Winter Nap by DROPS Design

Strikket bluse med snoning og raglan til børn. Størrelse 2 - 12 år. Arbejdet er strikket i DROPS Air

DROPS Design: Model ai-012-bn
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
150-150-200-200-250-250 g farve 16, blå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 5,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 16 masker og 20 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 4,5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 18 masker og 23 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPIND - til snoningen.
----------------------------------------------------------

fra 29.90 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 29.90 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 29.90 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 89.7kr. Læs mere.

For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man maskeantallet der skal tages ind over (f.eks 25 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 5) = 5. I dette eksempel strikkes hver 4. og 5 maske ret sammen.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse.

RAGLAN:
Tag ind til raglan i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer. Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således før mærket: Start 2 masker før mærket og strik 2 ret sammen (= 1 maske taget ind).
Tag ind således efter mærket: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket (= 1 maske taget ind).

UDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 1 maske efter mærketråden, slå om, strik til der er 1 maske tilbage på omgangen, slå om og strik 1 ret (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind op til ærmegabene. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde, derefter sættes ryg & forstykke og ærmer sammen og der strikkes videre til færdig mål.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 136-144-152-160-168-176 masker op på rundpind 4,5. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4 cm. Skift til rundpind 5,5. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen (= i siden). Næste omgang strikkes således: Strik ret over de første 25-27-29-29-31-33 masker og tag samtidig 5 masker ind jævnt fordelt over disse masker – læs INDTAGNINGSTIPS, strik A.1 (vælg diagram for din størrelse = 19-19-19-23-23-23 masker som tages ud til 20-20-20-24-24-24 masker på første omgang), strik 25-27-29-29-31-33 masker ret og tag samtidig 5 masker ind jævnt fordelt over disse masker, sæt 1 mærketråd (= i siden), strik ret over de næste 67-71-75-79-83-87 masker og tag samtidig 11-11-11-13-13-13 masker ind jævnt fordelt over disse masker. Der er nu 60-64-68-72-76-80 masker mellem mærketrådene på forstykket og 56-60-64-66-70-74 masker på bagstykket = totalt 116-124-132-138-146-154 masker på pinden. Næste omgang strikkes således: 20-22-24-24-26-28 masker glatstrik, fortsæt A.1 (= 20-20-20-24-24-24 masker) og strik glatstrik omgangen ud. Fortsæt mønsteret således. Når A.1 er strikket færdig strikkes A.2 over disse 20-20-20-24-24-24 masker. A.2 gentages opover. Når arbejdet måler 20-23-26-29-32-35 cm lukkes der 4-4-4-6-6-6 masker af i hver side til ærmegab (Luk 2-2-2-3-3-3 masker af på hver side af begge mærketråde). Der er nu 56-60-64-66-70-74 masker på forstykket og 52-56-60-60-64-68 masker på bagstykket. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 30-32-32-34-34-36 masker op på strømpepinde 4,5. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4 cm. Skift til strømpepinde 5,5. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Strik 1 omgang ret hvor der tages 4 masker ind jævnt fordelt i alle størrelser – læs INDTAGNINGSTIPS = 26-28-28-30-30-32 masker. Fortsæt rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 6 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 2½.-3½.-3½.-4.-5.-5½.cm totalt 6-6-7-7-7-7 gange = 38-40-42-44-44-46 masker. Når arbejdet måler 22-26-30-34-38-42 cm lukkes der 4-4-4-6-6-6 masker af midt under ærmet (Luk 2-2-2-3-3-3 masker af på hver side af mærketråden) = 34-36-38-38-38-40 masker. Læg arbejdet til side og strik et ærme til på samme måde.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket masker af til ærmegab = 176-188-200-202-210-222 masker. Sæt 1 mærke i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 4 mærker). Fortsæt som før med glatstrik og A.2 midt foran. SAMTIDIG på første omgang tages der ind til RAGLAN – se forklaring over. Tag ind til raglan på hver 2.omgang totalt 13-14-15-16-17-18 gange.
SAMTIDIG når der er 2 indtagninger tilbage til raglan (hvis strikkefastheden stemmer i højden måler arbejdet nu ca 31-35-39-43-47-51 cm midt foran), strikkes de 10-10-10-12-12-12 masker over snoningen midt foran ret sammen 2 og 2 (= 5-5-5-6-6-6 masker taget ind). På næste omgang sættes de midterste 21-23-25-24-26-28 masker på 1 tråd til hals. Videre strikkes arbejdet frem og tilbage på pinden fra halsen og der lukkes 1 maske af i begyndelsen af de 2 næste pinde til hals. Efter alle aflukninger til raglan og hals er der 44-46-48-42-40-42 masker tilbage på pinden.

