DROPS / 174 / 18

Marshall by DROPS Design

Settet består av: Virkad DROPS mössa och halsduk till herr i Air med dubbelstolpar och fastmaskor

Tags: halsdukar, mössor, set,

DROPS Design: Modell nr ai-047
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: S/M - L/XL
Passar huvudmått: 57/59 - 59/62 cm
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio
50-100 g i nr 04, mellangrå

DROPS VIRKNÅL NR 4,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 16 dst x 6 v på 10 x 10 cm.

HALSDUK:
Mått: Bredd: 27 cm. Längd 180 cm.
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio
200 g nr 04, mellangrå

DROPS VIRKNÅL NR 5 – eller det nålnr du måste använda för att få 14 dst x 5,5 v på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 235kr. Läs mer.
VIRKINFO (mössa):
I början på varje v med fm ersätts första fm med 1 lm. V avslutas med 1 sm i 1:a lm i början av v.
I början på varje v med dst ersätts första dst med 4 lm. V avslutas med 1 sm i 4:e lm i början av v.

VIRKINFO (halsduk):
I början på varje v med fm ersätts första fm med 1 lm.
I början på varje v med dst ersätts första dst med 4 lm.

MÖNSTER (gäller halsduk):
VARV 1: Virka 1 dst i bakre maskbågen av varje fm.
VARV 2: Virka 1 fm i bakre maskbågen av varje dst.
Upprepa v 1 och 2.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Mössan virkas runt uppifrån och ner.

Virka 4 lm med Air med nål 4,5 och sätt ihop dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
BÅDA STL:
VARV 1: Virka 6 fm om lm-ringen – LÄS VIRKINFO (mössa)!
Sedan virkas alla m i bakre maskbågen av m, för att göra ett randigt mönster.
VARV 2: Virka 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* = 18 fm.
VARV 4: * 1 fm i de nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* = 24 fm.
VARV 5: * 1 fm i de nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* = 30 fm.
VARV 6: * 1 fm i de nästa 4 fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* = 36 fm. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

Nu fortsätts det vidare med vartannat v med dst + ökning och fm så här:
VARV 7: * 1 dst i de nästa 2 fm, 2 dst i nästa fm *, upprepa *-* = 48 dst.
VARV 8 OCH DE RESTERANDE JÄMNA VARVEN: Virka 1 fm i varje dst.
VARV 9: * 1 dst i de nästa 3 fm, 2 dst i nästa fm *, upprepa *-* = 60 dst.
VARV 11: * 1 dst i de nästa 4 fm, 2 dst i nästa fm *, upprepa *-* = 72 dst.
VARV 13: * 1 dst i de nästa 5 fm, 2 dst i nästa fm *, upprepa *-* = 84 dst.
Nu är ökningen i stl S/M färdig. I stl L/XL fortsätts det som förkl nedan:
VARV 14: Virka 1 fm i varje dst.
VARV 15: Virka 1 dst i varje fm, SAMTIDIGT ökas det 4 dst jämnt fördelat = 88 dst.

BÅDA STL:
Nu fortsätts det runt med samma mönster som tidigare utan ökningen. Dvs det virkas vartannat v med dst och fm. När arb mäter 24-26 cm virkas det en kant med 1 fm i varje fm tills arb mäter totalt 26-28 cm. Klipp av tråden och fäst den.

HALSDUK:
Halsduken virkas fram och tillbaka.
Virka 44 lm (inkl 1 lm att vända med) med Air med nål 5. Vänd och virka 1 fm i 2:a lm från nålen (= 2 fm) - LÄS VIRKINFO (halsduk), * hoppa över 1 lm, virka 1 fm i var och en av de nästa 6 lm *, upprepa *-* 5 ggr till = 38 fm. Vänd arb och fortsätt fram och tillbaka med MÖNSTER - se förkl ovan. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Fortsätt så tills arb mäter 180 cm – anpassa så att sista v är v 2 i mönstret (= fm). Klipp av tråden och fäst den.

Leire 02.01.2019 - 23:39:

Me podríais decir que significa p.a.d? gracias

DROPS Design 03.01.2019 kl. 08:11:

Hola Leire, p.a.d significa punto alto doble. Cordiales saludos!

Miranda 16.12.2018 - 22:38:

Salve, vorrei realizzare questo modello con il filato Drops Puna. Come posso regolarmi con il numero delle maglie? Grazie

DROPS Design 17.12.2018 kl. 09:13:

Buongiorno Miranda. Puna ha uno spessore diverso da quello del filato consigliato. Deve quindi fare un campione e riproporzionare la maglie per ottenere la misura necessaria. Per ogni ulteriore aiuto personalizzato, può rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Alexandra 11.12.2018 - 17:20:

Que punto es p.e. Gracias

DROPS Design 14.12.2018 kl. 19:19:

Hola Alexandra. P.e. es punto enano. Buen trabajo!

Sunnyxxxx 12.11.2018 - 13:44:

Molte grazie.

Sunnyxxxx 12.11.2018 - 12:04:

Ciao, sono nuova con i lavori ad uncinetto, la spiegazione dice di saltare 1 cat, lavorare 1 m.b in ognuna delle 6 cat successive *, ripetere *-* altre 5 volte. Gentilmente mi spiega come con 6 mb ripetute x 5 volte si ottengono 38 mb? S_ mb mb mb mb mb mb S_ mb mb mb mb mb mb S_ mb mb mb mb mb mb S_ mb mb mb mb mb mb S_ mb mb mb mb mb mb S_ = Salto Dove sbaglio? Grazie

DROPS Design 12.11.2018 kl. 12:15:

Buongiorno Sunnyxxxx. Deve lavorare la parte tra gli asterischi in tutto 6 volte: dopo averla lavorata la prima volta, la ripete altre 5 volte, quindi in tutto 6. Buon lavoro!

Suk 19.10.2018 - 16:19:

Thanks

Suk 19.10.2018 - 12:38:

Am I correct to say that I'm working on 38dc for the pattern until the piece measures 180cm. Thanks

DROPS Design 19.10.2018 kl. 13:49:

Dear Suk, yes pattern will be worked over the 38 dc on first row, then you will keep these 38 sts for 180 cm. Happy crocheting!

Margaret 28.04.2017 - 19:40:

Can you advise me how to make this hat into a balaclava?

DROPS Design 02.05.2017 kl. 08:55:

Dear Margaret, we are unfortunately not able to adapt each our patterns to every individual request. For any further individual assistance you are welcome to contact your DROPS Store, even per mail or telephone. Happy crocheting!

Kate 01.04.2017 - 21:02:

Hi! If I use some alternative yarn (Nepal in my case), should I make any changes to the pattern (e.g. hook size) or everything will work out fine just as it is?

DROPS Design 03.04.2017 kl. 10:31:

Dear Kate, since Nepal and Air both belongs to yarn Group C you should have same tension with same hook size (but remember to check your gauge first), you may just have to adjust amount of yarn, read more here. Happy crocheting!

Judith Bizar 27.01.2017 - 17:17:

Re pattern Marshall hat, et al. Without going through the videos, and just in general, are the patterns written with the UK crochet terminology?

DROPS Design 30.01.2017 kl. 10:23:

Dear Mrs Bizar, just make sure you are reading correct language, ie see under picture "choose language" and select "English (UK/cm)" - for some oldier patterns only available in US-English, click here to find the crochet terms in both languages. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 174-18