DROPS / 182 / 20

Stay Warm by DROPS Design

Sættet består af: Strikket hue, hals og pulsvanter med hulmønster. Størrelse S/M – M/L. Sættet er strikket i DROPS Lima

DROPS Design: Model li-081
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Til hele sættet går der ca 350 g DROPS Lima.
-----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: One size
Passer hovedmål: ca 54/56 cm.
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100 g farve 6235, gråblå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPIND (40 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 20 masker og 28 pinde hulmønster (A.3) på 10 cm i bredden og 10 cm i højden. 1 rapport A.3 måler ca 7 cm i bredden.

DROPS RUNDPIND (40 cm) nr 3,5 til rib – eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
-----------------------------------------------------------

HALS:
Størrelse: S/M – M/L
Omkreds: ca 71-78 cm. Højde: ca 34-34 cm.
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200 g i begge størrelser i farve 6235, gråblå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS RUNDPIND (60 cm) nr 4 – eller den pind du skal bruge for at få 20 masker og 28 pinde hulmønster (A.5) på 10 cm i bredden og 10 cm i højden. 1 rapport A.5B måler ca 7 cm i bredden.

DROPS RUNDPIND (60 cm) nr 3,5 til kanter i retstrik – eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
-----------------------------------------------------------

PULSVANTER:
Størrelse: S/M – M/L
Omkreds: ca 18-20 cm. Længde: ca 24-26 cm.
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100 g i begge størrelser i farve 6235, gråblå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 23 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden. 1 rapport A.7 måler ca 7 cm i bredden.

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 til rib – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 15.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 15.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 108.5kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

MØNSTER:
Hue: Se diagram A.1 til A.4.
Hals: Se diagram A.5.
Pulsvanter: Se diagram A.6 til A.8.

RETSTRIK (strikkes rundt således):
Strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang.

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt - gælder halsen og pulsvantene):
For at beregne hvordan der tages ind jævnt fordelt regner man det totale maskeantal på pinden (= (f.eks) 165 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 10) = 16,5. I dette eksempel strikkes skiftevis hver 15. og 16.maske og hver 16. og 17.maske ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS (gælder pulsvantene - tommelfingerkilen):
Strik frem til masken med mærketråd i, slå om, strik 1 ret, slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul. Næste gang der tages ud, strikkes der således: Strik til der er 1 maske tilbage før masken med mærketråd i, slå om, strik 3 ret, slå om (= 2 masker taget ud). OBS: Der tages hele tiden ud på ydersiden af de nye masker.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, skift til strømpepinde efterhånden som der tages ind.
Slå 112 masker op på rundpind 3,5 med Lima. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes rundt efter A.1 (= 7 rapporter à 16 masker). Når ribben måler 5 cm strikkes A.2 (= 7 rapporter à 16 masker som tages ind til 14 masker) = 98 masker. Efter A.2 skiftes der til rundpinde 4. Fortsæt rundt med A.3 (= 7 rapporter à 14 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! OBS: Start omgang 3, 5 og 7 i A.3 med at strikke den sidste maske på forrige omgang og de 2 første masker på denne omgang vrang sammen (= første symbol i A.3). Fortsæt omgangen efter diagram. (Når A.3 er strikket 2 gange i højden strikkes A.4 rundt på samme måde. Når A.4 er strikket færdig er det 14 masker tilbage. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Huen måler ca 24 cm fra toppen og ned.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind.
Slå 151-165 masker op på rundpind 3,5 med Lima. Strik 6 omgange retstrik – se forklaring over. Strik 1 omgang ret hvor der tages 10-10 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 141-155 masker. Skift til rundpinde 4 og strik næste omgang således: Strik A.5A (= 9 masker), strik A.5B til der er 6 masker tilbage på omgangen (= 9-10 rapporter à 14 masker), strik A.5C (= 6 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt mønsteret således til arbejdet måler ca 32 cm – afslut efter en hel rapport i højden. Skift til rundpind 3,5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 10-10 masker ud jævnt fordelt = 151-165 masker. Strik 6 omgange retstrik og luk af med ret. For at undgå en stram aflukningskant kan der evt lukkes af med en større pind. Halsen måler ca 34 cm fra toppen og ned.
----------------------------------------------------------

