DROPS Baby / 31 / 25

Mini Snow Boots by DROPS Design

Strikkede sokker med flette og vrangbord til baby. Størrelse 1 mnd – 4 år. Arbeidet er strikket i DROPS Puna

Stikkord: flette, sokker,
DROPS Design: Modell pu-002-by
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2- 3/4) år
50-50-50 (50-50) g farge 02, beige

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER NR 2,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 24 masker og 34 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS FLETTEPINNE – til flettene.
----------------------------------------------------------

fra 41.00 kr /50g
DROPS Puna natural DROPS Puna natural 41.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 41.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 41.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 41kr. Les mer.

Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.
----------------------------------------------------------

SOKK:
Arbeidet strikkes rundt på settpinner.
Legg opp 48-52-52 (56-56) masker på settpinner 2,5 med Puna. Strikk A.1 (= 2 masker) over de første 18-20-20 (22-22) maskene, A.2a (= 13 masker) og avslutt med A.3 (= 2 masker) over de resterende 17-19-19 (21-21) maskene. Når A.2a er strikket 1 gang i høyden strikkes A.2b over A.2a. Fortsett mønsteret slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 5-6-6 (6-7) cm strikkes det som før til det gjenstår 1 maske på omgangen, strikk den siste masken og de 2 første maskene 3 rett sammen (= 2 masker felt), strikk 4 omganger, deretter strikkes 3 masker (= 1 vrang, 1 vridd rett, 1 vrang) vrang sammen midt bak (= 2 masker felt) = 44-48-48 (52-52) masker.
Når arbeidet måler ca 8-9-10 (11-12) cm, avpass slik at neste omgang i A.2b er 1. eller 3.omgang, strikk over de første 16-18-18 (20-20) maskene, sett de deretter på 1 tråd, strikk over de neste 13 maskene og behold disse på pinnen (A.2b = overstykke) og strikk over de resterende 15-17-17 (19-19) maskene og sett de deretter på 1 tråd. Klipp tråden og fortsett frem og tilbake med A.2b over de 13 maskene på pinnen.
Når overstykket måler 3½-4-5 (6½-7½) cm strikkes det opp 10-12-14 (20-22) masker på hver side av overstykket og maskene fra trådene settes tilbake på pinnen = 64-72-76 (92-96) masker. Strikk vrangbord (= 1 vrang, 1 vridd rett) rundt, over alle maskene i 1½-2-2½ (3-3½) cm, deretter felles de første 26-30-32 (40-42) maskene av, strikk vrangbord som før over de neste 13 maskene og fell av de siste 25-29-31 (39-41) maskene.
Strikk vrangbord frem og tilbake i 9-10-11 (13-15) cm over de gjenstående 13 maskene til såle. Masken som strikkes vridd rett fra retten, strikkes vrang fra vrangen.
Fell av og sy sålen til sokken – sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.
Strikk 1 sokk til på samme måte.

Diagram

= vridd rett fra retten, vrang fra vrangen
= vrang fra retten, rett fra vrangen
= rett fra retten, vrang fra vrangen
= sett 3 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 1 rett, strikk 3 rett fra flettepinnen
= sett 1 maske på flettepinne foran arbeidet, strikk 3 masker rett, strikk 1 maske rett fra flettepinnen

Kommentarer / Spørsmål (29)

Ale 21.10.2020 - 12:22:

Buongiorno, la spiegazione riporta "i diagrammi mostrano tutti i ferri del motivo visti sul dritto del lavoro". Essendo una lavorazione in tondo non capisco se devo lavorare i primi 3 giri come i diagrammi o se alternare lavorando un giro come i diagrammi e un giro come si presentano le maglie. Grazie!

DROPS Design 21.10.2020 kl. 13:23:

Buongiorno Ale. Deve lavorare come indicato nel diagramma. Quindi i primi 3 giri sono: 1 maglia rovescio, 1 maglia diritto ritorto, in modo da ottenere le coste. Buon lavoro!

DANIELLE GLOAGUEN 29.09.2020 - 00:00:

Bonjour il doit y avoir une erreur sur le diagramme pour A2b : il faut glisser 2 mailles sur l aiguille puis tricoter 2mailles endroit et reprendre les 2 mailles en attente et non "glisser 3 mailles sur l aiguille puis tricoter 1 et reprendre les 3 mailles en attente": comme sur les explications des autres snow boots adultes .La maille entre les torsades a également une erreur : c est 1 maille envers sur l endroit ,endroit sur l envers( comme sur le diagramme des autres snow boot)

DROPS Design 29.09.2020 kl. 08:14:

Bonjour Mme Gloaguen, les stylistes ont fait un choix différent ici, les torsades sont correctes, et au milieu, on a bien 1 maille endroit, vous pouvez toutefois tout à fait adapter les torsades à votre goût. Bon tricot!

