DROPS / 170 / 2

Janis by DROPS Design

Neliönä virkattu DROPS pitsipusero ”Paris”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro w-573
Lankaryhmä C tai A + A
----------------------------------------------------------
600-650-750-800-900-950 g nro 16, valkoinen

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 16 p x 9 krs koukulla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

Kommentit (145)

Saat tämän mallin langat alkaen 16.20€. Lue lisää.
ALOITUSYMPYRÄ:
Aloita suljettu virkkaus kjs:iden sijaan tällä tekniikalla, jottei työn alkuun jäisi reikä: Pidä kiinni langanpäästä vasemmalla kädellä ja kierrä lanka kerran vasemman käden etusormen ympärille (vasemmalta oikealle). Pidä muodostunut silmukka vasemman käden peukalon ja etusormen välissä. Vie koukku silmukkaan, ota kerän lanka koukulle ja vedä lanka s:n läpi, tee 1 langankierto koukulle ja vedä lanka koukulla olevien silmukoiden läpi = 1 ks, virkkaa sitten 8 ks silmukkaan, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan = 9 ks. Jatka virkkaamista ohjeen mukaisesti ja kiristä SAMALLA langan avulla reikä umpeen.

VIRKKAUSINFO:
Krs:n ensimmäinen ks korvataan 1 kjs:lla. Virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
Krs:n ensimmäinen p korvataan 3 kjs:lla. Virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan.

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.4.

4-KP: Tee 4 langankiertoa koukulle, vie koukku kjs-kaaren ympäri ja vedä lanka kjs-kaaren ympäri, *1 langankierto koukulle, vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan s:n läpi*, toista *-* vielä 4 kertaa = 1 s koukulla.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 p virkkaamalla seuraavat 2 p yhteen näin: Virkkaa 1 p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), virkkaa sitten seuraava p ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.
---------------------------------------------------------

PUSERO:

TAKAKAPPALE:
Virkataan ympyränä, sitten neliönä keskelle taakse asti. Lopuksi virkataan olkapäät/pääntie neliön toisen sivun yläpuolelle.
Tee ALOITUSYMPYRÄ koukulla nro 4,5 ja Paris-langalla (kts. selitys yllä) = 9 ks ympyrässä. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti (piirroksen A.1 ensimmäisellä krs:lla virkataan 2 ks jokaiseen 9 ks:aan = 18 ks). TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! LUE VIRKKAUSINFO! Kun olet virkannut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 120 p ja työn halkaisija on n. 22 cm.

Virkkaa nyt mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti, ympyrän ympäri tulee 4 piirroksen A.2 mallikertaa (aloita piirroksen A.2 toiselta krs:lta). HUOM! Piirroksen A.2 alussa olevat ps:t virkataan vain krs:n alkuun.

Kun olet virkannut piirroksen A.2 loppuun, jatka virkkaamalla piirroksen A.3 mallivirkkausta. Piirros A.x näyttää 1 piirroksen A.3 mallikertaa leveyssuunnassa. Virkkaa piirroksen A.3 mallivirkkausta, jokaiseen kulmaan virkataan 1 kp + 3 kjs + 1 kp, virkkaa jokaisella krs:lla jokaisen kulman väliin 1 piirroksen A.3 mallikerta enemmän. Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta, kunnes työn pituus keskeltä mitattuna on 23-25-27-29-33-36 cm (yht. 46-50-54-58-66-72 cm). Neliön jokaisessa reunassa on nyt n. 18-20-22-24-28-30 piirroksen A.3 mallikertaa. Jatka virkkaamista tasona. Päätä nyt neliön ensimmäisen sivun keskellä pääntietä varten. Katkaise lanka ja jätä neliön ensimmäisen sivun keskimmäiset 6-6-8-8-10-10 mallikertaa pois työstä (= pääntie). Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee kulmissa lisäykset, kunnes olet virkannut krs:n loppuun, työstä pois jätettyihin 6-6-8-8-10-10 mallikertaan ei virkata. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työn pituus keskeltä mitattuna on 25-27-29-31-35-38 cm (yht. 50-54-58-62-70-76 cm), kummankin olan kohdalla on n. 7-8-8-9-10-11 mallikertaa ja jokaisen 3 muun sivun kohdalla on n. 20-22-24-26-30-32 mallikertaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, 16-17-18-19-20-21 cm olan alapuolelle. Hiha kiinnitetään myöhemmin tähän.

