DROPS / 164 / 17

Autumn Swing by DROPS Design

Eri suuntiin virkattu DROPS pitsihame ”Fabel”-langasta. Koot S-XXXL.

Tagit: hame, pitsineule, ympyrä,

DROPS Design: Malli nro fa-313
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------
350-400-450-500-550-600 g nro 103, harmaansininen

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 22 p x 12 krs koukulla nro 3,5 = 10 x 10 cm. 1 virkatun ruudun mitat = 12 x 12 cm.
DROPS HELMIÄISNAPPI: Pyöreä (sininen) NRO 621: Joka kokoon 5 kpl.

Kommentit (13)

75% Villaa, 25% Polyamidia
alkaen 2.70 € /50g
DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 2.70 € /50g
Liljan Lankakauppa
Tilaa
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 3.00 € /50g
Liljan Lankakauppa
Tilaa
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 3.20 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 18.90€. Lue lisää.
VIRKKAUSINFO:
Jokaisen p-kerroksen ensimmäinen p korvataan 3 kjs:lla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
Jokaisen ks-kerroksen aluksi virkataan 1 kjs (tämä kjs ei korvaa ensimmäistä kiinteää silmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 1. kjs:aan.
Tasovirkkaus: Jokaisen pp-kerroksen ensimmäinen pp korvataan 2 kjs:lla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 2. kjs:aan.
Tasovirkkaus: Jokaisen kp-kerroksen ensimmäinen kp korvataan 4 kjs:lla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 4. kjs:aan.
Suljettu virkkaus: Jokaisen 3p-kerroksen ensimmäinen 3p korvataan 5 kjs:lla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 5. kjs:aan.

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.5.

KAVENNUSVINKKI:
Virkkaa 1 p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), virkkaa sitten seuraava p ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi = 1 p.

2 P:ÄÄN RYHMÄ:
Virkkaa 1 p ensimmäiseen/seuraavaan kjs-kaareen, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 langankiertoa koukulla), virkkaa sitten seuraava p samaan kjs-kaareen ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi.

4 KP:ÄÄN RYHMÄ:
*Virkkaa 1 kp, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä*, toista *-* 3 vielä kertaa samassa pylväässä, 1 langankierto koukulle, vedä lanka kaikien koukulla olevien silmukoiden läpi.

SILMU:
Virkkaa 1 ks, 3 kjs, 1 ks.
----------------------------------------------------------

HAME:
Virkkaa aluksi 8-9-10-11-12-13 ruutua ja ompele ruudut yhteen renkaaksi. Jatka virkkaamista eri suuntiin ruuduista alkaen.

VIRKATTU RUUTU:
Virkkaa 5 kjs koukulla nro 3,5 ja Fabel-langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla. Virkkaa sitten suljettua virkkausta seuraavasti (katso piirros A.1):
1.KRS: Virkkaa 4 kjs (= 1 p + 1 kjs). LUE VIRKKAUSINFO! Virkkaa *1 p renkaaseen, 1 kjs*, toista *-* vielä 14 kertaa = 16 p renkaassa.
2.KRS: Virkkaa ps:ita ensimmäiseen kjs:aan asti. *Virkkaa 2 P:ÄÄN RYHMÄ (kts. selitys yllä) ensimmäiseen/seuraavaan kjs:aan, 2 kjs*, toista *-* vielä 15 kertaa = 16 kjs-kaarta ja 16 2 p:ään p-ryhmää.
3.KRS: Virkkaa ps:ita ensimmäiseen kjs-kaareen asti. *Virkkaa 2 p:ään ryhmä ensimmäiseen/seuraavaan kjs-kaareen, virkkaa 3 kjs, virkkaa 2 p:ään ryhmä samaan kjs-kaareen*, toista *-* vielä 15 kertaa = 16 kjs-kaarta ja 32 2 p:ään p-ryhmää.
4.KRS: Virkkaa ps:ita ensimmäiseen kjs-kaareen asti. *Virkkaa 2 ks ensimmäiseen/seuraavaan kjs-kaareen, 1 kjs, 2 ks samaan kjs-kaareen*, toista *-* vielä 15 kertaa.
5.KRS: Virkkaa ps:ita ensimmäiseen kjs:aan asti. *Virkkaa 1 ks ensimmäiseen/seuraavaan kjs:aan, 9 kjs, virkkaa 1 ks seuraavaan kjs:aan, virkkaa 6 kjs, 1 ks seuraavaan kjs:aan, 6 kjs, 1 ks seuraavaan kjs:aan, 6 kjs*, toista *-* vielä 3 kertaa.
6.KRS: Virkkaa 1 ps ensimmäiseen ks:aan, 1 ps seuraavaan kjs:aan. *Virkkaa (2 pp, 2 p, 1 kp, 3 kjs, 1 kp, 2 p, 2 pp) kjs-kaareen (muista VIRKKAUSINFO), virkkaa sitten 5 kjs, virkkaa 1 p seuraavaan kjs-kaareen, 5 kjs, virkkaa 1 p seuraavaan kjs-kaareen, 5 kjs, virkkaa 1 p seuraavaan kjs-kaareen, 5 kjs*, toista *-* vielä 3 kertaa, virkkaa kuitenkin lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen pp:seen.
7.KRS: Virkkaa 1 ps jokaiseen s:aan, kunnes olet ensimmäisen 3 kjs:n kaaren kohdalla. Virkkaa 1 kjs, *3 p kjs-kaareen, 3 kjs, 3 p samaan kjs-kaareen, 1 kjs, virkkaa sitten 5 p jokaiseen 4 seuraavaan kjs-kaareen, 1 kjs*, toista *-* vielä 3 kertaa, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen p:seen. Ruudun mitat = 12 x 12 cm. Virkkaa vielä 7-8-9-10-11-12 samanlaista ruutua = yht. 8-9-10-11-12-13 ruutua. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!