VENSTRE PULSVANTE:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde.
Slå 52-56 masker op på strømpepinde 2,5 med Lima. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (= 3 vrang / 1 ret). Når ribben måler 3-4 cm strikkes næste omgang således: Strik ret over de første 4 masker og tag samtidig 2-1 masker ind jævnt fordelt over disse 4 masker, strik første pind i A.6 (= 19 masker som tages ind til 17 masker), strik ret over de resterende 29-33 masker og tag samtidig 6-7 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS, over disse masker = 42-46 masker. Skift til strømpepinde 3. Strik næste omgang således: 2-3 masker glatstrik, strik sidste omgang i A.6 over de næste 17 masker og strik 23-26 masker glatstrik.
Derefter strikkes der således: 2-3 masker glatstrik, A.7 (= 17 masker), 23-26 masker glatstrik. Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! SAMTIDIG når arbejdet måler 10-11 cm sættes der 1 mærketråd i første maske på omgangen. På næste omgang tages der 1 maske ud på hver side af denne første maske – læs UDTAGNINGSTIPS (= 2 masker taget ud). Tag ud således på hver 6.omgang totalt 4 gange (dvs der tages hele tiden ud på ydersiden af de nye masker så der bliver en kile til tommelfinger) = 50-54 masker på pinden. Fortsæt mønsteret og sæt SAMTIDIG de 9 masker til tommelfinger-kile på en tråd, i tillæg slåes der 3 nye masker op på pinden bag tommelfingeren = 44-48 masker på pinden.
Fortsæt A.7 rundt til arbejdet måler ca 19-21 cm – afslut efter en hel rapport i højden (der er nu 5 cm tilbage til færdigt mål – prøv evt pulsvanten og strik til ønsket mål). Skift til strømpepinde 2,5 og strik næste omgang således: strik ret over de 2-3 første masker og tag samtidig 2-1 masker ud jævnt fordelt over disse masker, strik A.8 (= 17 masker som tages ud til 19 masker) og strik ret over de næste 23-26 masker og tag samtidig 6-7 masker ud jævnt fordelt over disse masker = 52-56 masker på pinden. Nu strikkes der rundt i rib (= 3 vrang /1 ret) i 5 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. For at undgå en stram aflukningskant kan der evt lukkes af med en større pind. Hele pulsvanten måler ca 24-26 cm.

TOMMELFINGER:
Sæt de 9 masker fra tråden tilbage på strømpepinde 3 og strik 7 nye masker op på bagsiden af tommelfingeren = 16 masker. Strik 3 omgange glatstrik (sørg for at tommelfingeren ikke strikkes for stramt). Derefter strikkes der rundt i rib (= 3 vrang/1 ret) i 3-3½ cm (evt til ønsket mål). Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

HØJRE PULSVANTE:
Slå 52-56 masker op på strømpepinde 2,5 med Lima. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (start ribben med 1 ret / 3 vrang). Når ribben måler 3-4 cm strikkes næste omgang således: Strik ret over de første 29-33 masker og tag samtidig 6-7 masker ind jævnt fordelt over disse masker, strik A.6 (= 19 masker som tages ind til 17 masker), strik ret over de sidste 4 masker og tag samtidig 2-1 masker ind jævnt fordelt over disse 4 masker = 42-46 masker. Skift til strømpepinde 3. Strik næste omgang således: 23-26 masker glatstrik, strik sidste pind i A.6 over de næste 17 masker og strik 2-3 masker glatstrik. Derefter strikkes der således: 23-26 masker glatstrik, A.7 (= 17 masker), 2-3 masker glatstrik. Fortsæt mønsteret således. SAMTIDIG når arbejdet måler 10-11 cm sættes der 1 mærketråd i sidste maske på omgangen. På næste omgang tages der 1 maske ud på hver side af den sidste maske – husk UDTAGNINGSTIPS (= 2 masker taget ud). Tag ud således på hver 6.omgang totalt 4 gange (dvs der tages hele tiden ud på ydersiden af de nye masker så der bliver en kile til tommelfinger) = 50-54 masker på pinden. Fortsæt mønsteret og sæt SAMTIDIG de 9 masker til tommelfinger-kile på en tråd, i tillæg slåes der 3 nye masker op på pinden bag tommelfingeren = 44-48 masker på pinden. Fortsæt A.7 rundt til arbejdet måler ca 19-21 cm – afpas efter venstre pulsvante. Skift til strømpepinde 2,5 og strik næste omgang således: strik ret over de første 23-26 masker og tag samtidig 6-7 masker ud jævnt fordelt over disse masker, strik A.8 (= 17 masker som tages ud til 19 masker), strik ret over de 2-3 sidste masker og tag samtidig 2-1 masker ud jævnt fordelt over disse masker = 52-56 masker på pinden. Nu strikkes der rundt i rib (= 1 ret / 3 vrang) i 5 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. For at undgå en stram aflukningskant kan det evt lukkes af med en større pind. Hele pulsvanten måler ca 24-26 cm.

