DROPS / 173 / 47

Winter is Coming by DROPS Design

Stickad väst i 1 tråd DROPS Cloud eller 2 trådar DROPS Air med sprund i sidorna och rund hals. Stl S – XXXL.

DROPS Design: Modell nr co-033
Garngrupp E eller C + C
----------------------------------------------------------
450-450-500-550-600-700 g nr 03, pärlgrå

Eller använd:
DROPS AIR från Garnstudio
500-500-550-600-650-750 g nr 03, pärlgrå

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 + 60 eller 80 cm) NR 7 till resår och rätst kant i halsen – eller det st.nr du måste använda för att få 12 m x 16 v slätst på 10 x 10 cm
DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 540: 4 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska minskas jämnt på v, räknar man det totalt maskantalet på v (t.ex 75 m), minus kantm (t.ex 12 m) och delar de resterande m med det antal minskn som ska göras (t.ex 13) = 4,8. Dvs i detta exempel stickas ca var 4:e och var 5:e m tills och det minskas inte över kantm.

KNAPPHÅL:
Det minskas till 2 knapphål i varje sida på framst. 1 knapphål = maska av tredje och fjärde m från kanten och lägg upp 2 nya m över de avm m på nästa v.
Maska av till knapphål när arb mäter 16 och 26 cm i alla stl (ev vid önskat mått).
----------------------------------------------------------

VÄST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst i 2 delar och sys ihop på axeln.

BAKST:
Lägg upp 75-81-87-93-99-105 m (inkl 6 kantm i varje sida) på rundst 7 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 1 v avigt från avigsidan. Nästa v stickas så här från rätsidan: 6 kantm i RÄTST – se förkl ovan, * 3 am, 3 rm *, upprepa *-* tills det återstår 9 m på st och avsluta med 3 am och 6 kantm i rätst. Fortsätt resåren så tills arb mäter 21 cm. På nästa v från rätsidan minskas det 13-15-17-17-17-15 m jämnt fördelat – LÄS MINSKNTIPS = 62-66-70-76-82-90 m på v. Byt till rundst 8 och sticka slätst med 6 kantm i rätst i varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 63-65-67-69-71-73 cm sätts de yttersta m i början på varje v i varje sida på 1 tråd till sned axel så här (OBS: För att slippa att klippa av tråden det stickas med, stickas m innan de sätts på tråden): Sätt 7-8-8-9-10-11 m totalt 2-3-2-2-3-2 ggr och 8-0-9-10-0-12 m 1-0-1-1-0-1 gång på tråd i varje sida.
SAMTIDIGT när arb mäter 65-67-69-71-73-75 cm maskas de mittersta 16-16-18-18-20-20 m av till hals och varje axel stickas för sig. Maska av 1 m på nästa v från halsen. När alla m har maskats av/satts på tråd är det 22-24-25-28-30-34 m på tråd till axel och bakst mäter ca 67-69-71-73-75-77 cm från det högsta stället på axeln och ner. Sätt m från tråden på rundst 7. Sticka 1 v rätt från avigsidan (för att slippa hål i varje övergång där m sattes på tråd sätts länken mellan 2 m på st och stickas vridet rät tills med nästa m på st). Sedan maskas det av LÖST med rm från rätsidan. Upprepa på den andra axeln.

FRAMST:
Lägg upp på rundst 7 och sticka som bakst, men när resåren mäter 14 cm minskas det jämnt fördelat som på bakst (framst är 7 cm kortare än bakst). Byt till rundst 8 och sticka sedan som på bakst, men när arb mäter 16 och 26 cm maskas det av till KNAPPHÅL i varje sida – se förkl ovan. Sticka sedan vidare tills arb mäter 53-55-57-58-60-62 cm. Nu sätts de mittersta 10-10-12-12-14-14 m på 1 tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av till hals i början på varje v från halsen så här: Maska av 2 m 1 gång och 1 m 2 ggr. SAMTIDIGT när arb mäter 56-58-60-62-64-66 cm sätts det m på tråd till sned axel som på bakst. När alla m har satts på tråd/maskats av är det 22-24-25-28-30-34 m på tråd till axel och framst mäter ca 60-62-64-66-68-70 cm från det högsta stället på axeln och ner. Sätt m från tråden på rundst 7 och sticka 1 v rätt från avigsidan som på bakst innan det maskas av med rm från rätsidan. Upprepa på den andra axeln.

MONTERING:
Sy axelsömmarna innanför avmaskningskanten – se till att sömmen inte stramar. Lägg den rätst kanten med knapphål (framst) i den ena sidan av arb över den rätst kanten på bakst och sy i knapparna. Upprepa i den andra sidan.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 46 till 58 runt halsen (inkl m på tråden fram) på kort rundst 7 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 1 v avigt, 1 v rätt och 1 v avigt innan det maskas av LÖST med rm.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 173-47) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (21)

Isabel 16.05.2020 - 04:18:

Buenas noches, por favor desearía saber que cantidad de puntos, altura antes de la sisa y largo total; para una niña de 6 años para realizar una chompa. Muy agradecida por apoyarme.

