DROPS Baby / 29 / 1

My Fairy by DROPS Design

Settet består av: Klänning till dop eller namngivningsfest stickad uppifrån med raglan och hålmönster i DROPS Cotton Merino. Stickad mössa med hålmönster i DROPS Cotton Merino. Baby storlek 0 - 2 år

DROPS Design: Modell nr cm-001-by
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
KLÄNNING:
Storlek: 0/6 - 6/12 - 12/18 mån (2) år
Storlek i cl: 52/68 - 68/80 - 80/86 (92)
Hel längd:
36-38-47 (49) cm (klänning med vanlig längd)
80-82-91 (93) cm (lång klänning)
Garnåtgång:
DROPS COTTON MERINO från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
250-250-300 (350) g färg 01, natur (till klänning med vanlig längd)
400-450-500 (600) g färg 01, natur (till lång klänning)

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 80 cm) NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 4,5 – eller den sticka du måste använda för att få 21 maskor och 30 varv hålmönster på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 3 – till rätstickade kanter och hålbårder.
DROPS VIRKNÅL NR 3 – till picotkant.
DROPS PÄRLEMORKNAPP, Blomma (vit) NR 600: 3 st i alla storlekar.
TILLBEHÖR: Ca 2,5-3 meter silkesband (ca 25 mm bredd).

MÖSSA:
Storlek: 0/6 - 6/12 - 12/18 mån (2) år
Passar huvudmått: ca 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50) cm
Garnåtgång:
DROPS COTTON MERINO från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50-50-100 (100) g färg 01, natur

DROPS RUNDSTICKA NR 3 – eller den sticka du måste använda för att få 23 maskor och 34 varv hålmönster på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
DROPS VIRKNÅL NR 3 – till picotkant.
TILLBEHÖR: Ca 1 meter silkesband (ca 15 mm bredd).
----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 33.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 240kr. Läs mer.

Sticka *1 v rätt och 1 v avigt*, upprepa *-*.

MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.10. Diag visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS:
För att beräkna hur ofta det ska ökas på varvet, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 96 m) och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 25) = 3,84. Dvs i detta exempel ökas det efter ca var 4:e maska.
Det ökas 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Minska på varje sida av markören mitt under ärmen så här: Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskor), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

RAGLAN:
Öka till raglan på varje sida av maskan med markör i. Öka så här: Börja precis före maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska (= maskan med markör i), 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål.

KNAPPHÅL:
Maska av till knapphål på höger framkant bak (när plagget has på).
1 knapphål = sticka andra och tredje maskan från kanten räta tillsammans och gör 1 omslag. På nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål.
Maska av till knapphål när arb mäter:
STL 0/6 MÅN: 2, 5 och 8 cm.
STL 6/12 MÅN: 2, 5 och 8 cm.
STL 12/18 MÅN: 2, 6 och 10 cm.
STL 2 ÅR: 2, 6 och 10 cm.
----------------------------------------------------------

KLÄNNING:
Arb stickas uppifrån och ner. Det stickas fram och tillbaka från mitt bak till knappkanten bak är färdig, sedan stickas arb vidare runt till önskad längd (vanlig klänninglängd eller lång klänning) – se förklaring i beskrivningen.

