immer rechts nach links (= in der Runde gestrickt). Viel Spaß beim stricken!

Erika 24.09.2018 - 15:24:

Ich verstehe leider in der Anleitung nicht was das mit der "Keine Masche" zu tun hat. Ist die einfach mitgeschtrickt oder einfach abheben? Liebe Grüße

DROPS Design 25.09.2018 kl. 09:10:

Liebe Erika, man strickt hier einen kleinen Zopf über 2/3 M: bei der 1. Reihe wird 1 M abgehoben, 2 M re gestrickt und die abgehobene Masche über die gestrickte Masche übergezogen = es sind jetzt nur 2 Maschen übrig. Bei der 2. Reihe stricken Sie: 1 M. re, 1 Umschlag, 1 M re = 3 M wieder. Siehe auch Video unten. Viel Spaß beim stricken!

Janne Haugen 23.09.2018 - 22:20:

Jeg kan ikke se at det står forklart hvordan den svarte ruten i mønsteret skal strikkes...

DROPS Design 24.09.2018 kl. 07:37:

Hei Janne. Den sorte ruten står helt nederst i symbolforklaringen og betyr at det er ikke er noen maske (pga felling forrige omgang) så gå bare videre til neste symbol. Altså hopp over den ruten. God fornøyesle.

Lisa 20.09.2018 - 00:42:

Aldeles nydelig tøfler! Eneste problemet jeg fikk var for lite garn. Jeg trodde garnmengden i oppskriften skulle være nok til begge tøflene. Jeg har strikket en tøffel i størrelse 6-9 mnd, og brukte 26 gram av garnet.

Blanchette 01.09.2018 - 20:47:

Pourquoi dans la légende du diagramme il y a un carré tout et cela dit pas de maille ?

DROPS Design 02.09.2018 kl. 08:48:

Bonjour Blanchette. Le carré noir c’est une maille diminuée au rang précédent. Donc il n’y a pas de maille ici et vous tricotez la maille suivante sur l’aiguille comme le carré suivant dans le diagramme. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS Baby 31-24