DROPS / 164 / 17

Autumn Swing by DROPS Design

Virkad DROPS kjol i ”Fabel” med hålmönster och stolpar, virkas i varje riktning från de virkade rutorna. Stl S-XXXL.

DROPS Design: Modell nr fa-313
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
350-400-450-500-550-600 g nr 103, gråblå

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 - eller det nålnr du måste använda för att få 22 st x 12 v på 10 x 10 cm. 1 virkad ruta = 12 x 12 cm.
DROPS PÄRLEMORKNAPP: Rund (blå), NR 621: 5 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 161kr. Läs mer.
VIRKINFO:
Första st på ett v med st ersätts av 3 lm. V avslutas med 1 sm i 3:e lm på v.
På v med fm börjar man med 1 lm (lm ersätter inte första fm). V avslutas med 1 sm i 1:a lm på v.
Första hst på ett v med hst ersätts av 2 lm. V avslutas med 1 sm i 2:a lm på v.
Första dst på ett v med dst ersätts av 4 lm. V avslutas med 1 sm i 4:e lm på v.
Första 3-dst på ett v med 3-dst ersätts av 5 lm. V avslutas med 1 sm i 5:e lm på v.

MÖNSTER:
Se diag A.1-A.5.

MINSKNINGSTIPS:
Virka 1 st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st, men vid sista genomdragningen dras tråden genom alla m på nålen = 1 st.

ST-GRUPP MED 2 ST:
Virka 1 st om första/nästa lm/lm-båge, men vänta med sista genomdragningen (= 2 omslag på nålen), virka sedan nästa st om samma lm/lm-båge men vid sista genomdragningen dras tråden genom alla m på nålen.

ST-GRUPP MED 4 DST:
* Virka 1 dst, men vänta med sista genomdragningen *, upprepa *-* 3 ggr till i samma st, 1 omslag om nålen, drag tråden genom alla m på nålen.

LOOP:
Virka 1 fm, 3 lm, 1 fm.
----------------------------------------------------------

KJOL:
Det virkas först 8-9-10-11-12-13 rutor som sys ihop till en ring. Sedan virkas det i varje riktning från denna ringen.

VIRKAD RUTA:
Virka 5 lm på virknål 3,5 med Fabel och sätt ihop dem till en ring med 1 sm. Sedan virkas det runt så här (se diag A.1):
VARV 1: Virka 4 lm (= 1 st + 1 lm) - LÄS VIRKINFO! Virka * 1 st om ringen, 1 lm *, upprepa *-* 14 ggr till på v = 16 st om ringen.
VARV 2: Virka sm fram till första lm. * Virka ST-GRUPP MED 2 ST - se förkl ovan - om första/nästa lm, 2 lm *, upprepa *-* 15 ggr till = 16 lm-bågar och 16 st-grupper med 2 st.
VARV 3: Virka sm fram till första lm-bågen. * Virka st-grupp med 2 st om första/nästa lm-båge, virka 3 lm, virka st-grupp med 2 st om samma lm-båge *, upprepa *-* 15 ggr till = 16 lm-bågar och 32 st-grupper med 2 st.
VARV 4: Virka sm fram till första lm-bågen. * Virka 2 fm om första/nästa lm-båge, 1 lm, 2 fm om samma lm-båge *, upprepa *-* 15 ggr till.
VARV 5: Virka sm fram till första lm. * Virka 1 fm om första/nästa lm, 9 lm, virka 1 fm om nästa lm, virka 6 lm, 1 fm om nästa lm, 6 lm, 1 fm om nästa lm, 6 lm *, upprepa *-* 3 ggr till på v.
VARV 6: Virka 1 sm i den första fm, och 1 sm i nästa lm. * Virka (2 hst, 2 st, 1 dst, 3 lm, 1 dst, 2 st, 2 hst) om lm-bågen – Kom ihåg VIRKINFO, sedan virkas det 5 lm, virka 1 st om nästa lm-båge, 5 lm, virka 1 st om nästa lm-båge, 5 lm, virka 1 st om nästa lm-båge, 5 lm *, upprepa *-* 3 ggr till på v, men avsluta med 1 sm i första hst på v.
VARV 7: Virka 1 sm i varje m fram till de 3 lm i första lm-bågen. Virka 1 lm * 3 st om lm-bågen, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 lm, sedan virkas det 5 st om var och en av de 4 nästa lm-bågarna, 1 lm *, upprepa *-* 3 ggr till på v och avsluta med 1 sm i första st på v. Rutan mäter 12 x 12 cm. Virka 7-8-9-10-11-12 rutor till på samma sätt = totalt 8-9-10-11-12-13 rutor. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

MONTERING:
Sy ihop de virkade rutorna så att det blir en lång remsa med 1 x 8-9-10-11-12-13 rutor. Se till att sömmen inte stramar. Sy den första och sista rutan tills så att det blir en ring.

