DROPS / 166 / 6

Loch Ness by DROPS Design

Virkad kofta i 1 tråd DROPS Cloud eller 2 trådar DROPS Air med dubbelstolpar och fastmaskor. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr co-017
Garngrupp E eller C + C
----------------------------------------------------------
500-550-600-650-750-800 g nr 04, mellangrå

Eller använd:
DROPS AIR från Garnstudio
550-600-650-750-800-850 g nr 04, mellangrå

DROPS VIRKNÅL NR 9 - eller det nålnr du måste använda för att få 8 st x 4,5 v med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (64)
I början av varje v med fm virkas det 1 lm. Lm ersätter inte fm.
I början av varje v med dst ersätts första dst med 4 lm.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 fm genom att virka 2 fm tills så här:
* Stikk in nålen i nästa m, hämta tråden *, upprepa *-* en gång till, gör ett omslag och drag tråden genom alla 3 m på nålen = 1 fm minskad.

MÖNSTER:
VARV 1 (= från avigsidan): Virka 1 fm i främre maskbågen av varje m från föregående v.
VARV 2 (= från rätsidan): Virka 1 dst i bakre maskbågen av varje m från föregående v.
Upprepa v 1 och 2 fortlöpande.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Koftan virkas fram och tillbaka i delar och sys ihop till slut.

BAKST:
Virka 49-52-55-60-66-71 lm på virknål 9 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sedan virkas det så här från rätsidan: 1 dst i 5:e lm-från nålen (= 2 dst), 1 dst i var och en av de nästa 0-3-6-0-6-0 lm, * hoppa över 1 lm, 1 dst i var och en av de nästa 10 lm *, upprepa *-* 3-3-3-4-4-5 ggr till = 42-45-48-52-58-62 dst, - LÄS VIRKINFO! Nu virkas det MÖNSTER - se förkl ovan, till färdigt mått. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När arb mäter 45-46-47-48-49-50 cm - anpassa så att sista v som virkas är v 2 i mönstret, sätts det en markör i den yttersta m i varje sida av arb. Virka 7-7-6-6-5-5 nya lm i slutet på v = 49-52-54-58-63-67 m. Nu virkas det så här:
VARV 1 (= avigsidan): Virka v 1 i mönstret över de nya 7-7-6-6-5-5 nya lm, och fortsätt över bakst, virka 7-7-6-6-5-5 nya lm i slutet på v = 56-59-60-64-68-72 m.
VARV 2: (Kom ihåg Virkinfo) Virka 1 fm i var och en av de första 3-3-2-2-1-1 lm (det är nu 4 lm kvar före m med markör i), virka 1 hst i var och en av de nästa 2 lm, sedan 1 st i var och en av de nästa 2 lm. Fortsätt med v 2 i mönstret över bakst fram till nästa markör. Virka 1 st i var och en av de nästa 2 fm, sedan 1 hst i var och en av de nästa 2 fm, 1 fm i var och en av de resterande 3-3-2-2-1-1 fm på v, virka 4-4-4-3-3-2 nya lm i slutet på v = 60-63-64-67-71-74 m.
VARV 3: Virka v 1 i mönstret över alla m på bakst, virka 4-4-4-3-3-2 nya lm i slutet på v = 64-67-68-70-74-76 m.
VARV 4: Virka 1 fm i var och en av de första 7-7-6-5-4-3 m (= 4 m kvar före m med markör i), virka 1 hst i var och en av de nästa 2 fm, sedan 1 st i var och en av de nästa 2 fm, fortsätt med v 2 i mönstret över bakst till nästa markör, virka 1 st i var och en av de nästa 2 fm, sedan 1 hst i var och en av de nästa 2 fm, 1 fm i var och en av de resterande 7-7-6-5-4-3 fm på v, virka 5-4-4-4-3-3 nya lm i slutet på v = 69-71-72-74-77-79 m.
VARV 5: Virka v 1 i mönstret över alla m på bakst, virka 5-4-4-4-3-3 nya lm i slutet på v = 74-75-76-78-80-82 m på v. Fortsätt sedan med mönster som förut (dvs det virkas dst från rätsidan och fm från avigsidan). När arb mäter 62-64-66-68-70-72 cm - anpassa så att nästa varv är v 2 i mönstret, virkas det så här: Virka de första 31-31-31-32-33-34 m. Klipp av tråden. Hoppa över de nästa 12-13-14-14-14-14 fm från föregående v (= hals), virka de resterande 31-31-31-32-33-34 m. Klipp av tråden.

