DROPS / 179 / 1

Namdalen by DROPS Design

Sættet består af: Strikket hue med struktur og bluse med rundt bærestykke, raglan og struktur, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Sættet er strikket i DROPS Puna.

DROPS Design: Model pu-014
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Til hele sættet går der ca 500-550-600-650-700-750 g DROPS Puna.
-----------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g farve 10, gammelrosa

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40, 60 og 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 3,5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
-----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hovedmål: 54/56 - 58/60
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100 g i begge størrelser i farve 10, gammelrosa

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPIND (40 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

DROPS PUNA NATURAL (50g)
DROPS Alpaca Party! / 30% OFF!
27.00 DKK
19.00 DKK
18.95 DKK
DROPS PUNA NATURAL MIX (50g)
DROPS Alpaca Party! / 30% OFF!
27.00 DKK
19.00 DKK
18.95 DKK
DROPS PUNA UNI COLOUR (50g)
21.75 DKK
fra 12.00 DKK

Tips & Hjælp

Tak for at du vælger DROPS Design!

Vi gør alt hvad vi kan, for at det skal være let at følge vores opskrifter.

Af den grund har alle modeller specifikke instruktions-videoer som hjælp. Du finder dem under hver opskrift nederst på siden.

Vi har også maske-for-maske instruktioner, som kan hjælpe dig at forstå nogle af de teknikker, vi bruger i vores opskrifter. Dem finder du her!

INFORMATION TIL OPSKRIFT:

RETSTRIK (strikkes rundt således):
Strik 1.omgang vrang og 2. omgang ret osv.

MØNSTER:
Bluse: Se diagram A.1 og A.2.
HUE: Se diagram A.3 og A.4.
Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 240 masker) og deler maskeantallet med antal udtagninger (f.eks 8) = 30. I dette eksempel tages der ud efter ca hver 30.maske.
Der tages 1 maske ud ved at slå om. På næste omgang strikkes alle omslag drejet så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Der tages 1 maske ud på hver side af mærketråden således: Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 4 masker), slå om. Gentag ved de resterende mærketråde på omgangen (= 8 masker taget ud på omgangen). På næste omgang strikkes alle omslag drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Starten på omgangen = midt bagpå. Ærmerne strikkes rundt på strømpepind/lille rundpind.

Slå 114-120-126-132-138-144 masker op på rundpind 3,5 med Puna. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der MØNSTER – se forklaring over, efter diagram A.1 (= 38-40-42-44-46-48 rapporter á 3 masker på første omgang). Når der er strikket 6 omgange af diagrammet (til og med omgangen markeret med pil i diagrammet) skiftes der til rundpind 4. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt til A.1 er strikket færdig i højden. Der er nu 228-240-252-264-276-288 masker på omgangen og arbejdet måler cm 10 cm fra opslåningskanten. Strik 2 omgange glatstrik og tag 2-8-16-24-20-34 masker ud jævnt fordelt på sidste omgang – læs UDTAGNINGSTIPS - se forklaring over = 230-248-268-288-296-322 masker. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Sæt 4 mærketråde i arbejdet uden at det strikkes: Sæt 1.mærketråd efter 34-36-39-43-46-51 masker, 2.mærketråd efter yderligere 47-52-56-58-56-59 masker, 3.mærketråd efter yderligere 68-72-78-86-92-102 masker, og 4.mærketråd efter yderligere 47-52-56-58-56-59 masker. Der er nu 34-36-39-43-46-51 masker tilbage på omgangen. Fortsæt i glatstrik og på næste omgang starter udtagningen til RAGLAN – se forklaring over. Tag ud således på hver 4.omgang totalt 6-8-9-10-12-13 gange = 278-312-340-368-392-426 masker. Fortsæt i glatstrik uden at der tages ud til arbejdet måler 23-25-27-29-31-33 cm fra opslåningskanten.
Næste omgang strikkes således: Strik de første 40-44-48-53-58-64 masker (= halvt bagstykke), sæt de næste 59-68-74-78-80-85 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-10-10-12-12 nye masker op under ærmet, strik de næste 80-88-96-106-116-128 masker (= forstykket), sæt de næste 59-68-74-78-80-85 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-10-10-12-12 nye masker op under ærmet, strik de resterende 40-44-48-53-58-64 masker på omgangen (= halvt bagstykke).

