DROPS / 182 / 9

Delicia by DROPS Design

Settet består av: Stickad mössa, halsvärmare och vantar med hålmönster. Settet är stickat i DROPS Andes

DROPS Design: Modell an-046
Garngrupp E eller C + C
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 300 g DROPS Andes i båda storlekar.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: One-size
Passar huvudmått: ca 54-58 cm
Garnåtgång:
DROPS ANDES från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
100 g färg 4276, dimrosa

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 8 – eller de stickor du måste använda för att få 11 maskor och 15 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 7 – till rätstickad kant.
-----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE
Storlek: S/M - M/L
Mått: Omkrets ca 58-65 cm. Höjd: Ca 20-28 cm
Garnåtgång:
DROPS ANDES från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
100-200 g färg 4276, dimrosa

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA NR 8 (60 cm) – eller den sticka du måste använda för att få 11 maskor och 15 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA NR 7 (60 cm) – till rätstickade kanter.
-----------------------------------------------------------

DROPS ANDES från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
200-200 g färg 4276, dimrosa

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 7 (S/M) eller NR 8 (M/L) - eller de stickor du måste använda för att få 12 maskor och 16 varv slätstickning (S/M) eller 11 maskor och 15 varv slätstickning (M/L) på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 6 (S/M) eller NR 7 (M/L) - till rätstickad kant.
-----------------------------------------------------------

från 45.95 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 45.95 kr /100g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 45.95 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 137.85kr. Läs mer.

Mössa: Se diagram A.1 och A.2.
Halsvärmare: Se diagram A.3.
Vante: Se diagram A.4.

ÖKNINGSTIPS (gäller tumkilen på vanten):
Börja före maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör i), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.
Nästa gång det ökas görs det 1 omslag om stickan på varje sida av maskan med markör i + 1 maska på varje sida av denna maskan så att det blir en kil till tumme.

MINSKNINGSTIPS:
Börja 2 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, markör, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, nerifrån och upp.
Lägg upp 54 maskor på strumpstickor 7 med Andes. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Byt till strumpstickor 8 och sticka 2 räta varv. Sedan stickas A.1 runt (= 9 rapporter à 6 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats totalt 3 ggr på höjden mäter arbetet ca 18 cm. Sticka A.2 runt och minska som visat i diagrammet. När A.2 är färdigstickat är det 18 maskor på varvet. På nästa varv stickas alla maskorna vridet räta tillsammans två och två = 9 maskor.
Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 25 cm uppifrånoch ner.
-----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på rundsticka.
Lägg upp 64-72 maskor på rundsticka 7 med Andes. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Byt till rundsticka 8 och sticka 2 räta varv. Sedan stickas A.3 runt (= 8-9 rapporter à 8 maskor). När A.3 har stickats 2-3 ggr på höjden byts det till rundsticka 7. Sticka 4 varv rätstickning och maska av löst med rätmaskor. Halsvärmaren mäter ca 20-28 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

VÄNSTER VANTE:
Storlek S/M stickas runt på strumpstickor 6 och 7.
Storlek M/L stickas runt på strumpstickor 7 och 8.
Lägg upp 26 maskor på strumpstickor 6-7 med Andes. Sticka RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. När arbetet mäter 6 cm byts det till strumpstickor 7-8. Sticka 2 räta varv. Nästa varv stickas så här: 15 maskor slätstickning, A.4 (= 9 maskor), 2 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 14 cm sätts det 1 markör i den 12:e maskan på varvet. På nästa varv ökas det till tumkil genom att öka 1 maska på varje sida av maskan med markör i – läs ÖKNINGSTIPS (= 2 maskor ökade). Öka så på varje sida av de ökade maskorna också på nästa varv = 5 maskor i tumkilen. Sticka 2-3 varv utan ökning. På nästa varv sätts de 5 tumkilsmaskorna på en tråd, dessutom läggs det upp 1 ny maska på stickan över maskorna på tråden = 26 maskor på varvet. Fortsätt med slätstickning och A.4 (A.4 upprepas så långt det går, sedan stickas det slätstickning över alla maskorna). SAMTIDIGT när arbetet mäter 24-26 cm från uppläggningskanten sätts det 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 13 maskor (= i varje sida på vanten). På nästa varv minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna - läs MINSKNINGSTIPS (= 4 maskor minskade). Minska så på varje varv totalt 5 ggr i varje sida = 6 maskor kvar på varvet. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Hela vanten mäter ca 27-29 cm från uppläggningskanten.

TUMME:
Sätt tillbaka de 5 tumkilsmaskorna på strumpstickor 7-8. Sticka dessutom upp 5 maskor bakom tummen (dvs sticka upp 1 maska i maskan som lades upp + 2 maskor på varje sida av denna maskan) = 10 maskor. Sticka slätstickning runt till tummen mäter 5-6 cm. Sätt 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 5 maskor. På nästa varv minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna på samma sätt som överst på vanten (= 4 maskor minskade). Minska så också på nästa varv = 2 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt.

