DROPS / 170 / 2

Janis by DROPS Design

Neliönä virkattu DROPS pitsipusero ”Paris”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro w-573
Lankaryhmä C tai A + A
----------------------------------------------------------
600-650-750-800-900-950 g nro 16, valkoinen

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 16 p x 9 krs koukulla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

Kommentit (140)

100% Puuvillaa
alkaen 0.80 € /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 0.95 € /50g
Tilaa
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 0.80 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 9.60€. Lue lisää.
ALOITUSYMPYRÄ:
Aloita suljettu virkkaus kjs:iden sijaan tällä tekniikalla, jottei työn alkuun jäisi reikä: Pidä kiinni langanpäästä vasemmalla kädellä ja kierrä lanka kerran vasemman käden etusormen ympärille (vasemmalta oikealle). Pidä muodostunut silmukka vasemman käden peukalon ja etusormen välissä. Vie koukku silmukkaan, ota kerän lanka koukulle ja vedä lanka s:n läpi, tee 1 langankierto koukulle ja vedä lanka koukulla olevien silmukoiden läpi = 1 ks, virkkaa sitten 8 ks silmukkaan, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan = 9 ks. Jatka virkkaamista ohjeen mukaisesti ja kiristä SAMALLA langan avulla reikä umpeen.

VIRKKAUSINFO:
Krs:n ensimmäinen ks korvataan 1 kjs:lla. Virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
Krs:n ensimmäinen p korvataan 3 kjs:lla. Virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan.

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.4.

4-KP: Tee 4 langankiertoa koukulle, vie koukku kjs-kaaren ympäri ja vedä lanka kjs-kaaren ympäri, *1 langankierto koukulle, vedä lanka 2 seuraavan koukulla olevan s:n läpi*, toista *-* vielä 4 kertaa = 1 s koukulla.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 p virkkaamalla seuraavat 2 p yhteen näin: Virkkaa 1 p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), virkkaa sitten seuraava p ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.
---------------------------------------------------------

PUSERO:

TAKAKAPPALE:
Virkataan ympyränä, sitten neliönä keskelle taakse asti. Lopuksi virkataan olkapäät/pääntie neliön toisen sivun yläpuolelle.
Tee ALOITUSYMPYRÄ koukulla nro 4,5 ja Paris-langalla (kts. selitys yllä) = 9 ks ympyrässä. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti (piirroksen A.1 ensimmäisellä krs:lla virkataan 2 ks jokaiseen 9 ks:aan = 18 ks). TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! LUE VIRKKAUSINFO! Kun olet virkannut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 120 p ja työn halkaisija on n. 22 cm.

Virkkaa nyt mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti, ympyrän ympäri tulee 4 piirroksen A.2 mallikertaa (aloita piirroksen A.2 toiselta krs:lta). HUOM! Piirroksen A.2 alussa olevat ps:t virkataan vain krs:n alkuun.

Kun olet virkannut piirroksen A.2 loppuun, jatka virkkaamalla piirroksen A.3 mallivirkkausta. Piirros A.x näyttää 1 piirroksen A.3 mallikertaa leveyssuunnassa. Virkkaa piirroksen A.3 mallivirkkausta, jokaiseen kulmaan virkataan 1 kp + 3 kjs + 1 kp, virkkaa jokaisella krs:lla jokaisen kulman väliin 1 piirroksen A.3 mallikerta enemmän. Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta, kunnes työn pituus keskeltä mitattuna on 23-25-27-29-33-36 cm (yht. 46-50-54-58-66-72 cm). Neliön jokaisessa reunassa on nyt n. 18-20-22-24-28-30 piirroksen A.3 mallikertaa. Jatka virkkaamista tasona. Päätä nyt neliön ensimmäisen sivun keskellä pääntietä varten. Katkaise lanka ja jätä neliön ensimmäisen sivun keskimmäiset 6-6-8-8-10-10 mallikertaa pois työstä (= pääntie). Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee kulmissa lisäykset, kunnes olet virkannut krs:n loppuun, työstä pois jätettyihin 6-6-8-8-10-10 mallikertaan ei virkata. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työn pituus keskeltä mitattuna on 25-27-29-31-35-38 cm (yht. 50-54-58-62-70-76 cm), kummankin olan kohdalla on n. 7-8-8-9-10-11 mallikertaa ja jokaisen 3 muun sivun kohdalla on n. 20-22-24-26-30-32 mallikertaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, 16-17-18-19-20-21 cm olan alapuolelle. Hiha kiinnitetään myöhemmin tähän.