RYG & FORSTYKKE:
= 176-192-212-232-256-280 masker. Sæt en mærketråd midt mellem de nye masker som blev slået op under ærmerne i hver side (= 4-4-5-5-6-6 masker på hver side af mærketråden). ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!
Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 3 cm strikkes A.2 (= 6 masker) midt under hvert ærme så der bliver 3 masker af diagrammet på hver side af mærketråden. For hver gang A.2 er strikket færdig i højden er der taget 4 masker ud på omgangen. De nye masker strikkes i glatstrik. Fortsæt således til A.2 er strikket færdig 11 gange i højden = 220-236-256-276-300-324 masker. Arbejdet måler ca 27 cm. Strik 1 pind ret hvor der tages 20-22-23-24-27-30 masker ud jævnt fordelt = 240-258-279-300-327-354 masker. Strik 1 omgang. Skift til rundpind 3,5. Nu strikkes der rib (1 ret/ 2 vrang) til ribben måler 4 cm. Skift tilbage til rundpind 4. Strik 1 omgang ret og luk af med ret. For at undgå en for stram aflukningskant kan der evt bruges en større pind eller lav et omslag efter ca hver 4.maske som også lukkes af. Blusen måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned.

ÆRMER:
Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.
Sæt de 59-68-74-78-80-85 masker fra tråden på strømpepind 4. Strik i tillæg 1 maske i hver af de 8-8-10-10-12-12 masker som blev slået op under ærmet = 67-76-84-88-92-97 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de nye masker = midt under ærmet. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA! Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 3 cm tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 8.-6.-5.-4.-4.-3.omgang totalt 11-14-16-18-19-20 gange = 45-48-52-52-54-57 masker. Strik 1 omgang ret hvor der tages 0-0-1-1-0-0 maske ind = 45-48-51-51-54-57 masker. Fortsæt rundt i glatstrik til arbejdet måler 35-33-32-30-28-27 cm (OBS: kortere mål i større størrelser pga længere bærestykke). Skift til strømpepinde 3,5. Nu strikkes der rib (1 ret/2 vrang) til ribben måler 4 cm. Skift tilbage til rundpind 4. Strik 1 omgang ret. Derefter lukkes der af med ret. For at undgå en stram aflukningskant brug evt en større pind eller lav et omslag efter ca hver 4.maske som også lukkes af. Ærmet måler ca 39-37-36-34-32-31 cm. Strik det andet ærme på sammen måde.

----------------------------------------------------------

HUE:
Huen strikkes rundt, ovenfra og ned på strømpepinde. Gå over til lille rundpind efterhånden som der tages masker ud.

Slå 11-12 masker op på strømpepind 4 med Puna. OBS: Lad en trådende være på ca 30 cm til at trække toppen af huen sammen med til sidst!
1.OMGANG: Strik ret.
2.OMGANG: Strik 1-1 maske ret, * 1 ret, slå om *, strik fra *-* = 21-23 masker.
3.OMGANG: Strik ret. Alle omslag strikkes drejet ret så der ikke bliver hul.
Nu strikkes der MØNSTER – se forklaring over, således:
Strik diagram A.3 (= 1 maske på første omgang) 21-23 gange på omgangen. Når A.3 er strikket færdig i højden er der 126-138 masker på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Strik diagram A.4 (= 6 masker) over hver rapport A.3. Når A.4 er strikket 5 gange i højden måler arbejdet ca 26 cm.
Strik rib (1 ret/1 vrang) til huen måler 28-28 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Klip og hæft tråden. Træk toppen af huen sammen ved at trække tråden op og ned i hver maske, stram til og hæft tråden.

= stik pinden ned mellem 4.og 5.maske, træk tråden igennem (= 1 ny maske), strik 1 ret, 2 vrang, 1 ret
= strik den nye maske fra forrige omgang og næste maske (= 2 masker) ret sammen (= 1 maske taget ind)
= lav et omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget drejet vrang.
= på starten af denne omgang (= 19. og 31.omgang i A.1 og 7.omgang i A.4 strikkes der først 1 maske ret (ikke tegnet ind i diagrammet), derefter gentages de 6 masker i diagrammet omgangen rundt. Strik næste omgang (= 20.og 32.omgang i A.1 og 8.omgang i A.4) således: Spring over den første retmaske i diagrammet og strik de resterende 6 masker, derefter gentages alle de 7 masker omgangen rundt (dvs den sidste maske som strikkes på omgangen er en vrangmaske). Fortsæt de resterende omgange som vist i diagrammet).
= lav et omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget ret så der bliver hul
= strik 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over
= når denne omgangen er strikket færdig, skiftes der til rundpind 4

Relaterede opskrifter

Behöver du hjälp? Her har du instruktionsvideoer som kan hjælpe dig!

For hjælp med en opskrift vil vi bede dig om at tage kontakt med butikken hvor du har købt dit garn. Har du købt DROPS garn er du garanteret kvalificeret hjælp fra vore dygtige DROPS forhandlere, som er specialiserede på DROPS opskrifter.

Alle vore opskrifter er nøje gennemgået og korrekturlæst, men vi er nødt til at tage forbehold for eventuelle fejl. Alle opskrifter er oversat fra de Norske opskrifter og du kan altid tjekke originalopskriften for mål og udregninger.

Hvis du mener at du har fundet en fejl i opskriften, så skal du skrive din kommentar eller dit spørgsmål ind under Kommentarfeltet øverst i opskriften. Gå til originalopskriften for model DROPS 179-1.