Ylva by DROPS Design

Strikket bluse med snoninger og raglan til børn. Størrelse 2 - 12 år. Arbejdet er strikket i DROPS Air

Tags: bluser, snoning,

DROPS Design: Model ai-005-bn
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
200-200-200-250-250-300 g farve 14, lyng

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 cm) nr 6 – eller de pinde du skal bruge for at få 15 masker og 19 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 cm) nr 5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

fra 29.95 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 29.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 29.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 119.8kr. Læs mere.

Se diagram A.1, A.2 og A.3. Vælg diagram for din størrelse i A.2.

UDTAGNINGSTIPS:
Tag ud således midt under ærmet – start 1 maske før mærketråden: Slå om pinden, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om pinden. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Tag 2 masker ind i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer. Start 3 masker før mærketråden: Strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

STRIKKETIPS:
Hvis strikkefastheden ikke stemmer i højden, og der strikkes for stramt, vil bærestykket blive for kort og ærmegabene for små. Dette kan justeres ved at strikke 1 ekstra omgang uden indtagning med jævne mellemrum mellem indtagningerne.
----------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, nedenfra og op.

Slå 132-142-150-150-150-160 masker op på rundpind 5 med Air. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib således:

STØRRELSE 2 år:
1 ret, 3 vrang, 2 ret, 3 vrang, A.1 (= 12 masker), A.2 (= 6 masker), A.1, A.2. A.1, * 3 vrang, 2 ret *, strik fra *-* over de næste 15 masker, 3 vrang, A.1, A.2, A.1, A.2, A.1, 3 vrang, 2 ret, 3 vrang, 1 ret.

STØRRELSE 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år:
1 vrang, 2 ret, 3 vrang, 2 ret, 3 vrang, A.1 (= 12 masker), A.2 (= 6-8-8-8 masker), A.1, A.2, A.1, * 3 vrang, 2 ret *, strik fra *-* over de næste 20 masker, 3 vrang, A.1, A.2, A.1, A.2, A.1, 3 vrang, 2 ret, 3 vrang, 2 ret, 2 vrang.

STØRRELSE 11/12 år:
1 ret, 3 vrang, 2 ret, 3 vrang, 2 ret, 3 vrang, A.1 (= 12 masker), A.2 (= 8 masker), A.1, A.2, A.1, * 3 vrang, 2 ret *, strik fra *-* over de næste 25 masker, 3 vrang, A.1, A.2, A.1, A.2, A.1, 3 vrang, 2 ret, 3 vrang, 2 ret, 3 vrang, 1 ret.

ALLE STØRRELSER:
Fortsæt med rib på denne måde i 4 cm. Skift til rundpind 6.

Fortsæt således:
Vrang over de første 9-11-11-11-11-14 masker, A.3 (= 12 masker), 6-6-8-8-8-8 vrang, A.3, 6-6-8-8-8-8 vrang, A.3, vrang over de næste 18-23-23-23-23-28 masker, A.3, 6-6-8-8-8-8 vrang, A.3, 6-6-8-8-8-8 vrang, A.3, vrang over de sidste 9-12-12-12-12-14 masker. På næste omgang justeres maskeantallet over de 18-23-23-23-23-28 masker vrang i hver side til 18-22-20-24-26-28 masker = 132-140-144-152-156-160 masker. Sæt 1 mærketråd i hver side, midt i vrangmaskerne (= 66-70-72-76-78-80 masker på bagstykket og på forstykket). Fortsæt med A.3 og vrang som før. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 20-23-26-29-32-35 cm lukkes der 6 masker af i hver side til ærmegab (Luk 3 masker af på hver side af begge mærketråde). Der er nu 60-64-66-70-72-74 masker på bagstykket og forstykket. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, skift til lille rundpind når der er taget nok masker ud. Slå 30-30-30-35-35-35 masker op på strømpepinde 5 med Air. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib (= 2 ret / 3 vrang). Når arbejdet måler 4 cm skiftes der til strømpepinde 6. Strik 1 omgang ret hvor der tages 4-4-4-7-7-5 masker ind jævnt fordelt = 26-26-26-28-28-30 masker. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Fortsæt i glatstrik. Når arbejdet måler 6 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 3.-3½.-3½.-4½.-4½.-5.cm totalt 5-6-7-6-7-7 gange = 36-38-40-40-42-44 masker. Når arbejdet måler 21-26-29-33-37-41 cm lukkes der 6 masker af midt under ærmet (Luk 3 masker af på hver side af mærketråden) = 30-32-34-34-36-38 masker. Læg arbejdet til side og strik et ærme til.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 180-192-200-208-216-224 masker. Sæt en mærketråd i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 4 mærketråde). Fortsæt med mønster som før, og tag ind til RAGLAN – se forklaring over.

