Winter Nap by DROPS Design

Strikket genser med flette og raglan til barn. Størrelse 2 - 12 år. Arbeidet er strikket i DROPS Air

Stikkord: flette, gensere, raglan,

DROPS Design: Modell ai-012-bn
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
150-150-200-200-250-250 g farge 16, blå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 5,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 16 masker og 20 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 + 60 eller 80 cm) NR 4,5 til vrangbord - eller de pinnene du må bruke for å få 18 masker og 23 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS FLETTEPINNE - til fletten.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 105kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

FELLETIPS:
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man maskeantallet det skal felles over (f.eks 25 masker) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 5) = 5. I dette eksempelet strikkes hver 4. og 5 maske rett sammen.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Velg diagram for din størrelse.

RAGLAN:
Fell til raglan i hver overgang mellom bol og ermer. Alle fellinger gjøres fra retten!
Fell slik før merket: Start 2 masker før merket og strikk 2 rett sammen (= 1 maske felt).
Fell slik etter merket: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 1 maske felt).

ØKETIPS (gjelder midt under ermet):
Start 1 maske etter merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk til det gjenstår 1 maske på omgangen, lag 1 kast om pinnen og strikk 1 rett (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Bolen strikkes rundt på rundpinne opp til ermehullene. Ermene strikkes rundt på settpinner, deretter settes bol og ermer sammen og det strikkes videre til ferdig mål.

BOLEN:
Legg opp 136-144-152-160-168-176 masker på rundpinne 4,5. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) i 4 cm. Bytt til rundpinne 5,5. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen (= i siden). Neste omgang strikkes slik: Strikk rett over de første 25-27-29-29-31-33 maskene og fell samtidig 5 masker jevnt fordelt over disse maskene – les FELLETIPS, strikk A.1 (velg diagram for din størrelse = 19-19-19-23-23-23 masker som økes til 20-20-20-24-24-24 masker på første omgang), strikk 25-27-29-29-31-33 masker rett og fell samtidig 5 masker jevnt fordelt over disse maskene, sett 1 merketråd (= i siden), strikk rett over de neste 67-71-75-79-83-87 maskene og fell samtidig 11-11-11-13-13-13 masker jevnt fordelt over disse maskene. Det er nå 60-64-68-72-76-80 masker mellom merketrådene på forstykket og 56-60-64-66-70-74 masker på bakstykket = totalt 116-124-132-138-146-154 masker på pinnen. Neste omgang strikkes slik: 20-22-24-24-26-28 masker glattstrikk, fortsett A.1 (= 20-20-20-24-24-24 masker) og strikk glattstrikk ut omgangen. Fortsett mønsteret slik. Når A.1 er strikket ferdig strikkes A.2 over disse 20-20-20-24-24-24 maskene. A.2 gjentas videre oppover. Når arbeidet måler 20-23-26-29-32-35 cm felles det av 4-4-4-6-6-6 masker i hver side til ermehull (fell av 2-2-2-3-3-3 masker på hver side av begge merketrådene). Det er nå 56-60-64-66-70-74 masker på forstykket og 52-56-60-60-64-68 masker på bakstykket. Legg arbeidet til side og strikk ermene.

ERME:
Legg opp 30-32-32-34-34-36 masker på settpinner 4,5. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) i 4 cm. Bytt til settpinner 5,5. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen (= midt under ermet). Strikk 1 omgang rett der det felles 4 masker jevnt fordelt i alle størrelser – les FELLETIPS = 26-28-28-30-30-32 masker. Videre strikkes det glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 6 cm økes det 2 masker midt under ermet – les ØKETIPS. Øk slik på hver 2½.-3½.-3½.-4.-5.-5½.cm totalt 6-6-7-7-7-7 ganger = 38-40-42-44-44-46 masker. Når arbeidet måler 22-26-30-34-38-42 cm felles det av 4-4-4-6-6-6 masker midt under ermet (fell av 2-2-2-3-3-3 masker på hver side av merketråden) = 34-36-38-38-38-40 masker. Legg arbeidet til side og strikk et erme til på samme måte.

