DROPS / 170 / 41

Boardwalk by DROPS Design

Virkad DROPS matta i 2 trådar ”Paris” med hålmönster.

DROPS Design: Modell nr w-597
Garngrupp C + C eller E
----------------------------------------------------------
Mått: Bredd: 61 - 73 cm. Längd: 100 - 123 cm.
Garnåtgång:
DROPS PARIS från Garnstudio
800-900 g nr 101, ljus blå

DROPS VIRKNÅL NR 6 - eller det nålnr du måste använda för att få 12 st x 6 v på 10 x 10 cm med 2 trådar.
----------------------------------------------------------

DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 17.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 15.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 240kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKINFO:
I början på varje varv med st virkas det 3 lm att vända med. Dessa 3 lm ersätter inte första st.
I början på varje varv med dst virkas det 4 lm att vända med. Dessa 4 lm ersätter inte första dst.

MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.6.
----------------------------------------------------------

MATTA:
Virka 87-104 lm (inkl 3 lm att vända med) med nål 6 med 2 trådar Paris. Första v virkas så här: Virka 1 st i 4:e lm från nålen (= 1 st och 3 lm att vända med), virka 1 st i var och en av de nästa 6-2 lm, * hoppa över 1 lm, virka 1 st i var och en av de nästa 6 lm *, upprepa *-* 10-13 ggr till = 73-87 st. Nu virkas det mönster från v 2 i diag så här - LÄS VIRKINFO!: Virka A.1 (= 2 st), A.2 (= 14 st) 5-6 ggr på bredden, A.3 (= 1 st). När hela A.1-A.3 har virkats färdigt på höjden fortsätts det från 1:a v med A.4 över A.1, A.5 över A.2 och A.6 över A.3. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.X är färdigvirkat 1 gång på höjden, upprepas A.X 1-2 ggr till på höjden. Arb mäter ca 77-101 cm. Fortsätt sedan med de resterande 9 v i A.4-A.6. Nu virkas de 2 sista v i A.X, sedan virkas det 2 v med 1 st i varje st. Arb mäter ca 100-123 cm på längden. Klipp av och fäst tråden.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 29.09.2016
Nytt färgnummer:
DROPS PARIS från Garnstudio
800-900 g nr 101, ljus blå

= 1 st omlm/lm-båge
= Virka 2 st i en st så här: Virka 1 st men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 1 st till i samma st, men vid sista genomdragningen dras tråden genom alla 3 m på nålen.
= Första v är förkl i beskrivningen.
= Börja här!
= Virka 1 st om lm-bågen före st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 1 st i st, men vid sista genomdragningen dras tråden genom alla m på nålen (= 1 m på nålen), virka 1 st i samma st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 1 st om nästa lm-båge, men vid sista genomdragningen dras tråden genom alla m på nålen.
= Virka 2 st tills så här: Virka 1 st i första st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 1 st i nästa st, men vid sista genomdragningen dras tråden genom alla m på nålen.
= 1 dst

Anna Paola Majer 09.08.2019 - 14:59:

Buongiorno, ho quasi terminato il tappeto e devo ultimare l' ultima riga. il mio dubbio è questo: ho iniziato con 87 catenelle, che sono diventate 73, seguendo le indicazioni. Ora sul lato opposto del tappeto devo ripristinarne 87, per simmetria? Come faccio a fare i 14 aumenti? Grazie!

DROPS Design 09.08.2019 kl. 18:16:

Buongiorno Anna Paola, non deve aumentare per tornare ad 87 maglie. A questo link può leggere perchè vengono avviate più catenelle del necessario. Buon lavoro!

Claire 21.01.2019 - 15:44:

Bonjour, Après le rang de DB, on pique dans l'arceau puis dans la B ? Sur la vidéo on dirait que les 2 B sont dans l'arceau.... Merci d'avance.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 16:33:

Bonjour Claire, après le rang de DB, on crochète 1 B dans chaque maille (= 2ème symbole) et 1 B autour de l'arceau/de la ml (= 3ème symbole), on va donc crocheter ici en piquant dans l'arceau. Bon crochet!

Niamh 01.11.2016 - 04:18:

In the photo, and the chart, the points on the top "v" shapes are different than those on the bottom "v" shapes ie the rug does not look symmetrical? Is this correct as when it's finished it gives the appearance that an error has been made, when in fact the pattern has been followed correctly?

DROPS Design 01.11.2016 kl. 14:31:

Dear Niamh, there's no error, it has been designed like that, but you are welcome to make your own edit if you like to. Happy crocheting!

Danni Rekeweg 23.06.2016 - 17:15:

I do not understand the instructions or the graph. Do I work the graph right to left, then left to right, or up then down ? The instructions say when entire A1-A3 have been worked vertically.. Also the picture shows a few solid rows, then what looks like a dc, ch1 repeat design then a V design..., but I do not see that on the graph. I have crocheted for 40 years, but I am stumped on this one.

