DROPS / 170 / 2

Janis by DROPS Design

Neliönä virkattu DROPS pitsipusero ”Paris”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro w-573
Lankaryhmä C tai A + A
----------------------------------------------------------
600-650-750-800-900-950 g nro 16, valkoinen

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 16 p x 9 krs koukulla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

Saat tämän mallin langat alkaen 16.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

ALOITUSYMPYRÄ:
Aloita suljettu virkkaus kjs:iden sijaan tällä tekniikalla, jottei työn alkuun jäisi reikä: Pidä kiinni langanpäästä vasemmalla kädellä ja kierrä lanka kerran vasemman käden etusormen ympärille (vasemmalta oikealle). Pidä muodostunut silmukka vasemman käden peukalon ja etusormen välissä. Vie koukku silmukkaan, ota kerän lanka koukulle ja vedä lanka s:n läpi, tee 1 langankierto koukulle ja vedä lanka koukulla olevien silmukoiden läpi = 1 ks, virkkaa sitten 8 ks silmukkaan, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan = 9 ks. Jatka virkkaamista ohjeen mukaisesti ja kiristä SAMALLA langan avulla reikä umpeen.

VIRKKAUSINFO:
Krs:n ensimmäinen ks korvataan 1 kjs:lla. Virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
Krs:n ensimmäinen p korvataan 3 kjs:lla. Virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan.

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.4.

4-KP: Tee 4 langankiertoa koukulle, vie koukku kjs-kaaren ympäri ja vedä lanka kjs-kaaren ympäri, *1 langankierto koukulle, vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan s:n läpi*, toista *-* vielä 4 kertaa = 1 s koukulla.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 p virkkaamalla seuraavat 2 p yhteen näin: Virkkaa 1 p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), virkkaa sitten seuraava p ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.
---------------------------------------------------------

PUSERO:

TAKAKAPPALE:
Virkataan ympyränä, sitten neliönä keskelle taakse asti. Lopuksi virkataan olkapäät/pääntie neliön toisen sivun yläpuolelle.
Tee ALOITUSYMPYRÄ koukulla nro 4,5 ja Paris-langalla (kts. selitys yllä) = 9 ks ympyrässä. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti (piirroksen A.1 ensimmäisellä krs:lla virkataan 2 ks jokaiseen 9 ks:aan = 18 ks). TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! LUE VIRKKAUSINFO! Kun olet virkannut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 120 p ja työn halkaisija on n. 22 cm.

Virkkaa nyt mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti, ympyrän ympäri tulee 4 piirroksen A.2 mallikertaa (aloita piirroksen A.2 toiselta krs:lta). HUOM! Piirroksen A.2 alussa olevat ps:t virkataan vain krs:n alkuun.

Kun olet virkannut piirroksen A.2 loppuun, jatka virkkaamalla piirroksen A.3 mallivirkkausta. Piirros A.x näyttää 1 piirroksen A.3 mallikertaa leveyssuunnassa. Virkkaa piirroksen A.3 mallivirkkausta, jokaiseen kulmaan virkataan 1 kp + 3 kjs + 1 kp, virkkaa jokaisella krs:lla jokaisen kulman väliin 1 piirroksen A.3 mallikerta enemmän. Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta, kunnes työn pituus keskeltä mitattuna on 23-25-27-29-33-36 cm (yht. 46-50-54-58-66-72 cm). Neliön jokaisessa reunassa on nyt n. 18-20-22-24-28-30 piirroksen A.3 mallikertaa. Jatka virkkaamista tasona. Päätä nyt neliön ensimmäisen sivun keskellä pääntietä varten. Katkaise lanka ja jätä neliön ensimmäisen sivun keskimmäiset 6-6-8-8-10-10 mallikertaa pois työstä (= pääntie). Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee kulmissa lisäykset, kunnes olet virkannut krs:n loppuun, työstä pois jätettyihin 6-6-8-8-10-10 mallikertaan ei virkata. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työn pituus keskeltä mitattuna on 25-27-29-31-35-38 cm (yht. 50-54-58-62-70-76 cm), kummankin olan kohdalla on n. 7-8-8-9-10-11 mallikertaa ja jokaisen 3 muun sivun kohdalla on n. 20-22-24-26-30-32 mallikertaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, 16-17-18-19-20-21 cm olan alapuolelle. Hiha kiinnitetään myöhemmin tähän.

