DROPS / 178 / 45

Orange Dream Top by DROPS Design

Top strikket ovenfra og ned med raglan, hulmønster på bærestykket og A-facon i DROPS Safran. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model e-255
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
300-300-350-350-400-450 g farve 28, appelsin

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 2,5 – til kanter i retstrik.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 59.7kr. Læs mere.

FORHØJNING:
Strik således fra starten på omgangen (= midt bagpå), strik ret over de første 7-7-7-8-8-8 masker, vend, stram tråden og strik 14-14-14-16-16-16 masker ret, vend, stram tråden og strik 21-21-21-24-24-24 masker ret, vend, stram tråden og strik 28-28-28-32-32-32 masker ret. Fortsæt frem og tilbage således ved at strikke over 7-7-7-8-8-8 masker mere for hver gang til der er strikket over de midterste 70-70-70-80-80-80 masker, vend og strik tilbage til starten af omgangen før der strikkes videre.

UDTAGNINGSTIPS-1:
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 104 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 20) = 5,2. I dette eksempel tages der ud efter ca hver 5.maske. Tag 1 maske ud ved at slå om pinden, på næste omgang strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Start 2 masker før A.1, slå om, strik 2 ret, A.1 (mærketråden sidder midt i A.1), strik 2 ret, slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Diagrammet viser alle pindene i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Tag ud til raglan i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer. De nye masker strikkes i ret til de går op i mønsteret.
TA UG SÅLEDES NÅR DER SKAL TAGES 2 MASKER UD PÅ HVER SIDE AF MASKEN MED MÆRKETRÅD I:
Start før masken med mærketråd i, hent lænken op før masken og strik lænken drejet ret, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om, hent lænken op før næste maske og strik lænken drejet ret (= 4 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

TAG UD SÅLEDES NÅR DER SKAL TAGES 1 MASKE UD PÅ HVER SIDE AF MASKEN MED MÆRKETRÅD I:
Start før masken med mærketråd i, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

STRIKKETIPS:
Når der tages ud til raglan på hver 4.omgang vil der blive større afstand mellem hullerne i raglan-linjen end når der tages ud på hver 2.omgang. For at undgå dette strikkes der hul på omgangene (hver 2.omgang) uden udtagning således:
Start 2 masker før masken med mærketråd i, strik 2 ret sammen, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket. På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

----------------------------------------------------------

TOP:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ærmekanterne strikkes rundt på strømpepinde. Starten på omgangen = midt bagpå.

BÆRESTYKKE:
Slå 104-104-104-124-124-124 masker op på rundpind 2,5 med Safran. Strik 4 omg retstrik - se forklaring over. Strik 1 omgang ret hvor der tages 20 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 124-124-124-144-144-144 masker. Strik 1 omgang vrang.
For bedre pasform kan der nu strikkes en lille FORHØJNING bag i nakken – se forklaring over. Når forhøjningen er strikket færdig skiftes der til rundpind 3. Strik 2 omgange ret.
Sæt 4 mærketråde i arbejdet med start fra begyndelsen af omgangen (dette gøres uden at maskerne strikkes): Første mærketråd sættes i den 21.-21.-21.-26.-26.-26.maske på omgangen, anden mærketråd sættes i den 42.-42.-42.-47.-47.-47.maske på pinden, tredje mærketråd sættes i den 83.-83.-83.-98.-98.-98.maske på pinden og fjerde mærketråd sættes i den 104.-104.-104.-119.-119.-119.maske på pinden. Mellem maskerne med mærketråd i er der nu 40-40-40-50-50-50 masker på forstykket og bagstykket og 20 masker i alle størrelser på hvert ærme.
Næste omgang strikkes således: Strik A.1 (= 5 masker) over de næste 20-20-20-25-25-25 masker på halve bagstykket (= 4-4-4-5-5-5 rapporter à 5 masker), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i til RAGLAN – se forklaring over, strik A.1 over de 20 masker på ærmet (= 4 rapporter à 5 masker), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik A.1 over de 40-40-40-50-50-50 masker på forstykket (= 8-8-8-10-10-10 rapporter à 5 masker), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik A.1 over de 20 masker på ærmet, tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik A.1 over de næste 20-20-20-25-25-25 masker på halve bagstykket.