FRÅN DE VIRKADE RUTORNA OCH UPP MOT LIVET:
ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!
VARV 1: Virka 1 st i varje st längs var och en av rutorna (= 26 st över varje ruta) = 208-234-260-286-312-338 st.
VARV 2: * Virka 1 st, 1 lm, hoppa över 1 st från föregående v *, upprepa *-* v runt.
VARV 3: * Virka 1 st i varje st, 1 st om varje lm *, upprepa *-* v runt.
VARV 4: Virka 1 st i varje st, SAMTIDIGT minskas det 8-10-12-14-16-10 st jämnt fördelat – LÄS MINSKNTIPS = 200-224-248-272-296-328 st.
VARV 5-6: Sedan virkas A.2 (= 8 st) 25-28-31-34-37-41 ggr på v. När hela A.2 är färdigvirkat på höjden fortsätts det med 1 st i varje st. När det har virkats 2 v med st, sätts det på nästa v 6 markörer i arb så här: Sätt en markör efter 17-19-21-23-25-26 st, sedan sätts det 5 markörer med 33-37-41-45-49-55 st mellanrum. Det är nu 18-20-22-24-26-27 st kvar på v efter sista markören. På nästa v minskas det 1 st på höger sida av alla markörerna. Upprepa minskn på växelvis höger och vänster sida av varje markör på vart 3:e v 4-3-3-3-1-1 ggr till och på vartannat v 2-4-5-5-8-9 ggr = 158-176-194-218-236-262 st, SAMTIDIGT när arb mäter 22-22-23-23-24-24 cm virkas det 12 v fram och tillbaka från början av v, så att det blir ett sprund till öppning i sidan. Arb mäter ca 32-32-33-33-34-34 cm. Virka ett v med fm. Klipp av och fäst tråden.

KNAPPHÅLSÖGLOR:
Längs den sidan av öppningen som sitter på framst virkas det knapphålsöglor så här (börja längst ner): 2 fm om första st, * virka 2 fm om nästa st, 3 lm, hoppa över 1 st *, upprepa *-* 4 ggr till, och avsluta med 2 fm om sista st längst upp, vänd och virka tillbaka så här: 1 fm i varje fm och 3 fm i varje lm-båge.

KNAPPSÖMSMÅN:
Längs den andra sidan av öppningen virkas det 5 v med fm fram och tillbaka (på 1:a v virkas det 2 fm om varje st = 24 fm), klipp av tråden. Sy i knapparna på knappsömsmånen.

FRÅN DE VIRKADE RUTORNA OCH NER ÖVER KJOLEN:
Nu virkas det i motsatt riktning från de virkade rutorna.
SÄTT EN MARKÖR HÄR! ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!
Virka 1 st i varje st (= 26 st över varje ruta), SAMTIDIGT som det ökas 2-1-0-4-3-2 st jämnt fördelat = 210-235-260-290-315-340 st.
Sedan virkas A.3 (= 5 st) 42-47-52-58-63-68 ggr på v. OBS: varje v avslutas med 1 sm i varje dst fram till den första lm-bågen på v! När 2:a v är färdigvirkat repeteras 2:a v tills arb mäter ca 10-12-13-15-16-18 cm, sedan virkas v 3 i A.3 tills arb mäter ca 18-20-21-23-24-26 cm. Virka 4:e och 5:e v i A.3. Det är nu 294-329-364-406-441-476 st på v. Nu fortsätts det så här:
VARV 1: Virka 0-1-0-0-1-0 st, sedan virkas * 1 st, 1 lm, hoppa över 1 st *, upprepa *-* v runt.
VARV 2: * Virka 1 st i varje st och 1 st om varje lm *, upprepa *-* v runt, SAMTIDIGT ökas det 42-28-14-14-0-7 st jämnt fördelat = 336-357-378-420-441-483 st. Nu virkas A.4 (= 7 st) 48-51-54-60-63-69 ggr på v. OBS: varje v avslutas med 1 sm i varje 3-dst fram till första lm på v.

KANT NEDERST:
Nu virkas det en kant så här - se diag A.5.
VARV 1: Virka 1 sm i var och en av de 4 3-dst fram till första/nästa lm-båge. Sedan virkas det så här från pilen i diag: 1 lm, * 1 fm om första/nästa lm-båge, 5 lm, hoppa över 4 3-dst, 1 dst om mellanrummet mellan de nästa 2 3-dst, 5 lm, hoppa över de nästa 4 3-dst *, upprepa *-* runt hela v. Avsluta med 1 sm i första fm på v.
OBS: Från v 2- 7 börjar varje v med 1 sm i var och en av de första 2 lm i första lm-bågen från föregående v. Varje v avslutas med 1 sm i första fm på v.
VARV 2: 1 lm, 1 fm om lm-bågen, * 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* runt hela v.
VARV 3: 1 lm, * 1 fm om lm-bågen, (5 lm + 1 fm) om var och en av de nästa 4 lm-bågarna, 9 dst om nästa lm-båge *, upprepa *-* runt v.
VARV 4: 1 lm, * 1 fm om lm-bågen, (5 lm + 1 fm) om var och en av de nästa 3 lm-bågarna, virka (1 st + 1 lm) i var och en av de nästa 8 dst, 1 st i nästa dst *, upprepa *-* runt v.
VARV 5: 1 lm, 1 fm om lm-bågen, (5 lm +1 fm) om var och en av de nästa 2 lm-bågarna, virka (1 st + 2 lm) i var och en av de nästa 8 st, 1 st i nästa st *, upprepa *-* runt v.
VARV 6: 1 lm, * 1 fm om lm-bågen, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge. Virka ST-GRUPP MED 4 DST - se förkl ovan + 2 lm i var och en av de nästa 8 st, virka st-grupp med 4 dst i nästa st *, upprepa *-* runt v.
VARV 7: 1 lm, * virka 1 LOOP - se förkl ovan, 6 lm, hoppa över första st-gruppen med 4 dst, (1 fm + 4 lm) om var och en av de nästa 7 lm, 1 fm om nästa lm, 6 lm, hoppa över nästa st-grupp med 4 dst *, upprepa *-* runt v, och avsluta med 1 sm i den första fm i första loopen på v. Klipp av och fäst tråden.