ETUKAPPALE:
Virkkaa kuten takana, kunnes työn pituus keskeltä mitattuna on 17-19-21-23-27-30 cm (yht. 32-36-40-44-52-58 cm). Neliön jokaisessa reunassa on nyt n. 14-16-18-20-24-26 piirroksen A.3 mallikertaa. Jatka virkkaamista tasona ja päätä neliön ensimmäisen sivun keskellä pääntietä varten. Katkaise lanka ja jätä neliön ensimmäisen sivun keskimmäiset 2 mallikertaa pois työstä (= pääntie). Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee kulmissa lisäykset, kunnes olet virkannut krs:n loppuun (työstä pois jätettyihin 2 mallikertaan ei virkata). Käännä työ ja virkkaa 1 krs nurjalta puolelta. Katkaise lanka, jätä ensimmäiset 2-2-3-3-4-4 mallikertaa pois työstä, jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee kulmissa lisäykset kuten aiemmin, mutta käännä työ kun jäljellä on 2-2-3-3-4-4 mallikertaa. Keskeltä edestä kapeni pääntietä varten 6-6-8-8-10-10 mallikertaa. Jatka piirroksen A.3 mallivirkkausta ja tee lisäykset kuten aiemmin, kunnes työn pituus keskeltä mitattuna on 25-27-29-31-35-38 cm (yht. 50-54-58-62-70-76 cm) ja olet virkannut yhtä monta krs kuin takana, kummankin olan kohdalla on nyt n. 7-8-8-9-10-11 mallikertaa ja jokaisen 3 muun sivun kohdalla on n. 20-22-24-26-30-32 mallikertaa. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, 16-17-18-19-20-21 cm olan alapuolelle. Hiha kiinnitetään myöhemmin tähän.

HIHA:
Virkataan suljettuna virkkauksena, ylhäältä alas. Virkkaa 64-64-69-69-74-74 kjs ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan. Virkkaa 3 kjs (= 1 p), 1 p jokaiseen 6-6-3-3-0-0 seuraavaan kjs:aan, jätä 1 kjs väliin, *virkkaa 1 p jokaiseen 7 seuraavaan kjs:aan, jätä 1 kjs väliin*, toista koko krs:n pituudelta = 56-56-60-60-64-64 p. Muista VIRKKAUSINFO! Jatka virkkaamalla mallivirkkausta suljettuna virkkauksena piirroksen A.3 mukaisesti. Kavenna piirroksen A.3 3. krs:lla tasavälein 8 p (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset piirroksen jokaisen mallikerran 3. krs:lla yht. 3 kertaa = 32-32-36-36-40-40 p. Virkkaa piirroksen A.3 mallivirkkausta, kunnes työn pituus on 33-32-31-30-27-25 cm ja olet viimeksi virkannut piirroksen 2. tai 4. krs:n. Virkkaa yht. 40-40-40-48-48-48 p kjs-kaariin. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4 mukaisesti (5-5-5-6-6-6 mallikertaa krs:lla, piirros näyttää 2 mallikertaa leveyssuunnassa). Ensimmäinen krs virkataan seuraavasti: *Virkkaa 1 p jokaiseen 7 ensimmäiseen p:seen, 1 kjs, jätä 1 p väliin*, toista *-* vielä 4-4-4-5-5-5 kertaa. HUOM: Piirroksen A.4 alussa olevat ps:t virkataan vain kerroksen alkuun. Kun olet virkannut piirroksen A.4 loppuun, virkkaa seuraavalla krs:lla 1 p jokaiseen p:seen ja 3 p jokaiseen kjs-kaareen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Hihan pituus on n. 48-47-46-45-42-40 cm. Virkkaa toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Ompele sivusaumat sivujen merkkilangoista alaspäin. Kiinnitä hihat paikoilleen.

KIERRETTY NYÖRI:
Leikkaa 2 kpl n. 3 metrin pituista lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin kumpaankin päähän solmu. Pujota nyöri pääntiehen. Leikkaa 8 kpl n. 20 cm:n pituista lankaa. Pujota päät nyörin pään läpi ja aseta langat kaksinkerroin. Kierrä lanka hapsun yläosan ympärille. Tee samanlainen hapsu nyörin toiseenkin päähän.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

HIHA:...HUOM: Piirroksen A.4 alussa olevat ps:t virkataan vain kerroksen alkuun. Kun olet virkannut piirroksen A.4 loppuun, virkkaa seuraavalla krs:lla 1 p jokaiseen p:seen ja 3 p jokaiseen kjs-kaareen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Päivitetty nettiin: 17.05.2017
Korjaus piirroksen A.2 viimeiseen kerrokseen.
Päivitetty nettiin: 07.08.2017

Piirros

= tee aloitusympyrä (kts. selitys ohjeesta)
= kjs
= ps
= ks kjs-kaaren ympäri
= ks nirkon kärjen kolmanteen kjs:aan
= pp kjs-kaaren ympäri
= p s:aan
= p kjs-kaaren ympäri
= kp kjs-kaaren ympäri
= kp s:aan
= 3p kjs-kaaren ympäri
= 4-kp kjs-kaaren ympäri (kts. selitys ohjeesta)
= nirkko: virkkaa 3 kjs, 3 p ensimmäiseen kjs:aan
= tämä krs on jo virkattu
= virkkaa 2 p yhteen

Kommentit (140)

Näppäile kommenttisi tähän!

