DROPS / 174 / 11

Reno by DROPS Design

Settet består av: Stickad DROPS mössa med ränder i 1 tråd Karisma och halsduk i 2 trådar Karisma i patent till herr

DROPS Design: Modell nr u-804
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: S/M - L/XL
Passar huvudmått: 57/59 - 59/62 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
50 g i båda stl i nr 44, ljus grå
50 g i båda stl i nr 05, svart

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) NR 3,5 – till resår.

HALSDUK:
Mått: ca 27 x 150 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
150 g nr 44, ljus grå
150 g nr 53, koksgrå

DROPS ST NR 6 – eller det st.nr du måste använda för att få 14 m x 17 v slätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 184kr. Läs mer.
MÖSSA:

PATENT (runt på rundst):
VARV 1: * 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 rm *, upprepa *-*.
VARV 2: * Sticka omslaget och den lyfta m aviga tills, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig *, upprepa *-*.
VARV 3: * 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta m räta tills *, upprepa *-*.
Upprepa v 2 och 3.

RÄNDER:
Sticka * 3 cm med ljus grå, 3 cm med svart *, upprepa *-* totalt 3 ggr. Sedan fortsätts det med svart till färdigt mått.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas runt på rundst. Byt till strumpst när det behövs.
Lägg upp 94-100 m på rundst 3,5 med svart. Sticka resår (= 1 am, 1 rm) i 6 cm. Sedan byts det till rundst 4 och det stickas runt i PATENT och RÄNDER – se förkl ovan, tills arb mäter totalt 21-23 cm – avsluta efter v 3 i patent. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Nästa v stickas så här: * Sticka omslaget och den lyfta m aviga tills, 1 rm *, upprepa *-* v ut. Sedan stickas det resår (= 1 am, 1 rm) tills arb mäter ca 24-26 cm. Härifrån stickas det slätst och det minskas så här: På nästa v minskas det 18-20 m jämnt fördelat (ca var 4:e och 5:e m räta tills) = 76-80 m. Sticka 1 v rätt. På nästa v stickas var 3:e och 4:e m räta tills = 57-60 m. Sticka 1 v rätt. På nästa v stickas var 2:a och 3:e m räta tills = 38-40 m. Sticka 1 v rätt. Sedan stickas m 2 och 2 räta tills till det är 10-10 m kvar. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 26-28 cm.
----------------------------------------------------------

PATENT (fram och tillbaka på st + 1 kantm i varje sida):
VARV 1: 1 rätst m, * 1 rm, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig *, upprepa *-* tills det återstår 2 m, avsluta med 1 rm och 1 rätst m.
VARV 2: 1 rätst m, * 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 2 m, avsluta med 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 rätst m.
VARV 3: 1 rätst m, * sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, upprepa *-* tills det återstår 3 m, sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 rätst m.
Upprepa v 2 och 3.
----------------------------------------------------------

HALSDUK:
Lägg upp 43 m på st 6 med 1 tråd av varje färg (= 2 trådar). Sticka 6 v RÄTST - se förkl ovan, SAMTIDIGT som det minskas 6 m jämnt fördelat på sista v = 37 m. Sedan stickas det PATENT- se förkl ovan. Fortsätt så tills arb mäter ca 148 cm - anpassa efter 2:a v i patent - KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Nästa v stickas så här: 1 rätst m, * sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 rm *, upprepa *-* tills det återstår 1 m, sticka 1 rätst m. Sedan stickas det 6 v rätst SAMTIDIGT som det på första v ökas 6 m jämnt fördelat = 43 m. Maska av.

LIV JAKOBSEN 25.02.2019 - 18:00:

Skulle gjerne ha lagt til noen oppskrifter i "dine favoritter", men finner ikke ut hvor jeg skal legge inn oppskriftens nummer. Takknemlig for hjelp :-)

DROPS Design 27.02.2019 kl. 11:08:

Hei Liv. Om du trykker på hjertet (favoriser-knappen) vil du bli bedt om å legge inn eposten din. Om du gjør det vil oppskriften automtaisk bli lagret, med nummer og alt. God fornøyelse

Catherine PASUTTO 12.02.2019 - 17:49:

Je viens de réaliser ce modèle pour mon fils et je suis un peu déçue du résultat: la photo du modèle ne montre pas l'arrière du bonnet qui est finalement pas du tout moulant et beaucoup trop long à son goût. C'est dommage que la photo ne l'indique pas... De plus, j'ai dû finir en laine grise car il ne me restait plus de laine noire, je n'ai pourtant pas tricoté de façon trop lâche... Mais merci pour tous ces modèles qui sont très bien expliqués!

Catharina Jumelet 22.11.2018 - 10:11:

Ik heb deze muts gebreid, maar met een lengte van 26 cm is deze veel te groot. Hij komt tot ver over de ogen, tot aan de kin.

Catharina 19.11.2018 - 18:55:

Boordsteek 6 cm en daarna 6 strepen van elk 3 cm (3 grijs en 3 zwart) maakt samen 24 cm. Volgens het patroon meet het werk dan 21 cm? Of moet ik die laatste streep zwart overslaan en niet breien?

DROPS Design 22.11.2018 kl. 11:27:

Dag Catharina,

Na de 21 cm begin je met minderen en je breit verder tot het werk 24-26 cm meet, waardoor je wel op het totaal aantal cm's komt waar de strepen in passen.

Ella 11.11.2018 - 16:36:

Hallo, ich verstehe beim Patentmuster nicht den Unterschied zwischen 1 M re und 1 M kraus re. Vielen Dank!

DROPS Design 12.11.2018 kl. 10:17:

Liebe Ella, für den Schal werden nur die Ranmaschen kraus rechts gestrickt - dieses Video zeigt, wie man das Patentmuster mit 1 Randmasche krausrechts strickt. Viel Spaß beim stricken!

Agnes Nilssen 30.11.2017 - 16:50:

Stemmer garnmengden dere har oppgitt i denne oppskriften? Jeg har strikket opp et nøste (i dobbel tråd) og lengden er kun 30cm. Skjerfet skal bli ca. 150cm. Kan du gi meg eksakt mål på hva bredden på skjerfet er ment å være? Har tilnærmet riktig strikkefasthet, men mitt strikketøy blir jo kun 90cm med denne garnmengden. Vil jeg bruke mindre garn med tykkere pinner (og selvfølgelig færre masker). Håper på raskt svar!

DROPS Design 03.12.2017 kl. 06:38:

Hei Agnes, Det er antagelig strikkefastheten din som er for trang siden både bredden og lengden blir for kort. Du kunne prøve å øke en pinne størrelse (med samme antall masker) og se om det hjelper. God fornøyelse!

Marion Böhm 29.11.2017 - 19:00:

Die angegebene Menge von 300 Gramm für den Schal reichen absolut nicht aus. Ich habe jetzt 100 Gramm verstrickt und bin gerade mal bei 33 cm angelangt. Insgesamt soll der Schal ja 147 cm lang werden. Zudem sind die 94 bzw. 100 Maschen für die Mütze sehr, sehr knapp bemessen. Nachdem ich das Bündchen fertiggestellt habe bin ich der Meinung, dass die Mütze VIEL zu klein wird.

DROPS Design 30.11.2017 kl. 08:48:

Liebe Frau Böhm, danke für Ihre Rückmeldung. Stimmt Ihre Maschenprobe? dh 21 M x 28 R im Patentmuster bei der Mütze und 14 M x 17 R im Patentmuster mit 2 Fäden für den Schal?

Kommentér oppskrift DROPS 174-11