HÖGER VANTE:
Lägg upp som på vänster vante och sticka rätstickning till arbetet mäter 6 cm. Byt till strumpstickor 7-8. Sticka 2 räta varv. Nästa varv stickas så här: 2 maskor slätstickning, A.4 (= 9 maskor), 15 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så. När arbetet mäter 14 cm sätts det 1 markör i den 17:e maskan på varvet. På nästa varv ökas det till tumkil genom att öka 1 maska på varje sida av maskan med markör i – läs ÖKNINGSTIPS! Öka så på varje sida av de ökade maskorna också på nästa varv = 5 maskor i tumkilen. Resten av vanten stickas på samma sätt som vänster vante.
Sticka tumme på samma sätt som på vänster vante.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan stickades
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 182-9) för mått och uträkningar.

Gertrude Deslauriers 02.09.2020 - 23:06:

The hat is done in multiples of 6 sts, I would like to know if the pattern repeats correctly if I add 6 sts? I want to use 60 sts opposed to 54. Thank you for your time; Gertie

DROPS Design 03.09.2020 kl. 08:58:

Dear Gertie, that's right, pattern is worked over 6 sts, so that you can add 6 more sts for every extra repeat in width. Happy knitting!

Anita Pounu 10.01.2020 - 14:54:

Hej Jag förstår inte hur jag ska göra när schemat är förskjutet i sidled, i det här fallet med mössan?

DROPS Design 31.01.2020 kl. 11:06:

Hej Anita, jo det er for at mønsteret skal være forskudt. Du sørger for at du har samme antal retmasker imellem hver gang du strikker diagram-symbolet. God fornøjelse!

Katerina Andritsopoulou 18.11.2019 - 18:24:

Good afternoon! How do I follow pattern A.3 (9th row extended to the right) if I am using straight needles and not circular ones. I have added a stich on each side to join together. Thank you.

DROPS Design 19.11.2019 kl. 08:47:

Dear Mrs Andritsopoulou, since this pattern is worked in the round, you have to start the 11th round when 2 sts from 10th round remain on left needle, then work the last 2 sts on round 10 together with the first stricht in first repeat, then work the last 2 sts together with first st next repeat, and so on. Happy knitting!

Karen A Hartvig Nielsen 01.07.2018 - 07:38:

Regarding charts like A!...I\\\\\\\'m still having problems with the \\\"how\\\" factor of how to read uneven (sticking out to left and right) charts. I was unable to find any information, especially as I don\\\'t even know what these types of charts are called. Would you consider a \\\"uneven charts for dummies\\\" addition to your tutorials? Tak

DROPS Design 02.07.2018 kl. 10:19:

Dear Mrs Hartvig Nielsen, in diagrams such as A.1, A.2 (= 7th row for ex.) and A.3 (= row 9) start the 7th/9th row 2 sts before beg of row, ie work the last 2 sts on previous row together with the first st in first repeat, then work the last 2 sts in each repeat tog with the first st next repeat. In next to last row in A.2 work the last st from previous row/repeat tog with the first 2 sts first/next repeat. Happy knitting!

Cindy 18.04.2018 - 15:34:

Oh darn, It's a double pointed needle pattern! I, like many people, HATE DOUBLE POINTED NEEDLES.

DROPS Design 18.04.2018 kl. 15:45:

Dear Cindy, you can then work with a circular needle and use the technique of magic loop. Happy knitting!

Guinet Janine 30.03.2018 - 10:30:

Même question que Kelsey, mais je n'ai pas compris la réponse en anglais. Je ne vois pas comment commencer le Rang 6 dans le diagramme A1 Merci pour votre réponse

DROPS Design 30.03.2018 kl. 12:28:

Bonjour Mme Guidet, au 7ème tour de A.1, tricotez les 2 dernières mailles du tour avec la 1ère m du 1er A.1 du tour, puis 3 m end, tricotez ensuite les 2 m suivantes avec le A.1 suivant et ainsi de suite. Vous décalez ainsi le début du tour de 2 m à droite. Bon tricot!

Ros-Marie Westerberg 05.03.2018 - 21:52:

Ska det verkligen vara 2 ST omslag mellan 2 maskor i A4, rad 7

DROPS Design 06.03.2018 kl. 14:37:

A.4 stickas endast en gång per varv, så det blir bara 1 omslag mellan maskorna.

Kelsey K 29.12.2017 - 09:24:

How did you achieve the last 2 rows in A.1? I'm not sure how you go back 2 stitches after completing the previous row.

DROPS Design 29.12.2017 kl. 09:45:

Dear Kelsey, you do not have to go back, but since there is a decrease there without accompaniying yarnovers, you will have two stitches less there. I hope this haelps. Happy Knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 182-9

182-9 c Delicia Mittens

Raduzaa, Czech Republic

Forest Berry Hat

Marisa, United States