Fortsæt mønsteret og tag ud til raglan i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer således:
Tag 2 masker ud på hver side af maskerne med mærketråd på hver 2.omgang totalt 6-6-6-8-8-10 gange (første udtagning er allerede strikket), tag derefter 1 maske ud på hver side af maskerne med mærketråd i på hver 2.omgang totalt 8-8-8-9-9-10 gange. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når der er taget ud totalt 14-14-14-17-17-20 gange er der 284-284-284-344-344-384 masker på omgangen og arbejdet måler ca 10-10-10-12-12-14 cm fra opslåningskanten (målt midt foran). Fortsæt med ret SAMTIDIG fortsætter udtagningen til raglan og der tages 1 maske ud på hver side af maskerne med mærketråd i på hver 2.omgang totalt 0-7-12-4-13-12 gange og derefter på hver 4.omgang totalt 6-4-3-7-4-5 gange – læs STRIKKETIPS. Efter sidste udtagning til raglan er der 332-372-404-432-480-520 masker på omgangen og arbejdet måler ca 17-19-21-23-25-27 cm fra opslåningskanten (målt midt foran).
Næste omgang strikkes således: Strik de første 47-52-56-62-68-73 masker som før (= halv bagstykke), sæt de næste 72-82-90-92-104-114 masker på 1 tråd til ærme, slå 7-7-9-9-13-15 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 94-104-112-124-136-146 masker som før (= forstykke), sæt de næste 72-82-90-92-104-114 masker på 1 tråd til ærme, slå 7-7-9-9-13-15 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 47-52-56-62-68-73 masker som før. Ryg & forstk og ærmer strikkes videre hver for sig. Fjern mærketrådene i arbejdet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 202-222-242-266-298-322 masker. Sæt 1 mærketråd i den midterste af de 7-7-9-9-13-15 masker som blev slået op under hvert ærme og lad mærketrådene følge med i arbejdet. Fortsæt rundt i glatstrik, i tillæg strikkes A.1 over de midterste 5 masker i hver side (masken med mærketråd i er midterste maske i A.1). Når arbejdet måler 3 cm tages der 2 masker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 6.-6.-6.-5.-5.-4.cm totalt 5-5-5-6-6-7 gange = 222-242-262-290-322-350 masker. Når arbejdet måler 32 cm skiftes der til rundpind 2,5. Strik 6 omg retstrik over alle masker. Skift tilbage til rundpinde 3 og luk af med ret. Toppen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRMEKANT:
Sæt de 72-82-90-92-104-114 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 2,5 og strik i tillæg 1 maske i hver af de 7-7-9-9-13-15 masker som blev slået op under ærmet = 79-89-99-101-117-129 masker på pindene. Strik 6 omg retstrik. Skift tilbage til strømpepinde 3 og luk af med ret. Strik den anden ærmekant på samme måde.

Diagram

= ret
= lav et omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget ret så der bliver hul

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 178-45) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (22)

Giuseppina 30.07.2020 - 18:00:

Buongiorno Non mi è chiaro quando nel Raglan si dice Lavorare gli aumenti a maglia rasata fino a quando combaciano con il motivo In che senso?

DROPS Design 30.07.2020 kl. 19:20:

Buongiorno Giuseppina. Lavora le maglie aumentate per il raglan a maglia rasata, finché non ha un numero sufficiente di maglie per lavorare una ripetizione intera del diagramma A.1 lavorato sullo sprone, Buon lavoro!

Donatella 25.07.2020 - 18:54:

Buongiorno Per la alzata a punto legaccio dice di andare avanti e indietro a multipli di 7 maglie sempre a diritto ma in alcuni punti mi viene maglia rasata e non coste legaccio. Spero di essere stata chiara Grazie

Myrna Laupland 25.06.2020 - 06:53:

Orange Dream Top - I did long tail cast on and would like to know if the cast on row is counted as the first row of the Yoke? for example - cast on row, then P, K, & P or should I make a K, P , K & P row after the cast on row for the garter ridge? I do not usually do long tail cast on method but wanted to try it so not sure which side is the Right side. Thank you for your help.

DROPS Design 25.06.2020 kl. 09:11:

Dear Mrs Laupland, cast on row is never counted in the number of rows, ie at the beginning, cast on then work 2 ridges = (knit 1 round, purl 1 round) x 2. Happy knitting!

Wilma Vrijs 08.06.2020 - 10:14:

Ik zou dit patroon graag breien in drops paris op nld 5 of eventueel 4,5. Hoe kan ik het patroon omzetten? Het gaat me vooral om het gaatjespatroon in de pas en de mouwtjes.