HÖGER FRAMST:
Virka 41-43-45-47-51-53 lm (inkl 4 lm att vända med) på virknål 9 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sedan virkas det så här från rätsidan: Virka 1 dst i 5:e lm-från nålen (= 2 dst), 1 dst i var och en av de nästa 3-5-7-9-2-4 lm, * hoppa över 1 lm, 1 dst i var och en av de nästa 10 lm *, upprepa *-* 2-2-2-2-3-3 ggr till = 35-37-39-41-44-46 dst. Fortsätt med mönster som på bakst tills arb mäter 45-46-47-48-49-50 cm - anpassa efter bakst och att sista v som virkas är v 2 i mönstret! Sätt en markör i sista m sett från rätsidan, virka 7-7-6-6-5-5 nya lm i slutet på v = 42-44-45-47-49-51 m.
VARV 1 (= avigsidan): Fortsätt med v 1 i mönstret över de 7-7-6-6-5-5 nya lm, sedan fortsätts det över de resterande m.
VARV 2: Virka v 2 i mönstret fram till m med markör i, 1 st i var och en av de 2 nästa lm, 1 hst i var och en av de nästa 2 lm, 1 fm i var och en av de resterande 3-3-2-2-1-1 lm på v, virka 4-4-4-3-3-2 nya lm i slutet på v = 46-48-49-50-52-53 m.
VARV 3: Virka v 1 i mönstret över alla m.
VARV 4: Virka v 2 i mönstret över alla m fram till m med markör i, 1 st i var och en av de nästa 2 fm, 1 hst i var och en av de nästa 2 fm, 1 fm i var och en av de resterande 7-7-6-5-4-3 fm, virka 5-4-4-4-3-3 nya lm i slutet på v = 51-52-53-54-55-56 m.
VARV 5: Virka v 1 i mönstret över alla m på v.
Fortsätt sedan med mönster över alla m tills arb mäter 64-66-68-70-72-74 cm - anpassa så att sista v som virkas är v 2 i mönstret. Klipp av tråden.

SJALKRAGE:
Nu virkas det sjalkrage i fm över de yttersta 20-21-22-22-22-22 m mot mitt fram på koftan. OBS: Det virkas i främre maskbågen från avigsidan, och i bakre maskbågen från rätsidan! Starta från avigsidan. Virka 1 sm i 20:e-21:e-22:a-22:a-22:a-22:a dst från mitt fram, 1 lm, 1 fm i samma m, 1 fm i var och en av de resterande m på v, * vänd och virka 1 fm i var och en av de första 10-10-11-11-11-11 fm, vänd och virka tillbaka, vänd och virka över alla de 20-21-22-22-22-22 fm, vänd och virka tillbaka *, upprepa *-* sjalkragen mäter 8-8-9-9-9-9 cm längs den kortaste sidan. Klipp av tråden.

VÄNSTER FRAMST:
Virka som höger framst, men spegelvänt. Dvs när arb mäter 45-46-47-48-49-50 cm – anpassa efter höger framst och att sista v som virkas är v 2 i mönstret.
VARV 1: Vänd arb och virka v 1 i mönstret över alla m, sätt en markör i sista m på v (sett från avigsidan), virka 7-7-6-6-5-5 nya lm.
VARV 2: Virka 1 fm i var och en av de första 3-3-2-2-1-1 lm (det är nu 4 fm kvar före m med markör i), virka 1 st i var och en av de 2 nästa lm, 1 hst i var och en av de 2 nästa lm, fortsätt med v 2 med mönster över de resterande m. Sedan fortsätter ökningen till ärmen på varje v från avigsidan på samma sätt som på höger framst. Anpassa efter höger framst och virka sjalkragen spegelvänt, dvs med början från rätsidan.

