DROPS / 182 / 20

Stay Warm by DROPS Design

Settet består av: Stickad mössa, halsvärmare och pulsvärmare med hålmönster. Storlek S/M – M/L. Settet är stickat i DROPS Lima

DROPS Design: Modell li-081
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 350 g DROPS Lima.
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: One size
Passar huvudmått: ca 54/56 cm.
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100 g färg 6235, gråblå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 20 maskor och 28 varv hålmönster (A.3) på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden. 1 rapport A.3 mäter ca 7 cm på bredden.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 3,5 till resår – eller den sticka du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M – M/L
Omkrets: ca 71-78 cm. Höjd: ca 34-34 cm.
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
200 g i båda storlekar i färg 6235, gråblå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 cm) NR 4 – eller den sticka du måste använda för att få 20 maskor och 28 varv hålmönster (A.5) på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden. 1 rapport A.5B mäter ca 7 cm på bredden.

DROPS RUNDSTICKA (60 cm) NR 3,5 till rätstickade kanter – eller den sticka du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Storlek: S/M – M/L
Omkrets: ca 18-20 cm. Längd: ca 24-26 cm.
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100 g i båda storlekar i färg 6235, gråblå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 – eller de stickor du måste använda för att få 23 maskor och 32 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden. 1 rapport A.7 mäter ca 7 cm på bredden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 till resår – eller de stickor du måste använda för att få 24 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 26.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 26.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 182kr. Läs mer.

Mössa: Se diagram A.1 till A.4.
Halsvärmare: Se diagram A.5.
Pulsvärmare: Se diagram A.6 till A.8.

RÄTSTICKNING (stickas runt):
Sticka *1 varv rätt och 1 varv avigt*, upprepa *-*.

MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning - gäller halsvärmaren och pulsvärmarna):
För att beräkna hur det minskas jämnt räknar man det totala maskantalet på varvet (= (t.ex) 165 maskor) och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 10) = 16,5. I detta exemplet stickas växelvis var 15:e och var 16:e maska och var 16:e och var 17:e maska räta tillsammans.

ÖKNINGSTIPS (gäller pulsvärmarna - tumkilen):
Sticka fram till maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Nästa gång det ökas stickas det så här: Sticka tills det återstår 1 maska före maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 3 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). OBS: Det ökas hela tiden på utsidan av de ökade maskorna.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas runt på rundsticka, byt till strumpstickor när det behövs.
Lägg upp 112 maskor på rundsticka 3,5 med Lima. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas A.1 runt (= 7 rapporter à 16 maskor). När resåren mäter 5 cm stickas A.2 (= 7 rapporter à 16 maskor som minskas till 14 maskor) = 98 maskor. Efter A.2 byts det till rundsticka 4. Sticka A.3 runt (= 7 rapporter à 14 maskor). KOM IHÅG STICKFASTHETEN! OBS: Starta varv 3, 5 och 7 i A.3 med att sticka den sista maskan från förra varvet och de 2 första maskorna på detta varvet avig tillsammans (= första symbolen i A.3). Fortsätt varvet efter diagram. När A.3 har stickats 2 ggr på höjden stickas A.4 runt på samma sätt. När A.4 är färdigstickat är det 14 maskor kvar. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 24 cm uppifrånoch ner.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på rundsticka.
Lägg upp 151-165 maskor på rundsticka 3,5 med Lima. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sticka 1 varv rätt där det minskas 10-10 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS = 141-155 maskor. Byt till rundsticka 4 och sticka nästa varv så här: Sticka A.5A (= 9 maskor), sticka A.5B tills det återstår 6 maskor på varvet (= 9-10 rapporter à 14 maskor), sticka A.5C (= 6 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt mönstret så till arbetet mäter ca 32 cm – avsluta efter en hel rapport på höjden. Byt till rundsticka 3,5. Sticka 1 varv rätt där det ökas 10-10 maskor jämnt fördelat = 151-165 maskor. Sticka 6 varv rätstickning och maska av med rätmaskor. För att slippa en stram avmaskningskant kan det ev maskas av med en större sticka. Kragen mäter ca 34 cm uppifrånoch ner.
----------------------------------------------------------