OK:
Lägg upp 50-54-54 (58) maskor på rundsticka 3 med Cotton Merino. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sticka 1 varv rätt från rätsidan där det ökas 21 maskor jämnt fördelat (det ökas efter ca varannan maska och det ökas inte över de yttersta 3 maskorna i varje sida) = 71-75-75 (79) maskor på varvet.
Nu sätts det 4 markörer i arb så här (börja mitt bak – OBS: Det stickas INTE när markörerna sätts): Hoppa över de första 10-11-11 (12) maskorna (= höger bakstycke när plagget has på), sätt 1 markör i nästa maska, hoppa över de nästa 12 maskorna (= ärm), sätt 1 markör i nästa maska, hoppa över de nästa 20-22-22 (24) maskorna (= framstycke), sätt 1 markör i nästa maska, hoppa över de nästa 12 maskorna (= ärm) och sätt sista markören i nästa maska (det är nu 13-14-14 (15) maskor på stickan efter sista markören (= vänster bakstycke).
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DET STICKAS VIDARE!
Byt till rundsticka 4 och sticka slätstickning fram och tillbaka från mitt bak, men de 3 yttersta maskorna i varje sida stickas i rätstickning (= knappkant). KONTROLLERA STICKFASTHETEN och kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant – se förkl ovan.
SAMTIDIGT på första varvet från rätsidan ökas det till RAGLAN på varje sida av de 4 markörerna – se förklaring ovan (= 8 maskor ökade). Öka så på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 11-13-15 (16) ggr = 159-179-195 (207) maskor. Efter sista ökningen till raglan stickas nästa varv så här från avigsidan: Sticka 25-28-30 (32) maskor som förut (= vänster bakstycke), sätt följande 34-38-42 (44) maskor på 1 tråd (= ärm), lägg upp 6-6-8 (8) nya maskor på stickan (= under ärmen), sticka de nästa 44-50-54 (58) maskorna som förut (= framstycke), sätt följande 34-38-42 (44) maskor på 1 tråd (= ärm), lägg upp 6-6-8 (8) nya maskor på stickan (= under ärmen) och sticka de resterande 22-25-27 (29) maskorna som förut (= höger bakstycke). Oket är nu färdigt och fram- och bakstycke och ärmar stickas vidare var för sig.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Sätt 1 markör i arb – HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB!
Börja mitt bak, lägg de 3 framkantsmaskorna på vänster bakstycke under de 3 framkantsmaskorna på höger bakstycke (så att framkanten med knapphål ligger överst). Sticka 1 varv rätt runt över alla maskor och sticka SAMTIDIGT maskor från de två framkanterna räta tillsammans 2 och 2 = 100-112-124 (132) maskor på varvet. Sedan stickas det slätstickning runt i 1-2-2 (3) cm – minska SAMTIDIGT 4-8-12 (12) maskor jämnt fördelat på 1:a varvet = 96-104-112 (120) maskor. Byt till rundsticka 3 och sticka mönster runt efter diagram A.1. När A.1 är färdigstickat byts det till rundsticka 4,5. Sticka 1 varv rätt där det ökas 25-29-33 (37) maskor jämnt fördelat – LÄS ÖKNINGSTIPS = 121-133-145 (157) maskor. Sedan stickas det mönster runt så här: A.2A (= 2 maskor), A.2B (= 12 maskor) totalt 9-10-11 (12) ggr och A.2C (= 11 maskor). Fortsätt mönstret så, men följ sedan beskrivningen för önskad modell (klänning med vanlig längd eller lång klänning).

KLÄNNING MED VANLIG LÄNGD:
När A.2 har stickats 1 gång på höjden i alla stl fortsätts det med mönster på samma sätt, men nu stickas A.3 i stället för A.2. När A.3 har stickats 1 gång på höjden har det ökats 2 maskor i varje hålmönster-rapport = 141-155-169 (183) maskor på varvet. Sedan stickas det mönster som förut, men nu stickas A.4 i stället för A.3. När A.4 har stickats 1-1-2 (2) ggr på höjden (ev till önskad längd) stickas A.5 i stället för A.4. Efter A.5 är det 161-177-193 (209) maskor på varvet. Nu stickas det mönster efter diagram A.9 på samma sätt i ca 5 cm, dvs sticka A.9A (= 2 maskor), A.9B (= 16 maskor) totalt 9-10-11 (12) ggr och A.9C (= 15 maskor). Sticka 4 varv slätstickning. Byt till rundsticka 4 och sticka A.1 runt över alla maskor innan det maskas av löst (OBS: På 5:e varvet i A.1 stickas sista maskan på varvet rät). Klänningen mäter ca 36-38-47 (49) cm från axeln och ner.

