DROPS / 178 / 45

Orange Dream Top by DROPS Design

Top strikket ovenfra og ned med raglan, hulmønster på bærestykket og A-facon i DROPS Safran. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model e-255
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
300-300-350-350-400-450 g farve 28, appelsin

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 2,5 – til kanter i retstrik.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 90kr. Læs mere.
RETSTRIK (strikkes rundt således):
Strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang.

FORHØJNING:
Strik således fra starten på omgangen (= midt bagpå), strik ret over de første 7-7-7-8-8-8 masker, vend, stram tråden og strik 14-14-14-16-16-16 masker ret, vend, stram tråden og strik 21-21-21-24-24-24 masker ret, vend, stram tråden og strik 28-28-28-32-32-32 masker ret. Fortsæt frem og tilbage således ved at strikke over 7-7-7-8-8-8 masker mere for hver gang til der er strikket over de midterste 70-70-70-80-80-80 masker, vend og strik tilbage til starten af omgangen før der strikkes videre.

UDTAGNINGSTIPS-1:
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 104 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 20) = 5,2. I dette eksempel tages der ud efter ca hver 5.maske. Tag 1 maske ud ved at slå om pinden, på næste omgang strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Start 2 masker før A.1, slå om, strik 2 ret, A.1 (mærketråden sidder midt i A.1), strik 2 ret, slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Diagrammet viser alle pindene i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Tag ud til raglan i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer. De nye masker strikkes i ret til de går op i mønsteret.
TA UG SÅLEDES NÅR DER SKAL TAGES 2 MASKER UD PÅ HVER SIDE AF MASKEN MED MÆRKETRÅD I:
Start før masken med mærketråd i, hent lænken op før masken og strik lænken drejet ret, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om, hent lænken op før næste maske og strik lænken drejet ret (= 4 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

TAG UD SÅLEDES NÅR DER SKAL TAGES 1 MASKE UD PÅ HVER SIDE AF MASKEN MED MÆRKETRÅD I:
Start før masken med mærketråd i, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

STRIKKETIPS:
Når der tages ud til raglan på hver 4.omgang vil der blive større afstand mellem hullerne i raglan-linjen end når der tages ud på hver 2.omgang. For at undgå dette strikkes der hul på omgangene (hver 2.omgang) uden udtagning således:
Start 2 masker før masken med mærketråd i, strik 2 ret sammen, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket. På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Start 2 masker før A.1, strik 2 ret sammen, A.1 (= 5 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

TOP:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ærmekanterne strikkes rundt på strømpepinde. Starten på omgangen = midt bagpå.

BÆRESTYKKE:
Slå 104-104-104-124-124-124 masker op på rundpind 2,5 med Safran. Strik 4 omg retstrik - se forklaring over. Strik 1 omgang ret hvor der tages 20 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 124-124-124-144-144-144 masker. Strik 1 omgang vrang.
For bedre pasform kan der nu strikkes en lille FORHØJNING bag i nakken – se forklaring over. Når forhøjningen er strikket færdig skiftes der til rundpind 3. Strik 2 omgange ret.
Sæt 4 mærketråde i arbejdet med start fra begyndelsen af omgangen (dette gøres uden at maskerne strikkes): Første mærketråd sættes i den 21.-21.-21.-26.-26.-26.maske på omgangen, anden mærketråd sættes i den 42.-42.-42.-47.-47.-47.maske på pinden, tredje mærketråd sættes i den 83.-83.-83.-98.-98.-98.maske på pinden og fjerde mærketråd sættes i den 104.-104.-104.-119.-119.-119.maske på pinden. Mellem maskerne med mærketråd i er der nu 40-40-40-50-50-50 masker på forstykket og bagstykket og 20 masker i alle størrelser på hvert ærme.
Næste omgang strikkes således: Strik A.1 (= 5 masker) over de næste 20-20-20-25-25-25 masker på halve bagstykket (= 4-4-4-5-5-5 rapporter à 5 masker), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i til RAGLAN – se forklaring over, strik A.1 over de 20 masker på ærmet (= 4 rapporter à 5 masker), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik A.1 over de 40-40-40-50-50-50 masker på forstykket (= 8-8-8-10-10-10 rapporter à 5 masker), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik A.1 over de 20 masker på ærmet, tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik A.1 over de næste 20-20-20-25-25-25 masker på halve bagstykket.

