DROPS / 179 / 1

Namdalen by DROPS Design

Settiin kuuluu: Ylhäältä alas neulotut myssy ja kaarrokepusero. Koot S-XXXL. Setti neulotaan DROPS Puna-langasta.

DROPS Design: Malli pu-014
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko settiin tarvitset n. 500-550-600-650-700-750 grammaa DROPS Puna-lankaa.
-----------------------------------------------------------

DROPS PUNA (kuuluu lankaryhmään B):
400-450-500-550-600-650 g väriä 10, vanharoosa

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40, 60 ja 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 ja 80 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 28 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
22 silmukkaa ja 30 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
-----------------------------------------------------------

MYSSY:
Koko: S/M - L/XL
Pään ympärys: 54/56 - 58/60
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS PUNA (kuuluu lankaryhmään B):
kumpaankin kokoon 100 g väriä 10, vanharoosa

Kommentit (36)

100% alpakkaa
alkaen 3.40 € /50g
DROPS Puna natural DROPS Puna natural 3.40 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 3.40 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 3.90 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 27.20€. Lue lisää.

Pusero: Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2.
Myssy: Katso ruutupiirrokset A.3 ja A.4.
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 240 silmukkaa) ja jaa silmukkaluku lisäysten määrän kanssa (esim. 8) = 30. Tässä esimerkissä lisätään n. joka 30.silmukan jälkeen.
Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANLISÄYKSET:
Lisää merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, 1 langankierto, 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), 1 langankierto. Toista kerroksen muiden merkkilankojen kohdalla (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).
----------------------------------------------------------

PUSERO:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kerroksen vaihtumiskohta = keskitaka. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

Luo 114-120-126-132-138-144 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 Puna-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Jatka neulomalla MALLINEULETTA (katso selitys yllä) piirroksen A.1 mukaisesti (= 38-40-42-44-46-48 kpl 3 silmukan mallikertaa ensimmäisellä kerroksella). Kun olet neulonut 6 kerrosta piirroksen mukaisesti (eli kun olet neulonut piirrokseen nuolella merkityn kerroksen), vaihda pyöröpuikkoon nro 4. TARKISTA NEULETIHEYS! Jatka neulomista, kunnes olet neulonut piirroksen A.1 loppuun. Työssä on nyt 228-240-252-264-276-288 silmukkaa ja työn pituus luomisreunasta mitattuna on 10 cm. Neulo 2 kerrosta sileää neuletta ja lisää SAMALLA viimeisellä kerroksella tasavälein 2-8-16-24-20-34 silmukkaa (LUE LISÄYSVINKKI) = 230-248-268-288-296-322 silmukkaa. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita): Kiinnitä 1.merkkilanka 34-36-39-43-46-51 silmukan jälkeen, kiinnitä 2.merkkilanka seuraavien 47-52-56-58-56-59 silmukan jälkeen, kiinnitä 3.merkkilanka seuraavien 68-72-78-86-92-102 silmukan jälkeen ja kiinnitä 4.merkkilanka seuraavien 47-52-56-58-56-59 silmukan jälkeen. Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 34-36-39-43-46-51 silmukkaa. Jatka neulomalla sileää neuletta ja aloita seuraavalla kerroksella RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 4.kerros yhteensä 6-8-9-10-12-13 kertaa = 278-312-340-368-392-426 silmukkaa. Jatka sileää neuletta ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 23-25-27-29-31-33 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo ensimmäiset 40-44-48-53-58-64 silmukkaa (= puolikas takakappale), siirrä seuraavat 59-68-74-78-80-85 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa, neulo seuraavat 80-88-96-106-116-128 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat 59-68-74-78-80-85 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa, neulo loput 40-44-48-53-58-64 silmukkaa (= puolikas takakappale).