VÄNSTER PULSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på strumpstickor.
Lägg upp 52-56 maskor på strumpstickor 2,5 med Lima. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår runt (= 3 avigmaskor, 1 rätmaska). När resåren mäter 3-4 cm stickas nästa varv så här: Sticka rätmaskor över de första 4 maskorna och minska samtidigt 2-1 maskor jämnt fördelat över dessa 4 maskorna, sticka första varvet i A.6 (= 19 maskor som minskas till 17 maskor), sticka rätmaskor över de resterande 29-33 maskorna och minska samtidigt 6-7 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS, över dessa maskorna = 42-46 maskor. Byt till strumpstickor 3. Sticka nästa varv så här: 2-3 maskor slätstickning, sticka sista varvet i A.6 över de nästa 17 maskorna och sticka 23-26 maskor slätstickning.
Sedan stickas det så här: 2-3 maskor slätstickning, A.7 (= 17 maskor), 23-26 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! SAMTIDIGT när arbetet mäter 10-11 cm sätts det 1 markör i första maskan på varvet. På nästa varvet ökas det 1 maska på varje sida av denna första maskan – läs ÖKNINGSTIPS (= 2 maskor ökade). Öka så på vart 6:e varv totalt 4 ggr (dvs det ökas hela tiden på utsidan av de ökade maskorna så att det blir en kil till tumme) = 50-54 maskor på varvet. Fortsätt mönstret och sätt SAMTIDIGT de 9 tumkilsmaskorna på en tråd, dessutom läggs det upp 3 nya maskor på stickan bakom tummen = 44-48 maskor på varvet.
Fortsätt A.7 runt till arbetet mäter ca 19-21 cm – avsluta efter en hel rapport på höjden (det återstår nu 5 cm till färdigt mått – prova ev pulsvärmaren på och sticka till önskat mått). Byt till strumpstickor 2,5 och sticka nästa varv så här: sticka rätmaskor över de 2-3 första maskorna och öka samtidigt 2-1 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna, sticka A.8 (= 17 maskor som ökas till 19 maskor) och sticka rätmaskor över de nästa 23-26 maskorna och öka samtidigt 6-7 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna = 52-56 maskor på varvet. Nu stickas det resår runt (= 3 avigmaskor, 1 rätmaska) i 5 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. För att slippa en stram avmaskningskant kan det ev maskas av med en större sticka. Hela pulsvärmaren mäter ca 24-26 cm.

TUMME:
Sätt tillbaka de 9 maskorna från tråden på strumpstickor 3 och sticka upp 7 nya maskor på baksidan av tummen = 16 maskor. Sticka 3 varv slätstickning (se till att tummen inte stickas för stramt). Sedan stickas det resår runt (= 3 avigmaskor, 1 rätmaska) i 3-3½ cm (ev till önskat mått). Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

HÖGER PULSVÄRMARE:
Lägg upp 52-56 maskor på strumpstickor 2,5 med Lima. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår runt (börja resåren med 1 rätmaska, 3 avigmaskor). När resåren mäter 3-4 cm stickas nästa varv så här: Sticka rätmaskor över de första 29-33 maskorna och minska samtidigt 6-7 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna, sticka A.6 (= 19 maskor som minskas till 17 maskor), sticka rätmaskor över de sista 4 maskorna och minska samtidigt 2-1 maskor jämnt fördelat över dessa 4 maskorna = 42-46 maskor. Byt till strumpstickor 3. Sticka nästa varv så här: 23-26 maskor slätstickning, sticka sista varvet i A.6 över de nästa 17 maskorna och sticka 2-3 maskor slätstickning. Sedan stickas det så här: 23-26 maskor slätstickning, A.7 (= 17 maskor), 2-3 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så. SAMTIDIGT när arbetet mäter 10-11 cm sätts det 1 markör i sista maskan på varvet. På nästa varv ökas det 1 maska på varje sida av denna sista maskan – kom ihåg ÖKNINGSTIPS (= 2 maskor ökade). Öka så på vart 6:e varv totalt 4 ggr (dvs det ökas hela tiden på utsidan av de ökade maskorna så att det blir en kil till tumme) = 50-54 maskor på varvet. Fortsätt mönstret och sätt SAMTIDIGT de 9 tumkilsmaskorna på en tråd, dessutom läggs det upp 3 nya maskor på stickan bakom tummen = 44-48 maskor på varvet. Fortsätt A.7 runt till arbetet mäter ca 19-21 cm – anpassa efter vänster pulsvärmare. Byt till strumpstickor 2,5 och sticka nästa varv så här: sticka rätmaskor över de första 23-26 maskorna och öka samtidigt 6-7 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna, sticka A.8 (= 17 maskor som ökas till 19 maskor), sticka rätmaskor över de 2-3 sista maskorna och öka samtidigt 2-1 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna = 52-56 maskor på varvet. Nu stickas det resår runt (= 1 rätmaska, 3 avigmaskor) i 5 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. För att slippa en stram avmaskningskant kan det ev maskas av med en större sticka. Hela pulsvärmaren mäter ca 24-26 cm.