Diagram

= Virka 5 lm, och sätt ihop dem till en ring med 1 sm.
= 1 lm
= 1 fm om lm/lm-bågen
= v börjar med 3 lm, avsluta v med 1 sm i 3:e lm i början av v
= 1 st om lm-bågen/mellan 3-dst-gruppen
= 1 st i st
= St-grupp med 2 st: virka 1 st om nästa lm/lm-båge, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st om samma lm/lm-båge, men vid sista genomdragningen dras tråden genom alla m på nålen.
= 1 dst i st/om lm-bågen/om lm
= 1 3-dst i st/om lm-bågen
= Virka om lm-bågen så här: 2 hst, 2 st, 1 dst, 3 lm, 1 dst, 2 st, 2 hst.
= Virka om lm-bågen så här: 3 st, 3 lm, 3 st
= börja här
= virkriktning
= Virka st-grupp med 4 dst: * virka 1 dst, men vänta med sista genomdragningen *, upprepa *-* 3 ggr till i samma st, 1 omslag på nålen, drag tråden genom alla m på nålen.
= 1 loop: Virka 1 fm, 3 lm, 1 fm.
= 5 lm
= detta v är förklarat i beskrivningen

Kommentarer (13)

Skriv din kommentar här!

Inge Blesinger 27.12.2017 - 16:27:

Müsste es in der Anleitung zu den Häkelquadraten in der 5. RD nicht immer 6 LM heißen? Das 1. Mal heißt es: 9 LM.

Betty Edwards 13.08.2016 - 17:02:

I don't understand how much yarn to order for a size large! Help! How many do I order...surely not 340 !

DROPS Design 13.08.2016 kl. 19:42:

Dear Mrs Edwards, for a large size you've to order 450g of Fabel, i.e. 9 skeins. Remember to check your tension! Happy crocheting!

Betty Edwards 13.08.2016 - 16:45:

I don't understand how much yarn to order for a size large! Help! How many do I order...surely not 340 !

DROPS Design 13.08.2016 kl. 19:47:

Dear Mrs Edwards, for a large size you've to order 450g of Fabel, i.e. 9 skeins. Remember to check your tension! Happy crocheting!

Ansa Grahn 12.01.2016 - 10:36:

Hameen virkkaamisen aloitus jäi epäselväksi. Nappilista? Voisi olla kuva nappilistastakin.

DROPS Design 18.01.2016 kl. 17:46:

Voit tuoda työsi lähimmälle DROPS jälleenmyyjälle, liikkeessä saat opastusta paikan päällä.

Lonca Mireille 20.10.2015 - 19:55:

Merci pour votre reponse rapide et les tres joli modeles

Lonca Mireille 20.10.2015 - 16:32:

En partant des carrés vers le bas de la jupe ,vous marquez :tour 1 :0-1-0-0-1-0 B Qu'entendez vous par là? Vous commencez le tour par rien?

DROPS Design 20.10.2015 kl. 17:25:

Bonjour Mme Lonca, chaque chiffre se réfère à la taille, ainsi en taille M et XXL (2ème et 5ème taille), on commence par 1B puis on répète de *-* - dans les autres tailles (S, L, XL, XXXL), on commence directement par crocheter de *-*. Bon crochet!

Jennifer Barrett 11.08.2015 - 11:46:

I would really like to make this skirt but am unsure that your sizing is - what is the waist measure for the sizes L and XL or even XXL? Thanks Jennifer

DROPS Design 11.08.2015 kl. 12:48:

Dear Mrs Barrett, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measures taken flat from side to side (in cm). Compare these to a similar garment you have and like the shape, this is the most accurate way to find out the matching size. Happy crocheting!

Tina 13.06.2015 - 14:46:

I think I just died a little. Or maybe my heart skipped a couple of beats! Have to make this!!!

Débora 12.06.2015 - 21:18:

Es estupendo que incluyáis este tipo de faldas en vuestro catálogo ;)

Katrin 01.06.2015 - 13:47:

Hat für mich etwas von einer Gardine...

Kommentér oppskrift DROPS 164-17