DROPS / 170 / 2

Janis by DROPS Design

Virkad DROPS fyrkantströja i ”Paris” med volangärmar och hålmönster. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr w-573
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
600-650-750-800-900-950 g nr 16, vit

DROPS VIRKNÅL NR 4,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 16 st x 9 värv på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

från 13.95 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 15.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 13.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 167.4kr. Läs mer.

Instruktioner

MAGISK CIRKEL:
För att slippa hål i mitten börjar man med denna teknik:
Håll i garnänden med vänster hand och gör en ögla runt vänster pekfinger (från vänster mot höger). Håll i öglan med vänster tumme och pekfinger. Stick in nålen genom öglan, hämta tråden från nystanet, drag tråden tillbaka genom öglan, gör 1 omslag om nålen och drag omslaget genom m på nålen = 1 fm, sedan virkas det 8 fm om öglan, avsluta med 1 sm i första fm = 9 fm. Virka sedan som förkl i beskrivningen – SAMTIDIGT dras det i garnänden så att öglan dras ihop och hålet försvinner.

VIRKINFO:
Första fm på v ersätts av 1 lm. Avsluta v med en sm i första lm i början på v.
Första st på v ersätts av 3 lm. Avsluta v med en sm i tredje lm i början på v.

MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.4.

4-DST: Gör 4 omslag om nålen, stick in nålen om lm-bågen och drag tråden om lm-bågen, * 1 omslag på nålen, drag tråden igenom de 2 nästa m på nålen *, upprepa *-* 4 ggr till = 1 m på nålen.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 st genom att virka de nästa 2 st tills så här: Virka 1 st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st, men när sista genomdragningen görs dras tråden genom alla 3 m på nålen.
---------------------------------------------------------

TRÖJA:

BAKST:
Bakst virkas i cirkel, sedan i fyrkant från mitt bak. Till slut virkas det upp längs den ena sidan av fyrkanten till axel/hals.
Virka en MAGISK CIRKEL med nål 4,5 med Paris – se förkl ovan = 9 fm om cirkeln. Sedan virkas det efter A.1 (på första v i A1 virkas det 2 fm i var och en av de 9 fm = 18 fm). KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! LÄS VIRKINFO! När A.1 är färdigvirkat är det 120 st på v och arb mäter ca 22 cm i diameter.

Sedan virkas det efter A.2, det virkas 4 rapporter av A.2 runt cirkeln – börja på andra v i A.2. OBS! Sm i början på A.2 virkas endast i början av v.

När A.2 är färdigvirkat fortsätts det att virkas efter A.3. A.x visar 1 rapport av A.3 på bredden. Virka A.3, i varje hörn virkas det 1 dst + 3 lm + 1 dst, det virkas 2 rapporter mer av A.3 mellan varje hörn för varje v som virkas. Fortsätt med A.3 tills arb mäter 23-25-27-29-33-36 cm från mitten (totalt 46-50-54-58-66-72 cm), det är nu ca 18-20-22-24-28-30 rapporter av A.3 längs varje sida av fyrkanten. Arb ska nu virkas fram och tillbaka, och det ska minskas till hals mitt på den första sidan av fyrkanten. Klipp av tråden och hoppa över de mittersta 6-6-8-8-10-10 rapporterna (= hals) på den första sidan av fyrkanten, fortsätt A.3 med ökningar i hörnen tills v är färdigvirkat, det ska inte virkas över de 6-6-8-8-10-10 rapporterna som hoppades över i början på v. Klipp av och fäst tråden, arb mäter 25-27-29-31-35-38 cm från mitten (totalt 50-54-58-62-70-76 cm), det är ca 7-8-8-9-10-11 rapporter på varje axel, och ca 20-22-24-26-30-32 rapporter längs var och en av de 3 andra sidorna. Sätt 1 markör i varje sida, 16-17-18-19-20-21 cm ned från axeln, denna visar var ärmen ska sys i.

FRAMST:
Virka som bakst tills arb mäter 17-19-21-23-27-30 cm från mitten (totalt 32-36-40-44-52-58 cm), det är nu ca 14-16-18-20-24-26 rapporter av A.3 längs varje sida av fyrkanten. Arb ska nu virkas fram och tillbaka, och det ska minskas till hals mitt på den första sidan av fyrkanten. Klipp av tråden och hoppa över de mittersta 2 rapporterna (= hals) på den första sidan av fyrkanten, fortsätt med A.3 (med ökningar i hörnen) tills v är färdigvirkat, det virkas inte över de 2 rapporterna som hoppades över i början på v. Vänd och virka ett v från avigsidan. Klipp av tråden, hoppa över de första 2-2-3-3-4-4 rapporterna, fortsätt med A.3 och ökningar i hörnen, men vänd när det återstår 2-2-3-3-4-4 rapporter på v, det har nu minskats 6-6-8-8-10-10 rapporter mitt fram till hals. Fortsätt fram och tillbaka med A.3 och ökningar tills arb mäter 25-27-29-31-35-38 cm från mitten (totalt 50-54-58-62-70-76 cm), det är ca 7-8-8-9-10-11 rapporter på varje axel, och ca 20-22-24-26-30-32 rapporter längs var och en av de 3 andra sidorna, anpassa efter bakst. Klipp av och fäst tråden. Sätt 1 markör i varje sida, 16-17-18-19-20-21 cm ned från axeln, denna visar var ärmen ska sys i.