TUMME:
Sticka tummen på samma sätt som höger tumme.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 20.11.2018
Rättelse MÖSSA: ...KOM IHÅG STICKFASTHETEN! OBS: Starta varv 3, 5 och 7 i A.3 med att sticka den sista maskan från förra varvet och de 2 första maskorna på detta varvet avig tillsammans (= första symbolen i A.3). Fortsätt varvet efter diagram.

= mellan 2 maskor görs det 2 omslag om stickan, på nästa varv släpps det ena omslaget ner och det andra stickas rätt
= 2 maskor aviga tillsammans
= 3 maskor aviga tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans
= sticka 1 avigmaska fram och bak i samma maska (= 1 maska ökad)

Kommentarer (15)

Skriv din kommentar här!

Rita Di Cuzzo 06.01.2019 - 15:11:

Non riesco a realizzare il modello del cappello stay warm perché non riesco a capire i diagrammi A2 a3 per quanti giri vanno eseguiti ci terrei a poterlo realizzare. Sono disponibile anche ad acquistareacquistare le spiegazioni del modello grazie se mi risponderete

Rita.dicuzzo 06.01.2019 - 15:05:

Gentilmente vorrei spiegazioni relative alla realizzazione del modello del cappello :non riesco a capire i diagrammi A2A3per quanti giri si devono eseguire e se non è possibile avere queste risposte è possibile acquistare le spiegazioni del modello.Vi Prego di rispondermi perché ci tengo tanto a realizzare il cappello grazie

DROPS Design 06.01.2019 kl. 15:55:

Buongiorno Rita. Deve lavorare tutto il diagramma A.2 (2 giri) una volta in verticale, e tutto il diagramma A3 due volte in verticale (in tutto 16x2=32 giri per A3). Buon lavoro!

Martine Simard 25.11.2018 - 13:59:

Bonjour, il semble avoir un problème pour les dernières rangées de A4. Glisser 1 maille pardessus l'autre à l'avant dernière rangée fait en sorte qu'il reste 3 mailles par motif et non 2.

DROPS Design 27.11.2018 kl. 14:35:

Bonjour Mme Simard, merci pour votre retour, A.4 va être corrigé, il doit bien rester 2 mailles au dernier rang (on diminue 2 m à l'avant-dernier rang de A.4). Bon tricot!

Mary 13.11.2018 - 22:00:

Bonjour, j'ai tricoté les 7 premiers rangs du schéma A3 mais il y a quelque chose qui ne fonctionne pas. J'ai bien des jetés qui partent de manière diagonale sur la gauche mais les autres sont verticaux rien sur la droite. Qu'est-ce que je fais de faux? D'avance merci pour votre réponse. Mary

DROPS Design 15.11.2018 kl. 14:40:

Bonjour Mary, pour tricoter les 3 m ens à l'env au début du tour, vous allez tricoter la dernière m du tour + les 2 premières m du tour suivant pour que ces diminutions soient alignées les unes au-dessus des autres. Bon tricot!

Christina 02.11.2018 - 10:39:

Die Anleitungen für den linken und rechten Pulswärmer sind vertauscht. Das erste beschreibt den linken pulswärmer und das zweite den rechten!

Käthe Christians 14.09.2018 - 16:05:

Hallo,\r\nwas bedeutet bei Ihrem Garnumrechner \"1 Faden\"?\r\nDanke im voraus\r\nK. Christians

Veronica 11.03.2018 - 13:35:

Når vi strikker kastene (andre omgang), skal man strikke første kastet og så slippe ned det andre, men ved neste kast gjøre det omvendt (slippe det første og strikke det andre)? Jeg lurer fordi mønsteret er jo speilvendt/symmetrisk..

DROPS Design 17.05.2018 kl. 15:20:

Hej Veronica, det skal ikke betyde noget, masken vil ligge på samme sted og hullet vil havne nedenunder. God fornøjelse!

Raija Lemberg-Saariokari 09.02.2018 - 10:34:

Moi! En saa A.3:n kuviota menemään tasan

Eleonora 07.01.2018 - 15:06:

Vi ringrazio, con il vostro aiuto sono riuscita a completare questo splendido modello. Grazie a tutte

Arlette 06.01.2018 - 20:01:

Bonsoir Je pense avoir compris il faut faire les 3 m ensemble en tricotant la dernière maille du rang précédent et les 2 premières mailles du 3ème rang ? Est-ce exact?

DROPS Design 08.01.2018 kl. 10:04:

Bonjour Arlette, c'est tout à fait exact. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 182-20