ETUKAPPALE:
Virkkaa kuten takana, kunnes työn pituus keskeltä mitattuna on 17-19-21-23-27-30 cm (yht. 32-36-40-44-52-58 cm). Neliön jokaisessa reunassa on nyt n. 14-16-18-20-24-26 piirroksen A.3 mallikertaa. Jatka virkkaamista tasona ja päätä neliön ensimmäisen sivun keskellä pääntietä varten. Katkaise lanka ja jätä neliön ensimmäisen sivun keskimmäiset 2 mallikertaa pois työstä (= pääntie). Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee kulmissa lisäykset, kunnes olet virkannut krs:n loppuun (työstä pois jätettyihin 2 mallikertaan ei virkata). Käännä työ ja virkkaa 1 krs nurjalta puolelta. Katkaise lanka, jätä ensimmäiset 2-2-3-3-4-4 mallikertaa pois työstä, jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee kulmissa lisäykset kuten aiemmin, mutta käännä työ kun jäljellä on 2-2-3-3-4-4 mallikertaa. Keskeltä edestä kapeni pääntietä varten 6-6-8-8-10-10 mallikertaa. Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee lisäykset kuten aiemmin, kunnes työn pituus keskeltä mitattuna on 25-27-29-31-35-38 cm (yht. 50-54-58-62-70-76 cm) ja olet virkannut yhtä monta krs kuin takana, kummankin olan kohdalla on nyt n. 7-8-8-9-10-11 mallikertaa ja jokaisen 3 muun sivun kohdalla on n. 20-22-24-26-30-32 mallikertaa. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, 16-17-18-19-20-21 cm olan alapuolelle. Hiha kiinnitetään myöhemmin tähän.

HIHA:
Virkataan suljettuna virkkauksena, ylhäältä alas. Virkkaa 64-64-69-69-74-74 kjs ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan. Virkkaa 3 kjs (= 1 p), 1 p jokaiseen 6-6-3-3-0-0 seuraavaan kjs:aan, jätä 1 kjs väliin, *virkkaa 1 p jokaiseen 7 seuraavaan kjs:aan, jätä 1 kjs väliin*, toista koko krs:n pituudelta = 56-56-60-60-64-64 p. Muista VIRKKAUSINFO! Jatka virkkaamalla mallivirkkausta suljettuna virkkauksena piirroksen A.3 mukaisesti. Kavenna piirroksen A.3 3. krs:lla tasavälein 8 p (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset piirroksen jokaisen mallikerran 3. krs:lla yht. 3 kertaa = 32-32-36-36-40-40 p. Virkkaa piirroksen A.3 mallivirkkausta, kunnes työn pituus on 33-32-31-30-27-25 cm ja olet viimeksi virkannut piirroksen 2. tai 4. krs:n. Virkkaa yht. 40-40-40-48-48-48 p kjs-kaariin. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4 mukaisesti (5-5-5-6-6-6 mallikertaa krs:lla, piirros näyttää 2 mallikertaa leveyssuunnassa). Ensimmäinen krs virkataan seuraavasti: *Virkkaa 1 p jokaiseen 7 ensimmäiseen p:seen, 1 kjs, jätä 1 p väliin*, toista *-* vielä 4-4-4-5-5-5 kertaa. HUOM: Piirroksen A.4 alussa olevat ps:t virkataan vain kerroksen alkuun. Kun olet virkannut piirroksen A.4 loppuun, virkkaa seuraavalla krs:lla 1 p jokaiseen p:seen ja 3 p jokaiseen kjs-kaareen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Hihan pituus on n. 48-47-46-45-42-40 cm. Virkkaa toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Ompele sivusaumat sivujen merkkilangoista alaspäin. Kiinnitä hihat paikoilleen.

KIERRETTY NYÖRI:
Leikkaa 2 kpl n. 3 metrin pituista lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin kumpaankin päähän solmu. Pujota nyöri pääntiehen. Leikkaa 8 kpl n. 20 cm:n pituista lankaa. Pujota päät nyörin pään läpi ja aseta langat kaksinkerroin. Kierrä lanka hapsun yläosan ympärille. Tee samanlainen hapsu nyörin toiseenkin päähän.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

HIHA:...HUOM: Piirroksen A.4 alussa olevat ps:t virkataan vain kerroksen alkuun. Kun olet virkannut piirroksen A.4 loppuun, virkkaa seuraavalla krs:lla 1 p jokaiseen p:seen ja 3 p jokaiseen kjs-kaareen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Päivitetty nettiin: 17.05.2017
Korjaus piirroksen A.2 viimeiseen kerrokseen.
Päivitetty nettiin: 07.08.2017

Piirros

= tee aloitusympyrä (kts. selitys ohjeesta)
= kjs
= ps
= ks kjs-kaaren ympäri
= ks nirkon kärjen kolmanteen kjs:aan
= pp kjs-kaaren ympäri
= p s:aan
= p kjs-kaaren ympäri
= kp kjs-kaaren ympäri
= kp s:aan
= 3p kjs-kaaren ympäri
= 4-kp kjs-kaaren ympäri (kts. selitys ohjeesta)
= nirkko: virkkaa 3 kjs, 3 p ensimmäiseen kjs:aan
= tämä krs on jo virkattu
= virkkaa 2 p yhteen

Kommentit (145)

Näppäile kommenttisi tähän!