DROPS Design 24.06.2016 kl. 08:34:

Dear Mrs Rekeweg, start reading diagram on the bottom corner on the right side towards the left from RS and from the left towards the right from WS. 1st row = row with the arrow (the one with the star has already been worked). Then work 1 time the diagrams A.1, A.2 and A.3 in height (= 15 rows), then work diagrams A.4, A.5 and A.6 in height, repeating first A.X a total of 2 times then finish the 9 last rows in A.4-A.6, then work 2 last rows in A.1 and 2 rows with dc (so that work ends with same pattern it beg). Happy crocheting!

Tatiana Alanko 07.05.2016 - 21:37:

Hei. Miten voisi käydä niin että virkkaamaalla ensimmäistä kerrosta (104) tulee tuplampi vähemmän silmukoita? Miten saadaan just 87 silmukkaa - en tajunnut sitä? Ja jos virkkaa pienempaa kokoa niin tulee liian kireä eikä suora linja jos seuraa täsmälleen ohjeetta? Katsoessani kuvaa niin ei näytä että ensimmäinen kerros virkattu kuin ohjeessa. Selitäkää ystävällisesti. Kiitos.

DROPS Design 11.05.2016 kl. 14:16:

Hei! Ensimmäisellä kerroksella virkataan pylväitä ja samalla ketjusilmukoita jätetään tasaisin välein virkkaamatta, jolloin s-luku vähenee. Kunhan virkkaat ohjeen mukaan ja tiheytesi on oikea, työhön tulee 87 pylvästä ja reunasta tulee tasainen. Voit aina pyytää lisää apua paikallisesta DROPS liikkeestäsi.

Gian Luigi PELLEGRINI 20.03.2016 - 16:11:

170-41 .a in ognuna delle 6-2 cat successive, * saltare 1 cat, 1 m.a in ognuna delle 6 cat successive *, ripetere da *-* altre 10-13 volte = 73-87 m.a. per favore potrei avere informazioni sulla spiegazione 6-2 succ saltare 1 cat e tutta la spiegazione grazie molte e poi 73-87 m a si riferiscono alle due misure grazie ancora

DROPS Design 20.03.2016 kl. 16:28:

Buon giorno Gian Luigi. Se sta seguendo la taglia più piccola, deve lavorare 6 m.a, una in ognuna delle 6 cat; se sta lavorando la taglia più grande lavora 2 m.a nelle 2 cat successive. Il primo numero fa riferimento alla taglia piccola, il secondo alla grande. Quando trova indicato: saltare una cat, non deve lavorare in quella cat, ma passa a quella successiva. Buon lavoro!

Gian Luigi PELLEGRINI 20.03.2016 - 13:52:

1 m.a nella 4a cat dall’uncinetto (= 1 m.a e 3 cat per girare il lavoro), 1 m.a in ognuna delle 6-2 cat successive, * saltare 1 cat, 1 m.a in ognuna delle 6 cat successive *, ripetere da *-* altre 10-13 volte = 73-87 m.a.

DROPS Design 20.03.2016 kl. 14:33:

Buongiorno Gian Luigi. Il conteggio delle m.a è corretto. Le prime 3 cat non contano come una m.a; lavora 1 m.a nella quarta cat, 6-2 m.a (in tutto 7-3 m.a). Ripete la sequenza *saltare una cat, una m.a in ognuna delle 6 cat successive*, in tutto 11-14 volte (quindi 66-84 m.a). Quindi in tutto: 73-87 m.a. Ci riscriva se non era questo il problema. Buon lavoro!

Benthe Christoffersen 23.01.2016 - 19:21:

Mønster 170-40 på 4 række i mønster A1 mangler der forklaring på hvad man skal gøre der. Er ikke den store hækler så vil gerne have lidt hjælp :) Måske også mig der ikke lige har luret fidusen :) Mvh Benthe

DROPS Design 27.01.2016 kl. 16:14:

Hej Benthe, Jeg kan godt se at der mangler en forklaring i diagramteksten til denne symbol. Vi skal få det lagt ud så hurtigt som muligt. Tak for information :)

Rose Perez 14.01.2016 - 15:43:

I love the rug pattern and would like to make it. What does 87-104 chain mean? Do I crochet 87 chains or 104?

DROPS Design 14.01.2016 kl. 18:58:

Dear Mrs Perez, you start with 87 ch for the smaller rug and with 104 ch for the larger rug - see size under tab "materials". Happy crocheting!

Lefèvre Simone 29.12.2015 - 18:59:

Très sympa..donne envie de le faire!

Kommentér oppskrift DROPS 170-41