Christine 21.11.2019 - 17:40:

Hej, kan man lave den mindre end de angivede størrelser? kunne godt tænke mig en i x-small, som var lidt kortere. Kan i komme nogle mål på denne? Mvh Christine

DROPS Design 25.11.2019 kl. 13:25:

Hei Christine. Det har dessverre ikke design avd. anledning til, men legg opp litt færre masker (pass på at maskeantallet til vrangborden går opp) og avpass lengden til ditt ønske. God Fornøyelse!

Christine 16.11.2019 - 21:40:

In English Please: on va glisser ces mailles en attente au début de chaque rang (après les avoir tricoté) pour former le biais des épaules ainsi: *tricotez 8 m, glissez-les en attente, terminez le rang, tricotez les 8 premières m, glissez-les en attente, terminez le rang*, répétez encore 1 fois de *-* (= 2 fois 8 m en attente de chaque côté) puis mettez en attente les 7 premières m au début des 2 rangs suivants. = vous avez 21 m.

DROPS Design 19.11.2019 kl. 14:54:

Dear Christine, English would be: you slip the stitches on a thread at the beg of every row (after you have worked them) to shape shoulders: *work 8 sts, slip them on a thread, work to the end of the row, turn, work the first 8 sts, slip them on a thread, work row to the end, turn*, repeat from *to* one more time (= there is now a total of 8 stitches on a thread on each side), then slip the first 7 sts at the beg of the next 2 rows on a thread = 21 sts remain. Happy knitting!

Linda Baker 30.10.2019 - 22:51:

Please would you let me know if the wool is double knit or aran

DROPS Design 31.10.2019 kl. 23:38:

Dear Linda, the DROPS Cloud yarn has 87 yards (80 meters) in a 50 gramm ball. Happy Knitting!

Beverly Rickell 09.04.2019 - 21:04:

How do I download one of your patterns ? To make it easier to read and knit .Thank you

DROPS Design 09.04.2019 kl. 22:11:

Dear Beverly, you can print the pattern as .pdf file and store it in your pc. Happy crafting!

Wenche Dybdahl 27.01.2019 - 12:10:

Hei! Denne ser veldig fin ut, men jeg er ikke så veldig glad i å strikke på så tykke pinner - finnes den med litt tynnere garn? f.eks pinne 4-5?

DROPS Design 30.01.2019 kl. 09:57:

Hei Wenche. Vi har dessverre ikke denne oppskriften i en annen strikkefasthet, men du kan feks se på 0-1364. God fornøyesle

Ellen Christensen 16.01.2019 - 16:13:

Hvorfor står der ikke mere, at man kan gemme Kan heller ikke finde dem jeg har gemt under favoritter! Hilsen Ellen Christensen

DROPS Design 21.01.2019 kl. 13:14:

Hei Ellen. Vi driver for tiden med maintenance av favorittfunksjonen, men denne vil være tilbake i løpet av uken. Alle oppskriftene du har samlet vil ligge der akkurat som før. God fornøyelse

Cecile Claes 11.12.2018 - 13:17:

Waarom worden op de schouders de steken op een hulpnaald gezet, je kan ze toch gewoon vervolgens afzetten,ik snap niet goed waarom?

DROPS Design 11.12.2018 kl. 21:54:

Dag Cecile,

Aan het eind zet je alle steken van de schouder weer de pen en brei je nog één naald, waarna je de steken afkant. Vandaar dat ze op een hulpdraad worden gezet en niet meteen worden afgekant.

VIENNE 05.09.2018 - 21:27:

Bonjour, Je souhaite des précisions sur la partie devant. A 53 cm j'ai mis les 10 mailles centrales sur un arrêt de mailles. Sur une épaule j'ai rabattue 1 fois 2m puis 1 fois 1 maille. Il est indiqué qu'en même temps à 56cm, il faut glisser les mailles en attente sur un arrêt de maille. De quelles mailles s'agit il? Avec quelles mailles dois-je tricoter jusqu'à 60cm? Merci pour votre aide. Cordialement

DROPS Design 06.09.2018 kl. 08:04:

Bonjour Mme Vienne, à 60 cm du devant, vous glissez les mailles des épaules pour former le biais comme vous avez fait pour le dos à 56 cm: 2 x 7 m et 1 x 8 m en attente côté épaule. Bon tricot!

Lena 13.06.2018 - 19:13:

Hej I beskrivningen står att västen ska stickas i Cloud 1 tråd eller Air 2 trådar. Jag stickar västen i Air betyder det att jag ska sticka med dubbelt garn?

DROPS Design 14.06.2018 kl. 10:11:

Hej Lena, Ja det stämmer, du skall sticka den med dubbelt garn DROPS Air :)

Kommentér oppskrift DROPS 173-47