Placere et diagram midt på!

Placere et diagram midt på!

Således placeres midten af diagrammet (masken med pil) midt på forstykket/rygstykket eller midt på ærmet.

Der står i opskriften at du skal fortsætte med at strikke forstykket ifølge et diagram. Det er vigtigt at placere midten af mønsterrapporten midt på forstykket, så mønsteret bliver centreret og symmetrisk

  • Du har 81 m på forstykket. Det vil sige, maske nr 41 er midt på forstykket og skal strikkes i den farve som er midten af mønsteret ifølge diagrammet
  • Diagrammet går over 24 masker og pilen som viser den midterste maske, peger ud for den 13.m i diagrammet.
  • Start i midten af forstykket (m 41). Tæl først 13 m fra midten af forstykket og ud mod højre, derefter hele diagrammet (24 m) til sidst har du 4 m tilbage.

Det vil sige, når du starter i højre side af forstykket, strikker du først de sidste 4m i diagrammet (fra højre mod venstre), derefter hele diagrammet (24 m) fra højre mod venstre, starter forfra igen så du får den 13.m i diagrammet i maske nr 41 på forstykket. Fortsæt nu resten af diagrammet på den anden side af pilen og start forfra i diagrammet igen, fortsæt således til du ikke har flere masker på forstykket.

Strikker man rundt og der skal være samme mønster på rygstykket, fortsættes der nu på samme måde. Start med samme maske i diagrammet som på forstykket, strik fra højre mod venstre nøjagtig som på forstykket.

Strikker man frem og tilbage, starter man fra vrangen på næste pind i diagrammet, med masken ovenfor den man sluttede med og strikker ifølge diagrammet fra venstre mod højre.

Se to modeller hvor teknikken kan bruges:
DROPS Extra 0-816 / DROPS Extra 0-817

Tags: diagram nybegynder ·

Kommentarer (2)

Cable Girl 17.07.2018 - 19:20:

If you start with the last 4 stitches of the chart, your first stitch would be “21” of the 24 in the pattern. After working the entire round of 81 stitches, wouldn’t your last stitch be “5”? The pattern won’t match up where the round joins. Is that discrepancy okay? I’m working on a sleeve with the same problem. Do you think the mismatch will be on the underside of the sleeve and therefore hidden?

DROPS Design 18.07.2018 - 09:43:

Dear Cable Girl, when working the pattern, it won't match mid under sleeve since you are increasing but you need sometimes to get one full repeat on the mid upper sleeve to get a nicer pattern around, it shouldn't be that visible mid under sleeve. Happy knitting!

Chartier 15.07.2017 - 07:25:

Que faire quant on veux tricoter sans les aiguilles circulaires ? merci

DROPS Design 17.07.2017 - 10:08:

Bonjour Mme Chartier, la méthode pour centrer le diagramme sera la même - vous trouverez ici des astuces pour adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!