MONTERING:
Sy axelsömmarna, sy underärmssömmarna och sidsömmarna i ett innanför 1 dst/fm, men låt det vara kvar 20 cm till sprund i varje sida. Se till att sömmen inte stramar! Sy de 2 sjalkragarna tills mitt bak, sy kragen till halsen.

KANT NEDERST PÅ KOFTAN:
Börja i den första m (sett från rätsidan) på bakst och virka så här: Fäst tråden med 1 sm, virka 1 fm i varje st, klipp av tråden. Sedan virkas det ett v till med fm från rätsidan men nu virkas det i bakre maskbågen. Upprepa på båda framst.

KANT LÄNGS FRAMKANTEN:
Fäst tråden med 1 sm i hörnet nederst på höger framkant och virka så här från rätsidan: Virka 2 lm, hoppa fram till första fm-v och virka (1 st, 1 hst, 1 lm, 1 hst, 1 st) om fm-v, 1 lm, * hoppa fram till nästa fm-v och virka (1 st, 1 hst, 1 lm, 1 hst, 1 st) om nästa fm-v *, upprepa *-* runt hela framkanten och kragen, men när det virkas över kragen, hoppa fram ca 4 cm innan det virkas en ny st-grupp. Dvs att det blir ca 10 st-grupper över kragen.

MANSCHETT/ÄRMKANT:
VARV 1: Fäst tråden med 1 sm i ärmsömmen, och virka 4 lm (= 1 dst), virka 30 dst runt ärmöppningen (dvs ca 1 dst om varje fm- v och 3 dst om varje v med dst). Avsluta v med 1 sm i 4:e lm i början av v.
VARV 2: Virka 1 lm, fortsätt sedan med 1 fm i varje dst. OBS: Det virkas i bakre maskbågen i st under! Klipp av och fäst tråden.
Upprepa runt den andra ärmen.

----------------------------------------------------------
Mössa och halsduk:
Se DROPS 166-07 eller “Relaterade mönster” i beskrivningen på nätet.
----------------------------------------------------------

Diagram

Kommentarer (64)

Skriv din kommentar här!

Ursula 19.02.2018 - 11:58:

Hoe moet ik de mouwen moet haken? Dit is niet duidelijk beschreven in het patroon.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:57:

Hallo Ursula, De mouwen worden eraan gehaakt door op de panden steken te meerderen. Het was inderdaad niet heel duidelijk aangegeven in de beschrijving, dus ik heb er een zin bij gezet bij de panden. Hopelijk is het nu wel duidelijk.

Barbara 12.02.2018 - 02:52:

Ik had het fijn gevonden als duidelijker stond aangegeven waar de mouwen vandaan komen. Ik zit nu met een vest zonder mouwen in een garen dat zich niet laat uithalen. En simpele toevoeging van: -BLIJF meerderen terwijl je doorgaat in patroon zodat de mouwen ontstaan- had mij een grote teleurstelling bespaard.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:56:

Hallo Barbara, Dankjewel voor de tip. Bij het voor- en achterpand heb ik er nu een regel bij gezet, zodat het duidelijker is.

Anna Bengtsson 11.12.2017 - 11:22:

Hej. Jag förstår verkligen inte hur jag ska virka sjalkragen. Det blir fel hur jag än försöker! Desperat!! Tack på förhand!

DROPS Design 11.12.2017 kl. 17:18:

Sjalkragen virkas fram och tillbaka med förkortade varv. Ifall du behöver mer hjälp rent teknikmässigt kan du kontakta närmaste DROPS återförsäljare. De hjälper dig gärna.

