DROPS / 173 / 47

Winter is Coming by DROPS Design

Stickad väst i 1 tråd DROPS Cloud eller 2 trådar DROPS Air med sprund i sidorna och rund hals. Stl S – XXXL.

Tags: ponchos, väst,

DROPS Design: Modell nr co-033
Garngrupp E eller C + C
----------------------------------------------------------
450-450-500-550-600-700 g nr 03, pärlgrå

Eller använd:
DROPS AIR från Garnstudio
500-500-550-600-650-750 g nr 03, pärlgrå

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 + 60 eller 80 cm) NR 7 till resår och rätst kant i halsen – eller det st.nr du måste använda för att få 12 m x 16 v slätst på 10 x 10 cm
DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 540: 4 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska minskas jämnt på v, räknar man det totalt maskantalet på v (t.ex 75 m), minus kantm (t.ex 12 m) och delar de resterande m med det antal minskn som ska göras (t.ex 13) = 4,8. Dvs i detta exempel stickas ca var 4:e och var 5:e m tills och det minskas inte över kantm.

KNAPPHÅL:
Det minskas till 2 knapphål i varje sida på framst. 1 knapphål = maska av tredje och fjärde m från kanten och lägg upp 2 nya m över de avm m på nästa v.
Maska av till knapphål när arb mäter 16 och 26 cm i alla stl (ev vid önskat mått).
----------------------------------------------------------

VÄST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst i 2 delar och sys ihop på axeln.

BAKST:
Lägg upp 75-81-87-93-99-105 m (inkl 6 kantm i varje sida) på rundst 7 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 1 v avigt från avigsidan. Nästa v stickas så här från rätsidan: 6 kantm i RÄTST – se förkl ovan, * 3 am, 3 rm *, upprepa *-* tills det återstår 9 m på st och avsluta med 3 am och 6 kantm i rätst. Fortsätt resåren så tills arb mäter 21 cm. På nästa v från rätsidan minskas det 13-15-17-17-17-15 m jämnt fördelat – LÄS MINSKNTIPS = 62-66-70-76-82-90 m på v. Byt till rundst 8 och sticka slätst med 6 kantm i rätst i varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 63-65-67-69-71-73 cm sätts de yttersta m i början på varje v i varje sida på 1 tråd till sned axel så här (OBS: För att slippa att klippa av tråden det stickas med, stickas m innan de sätts på tråden): Sätt 7-8-8-9-10-11 m totalt 2-3-2-2-3-2 ggr och 8-0-9-10-0-12 m 1-0-1-1-0-1 gång på tråd i varje sida.
SAMTIDIGT när arb mäter 65-67-69-71-73-75 cm maskas de mittersta 16-16-18-18-20-20 m av till hals och varje axel stickas för sig. Maska av 1 m på nästa v från halsen. När alla m har maskats av/satts på tråd är det 22-24-25-28-30-34 m på tråd till axel och bakst mäter ca 67-69-71-73-75-77 cm från det högsta stället på axeln och ner. Sätt m från tråden på rundst 7. Sticka 1 v rätt från avigsidan (för att slippa hål i varje övergång där m sattes på tråd sätts länken mellan 2 m på st och stickas vridet rät tills med nästa m på st). Sedan maskas det av LÖST med rm från rätsidan. Upprepa på den andra axeln.

FRAMST:
Lägg upp på rundst 7 och sticka som bakst, men när resåren mäter 14 cm minskas det jämnt fördelat som på bakst (framst är 7 cm kortare än bakst). Byt till rundst 8 och sticka sedan som på bakst, men när arb mäter 16 och 26 cm maskas det av till KNAPPHÅL i varje sida – se förkl ovan. Sticka sedan vidare tills arb mäter 53-55-57-58-60-62 cm. Nu sätts de mittersta 10-10-12-12-14-14 m på 1 tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av till hals i början på varje v från halsen så här: Maska av 2 m 1 gång och 1 m 2 ggr. SAMTIDIGT när arb mäter 56-58-60-62-64-66 cm sätts det m på tråd till sned axel som på bakst. När alla m har satts på tråd/maskats av är det 22-24-25-28-30-34 m på tråd till axel och framst mäter ca 60-62-64-66-68-70 cm från det högsta stället på axeln och ner. Sätt m från tråden på rundst 7 och sticka 1 v rätt från avigsidan som på bakst innan det maskas av med rm från rätsidan. Upprepa på den andra axeln.

MONTERING:
Sy axelsömmarna innanför avmaskningskanten – se till att sömmen inte stramar. Lägg den rätst kanten med knapphål (framst) i den ena sidan av arb över den rätst kanten på bakst och sy i knapparna. Upprepa i den andra sidan.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 46 till 58 runt halsen (inkl m på tråden fram) på kort rundst 7 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 1 v avigt, 1 v rätt och 1 v avigt innan det maskas av LÖST med rm.

Diagram

Wenche Dybdahl 27.01.2019 - 12:10:

Hei! Denne ser veldig fin ut, men jeg er ikke så veldig glad i å strikke på så tykke pinner - finnes den med litt tynnere garn? f.eks pinne 4-5?