HALSKANT:
Strik ca 67-71-75-68-68-72 masker op rundt i halsen fra retsiden (inklusiv maskerne på tråden foran) på lille rundpind 4,5. Strik 1 omgang ret hvor der tages ind jævnt fordelt til 58-60-62-64-66-68 masker. Fortsæt rundt i rib (= 1 ret / 1 vrang) i 3 cm. Luk løst af med ret over ret og ret over vrang.
Blusen måler ca 36-40-44-48-52-56 cm fra skulderen og ned.

MONTERING:
Sy åbningen under ærmerne.

----------------------------------------------------------
Bukser:
Se DROPS Children 30-22 eller “Relaterede opskrifter” i opskriften på nettet.
----------------------------------------------------------

= lav et omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul
= sæt 5 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 5 ret, strik 5 ret fra snoningspinden
= sæt 6 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 6 ret, strik 6 ret fra snoningspinden

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Children 30-7) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (6)

Lelletta 18.11.2019 - 17:48:

Buonasera! Devo lavorare le maniche ma leggendo mi sono resa conto che le maglie avviate sono 36 e alla fine, quando il lavoro misura 42 cm, le maglie sono solo 40... solo 4 in più, come è possibile? Grazie mille se potrete chiarirmi questo mio dubbio.

DROPS Design 18.11.2019 kl. 21:50:

Buongiorno Lelletta. Per la manica avvia 36 m, poi ne deve diminuire 4 dopo le coste; poi aumenta fino ad arrivare a 46 m. Dopo aver chiuso le maglie per gli scalfi, rimane con 40 m. Buon lavoro!

Marie Klokanová 21.01.2019 - 10:39:

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat co přesně znamená tato část návodu: prvních 25-27-29-29-31-33 ok upleteme hladce a SOUČASNĚ nad nimi ujmeme rovnoměrně 5 ok nechápu jak mohu přidat oka zároveň na nimi nějaká ujmout - na ujímání mám počat do další řady? Ujmout oko dovedu, ale tady prostě nevím jak přidávat a kdy a kde ubírat. Děkuji za odpověď a přeji hezký den Klokanová

Agostini Etie 20.01.2019 - 08:05:

Pourquoi ne donnez vous jamais la largeur en cm des manches surtout avant l echancrure

DROPS Design 21.01.2019 kl. 10:51:

Bonjour Mme Agostini, cette mesure peut se calculer facilement avec le nombre de mailles: 38 m quand toutes les augmentations sont faites sur la base de 16 m = 10 cm, on va avoir (38x10)/16 = 23.75 cm. Bon tricot!

Madeleine Beaumier 18.12.2018 - 02:52:

Il aurait été bien plus simple de tricoter ce modèle de haut en bas plutôt que de bas en haut!

DROPS Design 18.12.2018 kl. 09:06:

Bonjour Mme Beaumier, certaines tricoteuses préfèrent la méthode de bas en haut, nous essayons ainsi d'avoir les deux types de techniques dans nos catalogues. Bon tricot!

Hildegunn 16.10.2018 - 06:14:

Hei! Finnes tilsvarende til voksen? Eller annen enkel med flette hvor jeg kan bruke kidSilk og flora sammen?

DROPS Design 22.10.2018 kl. 08:53:

Hei Hildegunn. Den som ligner mest, og er i samme garngruppe er nok 84-17. Ellers er både 188-36 Og 184-12 gensere med lignende flettemønster i samme garngruppe, om enn noe mer kompliserte. Hvis det er et alterantiv og strikke med tykkere garn kan du også se på 181-13, 183-18 eller 71-7, som alle har et lignende flettemønster. God fornøyelse.

Maria 29.08.2018 - 15:32:

è possibile lavorare questo modello con ferri dritti? quante maglie devo montare per un bimbo di 2-3 anni?

DROPS Design 29.08.2018 kl. 20:12:

Buonasera Maria, questo modello è lavorato in tondo fino agli scalfi ma può lavorarlo con i ferri dritti aggiungendo una maglia di vivagno a ogni lato per la cucitura. Presti attenzione alla lavorazione del motivo. Per la taglia, di fianco alla foto sono indicate le altezze in cm corrispondenti alle varie taglie. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS Children 30-7

Winter Nap

Martina, Afghanistan

Kinderpulli

Evelina, Sweden