DROPS / 182 / 9

Delicia by DROPS Design

Settet består av: Stickad mössa, halsvärmare och vantar med hålmönster. Settet är stickat i DROPS Andes

DROPS Design: Modell an-046
Garngrupp E eller C + C
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 300 g DROPS Andes i båda storlekar.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: One-size
Passar huvudmått: ca 54-58 cm
Garnåtgång:
DROPS ANDES från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
100 g färg 4276, dimrosa

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 8 – eller de stickor du måste använda för att få 11 maskor och 15 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 7 – till rätstickad kant.
-----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE
Storlek: S/M - M/L
Mått: Omkrets ca 58-65 cm. Höjd: Ca 20-28 cm
Garnåtgång:
DROPS ANDES från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
100-200 g färg 4276, dimrosa

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA NR 8 (60 cm) – eller den sticka du måste använda för att få 11 maskor och 15 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA NR 7 (60 cm) – till rätstickade kanter.
-----------------------------------------------------------

DROPS ANDES från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
200-200 g färg 4276, dimrosa

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 7 (S/M) eller NR 8 (M/L) - eller de stickor du måste använda för att få 12 maskor och 16 varv slätstickning (S/M) eller 11 maskor och 15 varv slätstickning (M/L) på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 6 (S/M) eller NR 7 (M/L) - till rätstickad kant.
-----------------------------------------------------------

från 57.00 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 57.00 kr /100g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 59.00 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 171kr. Läs mer.

Mössa: Se diagram A.1 och A.2.
Halsvärmare: Se diagram A.3.
Vante: Se diagram A.4.

ÖKNINGSTIPS (gäller tumkilen på vanten):
Börja före maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör i), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.
Nästa gång det ökas görs det 1 omslag om stickan på varje sida av maskan med markör i + 1 maska på varje sida av denna maskan så att det blir en kil till tumme.

MINSKNINGSTIPS:
Börja 2 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, markör, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, nerifrån och upp.
Lägg upp 54 maskor på strumpstickor 7 med Andes. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Byt till strumpstickor 8 och sticka 2 räta varv. Sedan stickas A.1 runt (= 9 rapporter à 6 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats totalt 3 ggr på höjden mäter arbetet ca 18 cm. Sticka A.2 runt och minska som visat i diagrammet. När A.2 är färdigstickat är det 18 maskor på varvet. På nästa varv stickas alla maskorna vridet räta tillsammans två och två = 9 maskor.
Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 25 cm uppifrånoch ner.
-----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på rundsticka.
Lägg upp 64-72 maskor på rundsticka 7 med Andes. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Byt till rundsticka 8 och sticka 2 räta varv. Sedan stickas A.3 runt (= 8-9 rapporter à 8 maskor). När A.3 har stickats 2-3 ggr på höjden byts det till rundsticka 7. Sticka 4 varv rätstickning och maska av löst med rätmaskor. Halsvärmaren mäter ca 20-28 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

VÄNSTER VANTE:
Storlek S/M stickas runt på strumpstickor 6 och 7.
Storlek M/L stickas runt på strumpstickor 7 och 8.
Lägg upp 26 maskor på strumpstickor 6-7 med Andes. Sticka RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. När arbetet mäter 6 cm byts det till strumpstickor 7-8. Sticka 2 räta varv. Nästa varv stickas så här: 15 maskor slätstickning, A.4 (= 9 maskor), 2 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 14 cm sätts det 1 markör i den 12:e maskan på varvet. På nästa varv ökas det till tumkil genom att öka 1 maska på varje sida av maskan med markör i – läs ÖKNINGSTIPS (= 2 maskor ökade). Öka så på varje sida av de ökade maskorna också på nästa varv = 5 maskor i tumkilen. Sticka 2-3 varv utan ökning. På nästa varv sätts de 5 tumkilsmaskorna på en tråd, dessutom läggs det upp 1 ny maska på stickan över maskorna på tråden = 26 maskor på varvet. Fortsätt med slätstickning och A.4 (A.4 upprepas så långt det går, sedan stickas det slätstickning över alla maskorna). SAMTIDIGT när arbetet mäter 24-26 cm från uppläggningskanten sätts det 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 13 maskor (= i varje sida på vanten). På nästa varv minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna - läs MINSKNINGSTIPS (= 4 maskor minskade). Minska så på varje varv totalt 5 ggr i varje sida = 6 maskor kvar på varvet. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Hela vanten mäter ca 27-29 cm från uppläggningskanten.