Tag ind på hver 4.omgang 5-5-6-5-5-6 gange, derefter på hver 2.omgang 4-5-5-6-6-6 gange = totalt 9-10-11-11-12 gange. Når der ikke er nok masker tilbage i hver side mod raglan-linjerne til at sno maskerne i A.3, tages der 6 masker ind over A.3 i hver side ved at strikke maskerne ret sammen 2 og 2. Sidste gang der tages ind til raglan tages der 6 masker ind på samme måde over de to midterste rapporter af A.3.

Efter alle indtagninger er der 72-76-76-84-92-92 masker på omgangen. Strik 1 omgang ret over alle masker hvor der tages 12-16-16-19-22-22 masker ind jævnt fordelt = 60-60-60-65-70-70 masker. Strik 2 omgange retstrik – se forklaring over. Derefter strikkes der rib (= 2 ret / 3 vrang) i 3-3-3-4-4-4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

MONTERING:
Sy åbningen sammen under ærmerne.

----------------------------------------------------------
Bukser:
Se DROPS Children 30-21 eller “Relaterede opskrifter”.
----------------------------------------------------------

= sæt 4 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 4 masker ret, strik 4 masker ret fra snoningspinden
= sæt 4 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 4 masker ret, strik 4 masker ret fra snoningspinden

Kommentarer (12)

Skriv din kommentar her!

Nepveu 03.12.2018 - 16:16:

J\'aimerai utiliser des aiguilles droites pour un modèle 12 ans

DROPS Design 03.12.2018 kl. 16:25:

Bonjour Mme Nepveu, vous trouverez ici toutes les informations utiles pour adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Loredana 17.11.2018 - 09:41:

Vorrei fare questo modello per una bambina di tre anni ma utilizzando ferri 3.4/4, come posso calcolare le misure. Grazie

DROPS Design 17.11.2018 kl. 12:06:

Buongiorno Loredana, per un aiuto così personalizzato può rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

Line 19.10.2018 - 13:38:

Diagrammet A3 viser at man skal flytte 8 masker ved snoningen. Men forklaringen til diagrammet siger, at man kun skal flytte fire og strikke fire. Hvilket betyder at der så er fire masker, jeg ikke ved hvad jeg skal stille op med. Jeg forstår med andre ord ikke hvordan snoningen skal laves. Jeg kender kun til snoninger hvor halvdelen flyttes og ikke en tredjedel. Er der ikke en fejl i opskriften?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 09:36:

Hej Line, jo du ser at snoningen går over 8 masker, det vil sige at 3.pind (1.snoning) strikkes således fra retsiden: sæt 4 m på snoningspind foran arbejdet, strik de 4 næste masker, strik de 4 masker fra snoningspinden og til sidst de sidste 4 masker i diagrammet som strikkes ret. God fornøjelse!

Giancarla Coco 11.10.2018 - 14:46:

Ho una curiosita':che significato ha il simbolo del diamante che compare nella foto del catalogo.Grazie se vorrete rispondere.