ETUKAPPALE:
Virkkaa kuten takana, kunnes työn pituus keskeltä mitattuna on 17-19-21-23-27-30 cm (yht. 32-36-40-44-52-58 cm). Neliön jokaisessa reunassa on nyt n. 14-16-18-20-24-26 piirroksen A.3 mallikertaa. Jatka virkkaamista tasona ja päätä neliön ensimmäisen sivun keskellä pääntietä varten. Katkaise lanka ja jätä neliön ensimmäisen sivun keskimmäiset 2 mallikertaa pois työstä (= pääntie). Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee kulmissa lisäykset, kunnes olet virkannut krs:n loppuun (työstä pois jätettyihin 2 mallikertaan ei virkata). Käännä työ ja virkkaa 1 krs nurjalta puolelta. Katkaise lanka, jätä ensimmäiset 2-2-3-3-4-4 mallikertaa pois työstä, jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee kulmissa lisäykset kuten aiemmin, mutta käännä työ kun jäljellä on 2-2-3-3-4-4 mallikertaa. Keskeltä edestä kapeni pääntietä varten 6-6-8-8-10-10 mallikertaa. Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee lisäykset kuten aiemmin, kunnes työn pituus keskeltä mitattuna on 25-27-29-31-35-38 cm (yht. 50-54-58-62-70-76 cm) ja olet virkannut yhtä monta krs kuin takana, kummankin olan kohdalla on nyt n. 7-8-8-9-10-11 mallikertaa ja jokaisen 3 muun sivun kohdalla on n. 20-22-24-26-30-32 mallikertaa. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, 16-17-18-19-20-21 cm olan alapuolelle. Hiha kiinnitetään myöhemmin tähän.

HIHA:
Virkataan suljettuna virkkauksena, ylhäältä alas. Virkkaa 64-64-69-69-74-74 kjs ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan. Virkkaa 3 kjs (= 1 p), 1 p jokaiseen 6-6-3-3-0-0 seuraavaan kjs:aan, jätä 1 kjs väliin, *virkkaa 1 p jokaiseen 7 seuraavaan kjs:aan, jätä 1 kjs väliin*, toista koko krs:n pituudelta = 56-56-60-60-64-64 p. Muista VIRKKAUSINFO! Jatka virkkaamalla mallivirkkausta suljettuna virkkauksena piirroksen A.3 mukaisesti. Kavenna piirroksen A.3 3. krs:lla tasavälein 8 p (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset piirroksen jokaisen mallikerran 3. krs:lla yht. 3 kertaa = 32-32-36-36-40-40 p. Virkkaa piirroksen A.3 mallivirkkausta, kunnes työn pituus on 33-32-31-30-27-25 cm ja olet viimeksi virkannut piirroksen 2. tai 4. krs:n. Virkkaa yht. 40-40-40-48-48-48 p kjs-kaariin. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4 mukaisesti (5-5-5-6-6-6 mallikertaa krs:lla, piirros näyttää 2 mallikertaa leveyssuunnassa). Ensimmäinen krs virkataan seuraavasti: *Virkkaa 1 p jokaiseen 7 ensimmäiseen p:seen, 1 kjs, jätä 1 p väliin*, toista *-* vielä 4-4-4-5-5-5 kertaa. HUOM: Piirroksen A.4 alussa olevat ps:t virkataan vain kerroksen alkuun. Kun olet virkannut piirroksen A.4 loppuun, virkkaa seuraavalla krs:lla 1 p jokaiseen p:seen ja 3 p jokaiseen kjs-kaareen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Hihan pituus on n. 48-47-46-45-42-40 cm. Virkkaa toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Ompele sivusaumat sivujen merkkilangoista alaspäin. Kiinnitä hihat paikoilleen.