VIIMEISTELY:
Ompele ruudut yhteen 8-9-10-11-12-13 ruudun kaitaleeksi. Tarkista, että saumasta tulee joustava. Ompele ensimmäinen ja viimeinen ruutu yhteen siten, että kaitale muodostaa renkaan.

RUUDUISTA YLÖS VYÖTÄRÖÖN:
KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
1.KRS: Virkkaa 1 p jokaisen ruudun jokaiseen p:seen (= 26 p jokaisen ruudun kohdalla) = 208-234-260-286-312-338 p.
2.KRS: *Virkkaa 1 p, 1 kjs, jätä 1 p väliin*, toista *-* koko krs:n ajan.
3.KRS: *Virkkaa 1 p jokaiseen p:seen, 1 p jokaiseen kjs:aan*, toista *-* koko krs:n ajan.
4.KRS: Virkkaa 1 p jokaiseen p:seen ja kavenna samalla tasavälein 8-10-12-14-16-10 p (LUE KAVENNUSVINKKI) = 200-224-248-272-296-328 p.
5.-6.KRS: Jatka virkkaamalla mallivirkkausta piirroksen A.2 (= 8 p) mukaisesti = 25-28-31-34-37-41 mallikertaa krs:lla. Kun olet virkannut piirroksen A.2 loppuun, jatka virkkaamalla 1 p jokaiseen p:seen. Kun työssä on 2 p-kerrosta, kiinnitä seuraavalla krs:lla 6 merkkiä työhön näin: Kiinnitä 1 merkki 17-19-21-23-25-26 p:ään jälkeen, kiinnitä sitten seuraavat 5 merkkiä aina 33-37-41-45-49-55 p:ään välein. Viimeisen merkin jälkeen työssä on nyt jäljellä 18-20-22-24-26-27 p. Kavenna seuraavalla krs:lla jokaisen merkin oikealla puolella 1 p. Toista tällaiset kavennukset vuorotellen jokaisen merkin oikealla ja vasemmalla puolella joka 3. krs vielä 4-3-3-3-1-1 kertaa, sitten joka 2. krs 2-4-5-5-8-9 kertaa = 158-176-194-218-236-262 p. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 22-22-23-23-24-24 cm, virkkaa krs:n vaihtumiskohdasta alkaen 12 krs tasovirkkausta, jotta sivuun muodostuu halkio. Työn pituus on n. 32-32-33-33-34-34 cm. Virkkaa 1 krs ks:ita. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

NAPINLÄPISILMUT:
Tee etukappaleen halkion reunaan napinläpisilmut seuraavasti (alareunasta alkaen): 2 ks ensimmäiseen p:seen, *virkkaa 2 ks seuraavaan p:seen, 3 kjs, jätä 1 p väliin*, toista *-* vielä 4 kertaa, virkkaa lopuksi 2 ks yläreunan viimeiseen p:seen, käännä työ ja virkkaa takaisin näin: 1 ks jokaiseen ks:aan ja 3 ks jokaiseen kjs-kaareen.

NAPITUSLISTA:
Virkkaa halkion toiseen reunaan tasona 5 krs ks:ita (1.krs:lla virkataan 2 ks jokaiseen p:seen = 24 ks), katkaise lanka. Kiinnitä napit napituslistaan.