BÆRESTYKKE:
Sett ermene inn på samme rundpinne som bolen der det er felt av masker til ermehull = 176-188-200-202-210-222 masker. Sett 1 merke i hver overgang mellom bol og erme (= 4 merker). Fortsett som før med glattstrikk og A.2 midt foran. SAMTIDIG på første omgang felles det til RAGLAN – se forklaring over. Fell til raglan på hver 2.omgang totalt 13-14-15-16-17-18 ganger.
SAMTIDIG når det gjenstår 2 fellinger til raglan (dersom strikkefastheten stemmer i høyden måler arbeidet nå ca 31-35-39-43-47-51 cm midt foran), strikkes de 10-10-10-12-12-12 maskene over fletten midt foran rett sammen 2 og 2 (= 5-5-5-6-6-6 masker felt). På neste omgang settes det midterste 21-23-25-24-26-28 maskene på 1 tråd til hals. Videre strikkes arbeidet frem og tilbake på pinnen fra halsen og det felles av 1 maske på begynnelsen av de 2 neste pinnene til hals. Etter alle fellinger til raglan og hals er det 44-46-48-42-40-42 masker tilbake på pinnen.

HALSKANT:
Strikk opp fra retten ca 67-71-75-68-68-72 masker rundt halsen (inkludert maskene på tråden foran) på liten rundpinne 4,5. Strikk 1 omgang rett der det felles jevnt fordelt til 58-60-62-64-66-68 masker. Videre strikkes det vrangbord rundt (= 1 rett / 1 vrang) i 3 cm. Fell løst av med rett over rett og rett over vrang.
Genseren måler ca 36-40-44-48-52-56 cm fra skulderen og ned.

MONTERING:
Sy åpningen under ermene.

----------------------------------------------------------
Bukse:
Se DROPS Children 30-22 eller “Relaterte mønster” i oppskriften på nett.
----------------------------------------------------------

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull
= sett 5 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 5 rett, strikk 5 rett fra flettepinnen
= sett 6 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 6 rett, strikk 6 rett fra flettepinnen

Marie Klokanová 21.01.2019 - 10:39:

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat co přesně znamená tato část návodu: prvních 25-27-29-29-31-33 ok upleteme hladce a SOUČASNĚ nad nimi ujmeme rovnoměrně 5 ok nechápu jak mohu přidat oka zároveň na nimi nějaká ujmout - na ujímání mám počat do další řady? Ujmout oko dovedu, ale tady prostě nevím jak přidávat a kdy a kde ubírat. Děkuji za odpověď a přeji hezký den Klokanová

Agostini Etie 20.01.2019 - 08:05:

Pourquoi ne donnez vous jamais la largeur en cm des manches surtout avant l echancrure

DROPS Design 21.01.2019 kl. 10:51:

Bonjour Mme Agostini, cette mesure peut se calculer facilement avec le nombre de mailles: 38 m quand toutes les augmentations sont faites sur la base de 16 m = 10 cm, on va avoir (38x10)/16 = 23.75 cm. Bon tricot!

Madeleine Beaumier 18.12.2018 - 02:52:

Il aurait été bien plus simple de tricoter ce modèle de haut en bas plutôt que de bas en haut!

DROPS Design 18.12.2018 kl. 09:06:

Bonjour Mme Beaumier, certaines tricoteuses préfèrent la méthode de bas en haut, nous essayons ainsi d'avoir les deux types de techniques dans nos catalogues. Bon tricot!

Hildegunn 16.10.2018 - 06:14:

Hei! Finnes tilsvarende til voksen? Eller annen enkel med flette hvor jeg kan bruke kidSilk og flora sammen?

DROPS Design 22.10.2018 kl. 08:53:

Hei Hildegunn. Den som ligner mest, og er i samme garngruppe er nok 84-17. Ellers er både 188-36 Og 184-12 gensere med lignende flettemønster i samme garngruppe, om enn noe mer kompliserte. Hvis det er et alterantiv og strikke med tykkere garn kan du også se på 181-13, 183-18 eller 71-7, som alle har et lignende flettemønster. God fornøyelse.

Maria 29.08.2018 - 15:32:

è possibile lavorare questo modello con ferri dritti? quante maglie devo montare per un bimbo di 2-3 anni?

DROPS Design 29.08.2018 kl. 20:12:

Buonasera Maria, questo modello è lavorato in tondo fino agli scalfi ma può lavorarlo con i ferri dritti aggiungendo una maglia di vivagno a ogni lato per la cucitura. Presti attenzione alla lavorazione del motivo. Per la taglia, di fianco alla foto sono indicate le altezze in cm corrispondenti alle varie taglie. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS Children 30-7