DROPS / 164 / 37

Sea Foam by DROPS Design

Stickad DROPS kjol i ”Andes” med vågmönster och resår. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr an-037
Garngrupp E eller C + C
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS ANDES från Garnstudio
400-400-500-500-600-600 g nr 7130, sjögrön

DROPS RUNDST (60 cm) NR 8 – eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 15 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (60 cm) NR 7 – till resår.
----------------------------------------------------------

från 49.00 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 49.00 kr /100g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 49.00 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 208kr. Läs mer.

Minska 1 m efter 1:a-2:a-4:e och 5:e markören så här: lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
Minska 1 m före 3:e-4:e-6:e och 1:a markören så här: börja 2 m före markören och sticka 2 m räta tills.
----------------------------------------------------------

KJOL:
Kjolen stickas nerifrån och upp, runt på rundst.

Lägg upp 136-136-153-170-187-204 m på rundst 8 med Andes. Sticka 1 v rätt. Sticka A.1 över alla m. Efter A.1 stickas det vidare i slätstickning SAMTIDIGT som det på första v minskas 20-12-13-22-19-28 m jämnt fördelat = 116-124-140-148-168-176 m. Sedan sätts det 6 markörer i arb så här: 1:a markören sätts i början på v (= sidan), 2:a markören sätts efter 18-19-22-23-26-27 m, 3:e markören sätts efter de nästa 22-24-26-28-32-34 m, 4:e markören sätts efter de nästa 18-19-22-23-26-27 m (= sidan), 5:e markören sätts efter de nästa 18-19-22-23-26-27 m, 6:e markören sätts efter de nästa 22-24-26-28-32-34 m (det är nu 18-19-22-23-26-27 m kvar på v efter sista markören. Sticka slätst runt och låt markörerna följa med i arb. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 10 cm minskas det 1 m på varje sida av 1:a och 4:e markören, minska 1 m efter 2:a och 5:e markören och 1 m före 3:e och 6:e markören – LÄS MINSKNTIPS (= 8 m minskade). Upprepa minskn med 5-5½-5-5½-5-5 cm mellanrum 4-4-5-5-6-6 ggr till = 76-84-92-100-112-120 m. När arb mäter 33-35-37-39-41-43 cm, byts det till rundst 7. Sticka 2 v med resår 2 rm, 2 am över alla m. Nästa v stickas så här: * 2 rm, 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-*. På nästa v fortsätter resåren som förut, omslagen stickas aviga, det ska bli hål. Sticka resår i totalt 7 cm, maska av med rm över rm och am över am.

TVINNAD SNODD:
Klipp 2 trådar à 3 meter med Andes. Tvinna dem tillsammans till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igen. Knyt en knut i varje ände. Trä snodden upp och ned i hålvarvet på resåren. Fäst en garnboll med diameter på ca 6 cm i varje ände och gör en rosett mitt fram.

Detta mönster har uppdaterats. .

Rättelse: KJOL:...Lägg upp 136-136-153-170-187-204 m på rundst 8 med Andes. Sticka 1 v rätt. Sticka A.1 över alla m. Efter A.1 stickas det vidare i slätstickning SAMTIDIGT som det på första v minskas 20-12-13-22-19-28 m jämnt fördelat = 116-124-140-148-168-176 m
Uppdaterad online: 09.10.2015

Lulù 14.10.2017 - 14:51: http://creattivament ...

Salve! Ho quasi terminato la gonna nella taglia L, ma mi trovo ad avere 23 fori in cui inserire il cordoncino... com'è possibile che siano dispari? Come posso allacciarlo? Devo saltare un foro, oppure infilarlo in tutti i fori e ri-uscire dal foro iniziale fissando il cordoncino con un nodo grosso in modo che non scivoli all'interno della gonna? Grazie

DROPS Design 14.10.2017 kl. 17:14:

Buonasera Lulù. Può passare il cordoncino come preferisce: può saltare un foro p.es. sul dietro, oppure farlo uscire dal primo foro. Buon lavoro!

Kellie Leishman 07.04.2016 - 14:43:

I can't seem to access the diagrams necessary to follow A1. Can you help me with this?

DROPS Design 07.04.2016 kl. 15:29:

Dear Mrs Leishman, you can get the diagrams from UK-English pattern here, US-English pattern will be updated asap. Happy knitting!

Carrie Ann Morey 30.09.2015 - 19:21:

Hi - does the decrease start 4" from the cast on edge or from the end of the ruffle pattern? Thank you

DROPS Design 01.10.2015 kl. 09:08:

Dear Mrs Morey, you start to dec when piece measures 4" from cast on edge. Happy knitting!

Linda 23.09.2015 - 13:46:

Om man skall minska på sista varvet av A1 så förstör man mönstret - minskningarna efter A1 måste istället ske på första varvet EFTER A1.

DROPS Design 23.09.2015 kl. 15:25:

Hej Linda, Jag ser vad du menar, vi skall få ändrat i mönstret. Tack för info!

Susan 04.09.2015 - 08:40:

Gibt es eine solche Anleitung evtl auch für Kindergrößen? Sieht so süß aus, würde ihn für meine Tochter in Gr 6 oder 8 Jahre gern stricken :-) VG Susan

DROPS Design 07.09.2015 kl. 18:46:

Leider haben wir diese Modell nicht als Kindergröße. Ich kann es aber mal anregen, vielleicht wird es für eine der nächsten Kinderkollektionen aufgeriffen. Ansonsten ist das Kindermodell 26-8 auch sehr niedlich, Sie können ja an die Kordel auch Pompons machen.

Anja 30.08.2015 - 09:56:

Habe nicht auf die Antwort warten können, der Rock ist fertig und sieht super aus. Ich habe nach der letzten Runde von A.1 noch eine Runde rechts gestrickt und dann mit den Abnahmen bekommen. Sieht besser aus.

Anja 24.08.2015 - 11:06:

"In der letzten Rd von A.1 20-12-13-22-19-28 M gleichmäßig verteilt abnehmen" In der letzten Runde wird aber noch Muster gestrickt. Wäre es nicht sinnvoller, die nächste Reihe zu nehmen, in der nur re. gestrickt wird? Übrigens funktioniert der Link zur Originalanleitung nicht.

DROPS Design 01.09.2015 kl. 15:24:

Ja, Sie können auch einfach in der nächsten glatt re gestrickten Rd abnehmen, das erscheint mir auch etwas unkomplizierter. Die Markierer, die Sie setzen, werden ja erst etwas später relevant. Welchen Link meinen Sie? Zu Originalanleitung (Norwegisch) gelangen Sie, wenn Sie die Spache in "Norsk" ändern.

LaceLady 24.06.2015 - 15:46:

Oh my, want this one now!

Kathrine Gjertsen 13.06.2015 - 22:19:

Andesmountain

Marie-christine 09.06.2015 - 15:23:

Voici un amour de petite jupe que, toutefois, si je la tricotais je la ferais un peu plus longue, juste au-dessus du genou, déjà pour avoir davantage chaud mais, ceci dit, le modèle est parfait !

Kommentér oppskrift DROPS 164-37