Ylva by DROPS Design

Stickad tröja med flätor och raglan till barn. Storlek 2 - 12 år. Arbetet är stickat i DROPS Air

Tags: fläta, tröjor,

DROPS Design: Modell ai-005-bn
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Storlek i cl: 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
200-200-200-250-250-300 g färg 14, ljung

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 60 cm) NR 6 – eller de stickor du måste använda för att få 15 maskor och 19 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 60 cm) NR 5 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Air mix DROPS Air mix 43.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 43.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 216kr. Läs mer.

Se diagram A.1, A.2 och A.3. Välj diagram för din storlek i A.2.

ÖKNINGSTIPS:
Öka så här mitt under ärmen – börja 1 maska före markören: Gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

RAGLAN:
Minska 2 maskor i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar. Börja 3 maskor före markören: Sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

STICKTIPS:
Om stickfastheten inte stämmer på höjden, och det stickas för stramt, kommer oket att bli för kort och ärmhålen för små. Detta kan justeras genom att sticka 1 extra varv utan minskningar med jämna mellanrum mellan minskningarna.
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp.

Lägg upp 132-142-150-150-150-160 maskor på rundsticka 5 med Air. Sticka 1 varv rätt, sedan stickas det resår så här:

STORLEK 2 år:
1 rätmaska, 3 avigmaskor, 2 rätmaskor, 3 avigmaskor, A.1 (= 12 maskor), A.2 (= 6 maskor), A.1, A.2. A.1, * 3 avigmaskor, 2 rätmaskor *, sticka *-* över de nästa 15 maskorna, 3 avigmaskor, A.1, A.2, A.1, A.2, A.1, 3 avigmaskor, 2 rätmaskor, 3 avigmaskor, 1 rätmaska.

STORLEK 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år:
1 avigmaska, 2 rätmaskor, 3 avigmaskor, 2 rätmaskor, 3 avigmaskor, A.1 (= 12 maskor), A.2 (= 6-8-8-8 maskor), A.1, A.2, A.1, * 3 avigmaskor, 2 rätmaskor *, sticka *-* över de nästa 20 maskorna, 3 avigmaskor, A.1, A.2, A.1, A.2, A.1, 3 avigmaskor, 2 rätmaskor, 3 avigmaskor, 2 rätmaskor, 2 avigmaskor.

STORLEK 11/12 år:
1 rätmaska, 3 avigmaskor, 2 rätmaskor, 3 avigmaskor, 2 rätmaskor, 3 avigmaskor, A.1 (= 12 maskor), A.2 (= 8 maskor), A.1, A.2, A.1, * 3 avigmaskor, 2 rätmaskor *, sticka *-* över de nästa 25 maskorna, 3 avigmaskor, A.1, A.2, A.1, A.2, A.1, 3 avigmaskor, 2 rätmaskor, 3 avigmaskor, 2 rätmaskor, 3 avigmaskor, 1 rätmaska.

ALLA STORLEKAR:
Fortsätt med resår på detta sätt i 4 cm. Byt till rundsticka 6.

Sedan stickas det så här:
Avigt över de första 9-11-11-11-11-14 maskorna, A.3 (= 12 maskor), 6-6-8-8-8-8 avigmaskor, A.3, 6-6-8-8-8-8 avigmaskor, A.3, avigmaskor över de nästa 18-23-23-23-23-28 maskorna, A.3, 6-6-8-8-8-8 avigmaskor, A.3, 6-6-8-8-8-8 avigmaskor, A.3, avigmaskor över de sista 9-12-12-12-12-14 maskorna. På nästa varv justeras maskantalet över de 18-23-23-23-23-28 aviga maskorna i varje sida till 18-22-20-24-26-28 maskor = 132-140-144-152-156-160 maskor. Sätt 1 markör i varje sida, mitt i avigmaskorna (= 66-70-72-76-78-80 maskor på bakstycket och på framstycket). Fortsätt vidare med A.3 och avigmaskor som förut. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 20-23-26-29-32-35 cm maskas det av 6 maskor i varje sida för ärmhål (maska av 3 maskor på varje sida av båda markörerna). Det är nu 60-64-66-70-72-74 maskor på bakstycket och framstycket. Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, byt till kort rundsticka när det har ökats tillräckligt med maskor. Lägg upp 30-30-30-35-35-35 maskor på strumpstickor 5 med Air. Sticka 1 varv rätt, sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 3 avigmaskor). När arbetet mäter 4 cm byts det till strumpstickor 6. Sticka 1 varv rätt där det minskas 4-4-4-7-7-5 maskor jämnt fördelat = 26-26-26-28-28-30 maskor. Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt under ärmen). Sedan stickas det slätstickning. När arbetet mäter 6 cm ökas det 2 maskor mitt under ärmen – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med 3-3½-3½-4½-4½-5 cm mellanrum totalt 5-6-7-6-7-7 ggr = 36-38-40-40-42-44 maskor. När arbetet mäter 21-26-29-33-37-41 cm maskas det av 6 maskor mitt under ärmen (maska av 3 maskor på varje sida av markören) = 30-32-34-34-36-38 maskor. Lägg arbetet åt sidan och sticka en ärm till.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundsticka som fram- och bakstycket där det maskades av maskor för ärmhål = 180-192-200-208-216-224 maskor. Sätt en markör i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar (= 4 markörer). Fortsätt med mönster som förut, och minska till RAGLAN – se förklaring ovan.

