DROPS / 178 / 44

Orange Dream by DROPS Design

Bluse strikket ovenfra og ned med raglan, hulmønster på bærestykket, ¾ ærmer og A-facon i DROPS Safran. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model e-252
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g farve 28, appelsin

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 2,5 – til kanter i retstrik.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 79.6kr. Læs mere.
RETSTRIK (strikkes rundt således):
Strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang.

FORHØJNING:
Strik således fra starten af omgangen (= midt bagpå), strik ret over de første 7-7-7-8-8-8 masker, vend, stram tråden og strik 14-14-14-16-16-16 masker ret, vend, stram tråden og strik 21-21-21-24-24-24 masker ret, vend, stram tråden og strik 28-28-28-32-32-32 masker ret. Fortsæt frem og tilbage således ved at strikke over 7-7-7-8-8-8 masker mere for hver gang til der er strikket over de midterste 70-70-70-80-80-80 masker, vend og strik tilbage til starten af omgangen før der strikkes videre.

UDTAGNINGSTIPS-1:
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 104 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 20) = 5,2. I dette eksempel tages der ud efter ca hver 5.maske. Tag 1 maske ud ved at slå om, på næste omgang strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Start 2 masker før A.1, slå om, strik 2 ret, A.1 (mærketråden sidder midt i A.1), strik 2 ret, slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Diagrammet viser alle pindene i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Tag ud til raglan i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer. De nye masker strikkes ret til de går op i mønsteret.
TAG UD SÅLEDES NÅR DER SKAL TAGES 2 M UD PÅ HVER SIDE AF MASKEN MED MÆRKETRÅD I:
Start før masken med mærketråd i, hent lænken op før masken og strik lænken drejet ret, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om, hent lænken op før næste maske og strik lænken drejet ret (= 4 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

TAG UD SÅLEDES NÅR DER SKAL TAGES 1 MASKE UD PÅ HVER SIDE AF MASKEN MED MÆRKETRÅD I:
Start før masken med mærketråd i, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

STRIKKETIPS:
Når der tages ud til raglan på hver 4.omgang vil der blive større afstand mellem hullerne i raglan-linjen, end når der tages ud på hver 2.omgang. For at undgå dette strikkes der hul på omgangene (hver 2.omgang) uden udtagning således:
Start 2 masker før masken med mærketråd i, strik 2 ret sammen, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket. På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Start 2 masker før A.1, strik 2 ret sammen, A.1 (= 5 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde. Starten af omgangen = midt bagpå.

BÆRESTYKKE:
Slå 104-104-104-124-124-124 masker op på rundpind 2,5 med Safran. Strik 4 omg retstrik - se forklaring over. Strik 1 omgang ret hvor der tages 20 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 124-124-124-144-144-144 masker. Strik 1 omgang vrang.
For bedre pasform kan der nu strikkes en lille FORHØJNING bag i nakken – se forklaring over. Når forhøjningen er strikket færdig skiftes der til rundpind 3. Strik 2 omgange ret.
Sæt 4 mærketråde i arbejdet med start fra begyndelsen af omgangen (dette gøres uden at maskerne strikkes): Første mærketråd sættes i den 21.-21.-21.-26.-26.-26.maske på omgangen, anden mærketråd sættes i den 42.-42.-42.-47.-47.-47.maske på pinden, tredje mærketråd sættes i den 83.-83.-83.-98.-98.-98.maske på pinden og fjerde mærketråd sættes i den 104.-104.-104.-119.-119.-119.maske på pinden. Mellem maskerne med mærketråd i er der nu 40-40-40-50-50-50 masker på forstykket og bagstykket og 20 masker i alle størrelser på hvert ærme.
Næste omgang strikkes således: Strik A.1 (= 5 masker) over de næste 20-20-20-25-25-25 masker på det halve bagstykke (= 4-4-4-5-5-5 rapporter à 5 masker), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i til RAGLAN – se forklaring over, strik A.1 over de 20 masker på ærmet (= 4 rapporter à 5 masker), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik A.1 over de 40-40-40-50-50-50 masker på forstykket (= 8-8-8-10-10-10 rapporter à 5 masker), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik A.1 over de 20 masker på ærmet, tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik A.1 over de næste 20-20-20-25-25-25 masker på halve bagstykket.