DROPS Design 10.06.2020 kl. 11:59:

Dag Wilma,

Op basis van de stekenverhouding in het patroon en jouw eigen stekenverhouding zou je uit kunnen rekenen hoeveel steken je op moet zetten. Je zou rekening kunnen houden met dat het patroon over 5 steken gaat en dat daar bovenop 1 steek in elke raglanlijn zit.

Barbara Neri 07.06.2020 - 18:17:

Salve Non mi è chiaro se ai lati del corpo lavorando il diagramma A1 i buchi si devono vedere oppure nel giro successivo li devo lavorare a ritorto Grazie

DROPS Design 08.06.2020 kl. 09:35:

Buongiorno Barbara. Per gli aumenti ai lati (quelli per i quali si rimanda al suggerimento per gli aumenti-2): le maglie gettate che vengono fatte per aumentare (quindi quelle prima e dopo il diagramnma), devono essere lavorate ritorte. Le maglie gettate del diagramma A1 continuano ad essere lavorate a diritto, per formare il buco. Buon lavoro!

Narjan 06.06.2020 - 09:00:

Goedemorgen. Bij het meerderen van de raglanpatroon in iedere tweede naald 6 keer meerderen en bij iedere andere naald 8 keer . Wat bedoelen ze met iedere andere naald als dat elke naald is krijg ik geen 10 cm

DROPS Design 08.06.2020 kl. 12:35:

Dag Narjan,

Hiermee wordt om de naald bedoeld, dus de ene naald wel en de andere naald niet.

Helena Filar 08.05.2020 - 09:23:

Hei! Jeg ønsker å strikke denne, men å droppe hullmønster og bare ha rettstrikk hele veien. Kan jeg følge oppskriften sånn ellers, eller må jeg ta høyde for en del forandringer i antall masker osv? S

DROPS Design 08.05.2020 kl. 10:26:

Proszę napisać po polsku :)

Loredana 16.04.2020 - 12:33:

Buongiorno, non riesco a capire bene l'aumento per il raglan. Il testo dice: Iniziare prima della maglia con il segnapunti, riprendere l’occhiello prima della maglia e lavorare l’occhiello a ritorto, fare 1 gettato, 1 maglia diritto (= maglia con il segnapunti) Non ho capito quando scrivete riprendere l'occhiello a che parte vi riferite... avete un video da consigliarmi?

DROPS Design 16.04.2020 kl. 12:49:

Buongiorno Loredana, sono degli aumenti sollevati: abbiamo modificato il testo delle spiegazioni, deve riprendere il filo tra le due maglie e lavorarlo come indicato. Provi a guardare se questo video le può essere di aiuto. Buon lavoro!

Yvo 26.03.2020 - 07:59:

Hallo und Guten Morgen, mir ist das Muster an den raglanzunahmen nicht ganz klar. Wenn ich vor und hinter jeder Masche 2 zunahmen mache muß ich diese Maschen dann solange rechts stricken bis es wieder 5 ergibt und ich A1 beginnen kann? Beim ersten versuch habe ich nach den zunahmen sofort mit A1 weiter gemacht und das Muster hat sich versetzt. Gruß Yvo

DROPS Design 26.03.2020 kl. 10:23:

Liebe Yvo, wenn Sie 2 Maschen zugenommen haben, können Sie schon diese 2 neuen Maschen wie in A.1 stricken (= 1 Umschlag, 1 Abnahme), und dann stricken sie die nächsten Zunahmen rechts bis 3 Maschen mehr für A.1 gibt = die Anzahl von den Umschläge muss gleich sein wie die von den Abnahmen damit das Lochmuster passt und die Maschenanzahl durch die Raglanzunahme zunimmt. Viel Spaß beim stricken!

Bertie De Jong 16.08.2019 - 18:55:

Na gemeerderd te hebben tot 124 steken is de opening zo " wijd" dat ik er maar net met mijn hoofd doorheen kan . Klopt dat ?

DROPS Design 03.10.2019 kl. 16:40:

Dag Bertie,

Je zou er makkelijk met je hoofd door moeten kunnen. Kijk even of de stekenverhouding wel klopt en of je evt. een andere naalddikte moet hebben. Het kan ook zijn dat je te strak op hebt gezet. (Zelf zet ik het liefst met 2 naalden op.)

Kommentere opskrift DROPS 178-45