DROPS Design 30.01.2019 kl. 09:57:

Hei Wenche. Vi har dessverre ikke denne oppskriften i en annen strikkefasthet, men du kan feks se på 0-1364. God fornøyesle

Ellen Christensen 16.01.2019 - 16:13:

Hvorfor står der ikke mere, at man kan gemme Kan heller ikke finde dem jeg har gemt under favoritter! Hilsen Ellen Christensen

DROPS Design 21.01.2019 kl. 13:14:

Hei Ellen. Vi driver for tiden med maintenance av favorittfunksjonen, men denne vil være tilbake i løpet av uken. Alle oppskriftene du har samlet vil ligge der akkurat som før. God fornøyelse

Cecile Claes 11.12.2018 - 13:17:

Waarom worden op de schouders de steken op een hulpnaald gezet, je kan ze toch gewoon vervolgens afzetten,ik snap niet goed waarom?

DROPS Design 11.12.2018 kl. 21:54:

Dag Cecile,

Aan het eind zet je alle steken van de schouder weer de pen en brei je nog één naald, waarna je de steken afkant. Vandaar dat ze op een hulpdraad worden gezet en niet meteen worden afgekant.

VIENNE 05.09.2018 - 21:27:

Bonjour, Je souhaite des précisions sur la partie devant. A 53 cm j'ai mis les 10 mailles centrales sur un arrêt de mailles. Sur une épaule j'ai rabattue 1 fois 2m puis 1 fois 1 maille. Il est indiqué qu'en même temps à 56cm, il faut glisser les mailles en attente sur un arrêt de maille. De quelles mailles s'agit il? Avec quelles mailles dois-je tricoter jusqu'à 60cm? Merci pour votre aide. Cordialement

DROPS Design 06.09.2018 kl. 08:04:

Bonjour Mme Vienne, à 60 cm du devant, vous glissez les mailles des épaules pour former le biais comme vous avez fait pour le dos à 56 cm: 2 x 7 m et 1 x 8 m en attente côté épaule. Bon tricot!

Lena 13.06.2018 - 19:13:

Hej I beskrivningen står att västen ska stickas i Cloud 1 tråd eller Air 2 trådar. Jag stickar västen i Air betyder det att jag ska sticka med dubbelt garn?

DROPS Design 14.06.2018 kl. 10:11:

Hej Lena, Ja det stämmer, du skall sticka den med dubbelt garn DROPS Air :)

VIENNE 01.05.2018 - 21:42:

Bonjour, Dans les explications pour le dos, il est indiqué: mettre en attente 2* 7 mailles et une fois 8 mailles. Soit un total de 22 mailles. Pourquoi indiquez vous 2*7 et 1*8 et non 22 mailles. Est ce que je peux simplement glisser 22 mailles en attente ? Merci pour votre aide Cordialement E.

DROPS Design 02.05.2018 kl. 10:41:

Bonjour Mme Vienne, on va glisser ces mailles en attente au début de chaque rang (après les avoir tricoté) pour former le biais des épaules ainsi: *tricotez 8 m, glissez-les en attente, terminez le rang, tricotez les 8 premières m, glissez-les en attente, terminez le rang*, répétez encore 1 fois de *-* (= 2 fois 8 m en attente de chaque côté) puis mettez en attente les 7 premières m au début des 2 rangs suivants. = vous avez 21 m en attente de chaque côté - pensez bien à rabattre pour l'encolure en même temps à 65 cm. Bon tricot!

Ann Vanhooren 03.03.2018 - 08:58:

Vind dit model niet terug in nederlandse beschrijving

DROPS Design 04.03.2018 kl. 17:01:

Hallo Ann, Het nederlandse patroon kun je hier vinden.

Donatella 30.01.2017 - 09:09:

Mi spiegate come faccio a capire che taglia devo seguire per esempio la XL a che taglia corrisponde Grazie

DROPS Design 30.01.2017 kl. 09:41:

Buongiorno Donatella. Alla fine delle spiegazioni, trova un grafico con le misure espresse in cm. Confrontando queste misure con un indumento di cui è soddisfatta dovrebbe essere in grado di capire quale taglia seguire. Buon lavoro!

Johanneke 28.12.2016 - 20:07:

Heel leuk en praktisch kledingstuk. Redelijk eenvoudig en snel te maken. Alleen had ik bij maat m 2,5 bol garen over.

Mona Hansen 26.12.2016 - 17:47:

Hej. Hvad gør jeg forkert? Jeg strikker str L . Dvs jeg har 70 m på tråden når jeg skal tage ind til skulder og hals. Jeg skal sætte 8 m på tråd i hver side 2 gange og 9 m 1 gang samtidig med at jeg skal lukke 18 m af til hals 1 gang + 1*2 . Så har jeg ( 8*2*2 +(2*9) + 18 + 2 =70) Nu har jeg brugt alle mine masker, men ryggen mangler stadig flere cm i at måle 71 cm

DROPS Design 06.04.2017 kl. 10:33:

Hej, du sætter de første 8 m på tråden når arb måler 67 cm og når du har strikket 3 pinde måler arb 69 cm, så nu kan du lukke de midterste masker af til hals. Når du på de sidste pinde har sat alle m på tråden, så skal arb måle 71 cm ifølge strikkefastheden. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 173-47