Fortsæt mønsteret og tag ud til raglan i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer således:
Tag 2 masker ud på hver side af maskerne med mærketråd på hver 2.omgang totalt 6-6-6-8-8-10 gange (første udtagning er allerede strikket), tag derefter 1 maske ud på hver side af maskerne med mærketråd i på hver 2.omgang totalt 8-8-8-9-9-10 gange. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når der er taget ud totalt 14-14-14-17-17-20 gange er der 284-284-284-344-344-384 masker på omgangen og arbejdet måler ca 10-10-10-12-12-14 cm fra opslåningskanten (målt midt foran). Fortsæt med ret SAMTIDIG fortsætter udtagningen til raglan og der tages 1 maske ud på hver side af maskerne med mærketråd i på hver 2.omgang totalt 0-7-12-4-13-12 gange og derefter på hver 4.omgang totalt 6-4-3-7-4-5 gange – læs STRIKKETIPS. Efter sidste udtagning til raglan er der 332-372-404-432-480-520 masker på omgangen og arbejdet måler ca 17-19-21-23-25-27 cm fra opslåningskanten (målt midt foran).
Næste omgang strikkes således: Strik de første 47-52-56-62-68-73 masker som før (= halv bagstykke), sæt de næste 72-82-90-92-104-114 masker på 1 tråd til ærme, slå 7-7-9-9-13-15 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 94-104-112-124-136-146 masker som før (= forstykke), sæt de næste 72-82-90-92-104-114 masker på 1 tråd til ærme, slå 7-7-9-9-13-15 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 47-52-56-62-68-73 masker som før. Ryg & forstk og ærmer strikkes videre hver for sig. Fjern mærketrådene i arbejdet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 202-222-242-266-298-322 masker. Sæt 1 mærketråd i den midterste af de 7-7-9-9-13-15 masker som blev slået op under hvert ærme og lad mærketrådene følge med i arbejdet. Fortsæt rundt i glatstrik, i tillæg strikkes A.1 over de midterste 5 masker i hver side (masken med mærketråd i er midterste maske i A.1). Når arbejdet måler 3 cm tages der 2 masker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 6.-6.-6.-5.-5.-4.cm totalt 5-5-5-6-6-7 gange = 222-242-262-290-322-350 masker. Når arbejdet måler 32 cm skiftes der til rundpind 2,5. Strik 6 omg retstrik over alle masker. Skift tilbage til rundpinde 3 og luk af med ret. Toppen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRMEKANT:
Sæt de 72-82-90-92-104-114 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 2,5 og strik i tillæg 1 maske i hver af de 7-7-9-9-13-15 masker som blev slået op under ærmet = 79-89-99-101-117-129 masker på pindene. Strik 6 omg retstrik. Skift tilbage til strømpepinde 3 og luk af med ret. Strik den anden ærmekant på samme måde.

Diagram

= ret
= lav et omslag mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget ret så der bliver hul

Feride Ozek 24.05.2018 - 11:00:

I could'nt make the elevation because if turn back to do the 14 stiches the last 7 seven stiches are not suitable for garter stiches. If you knit further pattern went wrong. So?

DROPS Design 24.05.2018 kl. 13:35:

Dear Mrs Ozek, all sts for elevation are worked K both from RS and from WS: on first row K the first 7 sts past marker mid back, turn and K 14 sts (= the 7 sts just worked + 7 sts past marker), and continue back and forth working 7 sts more at the end of each row both from RS and from WS until you have worked 70 sts, then turn and K to beg of round. Happy knitting!

Fabienne Borel 28.04.2018 - 11:12:

Bonjour, j ai vraiment de la peine à m en sortir avec les explications pour le raglan ! On augmente de 4 mailles tous les 2 tours et de 2 mailles tous les 2 tours (av et ap le marqueur), autrement dit on augmente à tous les tours ? Mais si on lit l astuce tricot on nous parle de 4 tours et de tours sans augmentations, je suis paumée :-) c est par ailleurs bien juste qu il faut le même nb de mailles multiplié par deux sur le devant/dos que sur les manches ?

DROPS Design 30.04.2018 kl. 10:00:

Bonjour Mme Borel, on augmente d'abord tous les 2 tours: 2 m de chaque côté des mailles avec un fil marqueur (= on a 4 marqueurs, on va donc augmenter 16 mailles au début) puis on augmente ensuite 1 maille de chaque côté de la m avec un fil marqueur (x 4 marqueur = 8 augmentations). Puis on augmente tous les 2 tours (= 8 augmentations) et enfin tous les 4 tours (= 8 augmentations tous les 4 tours), mais pour conserver l'effet ajouré, on va tricoter comme indiqué sous ASTUCE TRICOT tous les 4 tours sans diminutions. Bon tricot!

Janne V. Dyrhauge 21.04.2018 - 17:29:

Skal man strikke mønster i de masker man tager ud, syntes det er svært at læse sig til, eller skal man vente til man har fem masker til et helt mønster

DROPS Design 24.04.2018 kl. 11:56:

Hej Janne, de nye masker strikkes ret til de går op i mønsteret, det står øverst under forklaringen til RAGLAN. God fornøjelse! :)

Christine Hunter 13.03.2018 - 17:15:

I am looking to get materials for this pattern and need to clarity the needles needed. Do I need two 2.5 mm circular needles one 40 cm and the other either 60 or 80 cm and two 3 mm circular needles one 40 cm and the other either 60 or 80 cm? That is 4 circular needles. Do I change to larger circular needles as the stitches increase as I haven't noticed the length mentioned in the pattern. I understand I also need 3mm and 2.5 mm double pointed needles.

DROPS Design 14.03.2018 kl. 08:10:

Hi Christine, You need 4 circular needles, one of each size in each length (40 and 60/80 cm) for the body and the sleeves, unless you work the sleeves just with double pointed needles, in which case you only need the longer needles, one in each size. I hope this helps and happy knitting!

Lucie 24.11.2017 - 13:19:

Dobrý den, chci se zeptat jakým vzorem se plete zvýšení zadního průkrčníku..tak nějak mi to vychází, že by se mělo plést pořád hladce (tedy že bude vycházet vroubek)? Je to tak nebo jinak? Díky

DROPS Design 27.11.2017 kl. 00:30:

Dobrý den, Lucie, ano, máte pravdu - pleteme stále hladce, tedy vroubkem. Hodně zdaru! Hana

Christina D. Cersosimo 01.08.2017 - 18:39:

Size L - The pattern is cast on 104 st, increase 20 st. evenly at yoke - now 124 stiches - but after the elevation and inserting markers there are only 120 stiches (20 half back, 20 sleeve, 40 full front, 20 sleeve, 20 second half of back) - where did the other 4 stiches go?

DROPS Design 01.08.2017 kl. 19:21:

Dear Christina, the markers are in 4 missing stiches because merkers are in stiches and not between stiches. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 178-45