Christine 06.11.2017 - 21:45:

Where is the sleeve part of the pattern I did the back but it looks not right. it called for decreasing at each end and it look pointy. No extension to add for the sleeves, maybe I missed something. thanks for helping

DROPS Design 07.11.2017 kl. 09:09:

Dear Christine, you start increase for sleeve on bakc piece when piece measures 17¾''-18''-18½''-19''-19¼''-19¾'' casting on 7-6-5 ch (see size) at the end of row, and then continue as explained under ROW 1 to ROW 5 to increase new sts for sleeve at the end of each of these rows. Happy crocheting!

Bregit 04.10.2017 - 12:07:

Hallo, hoeveel bolletjes heb je nodig om dit vest te maken en van hoeveel gram? Ik zie het namelijk nergens staan. Alvast bedankt!

DROPS Design 07.10.2017 kl. 17:13:

Hallo Bregit, Dit staat helemaal bovenaan het patroon bij 'materiaal': DROPS CLOUD van Garnstudio 500-550-600-650-750-800 gr. kleur nr. 04, grijs

Nicole 07.09.2017 - 14:33:

Bij het achterpand staat als je gevorderd bent tot 60 steken voor maat L en begint bij toer 2: "denk om informatie voor het haken", haak 1 v in elke van de volgende ...... Moet ik nu toch eerst 4 lossen haken en daarna met de vasten beginnen?

DROPS Design 08.09.2017 kl. 11:24:

Hallo Nicole, Bij informatie voor het haken staat in de tweede regel Vervang aan het begin van elke dstk-toer het eerste dstk door 4 l. Omdat je een toer van dubbele stokjes aan het haken bent, vervang je dus nu het eerste dubbele stokje door 4 lossen.

Ann-louise 09.06.2017 - 10:18:

Hej med jer jeg er ved at hækle nr 166-6 men kan ikke rigtig se, om den er lige lang hele vejen rundt eller om ryggen er kortere og forstykket længere

DROPS Design 09.06.2017 kl. 11:14:

Hei Ann-Louise. På denne modellene er forstykket og bakstykket like lange. Se evnt. nederst på siden, der finner du målskissen /mål for lengden på de ulike størrelsene. God Fornøyelse!

Ann-louise 04.06.2017 - 15:40:

Mange tak for jeres svar. det skal nok blive en god trøje alligevel. :-)

Ann-louise 26.05.2017 - 09:25:

Passer målene efter maskeantallet for jeg synes det bliver lidt løst og meget elastisk, bruger godt nok garn fra Easy care big, men fik af vide at det kunne man sagtens bruge. Hækler på pind 8. jeg bruger normalt tøj i str s/m men er målene over øverst på ryggen pg så bliver den bredere jo længere man kommer ned el er detfor og bagstykke der gør den breddere, håber spørgsmålene giver mening

DROPS Design 29.05.2017 kl. 08:39:

Hei Ann-Louise. Garnet Easy Care Big er ikke i vårt sortiment og det kjenner jeg ikke til. Det garnet vi har brukt, DROPS Cloud er ikke elastisk og passer fint med målene som er oppgitt i denne oppskriften. Har din butikk anbefalt deg å bruke et annet garn, ville jeg ha kontakten butikken der du har kjøpt garnet og snakket med dem.

Isabella 24.03.2017 - 08:16:

Hallo, ich verstehe die Beschreibung für den Schalkragen nicht. In der Skizze verläuft dieser mit Schrägung zu, in der Beschreibung soll man immer 22 M häkeln. Dann heißt es wieder in der Beschreibung etwas von 11 fm häkeln. Dieser Bereich der Beschreibung ist wirklich schwer verständlich und verwirrend

DROPS Design 24.03.2017 kl. 09:05:

Liebe Isabella, Sie werden jetzt verkürzten Reihen über die 22 M häkeln: *1 R über die ersten 11 M, wenden und diese 11 M zurückhäkeln, dann 2 R über die 22 M *, diese 4 R wiederholen, so gibt es mehr R über die ersten 11 M und weniger über die letzten M des Kragens. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS 166-6