RUUDUISTA ALAS HAMEOSAAN:
Virkkaa nyt ruuduista alkaen päinvastaiseen suuntaan.
KIINNITÄ 1 MERKKI TÄHÄN! KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Virkkaa 1 p jokaiseen p:seen (= 26 p jokaisen ruudun kohdalla) ja lisää SAMALLA tasavälein 2-1-0-4-3-2 p = 210-235-260-290-315-340 p.
Jatka virkkaamalla mallivirkkausta piirroksen A.3 (= 5 p) mukaisesti = 42-47-52-58-63-68 mallikertaa krs:lla. HUOM: Jokaisen krs:n lopuksi virkataan 1 ps jokaiseen kp:seen, kunnes ollaan krs:n ensimmäisen kjs-kaaren kohdalla! Kun olet virkannut 2.krs:n, toista 2.krs:ta, kunnes työn pituus on n. 10-12-13-15-16-18 cm. Toista sitten piirroksen A.3 3.krs:ta, kunnes työn pituus on n. 18-20-21-23-24-26 cm. Virkkaa piirroksen A.3 krs:t 4. ja 5. Työssä on nyt 294-329-364-406-441-476 p. Jatka virkkaamalla seuraavasti:
1.KRS: Virkkaa 0-1-0-0-1-0 p, virkkaa sitten *1 p, 1 kjs, jätä 1 p väliin*, toista *-* koko krs:n ajan.
2.KRS: *Virkkaa 1 p jokaiseen p:seen ja 1 p jokaiseen kjs:aan*, toista *-* koko krs:n ajan, lisää SAMALLA tasavälein 42-28-14-14-0-7 p = 336-357-378-420-441-483 p. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4 (= 7 p) mukaisesti = 48-51-54-60-63-69 mallikertaa krs:lla. HUOM: Jokaisen krs:n lopuksi virkataan 1 ps jokaiseen 3p:seen, kunnes ollaan krs:n ensimmäisen kjs:n kohdalla. Virkkaa piirros A.4 loppuun.

ALAREUNAN REUNUS:
Virkkaa reunus seuraavasti (katso piirros A.5):
1.KRS: Virkkaa 1 ps jokaiseen 4 3p:seen, eli kunnes olet ensimmäisen/seuraavan kjs-kaaren kohdalla. Virkkaa sitten piirroksen nuolen kohdalta seuraavasti: 1 kjs, *1 ks ensimmäiseen/seuraavaan kjs-kaareen, 5 kjs, jätä 4 3p väliin, 1 kp 2 seuraavan 3p:ään väliin, 5 kjs, jätä seuraavat 4 3p väliin*, toista *-* koko krs:n ajan. Virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan.
HUOM: 2.-7. krs:lla jokaisen krs:n aluksi virkataan 1 ps edellisen krs:n ensimmäisen kjs-kaaren kumpaankin 2 ensimmäiseen kjs:aan. Jokaisen krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan.
2.KRS: 1 kjs, 1 ks kjs-kaareen, *5 kjs, 1 ks seuraavaan kjs-kaareen*, toista *-* koko krs:n ajan.
3.KRS: 1 kjs, *1 ks kjs-kaareen, (5 kjs + 1 ks) jokaiseen 4 seuraavaan kjs-kaareen, 9 kp seuraavaan kjs-kaareen*, toista *-* koko krs:n ajan.
4.KRS: 1 kjs, *1 ks kjs-kaareen, (5 kjs + 1 ks) jokaiseen 3 seuraavaan kjs-kaareen, virkkaa (1 p + 1 kjs) jokaiseen 8 seuraavaan kp:seen, 1 p seuraavaan kp:seen*, toista *-* koko krs:n ajan.
5.KRS: 1 kjs, 1 ks kjs-kaareen, (5 kjs +1 ks) kumpaankin 2 seuraavaan kjs-kaareen, virkkaa (1 p + 2 kjs) jokaiseen 8 seuraavaan p:seen, 1 p seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan.
6.KRS: 1 kjs, *1 ks kjs-kaareen, 5 kjs, 1 ks seuraavaan kjs-kaareen. Virkkaa 4 KP:ÄÄN RYHMÄ (kts. selitys yllä) + 2 kjs jokaiseen 8 seuraavaan p:seen, virkkaa 4 kp:ään ryhmä seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan.
7.KRS: 1 kjs, *virkkaa 1 SILMU (kts. selitys yllä), 6 kjs, jätä ensimmäinen 4 kp:ään ryhmä väliin, virkkaa (1 ks + 4 kjs) jokaiseen 7 seuraavaan kjs:aan, 1 ks seuraavaan kjs:aan, 6 kjs, jätä seuraava 4 kp:ään ryhmä väliin*, toista *-* koko krs:n ajan, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäisen silmun ensimmäiseen ks:aan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Piirros