LÅNG KLÄNNING:
När A.2 har stickats 1 gång på höjden i alla stl fortsätts det med mönster på samma sätt, men nu stickas A.3 i stället för A.2. När A.3 har stickats 1 gång på höjden har det ökats 2 maskor i varje hålmönster-rapport = 141-155-169 (183) maskor. Sedan stickas det mönster som förut, men nu stickas A.4 i stället för A.3. När A.4 har stickats 2-2-3 (3) ggr på höjden, stickas det mönster på samma sätt, men nu stickas A.5 i stället för A.4. När A.5 har stickats 1 gång på höjden har det ökats 2 maskor i varje hålmönster-rapport = 161-177-193 (209) maskor. Sedan stickas det mönster som förut, men sticka A.6 i stället för A.5. När A.6 har stickats 2 ggr på höjden i alla stl (ev till önskad längd), stickas A.7 i stället för A.6. När A.7 har stickats 1 gång på höjden har det ökats 2 maskor i varje hålmönster-rapport = 181-199-217 (235) maskor. Sticka 1 rapport på höjden med A.8. Efter A.8 är det 201-221-241 (261) maskor på varvet. Nu stickas det mönster efter diagram A.10 på samma sätt i ca 5 cm, dvs sticka A.10A (= 2 maskor), A.10B (= 20 maskor) totalt 9-10-11 (12) ggr och A.10C (= 19 maskor). Sticka 4 varv slätstickning. Byt till rundsticka 4 och sticka A.1 runt över alla maskor innan det maskas av löst (OBS: På 5:e varvet i A.1 stickas sista maskan på varvet rät). Klänningen mäter ca 80-82-91 (93) cm från axeln och ner.

BÅDA KLÄNNINGARNA:

ÄRM:
Sätt maskorna från tråden i den ena sidan av arb på strumpstickor 4. Sticka 1 varv rätt och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6-6-8 (8) nya maskorna mitt under ärmen = 40-44-50 (52) maskor. Sätt 1 markör mitt i de nya maskorna (= varvets början och mitt under ärmen) – HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Sticka slätstickning runt. När arb mäter 2 cm i alla stl minskas det 2 maskor mitt under ärmen – LÄS MINSKNINGSTIPS. Minska så med 3-2½-2- (2) cm mellanrum totalt 4-6-8 (8) ggr = 32-32-34 (36) maskor. Sticka sedan till ärmen mäter 16-18-20 (23) cm. Byt till strumpstickor 3 och sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, innan det maskas av löst med rätmaskor. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

PICOTKANT:
Virka en picotkant längst ner runt båda ärmarna med nål 3 så här: 1 fastmaska i första maskan, * 3 luftmaskor, 1 stolpe i första luftmaskan som virkades, hoppa över 2 maskor på ärmen, 1 fastmaska i nästa maska *, upprepa *-*, men avsluta varvet med 1 smygmaska i fastmaskan i början på varvet (i stället för 1 fastmaska i nästa maska).
Virka en likadan picotkant längs halskanten i övergången mellan den rätstickade kanten och slätstickningen på oket – OBS: Kanten virkas uppifrån och ner.

MONTERING:
Sy i 3 knappar på vänster knappkant bak.
Trä silkesbandet upp och ner genom hålvarvet på oket (börja och sluta mitt fram) och knyt en rosett mitt fram.
----------------------------------------------------------