KIERRETTY NYÖRI:
Leikkaa 2 kpl n. 3 metrin pituista lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin kumpaankin päähän solmu. Pujota nyöri pääntiehen. Leikkaa 8 kpl n. 20 cm:n pituista lankaa. Pujota päät nyörin pään läpi ja aseta langat kaksinkerroin. Kierrä lanka hapsun yläosan ympärille. Tee samanlainen hapsu nyörin toiseenkin päähän.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 17.05.2017
HIHA:...HUOM: Piirroksen A.4 alussa olevat ps:t virkataan vain kerroksen alkuun. Kun olet virkannut piirroksen A.4 loppuun, virkkaa seuraavalla krs:lla 1 p jokaiseen p:seen ja 3 p jokaiseen kjs-kaareen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Päivitetty nettiin: 07.08.2017
Korjaus piirroksen A.2 viimeiseen kerrokseen.

Piirros

= tee aloitusympyrä (kts. selitys ohjeesta)
= kjs
= ps
= ks kjs-kaaren ympäri
= ks nirkon kärjen kolmanteen kjs:aan
= pp kjs-kaaren ympäri
= p s:aan
= p kjs-kaaren ympäri
= kp kjs-kaaren ympäri
= kp s:aan
= 3p kjs-kaaren ympäri
= 4-kp kjs-kaaren ympäri (kts. selitys ohjeesta)
= nirkko: virkkaa 3 kjs, 3 p ensimmäiseen kjs:aan
= tämä krs on jo virkattu
= virkkaa 2 p yhteen

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 170-2) .

Kommentit / Kysymykset (152)

Sandra 16.08.2019 - 17:08:

Hallo. Wie kann ich die Teile denn am besten zusammennähen bzw. zusammenhäkeln? Hab mir gerade das Tutorial Häkelquadrate zusammennähen angeschaut. Ist das der beste Weg? Vielen Dank.

DROPS Design 19.08.2019 kl. 08:43:

Liebe Sandra, Sie können wie in diesem Videdozusammennähen, oder auch die Teilen mit Ketmaschen zusammenhäkeln, wie Sie am besten möchten. Viel Spaß beim häkeln!

Sandra 14.08.2019 - 15:20:

Hallo. Ich habe eine Frage zum Ärmel. Bei A3 werden in der dritten Runde insgesamt dreimal 8 Stb gleichmäßig abgenommen. D.h. die anschließenden Runden werden genauso weiter gehäkelt? Bis auf dass das Stb in Runde vier zum Beispiel in das zweite Stb anstatt das dritte Stb um den Lm Bogen eingestochen wird. Ist das korrekt?

Sandra 14.08.2019 kl. 15:59:

Die Frage hat sich erledigt. Danke

Elisabeth Adam 03.08.2019 - 10:41:

Beim rückenausschnitt wird nach der ersten Runde umgedreht? Und die zweite Reihe von A 3 gehäkelt ? Oder ? Es soll ja 1x A 3 gehäkelt werden . Oder die 2. Reihe neu ansetzen

DROPS Design 04.08.2019 kl. 09:03:

Liebe Frau Adam, Sie setzen für den Halsausschnitt des Rückenteils den Faden wie beschrieben neu an und häkeln nur noch 1 Reihe von A.3, das machen Sie von der Vorderseite. Beim Rückenteil muss also nicht gewendet werden, da nur 1 Reihe gehäkelt wird. Die mittleren Stäbchen der oberen Seite bleiben für den Halsausschnitt unbehäkelt. Beim Vorderteil wird dann jeweils gewendet, weil für den tieferen Halsausschnitt mehr Reihen von A.3 gehäkelt werden. Viel Spaß beim Weiterhäkeln!