TUMME:
Sätt tillbaka de 5 tumkilsmaskorna på strumpstickor 7-8. Sticka dessutom upp 5 maskor bakom tummen (dvs sticka upp 1 maska i maskan som lades upp + 2 maskor på varje sida av denna maskan) = 10 maskor. Sticka slätstickning runt till tummen mäter 5-6 cm. Sätt 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 5 maskor. På nästa varv minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna på samma sätt som överst på vanten (= 4 maskor minskade). Minska så också på nästa varv = 2 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt.

HÖGER VANTE:
Lägg upp som på vänster vante och sticka rätstickning till arbetet mäter 6 cm. Byt till strumpstickor 7-8. Sticka 2 räta varv. Nästa varv stickas så här: 2 maskor slätstickning, A.4 (= 9 maskor), 15 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så. När arbetet mäter 14 cm sätts det 1 markör i den 17:e maskan på varvet. På nästa varv ökas det till tumkil genom att öka 1 maska på varje sida av maskan med markör i – läs ÖKNINGSTIPS! Öka så på varje sida av de ökade maskorna också på nästa varv = 5 maskor i tumkilen. Resten av vanten stickas på samma sätt som vänster vante.
Sticka tumme på samma sätt som på vänster vante.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan stickades
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans

Karen A Hartvig Nielsen 01.07.2018 - 07:38:

Regarding charts like A!...I\\\\\\\'m still having problems with the \\\"how\\\" factor of how to read uneven (sticking out to left and right) charts. I was unable to find any information, especially as I don\\\'t even know what these types of charts are called. Would you consider a \\\"uneven charts for dummies\\\" addition to your tutorials? Tak

DROPS Design 02.07.2018 kl. 10:19:

Dear Mrs Hartvig Nielsen, in diagrams such as A.1, A.2 (= 7th row for ex.) and A.3 (= row 9) start the 7th/9th row 2 sts before beg of row, ie work the last 2 sts on previous row together with the first st in first repeat, then work the last 2 sts in each repeat tog with the first st next repeat. In next to last row in A.2 work the last st from previous row/repeat tog with the first 2 sts first/next repeat. Happy knitting!

Cindy 18.04.2018 - 15:34:

Oh darn, It's a double pointed needle pattern! I, like many people, HATE DOUBLE POINTED NEEDLES.

DROPS Design 18.04.2018 kl. 15:45:

Dear Cindy, you can then work with a circular needle and use the technique of magic loop. Happy knitting!

Guinet Janine 30.03.2018 - 10:30:

Même question que Kelsey, mais je n'ai pas compris la réponse en anglais. Je ne vois pas comment commencer le Rang 6 dans le diagramme A1 Merci pour votre réponse

DROPS Design 30.03.2018 kl. 12:28:

Bonjour Mme Guidet, au 7ème tour de A.1, tricotez les 2 dernières mailles du tour avec la 1ère m du 1er A.1 du tour, puis 3 m end, tricotez ensuite les 2 m suivantes avec le A.1 suivant et ainsi de suite. Vous décalez ainsi le début du tour de 2 m à droite. Bon tricot!

Ros-Marie Westerberg 05.03.2018 - 21:52:

Ska det verkligen vara 2 ST omslag mellan 2 maskor i A4, rad 7

DROPS Design 06.03.2018 kl. 14:37:

A.4 stickas endast en gång per varv, så det blir bara 1 omslag mellan maskorna.

Kelsey K 29.12.2017 - 09:24:

How did you achieve the last 2 rows in A.1? I'm not sure how you go back 2 stitches after completing the previous row.

DROPS Design 29.12.2017 kl. 09:45:

Dear Kelsey, you do not have to go back, but since there is a decrease there without accompaniying yarnovers, you will have two stitches less there. I hope this haelps. Happy Knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 182-9