MINSKNINGSTIPS (gäller mittstycket bak på mössan):
Minska på insidan av yttersta maskan i rätstickning i varje sida. Alla minskningar görs från rätsidan!
Minska så här efter första maskan i rätstickning: Lyft 1 maskan som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.
Minska så här före sista maskan i rätstickning: Börja 2 maskor före sista maskan i rätstickning och sticka 2 maskor räta tillsammans.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas fram och tillbaka på rundsticka.
Lägg upp 70-78-82 (90) maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på rundsticka 3 med Cotton Merino. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förkl ovan. Sticka 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 7-3-7 (3) maskor jämnt fördelat = 63-75-75 (87) maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan. Nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i rätstickning, A.2A (= 2 maskor), A.2B (= 12 maskor) totalt 4-5-5 (6) ggr, A.2C (= 11 maskor) och 1 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 12-13-14 (15) cm stickas det 2 varv rätstickning över alla maskor. Klipp av tråden. Nu sätts de yttersta 23-28-28 (33) maskorna i varje sida på var sin tråd eller hjälpsticka = 17-19-19 (21) maskor kvar på stickan (= mittstycket bak på mössan). Sticka rätstickning fram och tillbaka över mittstycket SAMTIDIGT som sista maskan på varje varv (både från rätsidan och från avigsidan) stickas rät tillsammans med första maskan på tråden/hjälpstickan. Fortsätt så. SAMTIDIGT när mittstycket mäter 4 cm i alla stl minskas det 1 maska i varje sida på mittstycket – LÄS MINSKNINGSTIPS! Upprepa minskningen när arb mäter 8-8-9 (9) cm = 13-15-15 (17) maskor kvar på mittstycket. Sticka sedan vidare till alla maskorna på tråden/hjälpstickan i varje sida har stickats tillsammans med mittstycket, sedan maskas de 13-15-15 (17) maskorna på mittstycket av.

MONTERING:
Sticka upp från rätsidan ca 66-72-76 (82) maskor längs nederkanten på mössan på rundsticka 3 och sticka mönster efter diagram A.1 med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida (1:a varvet = från avigsidan). När A.1 har stickats färdigt maskas det av med rätmaskor från rätsidan.

PICOTKANT:
Virka en picotkant fram på mössan. Börja från rätsidan längst ner i hörnet och virka med nål 3 så här: 1 fastmaska i första maskan, * 3 luftmaskor, 1 stolpe i första luftmaskan som virkades, hoppa över 2 maskor på mössan, 1 fastmaska i nästa maska *, upprepa *-* längs hela framkanten på mössan. Klipp av tråden och fäst den.

Trä silkesbandet upp och ner genom hålvarvet längst ner på mössan.

= från rätsidan/avigsidan: 2 maskor räta tillsammans
= lyft 2 maskor som om de skulle stickas räta tillsammans, sticka 1 rätmaska, drag de 2 lyfta maskorna över maskan som stickades
= ingen maska, hoppa över denna ruta

Kommentarer (21)

Skriv din kommentar här!

Maria Isabel Vieira De Campos Rola Pereira 09.08.2018 - 13:25:

Estou a fazer uma touca. tenho 63 malhas e vou começar a fazer o desenho. Dizem para fazer A.2A, 2m 4x, A.2B, 12m e A.2C, 11m e 2 malhas de ourela. Se eu fizer 1 ourela A.2A(2m) A.2B(12m) e A.2C (11m) e depois repetir A.2A(2m) A.2B(12m) e A.2C (11m) 1 ourela, são 54m. Ora se tenho 63 na agulha há uma diferença de 9m. É possivel ajudarem-me? e já agora como repito o A.2A 4x???? não consigo entender. Obrigada

DROPS Design 16.08.2018 kl. 11:23:

Bom dia, O diagrama que se repete 4 vezes é o diagrama A.2B. O diagrama A.2A só se faz 1 vez ( 2 m). Esperamos que consiga fazer esta bonita touca.

Isabel Rola Pereira 07.08.2018 - 18:24:

Estou a fazer a touca. Se tenho 63 malhas nao consigo entender o esquema . O esquema tem 25 malhas mais duade orla 27 se eu repetir mais 25 ficam 52. Nao consigo entender. E possivel explicar ? Obrigada

DROPS Design 17.08.2018 kl. 11:54:

Bom dia, Veja, por favor,a outra resposta que enviámos. Bom tricô!

Julia 12.07.2018 - 03:06:

Hi! It's such a beautiful dress, I can't wait to start the project with the DROPS yarn I bought :) Quick question though... Do I need to knit two ridges and only then (row 5) should start increasing the number of stitches? Also, how do I make the edge look neat? Should I skip the first stitch or is there another technique I should be using? Thank you very much in advance!!