TOMMELFINGER:
Strik tommelfingeren på samme måde som højre tommelfinger.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 20.11.2018
Rettelse HUE: ...HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! OBS: Start omgang 3,5 og 7 i A.3 med at strikke den sidste maske på forrige omgang og de 2 første masker på denne omgang vrang sammen (= første symbol i A.3). Fortsæt omgangen efter diagram.

= mellem 2 masker laves der 2 omslag om pinden, på næste omgang slippes det ene omslag af pinden og det andet strikkes ret
= 2 vrang sammen
= 3 vrang sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= strik 1 vrang foran og bag i samme maske (= 1 maske taget ud)

HeikeK. 05.02.2019 - 13:00:

Guten Tag, Ich habe eine Frage zum Daumenkeil. "..... in jeder 6. Runde insgesamt 4 x zunehmen...." Verstehe ich das richtig, das insgesamt 8 Maschen zugenommen werden? (Maschenzahl am Anfang Daumenkeil = 42, am Ende = 50) Wieso nur in jeder 6. Runde?

DROPS Design 05.02.2019 kl. 13:28:

Liebe HeikeK., ja genau, es wird insgesamt 8 Maschen zugenommen (=2 M insgesamt 6 x). Es gaben 42 M + 8 Zunahmen = 50 M. Die Zunahmen erfolgen in jeder 6. Runde damit Sie schön regelmäßig sind. Viel Spaß beim stricken!

Rita Di Cuzzo 06.01.2019 - 15:11:

Non riesco a realizzare il modello del cappello stay warm perché non riesco a capire i diagrammi A2 a3 per quanti giri vanno eseguiti ci terrei a poterlo realizzare. Sono disponibile anche ad acquistareacquistare le spiegazioni del modello grazie se mi risponderete

Rita.dicuzzo 06.01.2019 - 15:05:

Gentilmente vorrei spiegazioni relative alla realizzazione del modello del cappello :non riesco a capire i diagrammi A2A3per quanti giri si devono eseguire e se non è possibile avere queste risposte è possibile acquistare le spiegazioni del modello.Vi Prego di rispondermi perché ci tengo tanto a realizzare il cappello grazie

DROPS Design 06.01.2019 kl. 15:55:

Buongiorno Rita. Deve lavorare tutto il diagramma A.2 (2 giri) una volta in verticale, e tutto il diagramma A3 due volte in verticale (in tutto 16x2=32 giri per A3). Buon lavoro!

Martine Simard 25.11.2018 - 13:59:

Bonjour, il semble avoir un problème pour les dernières rangées de A4. Glisser 1 maille pardessus l'autre à l'avant dernière rangée fait en sorte qu'il reste 3 mailles par motif et non 2.

DROPS Design 27.11.2018 kl. 14:35:

Bonjour Mme Simard, merci pour votre retour, A.4 va être corrigé, il doit bien rester 2 mailles au dernier rang (on diminue 2 m à l'avant-dernier rang de A.4). Bon tricot!

Mary 13.11.2018 - 22:00:

Bonjour, j'ai tricoté les 7 premiers rangs du schéma A3 mais il y a quelque chose qui ne fonctionne pas. J'ai bien des jetés qui partent de manière diagonale sur la gauche mais les autres sont verticaux rien sur la droite. Qu'est-ce que je fais de faux? D'avance merci pour votre réponse. Mary

DROPS Design 15.11.2018 kl. 14:40:

Bonjour Mary, pour tricoter les 3 m ens à l'env au début du tour, vous allez tricoter la dernière m du tour + les 2 premières m du tour suivant pour que ces diminutions soient alignées les unes au-dessus des autres. Bon tricot!

Christina 02.11.2018 - 10:39:

Die Anleitungen für den linken und rechten Pulswärmer sind vertauscht. Das erste beschreibt den linken pulswärmer und das zweite den rechten!

Käthe Christians 14.09.2018 - 16:05:

Hallo,\r\nwas bedeutet bei Ihrem Garnumrechner \"1 Faden\"?\r\nDanke im voraus\r\nK. Christians

Veronica 11.03.2018 - 13:35:

Når vi strikker kastene (andre omgang), skal man strikke første kastet og så slippe ned det andre, men ved neste kast gjøre det omvendt (slippe det første og strikke det andre)? Jeg lurer fordi mønsteret er jo speilvendt/symmetrisk..

DROPS Design 17.05.2018 kl. 15:20:

Hej Veronica, det skal ikke betyde noget, masken vil ligge på samme sted og hullet vil havne nedenunder. God fornøjelse!

Raija Lemberg-Saariokari 09.02.2018 - 10:34:

Moi! En saa A.3:n kuviota menemään tasan

Eleonora 07.01.2018 - 15:06:

Vi ringrazio, con il vostro aiuto sono riuscita a completare questo splendido modello. Grazie a tutte

Kommentere opskrift DROPS 182-20