ÄRM:
Ärmen virkas runt, uppifrån och ned. Virka 64-64-69-69-74-74 lm och sätt ihop dem till en ring med en sm i första lm. Virka 3 lm (= 1 st), 1 st i var och en av de nästa 6-6-3-3-0-0 lm, hoppa över 1 lm, * virka 1 st i var och en av de nästa 7 lm, hoppa över 1 lm *, upprepa från v ut = 56-56-60-60-64-64 st. Kom ihåg VIRKINFO! Sedan virkas det runt och efter A.3. På v 3 i A.3 minskas det 8 st jämnt fördelat – LÄS MINSKNTIPS! Upprepa minskn varje gång v 3 i diagrammet virkas, totalt 3 ggr = 32-32-36-36-40-40 st. Virka A.3 tills arb mäter 33-32-31-30-27-25 cm, avsluta efter 2:a eller 4:e v i A.3. Virka totalt 40-40-40-48-48-48 st om lm-bågarna. Sedan virkas det efter A.4 (5-5-5-6-6-6 rapporter på bredden, diagrammet visar 2 rapporter på bredden), första v virkas så här: * Virka 1 st i var och en av de 7 första st, 1 lm, hoppa över 1 st *, upprepa *-* 4-4-4-5-5-5 ggr till. OBS! Smygmaskorna i början på A.4 virkas endast i början av v. Virka A.4 1 gång på höjden. Klipp av och fäst tråden. Ärmen mäter ca 48-47-46-45-42-40 cm. Virka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy sidsömmarna från markörerna i sidan och ned. Sy i ärmarna.

TVINNAD SNODD:
Klipp 2 trådar à 3 meter. Tvinna dem tillsammans till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igen. Knyt en knut i varje ände. Trä snodden upp och ned runt halsen. Klipp 8 trådar á 20 cm. Trä ändarna genom änden på snodden och vik dem dubbelt. Surra en av trådarna runt toppen av fransen. Gör en frans till i den andra änden av snodden.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 28.01.2016
Rättat på magisk cirkel.
Uppdaterad online: 17.05.2017
ÄRM:... OBS! Smygmaskorna i början av A.4 virkas endast i början av varvet. Virka A.4 en gång på höjden. Virka sedan 1 varv med 1 st i varje st, 3 st om varje luftmaskbåge. Klipp av och fäst tråden.
Uppdaterad online: 07.08.2017
Rättelse på sista varvet i diagram A.2

Diagram

= gör en magisk cirkel – se förkl i beskr
= lm
= sm
= fm om lm-båge
= fm i den tredje lm överst på picoten
= hst om lm-båge
= st i m
= st om lm-båge
= dst om lm-båge
= dst i m
= 3-dst om lm-båge
= 4-dst om lm-båge – se förkl i beskr
= picot: virka 3 lm, 3 st i första lm
= detta v är redan virkat
= virka 2 st tills

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 170-2) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (158)

Marga Van Dijk 02.05.2020 - 19:44:

Ik zou willen weten wat de beste manier is om de panden en de mouwen aan elkaar vast te maken het liefst hakend

DROPS Design 07.05.2020 kl. 10:49:

Dag Marga,

Je kan de delen met de goede kanten tegen elkaar aan leggen en dan vasten door beide lagen(/steken) haken.

Charlotte 25.04.2020 - 17:43:

I've just started the pattern and I'm on my second round of A2 but my corners don't seem to be lining up. Any ideas why that might be? Thank you in advance 😊

DROPS Design 27.04.2020 kl. 08:41:

Dear Charlotte, insert a marker at the beg of each A.2 and check your number of stitches in each A.2 so that each A.2 is matching the diagram - this sounds the best to check your stitches and rows. Happy crocheting!

Chantelle 24.04.2020 - 14:03:

Hi, I am busy with A1, but mine is curling up. Not sure what I am doing wrong. Can I please get some advise? I'm using a 4.5 mm needle and hopefully the right wool.

DROPS Design 24.04.2020 kl. 14:12:

Dear Chantelle, make sure your tension is right, the chains should be as wide as a treble/double crochet, so that the chain-spaces will not make A.1 weavy. You can show your work to your store (even per mail) or/and ask other crocheters' advices in our DROPS Workshop. Happy crocheting!

