DROPS / 180 / 9

Gypsy Wagon by DROPS Design

Virkad filt med åttkantiga och kvadratiska virkade rutor. Arbetet är virkat i DROPS Andes.

DROPS Design: Modell an-051
Garngrupp E eller C + C
-----------------------------------------------------------
Mått: Bredd: ca 100 cm. Längd: ca 156 cm.
Garnåtgång:
DROPS ANDES från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
600 g färg 5610, brun
200 g i följande färger:
färg 5310, ljus brun
färg 0619, beige
färg 4300, gammelrosa
färg 4276, dimrosa
färg 0206, ljus beige
färg 7120, ljus grågrön
färg 7130, sjögrön

Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 9 – eller det nålnr du måste använda för att få 8 stolpar på 10 cm på bredden. 1 kvadrat mäter 12 x 12 cm, 1 åttkant mäter 28 cm i diameter (mätt från sida till sida).
----------------------------------------------------------

från 54.00 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 54.00 kr /100g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 55.00 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 1080kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.4. Diagram A.3 och A.4 visar monteringen.

FÄRGER ÅTTKANT:
Det virkas totalt 15 åttkantade rutor med följande färgkombinationer:
ÅTTKANT-1 (3 stk:
UPPLÄGGNING + VARV 1: ljus beige
VARV 2: dimrosa
VARV 3-5: ljus brun
VARV 6: brun

ÅTTKANT-2 (3 st):
UPPLÄGGNING + VARV 1: ljus beige
VARV 2: dimrosa
VARV 3-5: gammelrosa
VARV 6: brun

ÅTTKANT-3 (2 st):
UPPLÄGGNING + VARV 1: ljus grågrön
VARV 2: sjögrön
VARV 3-5: dimrosa
VARV 6: brun

ÅTTKANT-4 (2 st):
UPPLÄGGNING + VARV 1: ljus brun
VARV 2: beige
VARV 3-5: ljus grågrön
VARV 6: brun

ÅTTKANT-5 (2 st):
UPPLÄGGNING + VARV 1: ljus brun
VARV 2: gammelrosa
VARV 3-5: sjögrön
VARV 6: brun

ÅTTKANT-6 (3 st):
UPPLÄGGNING + VARV 1: gammelrosa
VARV 2: ljus beige
VARV 3-5: beige
VARV 6: brun

FÄRGER KVADRAT:
Det virkas totalt 20 kvadratiska rutor med följande färgkombinationer:
KVADRAT-A (6 st)
UPPLÄGGNING + VARV 1: ljus grågrön
VARV 2: sjögrön
VARV 3: brun

KVADRAT-B (6 st):
UPPLÄGGNING + VARV 1: ljus beige
VARV 2: ljus brun
VARV 3: brun

KVADRAT-C (4 st):
UPPLÄGGNING + VARV 1: ljus beige
VARV 2: dimrosa
VARV 3: brun

KVADRAT-D (4 st):
UPPLÄGGNING + VARV 1: dimrosa
VARV 2: gammelrosa
VARV 3: brun

FÄRGBYTE:
För att få finast övergång vid färgbyte byts det färg när sista omslaget och genomdragningen på sista maskan på varvet återstår, sedan dras sista omslaget med ny färg genom alla öglorna på nålen. Fäst trådarna under arbetets gång.
----------------------------------------------------------

FILT:
Filten består av 15 åttkanter och 20 kvadrater i olika färgkombinationer. Dessa virkade rutor monteras till slut. Sedan virkas det en kant runt hela filten.

ÅTTKANT:
Virka runt efter diagram A.1 med nål 9. Läs FÄRGER ÅTTKANT och FÄRGBYTE ovan. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! En åttkant mäter 28 cm i diameter mätt från sida till sida.

KVADRAT:
Virka runt efter diagram A.2 med nål 9. Läs FÄRGER KVADRAT och FÄRGBYTE ovan. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! En kvadrat mäter 12 x 12 cm.

MONTERING:
Lägg ut de virkade rutorna med rätt rutnummer som visat i diagram A.3.
Det virkas ihop med nål 9 med brun - se diagram A.4. Det virkas ihop till ränder på snedden - se tjock linje. Virka 1 fastmaska i bakre maskbågen av varje fastmaska genom båda lagren. Sedan virkas åttkanterna/rutorna ihop som visat på den streckade linjen. Virka 1 smygmaska där 2 sammanvirkningar möts - se cirkel, 1 fastmaska om hörnbågen och 1 fastmaska i bakre maskbågen av var och en av de 10 fastmaskorna genom båda lagren, 1 fastmaska om hörnbågen.

KANT:
Det virkas en avslutande kant runt hela filten med nål 9 med brun - se diagram A.4. Virka 1 varv med stolpar runt hela filten genom att virka 1 stolpe i varje fastmaska, och om luftmaskbågarna virkas det så här: Där det går vinkel utåt (se pil-1), virkas det 2 stolpar, 2 luftmaskor och 2 stolpar om luftmaskbågen. Där det går vinkel inåt (se pil-2), virkas 1 stolpe om luftmaskbågen på den första kvadraten/åttkanten och virka 1 stolpe om luftmaskbågen på den andra kvadraten/åttkanten. Varvet börjar med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet, sedan klipps tråden av och fästs.

Diagram

= smygmaska
= luftmaska
= fastmaska i maskan
= stolpe om luftmaskbågen/luftmaskringen
= stolpe i maskan
= dubbelstolpe om luftmaskringen
= 3 tredubbelstolpar virkas tillsammans så här: Virka 3 tredubbelstolpar i maskan - men vänta med sista omslaget och genomdragningen på alla dessa tredubbelstolparna, sedan dras sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen
= 4 luftmaskor, slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan – se punkt på cirkeln, varvet börjar och slutar här

Kommentarer (8)

Skriv din kommentar här!

Suzie Korte 25.08.2018 - 23:10:

This is absolutely stunning

Dorothy J Baker 25.08.2018 - 06:18:

Absolutely Beautiful

Sofia Broborg 23.10.2017 - 12:00:

Hej! Går allt garn åt i alla färger till modell nr 180-9 eller är garnåtgången uträknad exakt? Funderar på om ev rest räcker till t ex ytterligare en rad...

DROPS Design 23.10.2017 kl. 13:58:

Hei Sofia. Vi har desverre ikke det nøyaktige garnforbruket som er tilbake, men du kan jo fint veie kvadratene (etter hver fargebytte) underveis når du hekler. Om du da ikke er ferdig med alle iflg oppskriften. Bare husk å nok til montering og kanten. God Fornøyelse!

Erica Pal 01.10.2017 - 18:39:

If I'm using an alternative wool, what strand count am I looking for, unfortunately I can't seem to follow your chart..sorry...love the look of this afghan and am anxious to try it, Michael's carries something similar I think? Thank you

DROPS Design 02.10.2017 kl. 10:18:

Dear Mrs Pal, for any further assistance you are welcome to contact the store where you bought your yarn, or contact directly your DROPS store. Happy crocheting!

Chrissie 01.07.2017 - 20:35:

Diese Decke ist ein Traum! Farben und Muster sind echt super!

Carson 10.06.2017 - 15:28:

Love this! Would love to make it...

Evalina Spencer 07.06.2017 - 00:59:

This is gorgeous! I can't wait to make it.

Marleen Sallaerts 02.06.2017 - 21:43:

Mooi patroon en prachtige kleurcombinatie!

Kommentér oppskrift DROPS 180-9