Minska på vart 4:e varv 5-5-6-5-5-6 ggr, sedan på vartannat varv 4-5-5-6-6-6 ggr = totalt 9-10-11-11-12 ggr. När det inte finns tillräckligt med maskor kvar i varje sida mot raglanlinjerna till att fläta maskorna i A.3, maskas det av 6 maskor över A.3 i varje sida genom att sticka maskorna räta tillsammans 2 och 2. Sista gången det minskas till raglan maskas det av 6 maskor på samma sätt över de två mittersta rapporterna av A.3.

Efter alla minskningar är det 72-76-76-84-92-92 maskor på varvet. Sticka 1 varv rätt över alla maskorna där det minskas 12-16-16-19-22-22 maskor jämnt fördelat = 60-60-60-65-70-70 maskor. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 3 avigmaskor) i 3-3-3-4-4-4 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

MONTERING:
Sy ihop öppningen under ärmarna.

----------------------------------------------------------
Byxa:
Se DROPS Children 30-21 eller “Relaterade mönster” i beskrivningen på nätet.
----------------------------------------------------------

= sätt 4 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 4 rätmaskor, sticka 4 rätmaskor från flätstickan
= sätt 4 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 4 rätmaskor, sticka 4 rätmaskor från flätstickan

Kommentarer (4)

Hanne Kristensen 14.04.2018 - 14:38:

Vedr indtagningen til raglan: kan man ikke få en bedre forklaring på dette: Noget af indtagningen sker jo i vrangmasker men der forklares kun i ret... og den maske der skal løftes over en anden maske gør hver 2. Gang at den vender den forkerte vej... skal man så ikke hver 2. Gang starte 'bagfra' i udtagningen? Det er ikke ordentligt forklaret da.

DROPS Design 25.04.2018 kl. 08:55:

Hei Hanne I denne oppskriften feller du alltid til raglan fra rettsiden, og du feller alltid med rettmasker som anvist i forklaringen for RAGLAN. Du har to masker i hver raglanovergang, med en merketråd mellom hver. Før de to rettmaskene feller du ved å strikke 2 masker rett sammen, og etter de to maskene tar du 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over. Slik gjør du ved alle 4 raglanovergangene. God fornøyelse.

Lena Larsson 09.04.2018 - 17:38:

Om sticktätheten är 16 makor på 10 cm, betyder det att det behövs 54-55 maskor till 32 cm som i stl 2 år. I mönstret står det 66 maskor för fram respektive bak. Dvs 12 maskor för mycket på fram resp bak, totalt 23 maskor för mycket. Något måste vara felskrivet. Antingen måtten på bilden eller antalet maskor i mönstret\\\\r\\\\nNu får jag riva upp och göra om från början. \\\\r\\\\nHälsningar Lena

Stina Stålnacke 18.01.2018 - 14:44:

Är det riktigt att man ska lägga upp 150 maskor i stl. 5/6? Det verkar väldigt mycket.

DROPS Design 24.01.2018 kl. 09:49:

Hei Stina. På denne modellen skal det legges opp det antallet det står i oppskriften. Om du ser på bildet av genseren, ser du at den er passe vidd for å være en vrangbord, men flettene drar den ekstra sammen. God Fornøyelse!

Marie-Lise Soucy 09.10.2017 - 02:17:

Pourquoi est ce que quand n'inscris Canada je ne vois plus rien en francais. Je veux commander et c'est juste en anglais. Merci

DROPS Design 09.10.2017 kl. 09:33:

Bonjour Mme Soucy, vous trouverez ici la liste des magasins DROPS au Canada /qui expédient au Canada. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Children 30-3