Hend 20.04.2020 - 21:27:

Greetings , I am working on the last row of A2 and it seems a bit inconsistent in that at first trc are made in the 4th st, but at the corner one of them is made at the 3rd st . Is this the way it is supposed to be? Second question : the row should start with 3 ch st right ? Thanks in advance.

DROPS Design 21.04.2020 kl. 09:36:

Dear Mrs Hend, you are skipping 3 sts each time you will crochet 3 chain stitches, except at the corner, this should fit nicely to a square. This video shows how to crochet A.3, so the diagram after last row on A.2, this might help you to see how the stitches in last row of A.2 look at. Happy crocheting!

Charlene Kuklis 30.03.2020 - 03:49:

I am working on the neck of the back and front and although I watched your video I don’t understand if I just work the shoulders back and forth or do I go all the way around the sides and up to the opposite side of the neck therefore increasing the width of the sides as well.

DROPS Design 30.03.2020 kl. 11:27:

Dear Mrs Kuklis, to shape neck, you skip the middle repeats for neck on first side of the square, work A.3 as before over end of first side + next 3 sides of square and finish row with beg of 1st side before the middle repeats for neck (= so that you have now some repeats on each side of first side, with 6 to 11 repeats skipped for neck in the middle of this side). Happy crocheting!

GHISLAINE 18.03.2020 - 19:35:

Bonjour, j'ai un mal fou à comprendre le début de la manche... On monte 64 ml et ensuite on fait 8 groupes de 7 brides soit 56 brides (jusque là tout va bien). Après il faut suivre le schéma A3. Or, celui-ci commence par "1 B - 3ml" ou "1 B - 1 picot". A quel niveau doit-on commencer le schéma ? Doit-il etre pris à l'envers vu que l'on crochète de haut vert le bas ? J'ai besoin d'aide .... Cordialement

DROPS Design 19.03.2020 kl. 09:45:

Bonjour Ghislaine, au 1er rang de A.3 vous allez sauter 3 brides du rang précédent (au lieu des 3 mailles en l'air du schéma), autrement dit vous crochetez: 1 bride, *1 picot, sautez 3 brides, 1 bride dans la bride suivante*, répétez de *-* tout le tour et terminez par 1 mc dans les 3 ml du début du tour au lieu d'1 b dans la bride suivante. Les diagrammes se crochètent de bas en haut, sauf indication contraire explicite. Bon crochet!

Sandra 16.08.2019 - 17:08:

Hallo. Wie kann ich die Teile denn am besten zusammennähen bzw. zusammenhäkeln? Hab mir gerade das Tutorial Häkelquadrate zusammennähen angeschaut. Ist das der beste Weg? Vielen Dank.

DROPS Design 19.08.2019 kl. 08:43:

Liebe Sandra, Sie können wie in diesem Videdozusammennähen, oder auch die Teilen mit Ketmaschen zusammenhäkeln, wie Sie am besten möchten. Viel Spaß beim häkeln!

Sandra 14.08.2019 - 15:20:

Hallo. Ich habe eine Frage zum Ärmel. Bei A3 werden in der dritten Runde insgesamt dreimal 8 Stb gleichmäßig abgenommen. D.h. die anschließenden Runden werden genauso weiter gehäkelt? Bis auf dass das Stb in Runde vier zum Beispiel in das zweite Stb anstatt das dritte Stb um den Lm Bogen eingestochen wird. Ist das korrekt?

Sandra 14.08.2019 kl. 15:59:

Die Frage hat sich erledigt. Danke

Elisabeth Adam 03.08.2019 - 10:41:

Beim rückenausschnitt wird nach der ersten Runde umgedreht? Und die zweite Reihe von A 3 gehäkelt ? Oder ? Es soll ja 1x A 3 gehäkelt werden . Oder die 2. Reihe neu ansetzen

DROPS Design 04.08.2019 kl. 09:03:

Liebe Frau Adam, Sie setzen für den Halsausschnitt des Rückenteils den Faden wie beschrieben neu an und häkeln nur noch 1 Reihe von A.3, das machen Sie von der Vorderseite. Beim Rückenteil muss also nicht gewendet werden, da nur 1 Reihe gehäkelt wird. Die mittleren Stäbchen der oberen Seite bleiben für den Halsausschnitt unbehäkelt. Beim Vorderteil wird dann jeweils gewendet, weil für den tieferen Halsausschnitt mehr Reihen von A.3 gehäkelt werden. Viel Spaß beim Weiterhäkeln!

Elisabeth Adam 03.08.2019 - 10:41:

Beim rückenausschnitt wird nach der ersten Runde umgedreht? Und die zweite Reihe von A 3 gehäkelt ? Oder ? Es soll ja 1x A 3 gehäkelt werden . Oder die 2. Reihe neu ansetzen

DROPS Design 04.08.2019 kl. 09:03:

Antwort siehe oben! :-)

Kommentér oppskrift DROPS 170-2

Janis

Bits And Pieces, United Arab Emirates