DROPS Design 12.07.2018 kl. 09:11:

Dear Julia, that's correct you will increase evenly on 5th row (= after the 2 ridges = 4 rows with K sts). Edge sts are worked in garter st (= 3 sts in garter st on each side for the button bands). Happy knitting!

Isabel Gouveia 20.06.2018 - 00:12:

Boa noite, Penso que não me fiz entender: "= 121-133-145 (157) malhas. Continuar em redondo da seguinte maneira: A.2A (= 2 malhas), A.2B (= 12 malhas) ao todo 9-10-11 (12) vezes e A.2C (= 11 malhas).\" é nesta parte que eu estou a ter problemas, tenho as 133 malhas mas não consigo fazer o padrão A.2 penso que é para começar em A, continuar B=12 e seguir C=11 e voltar a A e assim sucessivamente. Obrigada

Isabel Lopes 17.06.2018 - 21:03: https://www.garnstud ...

Boa tarde, Depois dos aumentos fico com 133 malhas e quando tento começar a primeira carreira do esquema chego ao fim e faltam malhas, começo A.2A (2m) A.2b(12m) A.2c(11m)total 25malhas a repetir 25x5=125 sobram 8 malhas para as 133. Pode ajudar por favor

DROPS Design 18.06.2018 kl. 10:05:

Bom dia, Uma vez que quando se fazem os aumentos, fica-se com mais 8 malhas, parece-nos que lhe falta um aumento. 33-125 = 8. Deverá fazer mais um aumento para o raglan para ter o número exacto de malhas. Bom tricô!

Siff Vanghøj Faudel 13.06.2018 - 21:40:

Hej. Jeg er i tvivl om, om mønstrene til kjolen skal læses fra venstre mod højre eller fra højre mod venstre. Kan I hjælpe mig med et svar på det?

DROPS Design 14.06.2018 kl. 07:42:

Hei Siff. Mønster leses fra høyre mot venstre, fra nederst til øverst. Du begynner derfor nederst i høyre hjørne og leser mot venstre, rad for rad oppover. God fornøyelse

Siff Vanghøj Faudel 13.06.2018 - 21:38:

Hej. Jeg er i tvivl om, om mønstrene til kjolen skal læses fra venstre mod højre eller fra højre mod venstre. Kan I hjælpe mig med et svar på det?

Anna 18.04.2018 - 19:44:

Hei. jeg forstår ikke "legg de 3 stolpe-m på venstre bakstk under de 3 stolpe-m på høyre bakstk"

DROPS Design 25.04.2018 kl. 15:27:

Hei Anna Dette skal du gjøre for at det skal gå an å kneppe igjen plagget når det er ferdig – siden knappestolpene bare går ned til midten av ryggen, må de to stolpene avsluttes på samme sted. Ellers vil du ikke få kneppet igjen. Altså: bærestykke er ferdig og bolen skal strikkes rundt på rundpinne, og da må stolpen med knappehull ligge over stolpen med knapper. Dette gjør du ved å legge dem over hverandre og strikke maskene fra den ene rett sammen med masken som ligger over fra den andre stolpen. God fornøyelse

Elżbieta 08.04.2018 - 22:07:

Czy można zrobić tą sukienkę z włóczki Drops Safran nr 17 kolor biały - 100% bawełna?

DROPS Design 09.04.2018 kl. 10:23:

Witaj Elu, możesz użyć DROPS Safran, ale ta włóczka jest cieńsza (Grupa A), więc trzebaby się pobawić i dopasować wzór. Najlepiej użyć linku do zamiennika włóczek (w każdym wzorze, pod materiałami). Pozdrawiamy

Olga Rusyniakova 01.04.2018 - 23:13:

Ako mam pliesť vzor A.2

DROPS Design 03.04.2018 kl. 22:32:

Dobrý den, Olgo, postupujte podle schématu A.2 zdola nahoru, od pravého dolního rohu. Zobrazeny jsou lícové i rubové řady a vzor je zakreslen tak, jak oka vypadají na lícové straně pleteniny. Hodně zdaru!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 29-1