= virkkaa 5 kjs, ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla
= 1 kjs
= 1 ks kjs:n/kjs-kaaren ympäri
= krs:n aluksi virkataan 3 kjs, lopuksi virkataan 1 ps krs:n 3. kjs:aan
= 1 p kjs-kaaren ympäri/3p-ryhmien väliin
= 1 p p:seen
= 2 p:ään ryhmä: Virkkaa 1 p ensimmäiseen/seuraavaan kjs-kaareen, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 silmukkaa koukulla), virkkaa sitten seuraava p samaan kjs-kaareen ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi.
= 1 kp p:seen/kjs-kaaren ympäri/kjs:n ympäri
= 1 3p p:seen/kjs-kaaren ympäri
= Virkkaa kjs-kaareen: 2 pp, 2 p, 1 kp, 3 kjs, 1 kp, 2 p, 2 pp
= Virkkaa kjs-kaareen: 3 p, 3 kjs, 3 p
= aloita tästä
= virkkaussuunta
= 4 kp:ään ryhmä: *virkkaa 1 kp, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä*, toista *-* 3 vielä kertaa samassa pylväässä, 1 langankierto koukulle, vedä lanka kaikien koukulla olevien silmukoiden läpi.
= 1 silmu: Virkkaa 1 ks, 3 kjs, 1 ks
= 5 kjs
= tämä krs selitetään ohjeessa

Kommentit (13)

Näppäile kommenttisi tähän!

Inge Blesinger 27.12.2017 - 16:27:

Müsste es in der Anleitung zu den Häkelquadraten in der 5. RD nicht immer 6 LM heißen? Das 1. Mal heißt es: 9 LM.

Betty Edwards 13.08.2016 - 17:02:

I don't understand how much yarn to order for a size large! Help! How many do I order...surely not 340 !

DROPS Design 13.08.2016 kl. 19:42:

Dear Mrs Edwards, for a large size you've to order 450g of Fabel, i.e. 9 skeins. Remember to check your tension! Happy crocheting!

Betty Edwards 13.08.2016 - 16:45:

I don't understand how much yarn to order for a size large! Help! How many do I order...surely not 340 !

DROPS Design 13.08.2016 kl. 19:47:

Dear Mrs Edwards, for a large size you've to order 450g of Fabel, i.e. 9 skeins. Remember to check your tension! Happy crocheting!

Ansa Grahn 12.01.2016 - 10:36:

Hameen virkkaamisen aloitus jäi epäselväksi. Nappilista? Voisi olla kuva nappilistastakin.

DROPS Design 18.01.2016 kl. 17:46:

Voit tuoda työsi lähimmälle DROPS jälleenmyyjälle, liikkeessä saat opastusta paikan päällä.

Lonca Mireille 20.10.2015 - 19:55:

Merci pour votre reponse rapide et les tres joli modeles

Lonca Mireille 20.10.2015 - 16:32:

En partant des carrés vers le bas de la jupe ,vous marquez :tour 1 :0-1-0-0-1-0 B Qu'entendez vous par là? Vous commencez le tour par rien?

DROPS Design 20.10.2015 kl. 17:25:

Bonjour Mme Lonca, chaque chiffre se réfère à la taille, ainsi en taille M et XXL (2ème et 5ème taille), on commence par 1B puis on répète de *-* - dans les autres tailles (S, L, XL, XXXL), on commence directement par crocheter de *-*. Bon crochet!

Jennifer Barrett 11.08.2015 - 11:46:

I would really like to make this skirt but am unsure that your sizing is - what is the waist measure for the sizes L and XL or even XXL? Thanks Jennifer

DROPS Design 11.08.2015 kl. 12:48:

Dear Mrs Barrett, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with all measures taken flat from side to side (in cm). Compare these to a similar garment you have and like the shape, this is the most accurate way to find out the matching size. Happy crocheting!

Tina 13.06.2015 - 14:46:

I think I just died a little. Or maybe my heart skipped a couple of beats! Have to make this!!!

Débora 12.06.2015 - 21:18:

Es estupendo que incluyáis este tipo de faldas en vuestro catálogo ;)

Katrin 01.06.2015 - 13:47:

Hat für mich etwas von einer Gardine...

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 164-17