Birhit 23.11.2018 - 13:04:

Danke für die schnelle Antwort, auch auf den Schultern noch eine Reihe Stäbchen? LG

DROPS Design 23.11.2018 kl. 15:10:

Liebe Birgit, also am besten mit den Maßnahmen anpassen, sollte es etwas zu lang für die Schulter sein, können Sie diese Reihe Stäbchen dann nur unten häkeln. Viel Spaß beim häkeln!

Birgit 23.11.2018 - 00:21: https://www.garnstud ...

Hallo, laut Anleitung endet der Rücken mit der zweiten Reihe von A3. auf dem Bild sieht man jedoch dass die letzte Reihe Stäbchen sind, wann werden diese gehäkelt? Danke und liebe Grüsse

DROPS Design 23.11.2018 kl. 11:59:

Liebe Birgit, einfach A.3 nach einer Reihe mit Stäbchen (= Reihe 3 in A.3) enden. Viel Spaß beim häkeln!

Diana Duke 27.10.2018 - 08:29:

I, like Sharon Kerr, am having issues with A2... There is not sufficient information in the chart to allow for pattern growth, and the picture of the cardigan is not high enough quality to figure it out by zooming in. Could you please release either a new video tutorial or a new chart that has been fixed? Thank you for your time.

DROPS Design 29.10.2018 kl. 07:58:

Dear Mrs Duke, start A.2 on the row after the star and, reading from the right towards the left repeat A.2 a total of 4 times in width on every round as shown in diagram. Should you need any further assistance reading diagram you are welcome to contact the store where you bought theh yarn. Happy crocheting!

Milena 26.10.2018 - 19:32:

Hola, dicen que el motivo A2 se repite cuatro veces, pero no se ve en el modelo que este repetido 4 veces. Será eso un error de traducción? Lo que si se ve en el modelo es que se repite A3, hasta dar la medida de la talla.

DROPS Design 27.10.2018 kl. 10:57:

Hola Milena. El patrón está correcto.El diagrama A.2 se repite 4 veces alrededor del circulo ( es decir a lo largo de la vuelta, y no en vertical). Trabajando este diagrama se forma un cuadrado ( una esquina = una repetición de A.2)

Hilde 24.10.2018 - 10:17:

Met welke steek moet het proeflapje gehaakt worden om 10x10cm te krijgen? Vasten of stokjes? met vriendelijke groet, Hilde

DROPS Design 24.10.2018 kl. 20:51:

Dag Hilde,

Dit moeten stokjes zijn. Ik heb het even aangepast. Veel haakplezier.

Linda Manhartsberger 06.06.2018 - 14:25:

Thank you! The video for the neck and front are a life saver. I believe I can now finish without any further problems.

Linda Manhartsberger 05.06.2018 - 21:49:

After completing A2, I have now made 2 full rounds of A3 (8 rounds). My square now measures 20" total across. I am a size XS and have in fact used one hook size smaller than specified. Have I done something wrong? I have not even begun the neck portion which I am still trying to figure out what I am supposed to do with that. The instructions for this pattern are completely baffling!

DROPS Design 06.06.2018 kl. 10:03:

Dear Mrs Manhartsberger, after A.2 you have to work A.3 until piece measures 18" across in first size = size S (no size XS in this pattern) (= 9" from the middle/center of square), adjust your number of rows to get the correct measurement - and remember to check and keep your gauge (= 16 dc x 9rows = 4"x4") to get the pattern matching the measurement chart and the correct size. Happy crocheting!

Linda Manhartsberger 31.05.2018 - 18:44:

I am completely confused about how to make the picot in A.2.

DROPS Design 01.06.2018 kl. 08:26:

Dear Mrs Manhartsberger, this video shows how to crochet such a picot: 3 ch, 1 dc in 3rd ch from hook. On next round, work the sc in the top of the picot. Happy crocheting!

Sharon Kerr 21.03.2018 - 18:42:

Just realized my error and thought I'd share because I saw that at least one other person had the same problem I did. I downloaded the pattern in British English, so I was doing all the wrong stitches. If you're in the U.S., be sure to look for the US English version.

Sharon Kerr 21.03.2018 - 15:52:

I have just started this pattern. It\'s gorgeous, but I\'m having trouble. I have two questions: #1: Do I do a first round of eight 8 double crochets and then start A1 with the round of 17 doubles?

DROPS Design 06.04.2018 kl. 09:56:

Dear Mrs Kerr, you first start with a magic loop and 9 dc, then crochet A.1 (= 2 dc in each dc in 1st round in A.1 = 18 dc after first round in A.1).

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 170-2