Elisabeth Adam 03.08.2019 - 10:41:

Beim rückenausschnitt wird nach der ersten Runde umgedreht? Und die zweite Reihe von A 3 gehäkelt ? Oder ? Es soll ja 1x A 3 gehäkelt werden . Oder die 2. Reihe neu ansetzen

DROPS Design 04.08.2019 kl. 09:03:

Antwort siehe oben! :-)

Gerrie Donkers 26.07.2019 - 11:24:

Ik ben klaar met a3 tot aan dat ik nu op en neer moet gaan haken en minderen in het midden van het vierkant. Ik snap niet hoeveel ik moet minderen en hoeveel toeren ik dit moet doen.

DROPS Design 11.08.2019 kl. 16:42:

Dag Gerrie,

Je haat gewoon verder in A.3, maar je haakt niet over de middelste 6-6-8-8-10-10 patroonherhalingen. Dus je knipt de draad af, slaat het betreffende aantal herhalingen over en dan ga je verder met A.3 over de rest. Dit geldt voor het achterpand.

Bij het voorpand begin je eerder qua hoogte (zoals aangegeven) en sla je eerst minder patroon herhalingen en haak je over steeds minder patroonherhalingen door eerder het werk te keren, dan wel de draad af te knippen.

Sandra 17.07.2019 - 11:19:

Hallo. Ich habe ein Frage zum Muster A3. Ich hab mir zwar gerade das Video angesehen bin mir aber nicht ganz sicher. Die zweite Runde beginnt mit 2 Luftmaschen aber zwischen den festen Maschen werden dann immer 4 Luftmaschen gehäkelt oder? Nicht 2 und 4 im Wechsel. Und ich nehme an das gleiche gilt für die dritte Runde. Nur zu Beginn 2 Stäbchen und dann immer 4 Stück um die lm Kette. Vielen Dank

DROPS Design 17.07.2019 kl. 11:26:

Liebe Sandra, ja genau es sind 4 Lm zwischen den festen maschen, dh: 2 Luftmaschen am Anfang von A.x + 2 Luftmaschen am Ende von A.x sind 4 Luftmaschen für jeden Luftmaschenbogen (mit 1 feste Masche dazwischen). Viel Spaß beim häkeln!

Myriam 30.04.2019 - 20:26:

Als ik voor de mouw 8 stokjes minder in rij 3 en daarna weer doorga met rij 4 blijft het patroon toch even breed? Hoe minder ik de stokjes zodat de mouw daadwerkelijk smaller wordt?

DROPS Design 05.05.2019 kl. 17:59:

Dag Myriam,

Je mindert steeds 8 stokjes in de mouw en dat betekent dat je dientengevolge in de toer daarna 2 patroonherhalingen van A.x minder breit over de hele toer.

Birhit 23.11.2018 - 13:04:

Danke für die schnelle Antwort, auch auf den Schultern noch eine Reihe Stäbchen? LG

DROPS Design 23.11.2018 kl. 15:10:

Liebe Birgit, also am besten mit den Maßnahmen anpassen, sollte es etwas zu lang für die Schulter sein, können Sie diese Reihe Stäbchen dann nur unten häkeln. Viel Spaß beim häkeln!

Birgit 23.11.2018 - 00:21:

Hallo, laut Anleitung endet der Rücken mit der zweiten Reihe von A3. auf dem Bild sieht man jedoch dass die letzte Reihe Stäbchen sind, wann werden diese gehäkelt? Danke und liebe Grüsse

DROPS Design 23.11.2018 kl. 11:59:

Liebe Birgit, einfach A.3 nach einer Reihe mit Stäbchen (= Reihe 3 in A.3) enden. Viel Spaß beim häkeln!

Diana Duke 27.10.2018 - 08:29:

I, like Sharon Kerr, am having issues with A2... There is not sufficient information in the chart to allow for pattern growth, and the picture of the cardigan is not high enough quality to figure it out by zooming in. Could you please release either a new video tutorial or a new chart that has been fixed? Thank you for your time.

DROPS Design 29.10.2018 kl. 07:58:

Dear Mrs Duke, start A.2 on the row after the star and, reading from the right towards the left repeat A.2 a total of 4 times in width on every round as shown in diagram. Should you need any further assistance reading diagram you are welcome to contact the store where you bought theh yarn. Happy crocheting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 170-2