DROPS Design 11.10.2018 kl. 16:23:

Buongiorno Giancarla. Il diamante indica i modelli che sono riportati nella home page del sito, in corrispondenza delle catecogie: bambini, donna, maglioni e così via. Buon lavoro!

Lori Putman 25.09.2018 - 02:49:

Hello. When it says to put the body aside, is the yarn being cut?

DROPS Design 25.09.2018 kl. 07:51:

Hi Lori, Yes, it is easiest to cut the strand after each piece has been completed. Happy knitting!

Lori Putman 22.09.2018 - 05:54:

For size 3/4, cast on is 142. Starting the body, I can’t finish the first round as it adds up to 147. Am I reading the pattern wrong where it says ( * purl 3, knit 2*, work from * -* over next 20 stitches) mean this will cover a total of 25 stitches? Or does it mean that it will be repeated over a total of 20 stitches?

DROPS Design 22.09.2018 kl. 22:41:

Dear Lori, you have to repeat *purl 3, Knit 2* over 20 stitches. Happy knitting!

Heli 05.09.2018 - 14:11:

Ja vielä ohjeen jatkosta: ”kun silmukat eivät riitä palmikonkiertoihin, kavenna kummankin sivun A3 mallineuleen kohdalla 6 silmukkaa neulomalla silmukat pareittain yhteen”. Mitä tämä tarkoittaa? Montako silmukkaa siis pitää koko kierroksella vähentyä?

DROPS Design 05.09.2018 kl. 18:01:

Piirroksen A.3 mallikertoja on kerroksella yhteensä 6 ja jokaisesta mallikerrasta kavennetaan (neulomalla silmukat aina kaksi kerrallaan oikein yhteen) 6 silmukkaa, eli kerroksella kavennetaan yhteensä 36 silmukkaa.

Heli 05.09.2018 - 09:17:

Kiitos ihanasta ohjeesta! Olen tekemässä kaarroketta ja raglakavennuksia. Ohjeessa neuvotaan ”Jatka mallineuletta kuten aiemmin ja tee raglankavennukset. Toista tällaiset kavennukset joka 4.kerros 6 kertaa”. Teenkö kavennuksia siis yhteensä 7 kertaa? Työn alla on pusero kokoa 5/6.

DROPS Design 05.09.2018 kl. 17:58:

Hei, raglankavennukset tehdään joka 4. kerros yhteensä 6 kertaa.

Hanne Kristensen 14.04.2018 - 14:38:

Vedr indtagningen til raglan: kan man ikke få en bedre forklaring på dette: Noget af indtagningen sker jo i vrangmasker men der forklares kun i ret... og den maske der skal løftes over en anden maske gør hver 2. Gang at den vender den forkerte vej... skal man så ikke hver 2. Gang starte 'bagfra' i udtagningen? Det er ikke ordentligt forklaret da.

DROPS Design 25.04.2018 kl. 08:55:

Hei Hanne I denne oppskriften feller du alltid til raglan fra rettsiden, og du feller alltid med rettmasker som anvist i forklaringen for RAGLAN. Du har to masker i hver raglanovergang, med en merketråd mellom hver. Før de to rettmaskene feller du ved å strikke 2 masker rett sammen, og etter de to maskene tar du 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over. Slik gjør du ved alle 4 raglanovergangene. God fornøyelse.

Lena Larsson 09.04.2018 - 17:38:

Om sticktätheten är 16 makor på 10 cm, betyder det att det behövs 54-55 maskor till 32 cm som i stl 2 år. I mönstret står det 66 maskor för fram respektive bak. Dvs 12 maskor för mycket på fram resp bak, totalt 23 maskor för mycket. Något måste vara felskrivet. Antingen måtten på bilden eller antalet maskor i mönstret\\\\r\\\\nNu får jag riva upp och göra om från början. \\\\r\\\\nHälsningar Lena

Kommentere opskrift DROPS Children 30-3