Fortsæt mønsteret og tag ud til raglan i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer således:
Tag 2 masker ud på hver side af maskerne med mærketråd på hver 2.omgang totalt 6-6-6-8-8-10 gange (første udtagning er allerede strikket), tag derefter 1 maske ud på hver side af maskerne med mærketråd i på hver 2.omgang totalt 8-8-8-9-9-10 gange. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når der er taget ud totalt 14-14-14-17-17-20 gange er der 284-284-284-344-344-384 masker på omgangen og arbejdet måler ca 10-10-10-12-12-14 cm fra opslåningskanten (målt midt foran). Fortsæt med ret. SAMTIDIG fortsætter udtagningen til raglan og der tages 1 maske ud på hver side af maskerne med mærketråd i på hver 2.omgang totalt 0-7-12-4-13-12 gange og derefter på hver 4.omgang totalt 6-4-3-7-4-5 gange – læs STRIKKETIPS. Efter sidste udtagning til raglan er der 332-372-404-432-480-520 masker på omgangen og arbejdet måler ca 17-19-21-23-25-27 cm fra opslåningskanten (målt midt foran).
Næste omgang strikkes således: Strik de første 47-52-56-62-68-73 masker som før (= halve bagstykket), sæt de næste 72-82-90-92-104-114 masker på 1 tråd til ærme, slå 7-7-9-9-13-15 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 94-104-112-124-136-146 masker som før (= forstykke), sæt de næste 72-82-90-92-104-114 masker på 1 tråd til ærme, slå 7-7-9-9-13-15 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 47-52-56-62-68-73 masker som før. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. Fjern mærketrådene i arbejdet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 202-222-242-266-298-322 masker. Sæt 1 mærketråd i den midterste af de 7-7-9-9-13-15 masker som blev slået op under hvert ærme og lad mærketrådene følge med i arbejdet. Fortsæt rundt i glatstrik, i tillæg strikkes A.1 over de midterste 5 masker i hver side (masken med mærketråd i er midterste maske i A.1). Når arbejdet måler 3 cm tages der 2 masker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 6.-6.-6.-5.-5.-4.cm totalt 5-5-5-6-6-7 gange = 222-242-262-290-322-350 masker. Når arbejdet måler 32 cm skiftes der til rundpind 2,5. Strik 6 p retstrik over alle masker. Skift tilbage til rundpind 3 og luk af med ret. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 72-82-90-92-104-114 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 3, strik 1 maske op i hver af de 7-7-9-9-13-15 masker som blev slået op under ærmet = 79-89-99-101-117-129 masker på pindene. Strik rundt i glatstrik, men over de midterste 5 masker under ærmet strikkes A.1. Når arbejdet måler 3 cm i alle størrelser tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således totalt 9-13-17-17-23-28 gange i S: På hver 10.omgang, i M: På hver 6.omgang, i L og XL: På hver 4.omgang, i XXL: På hver omgang totalt 4 gange og derefter på hver 3.omgang totalt 19 gange og i XXXL: På hver omgang totalt 8 gange og derefter på hver 2.omgang totalt 20 gange = 61-63-65-67-71-73 masker. Strik videre til ærmet måler 33-32-31-28-27-26 cm fra delingen. Skift til strømpepind 2,5, strik 6 omg retstrik. Skift tilbage til strømpepinde 3 og luk af med ret. Strik det andet ærme på samme måde.

Lellouche Christine 24.05.2018 - 16:56:

Bonjour il est dit pour les augmentations raglan augmenter 2mailles de chaque côté de la maille avec le fil 6 fois puis 1 maille de chaque côté de la maille avec le fil 8 fois est ce que cela signifie que tous les 2 tours on augmente 1 fois 2 mailles et 2 tours suivant 1 maille ? Merci pour votre aide.

DROPS Design 25.05.2018 kl. 08:12:

Bonjour Mme Lellouche, on augmente 6 fois 2 m de chaque côté de la m avec le marqueur tous les 2 tours = on augmente ainsi de 16 m tous les 2 tours (4 marqueurs x 4 augm à chaque marqueur x 6 fois = 96 augmentations au total) puis on augmente 8 fois 1 m de chaque côté de la m avec le marqueur tous les 2 tours (4 marqueurs x 1 m = 2 augm à chaque marqueur x 8 = 64 augmentations au total. En taille S, on avait 124 m + 96 + 64 = 284 m. Bon tricot!

Mamen Martinez 12.05.2018 - 22:48:

¿Que significa "trabajar tres pliegues sobre todos los puntos"?

DROPS Design 13.05.2018 kl. 12:54:

Hola Mamen, un pliegue= 2 filas de derecho. Entonces 3 pliegues son 6 filas de derecho sobre todos los puntos.

Kommentere opskrift DROPS 178-44