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 176-192-212-232-256-280 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun luotujen silmukoiden keskelle (= 4-4-5-5-6-6 silmukkaa merkkilangan molemmin puolin). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 3 cm, neulo kummankin hihan alapuolella mallineuletta piirroksen A.2 (= 6 silmukkaa) mukaisesti siten, että merkkilangan molemmin puolin on 3 piirroksen silmukkaa. Aina kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työhön on lisätty 4 silmukkaa. Lisätyt silmukat neulotaan sileänä neuleena. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes työssä on 11 piirroksen A.2 mallikertaa = 220-236-256-276-300-324 silmukkaa. Työn pituus on n. 27 cm. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 20-22-23-24-27-30 silmukkaa = 240-258-279-300-327-354 silmukkaa. Neulo vielä 1 kerros. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo sitten 4 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein/ 2 silmukkaa nurin). Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 4. Päätä silmukat oikein silmukoin. Käytä tarvittaessa paksumpaa puikkoa silmukoiden päättämiseen, tai tee n. joka 4.silmukan jälkeen 1 langankierto samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat), jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.
Ota toisella apulangalla odottavat 59-68-74-78-80-85 silmukkaa takaisin sukkapuikoille nro 4. Poimi lisäksi jokaisesta keskelle hihan alle luodusta 8-8-10-10-12-12 silmukasta 1 silmukka = 67-76-84-88-92-97 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen silmukoiden keskelle = keskellä hihan alla. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 3 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 8.-6.-5.-4.-4.-3.kerros yhteensä 11-14-16-18-19-20 kertaa = 45-48-52-52-54-57 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 0-0-1-1-0-0 silmukka = 45-48-51-51-54-57 silmukkaa. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on 35-33-32-30-28-27 cm (HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 4 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein/2 silmukkaa nurin). Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 4. Päätä silmukat oikein silmukoin. Käytä tarvittaessa paksumpaa puikkoa silmukoiden päättämiseen, tai tee n. joka 4.silmukan jälkeen 1 langankierto samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat), jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Hihan pituus on n. 39-37-36-34-32-31 cm. Neulo toinen hiha samoin.
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas. Vaihda työhön lyhyt pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi.

Luo 11-12 silmukkaa sukkapuikoille nro 4 Puna-langalla. HUOM: Jätä työn alkuun n. 30 cm:n pituinen lanka, jonka avulla kiristät lopuksi myssyn päälaen umpeen!
1.KERROS: Neulo oikeaa.
2.KERROS: Neulo 1-1 silmukka oikein, *1 silmukka oikein, 1 langankierto*, toista *-* = 21-23 silmukkaa.
3.KERROS: Neulo oikeaa. Kaikki langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.
Jatka neulomalla MALLINEULETTA (katso selitys yllä) seuraavasti:
Toista piirroksen A.3 mallikertaa (= 1 silmukka ensimmäisellä kerroksella) 21-23 kertaa kerroksella. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työssä on 126-138 silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS! Neulo sitten piirroksen A.3 jokaisen mallikerran silmukoilla piirroksen A.4 (= 6 silmukkaa) mallineuletta. Kun työssä on 5 piirroksen A.4 mallikertaa, työn korkeus on n. 26 cm.
Neulo joustinneuletta (1 silmukka oikein/1 silmukka nurin), kunnes myssyn korkeus on 28-28 cm. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Kiristä myssyn kärjen aukko umpeen työn alussa olevan langan avulla (eli harsi lanka aukon reunoihin, kiristä ja päättele langanpää).

= vie puikko 4. ja 5.silmukan väliin, vedä lanka työn läpi (= 1 uusi silmukka), neulo 1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein
= neulo edellisen kerroksen uusi silmukka ja seuraava silmukka (= 2 silmukkaa) oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka)
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin.
= tämän kerroksen alussa (= piirroksen A.1 19. ja 31.kerros ja piirroksen A.4 7.kerros) neulotaan 1 silmukka oikein (ei merkitty piirrokseen), tämän jälkeen piirroksen 6 silmukan mallikertaa toistetaan koko kerroksen ajan. Neulo seuraava kerros (= piirroksen A.1 20. ja 32.kerros ja piirroksen A.4 8.kerros) näin: Jätä piirroksen ensimmäinen oikea silmukka väliin ja neulo loput 6 silmukkaa, toista sitten koko 7 silmukan mallikertaa koko kerroksen ajan (eli kerroksen viimeinen silmukka on nurja silmukka). Neulo muut kerrokset piirroksen mukaisesti.
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli
= kun olet neulonut tämän kerroksen, vaihda pyöröpuikkoon nro 4

Ines Lang 24.01.2019 - 08:11:

Hallo Garnstudio. Wie strickt man A.2? Vielen Dank für ihre Hilfe. Ines

DROPS Design 24.01.2019 kl. 10:21:

Liebe Frau Lang, A.2 wird unter jedem Ärmel gestrickt, dh die 3 ersten M in A.2 sind vor der Markierung an der Seite gestrickt und die 3 letzten M in A.2 sind nach der Markierung gestrickt, so stricken Sie immer weiter, dh wenn A.2 1 x in der Höhe gestrickt wurde, stricken Sie A.2 von der 1. Reihe über die 6 M unter den Ärmeln wie zuvor. Viel Spaß beim stricken!

Susanne O 19.12.2018 - 20:55:

Jeg kan ikke se nogen grund til A2 mønsteret. Hvorfor disse huller under ærmerne ?