Linda Manhartsberger 06.06.2018 - 14:25:

Thank you! The video for the neck and front are a life saver. I believe I can now finish without any further problems.

Linda Manhartsberger 05.06.2018 - 21:49:

After completing A2, I have now made 2 full rounds of A3 (8 rounds). My square now measures 20" total across. I am a size XS and have in fact used one hook size smaller than specified. Have I done something wrong? I have not even begun the neck portion which I am still trying to figure out what I am supposed to do with that. The instructions for this pattern are completely baffling!

DROPS Design 06.06.2018 kl. 10:03:

Dear Mrs Manhartsberger, after A.2 you have to work A.3 until piece measures 18" across in first size = size S (no size XS in this pattern) (= 9" from the middle/center of square), adjust your number of rows to get the correct measurement - and remember to check and keep your gauge (= 16 dc x 9rows = 4"x4") to get the pattern matching the measurement chart and the correct size. Happy crocheting!

Linda Manhartsberger 31.05.2018 - 18:44:

I am completely confused about how to make the picot in A.2.

DROPS Design 01.06.2018 kl. 08:26:

Dear Mrs Manhartsberger, this video shows how to crochet such a picot: 3 ch, 1 dc in 3rd ch from hook. On next round, work the sc in the top of the picot. Happy crocheting!

Sharon Kerr 21.03.2018 - 18:42:

Just realized my error and thought I'd share because I saw that at least one other person had the same problem I did. I downloaded the pattern in British English, so I was doing all the wrong stitches. If you're in the U.S., be sure to look for the US English version.

Sharon Kerr 21.03.2018 - 15:52:

I have just started this pattern. It\'s gorgeous, but I\'m having trouble. I have two questions: #1: Do I do a first round of eight 8 double crochets and then start A1 with the round of 17 doubles?

DROPS Design 06.04.2018 kl. 09:56:

Dear Mrs Kerr, you first start with a magic loop and 9 dc, then crochet A.1 (= 2 dc in each dc in 1st round in A.1 = 18 dc after first round in A.1).

Sharon Kerr 21.03.2018 - 15:50:

#2: I started the A1 diagram, but instead of getting a flat circle, I keep getting a bowl. I've re-started 4 different times now, adapting in a few ways: making chain stitches really loose, adding additional chain stitches. Not only does this not solve the problem, but I'm afraid I'm going to mess things up for future rounds. Is there a secret to getting this to lie flat? This may relate back to question 1.

Sharon Kerr 21.03.2018 - 15:49:

I have just started this pattern. It\'s gorgeous, but I\'m having trouble. I have two questions: #1: Do I do a first round of eight 8 double crochets and then start A1 with the round of 17 doubles?

Anne-Marthe 05.02.2018 - 17:59:

Hei. Jeg holder på med denne genseren, men har et spørsmål til A2. Skal mønsteret hekles rundt og rundt slik som på A1, eller skal jeg kun hekle det som står av mønster og da hekle dette fram og tilbake, men gjøre dette på "4 steder" ? Eller skal jeg hekle rundt og rundt 4 ganger dette mønsteret? Håper dere forstod spørsmålet mitt.. Mvh Anne-Marthe.

DROPS Design 06.02.2018 kl. 08:41:

Hei Anne-Marthe. Når du er ferdig med A.1 (sirkelen), fortsetter du med A.2 rundt sirkelen, det hekles 4 rapporter av A.2 rundt sirkelen. God Fornøyelse!

Annelie Friedenthal 26.01.2018 - 10:51:

Good day, when I saw the picture of this pattern I fell instantly in love with it, and although I don't mean to be rude, the love faded quickly. The pattern is not user friendly. The descriptions is too broad. The videos are fantastic but not enough.

DROPS Design 26.01.2018 kl. 13:27:

Dear Mrs Friedenthal, remember you can always ask your question about a pattern here. When you need any further personnal assistance, your DROPS store will provide you some more individual help, even per mail, telephone or via the social medias. Happy crocheting!

Laura Wilkinson 04.10.2017 - 19:13:

Hi like others I am having a hard time with a3. I am on row2 of a3 and it doesn't matter how I try to do it it only increases by 1 from corner to corner and I can't work out what I am doing wrong. Please can you help? Thank you

DROPS Design 05.10.2017 kl. 09:51:

Dear Mrs Wilkinson, the video below shows how to work A.3 and should help you. Happy crocheting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 170-2