Ute Trapp 02.09.2020 - 13:20:

Hallo liebes Drops-Team, ich habe diese hübschen Snowboots angefangen und komme leider mit der Anleitung nicht zurecht. Ich arbeite mit Nadelspiel. Es werden aber im Diagramm die Maschen in Hin- und Rückreihen beschrieben. Arbeite ich nicht in der Runde? Vielen Dank für die Hilfe.

DROPS Design 02.09.2020 kl. 13:27:

Liebe Frau Trapp, Diagramme werden zuerst in Runden gestrickt (lesen Sie jede Reihe rechts nach links) aber dann werden Sie das Diagram in Reihen gestrickt (Fußrücken), hier wird das Diagram links nach rechts bei den Rückreihen gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Leah Tjemsland 18.08.2020 - 12:44:

I’ve knit these and another pair of Drops baby socks, and both have a loose sole that needs to be stitched to the upper. Both patterns say to “sew edge to edge” in order to avoid a bulky seam. Do you have a recommended technique for this, so that it looks nice and tidy? I’m assuming the kitchener would add too much bulk.

DROPS Design 18.08.2020 kl. 13:15:

Dear Mrs Tjemsland, in this pattern you will have to sew the outermost stitch of the sole (the 13 sts worked over 9 to 15 cm depending on the size) with the stitches of the foot, you can use this video as a guide to sew the stitches cast off on each side of these 13 sts. Happy assembly!

Ingrid Österdahl 06.08.2020 - 18:11:

Modellen stickas med strumpstickor . Varför står det förklaring för avigsidan. Det är väl meningen att sockan stickas runt Det syns ju på diagrammet vilka som ska stickas räta.. De vridna räta maskorna ska väl stickas varje varv

DROPS Design 10.08.2020 kl. 11:13:

Hei Ingrid. Det strikkes både rundt og frem & tilbake på denne sokken, derfor er det beskrevet slik det står i diagramforklaringen. God Fornøyelse!

Patty 08.07.2020 - 19:02:

What does it mean when it says when A.2 has been worked 1 time vertically, work A.2b over A.2a.?

DROPS Design 09.07.2020 kl. 07:27:

Hi Patty, This means that when you have completed A.2, 1 time you work the first 3 rows 1 time (A.2a) and then continue by repeating the top 4 rows (A.2b) Hope this helps and happy knitting!

Dorthe Panum 31.01.2020 - 02:27:

Jeg fandt ud af det 😁

Dorthe Panum 31.01.2020 - 02:17:

Hvor starter omgangen henne, når der er strikket 10 masker op på hver side af overstykket, og maskerne fra trådene er sat tilbage? Tak på forhånd.

DROPS Design 31.01.2020 kl. 11:45:

Hej Dorthe, det giver sig selv hvis du først strikker maskerne fra overstykket fra retsiden, strikker maskerne op langs med siden, strikker maskerne fra tråden og sidst strikker maskerne op fra den anden side, så fortsætter du bare der hvor du har tråden. God fornøjelse!

Maria Kassalia 27.12.2019 - 23:11:

Hallo liebes tiem an welche seite fange ich an die 32 maschen abzuketten vielen dank

DROPS Design 02.01.2020 kl. 12:03:

Liebe Frau Kassalia, Sie ketten die ersten 32 Maschen am Anfang der nächsten Runde = 13 Maschen bleiben, diese 13 Maschen stricken Sie jetzt wie zuvor aber in Hin und Rückreihen. Viel Spaß beim stricken!

Lara 12.12.2019 - 08:35:

I'm having trouble transitioning into the top of the foot! When the pattern says "Cut the yarn and continue back and forth with A.2b over the 13 stitches on needle.", your working yarn is at the back of the pattern between the two stitch holders, on the opposite side from the 13 stitches that you continue working. How do you get the working yarn back to the 13 stitches to make the top of the foot?

DROPS Design 12.12.2019 kl. 09:48:

Dear Lara, you have to work the first 16-20 sts (see size) and slip them on a thread, work the next 13 sts (= A.2b) and keep them on the needle for mid upper foot, and finally work the last 15-19 sts and slip them on 1 thread, cut the thread. There are now only 13 sts on needle, turn piece (next row will be worked from WS) join the yarn and work the 13 sts from WS as shown in chart, turn and work next row from RS and continue like this working the 13 sts in rows. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 31-25

Mini Snow Boots

Isidor Knits, Germany

B31-25 Mini Snow Boots

Emmanuelle, France

Mini Snow Boots

Gøril Ramleth, Norway