Christine Tomalla-Schmidt 02.12.2018 - 09:38:

Ich würde mir gerne das Modell im Raglan von oben mit Drops love you Nr. 9 stricken. Dabei möchte ich das Muster flächendeckend am ganzen Pullover stricken. Leider weiß ich nicht wie ich das machen soll, da das Muster immer versetzt ist und es zwischen den Raglanlinien nicht richtig stimmt. Ich kann da auch keinen halben Mustersatz ansetzen.

DROPS Design 03.12.2018 kl. 09:30:

Liebe Frau Tomalla-Schmidt, leider können wir nicht jeder Anleitung nach jeder individuellen Anfrage anpassen, nehmen Sie bitte Kontakt mit Ihrem DROPS Laden auf - auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

Margrete Loland 31.08.2018 - 22:54:

Jeg forstår ikke helt møster A2. Hvordan kan en omgang med dette mønsteret gi 4 nye masker? Det økes med 6 (med kast) masker og reduseres med 4 (før og etter to av kastene). Jeg klarer ikke å få dette til å bli annet enn to økte masker. Fint om dere kan forklare meg. Har ikke funnet noen instruksjonsfilm som viser dette.

DROPS Design 01.09.2018 kl. 12:12:

Hei Margrete, Du strikker A.2 midt under hvert erme, med 2 masker økt hver gang A.2 er strikket i høyden x 2. Dermed blir det totalt 4 masker økt hver gang A.2 er strikket 1 gang i høyden. Håper dette hjelper og god fornøyelse!

Diana K 21.05.2018 - 02:57:

Hello, I’m quite a beginner so probably I’m doing something wrong BUT The a2 diagram comes out really weird. The left side appears very different from the right side 3 stitches. The yarn over is before and after the first/last stitch (middle marker), right? It would be nice though to have a photo of this detail on the sweater.

DROPS Design 22.05.2018 kl. 08:57:

Dear Diana K., on each side of jumper you will work A.2 like this: 3 sts in A.2, marker, 3 sts in A.2, the marker on the side should be in the middle of A.2 so that you will have on row 1 and 3: slip 1 as if to K, K1, psso, YO, K1, marker, K1, YO, K2 tog. When you repeat A.2 in height, work first row the same way, ie always start 3 sts before marker. Happy knitting!

Carole 19.05.2018 - 01:15:

Bonjour je voudrais ce pull mon 1er et je ne sais pas de quelle cote je dois lire les diagrammes et est-ce la même chose pour tout vos modèle merci

DROPS Design 22.05.2018 kl. 08:22:

Bonjour Carole, sauf indication contraire dans un modèle, les diagrammes se lisent toujours en commençant en bas à droite et de droite à gauche tous les tours (de gauche à droite quand on tricote sur l'envers, mais ce pull se tricote entièrement en rond, donc toujours sur l'endroit). Cette vidéo montre comment tricoter A.1. Bon tricot!

Vivi Busch-Christensen 14.05.2018 - 22:05:

Synes denne modellen er så fin. Jeg strikker den i bomull til meg selv og er spent på resultatet :-)

Vivi Busch-Christensen 14.05.2018 - 22:03:

Hei jeg forstår ikke hvordan det kan bli økning 4 masker i A2. På hver pinne hvor det felles en maske og lages et kast, så blir summen da null ? kjemoefint om dere kan forklare for meg. Vennlig hilsen Vivi Busch-Christensen

Vivi Busch-Christensen 09.04.2018 - 11:01:

Hei jeg får ikke øye på overviddemål for de forskjellige størrelser. I mitt tilfelle antagelig medium. Kan dere evt opplyse om genseren er stor eller liten i størrelsen ? Og/eller hvor i oppskriften ser jeg totalt maskeantall på bol. Vil bare ikke risikere at den blir for trang nederst :-) På forhånd takk for kjapt svar :-))

DROPS Design 10.04.2018 kl. 08:10:

Hei Vivi, Det finnes et diagram på bunnen av oppskriften som viser mål på genseren i de forskjellige størrelser. God fornøyelse!

Martine Charland 26.03.2018 - 05:03:

Bonjour j'aimerais savoir comment déterminer la taille que je dois faire mon tour de buste étant 113 cm et mon tour de taille est de 111 cm est-ce que les grandeurs indiquer dans le diagramme sont prisent a plat? et j'ai de la laine qui viens de nouvelle zélandes ont ma dis que c'étais entre la dk et la sport pour la grosseur de laines je sais pas si ca ressemble

DROPS Design 26.03.2018 kl. 13:09:

Bonjour Mme Charland, toutes les mesures sont prises ouvrage posées à plat, en cm. Comparez ces mesures à celles d'un pull similaire dont vous aimez la forme pour trouver la taille idéale. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 179-1