DROPS / 166 / 6

Loch Ness by DROPS Design

Virkad kofta i 1 tråd DROPS Cloud eller 2 trådar DROPS Air med dubbelstolpar och fastmaskor. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr co-017
Garngrupp E eller C + C
----------------------------------------------------------
500-550-600-650-750-800 g nr 04, mellangrå

Eller använd:
DROPS AIR från Garnstudio
550-600-650-750-800-850 g nr 04, mellangrå

DROPS VIRKNÅL NR 9 - eller det nålnr du måste använda för att få 8 st x 4,5 v med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (68)
I början av varje v med fm virkas det 1 lm. Lm ersätter inte fm.
I början av varje v med dst ersätts första dst med 4 lm.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 fm genom att virka 2 fm tills så här:
* Stikk in nålen i nästa m, hämta tråden *, upprepa *-* en gång till, gör ett omslag och drag tråden genom alla 3 m på nålen = 1 fm minskad.

MÖNSTER:
VARV 1 (= från avigsidan): Virka 1 fm i främre maskbågen av varje m från föregående v.
VARV 2 (= från rätsidan): Virka 1 dst i bakre maskbågen av varje m från föregående v.
Upprepa v 1 och 2 fortlöpande.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Koftan virkas fram och tillbaka i delar och sys ihop till slut.

BAKST:
Virka 49-52-55-60-66-71 lm på virknål 9 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sedan virkas det så här från rätsidan: 1 dst i 5:e lm-från nålen (= 2 dst), 1 dst i var och en av de nästa 0-3-6-0-6-0 lm, * hoppa över 1 lm, 1 dst i var och en av de nästa 10 lm *, upprepa *-* 3-3-3-4-4-5 ggr till = 42-45-48-52-58-62 dst, - LÄS VIRKINFO! Nu virkas det MÖNSTER - se förkl ovan, till färdigt mått. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När arb mäter 45-46-47-48-49-50 cm - anpassa så att sista v som virkas är v 2 i mönstret, sätts det en markör i den yttersta m i varje sida av arb. Virka 7-7-6-6-5-5 nya lm i slutet på v = 49-52-54-58-63-67 m. Nu virkas det så här:
VARV 1 (= avigsidan): Virka v 1 i mönstret över de nya 7-7-6-6-5-5 nya lm, och fortsätt över bakst, virka 7-7-6-6-5-5 nya lm i slutet på v = 56-59-60-64-68-72 m.
VARV 2: (Kom ihåg Virkinfo) Virka 1 fm i var och en av de första 3-3-2-2-1-1 lm (det är nu 4 lm kvar före m med markör i), virka 1 hst i var och en av de nästa 2 lm, sedan 1 st i var och en av de nästa 2 lm. Fortsätt med v 2 i mönstret över bakst fram till nästa markör. Virka 1 st i var och en av de nästa 2 fm, sedan 1 hst i var och en av de nästa 2 fm, 1 fm i var och en av de resterande 3-3-2-2-1-1 fm på v, virka 4-4-4-3-3-2 nya lm i slutet på v = 60-63-64-67-71-74 m.
VARV 3: Virka v 1 i mönstret över alla m på bakst, virka 4-4-4-3-3-2 nya lm i slutet på v = 64-67-68-70-74-76 m.
VARV 4: Virka 1 fm i var och en av de första 7-7-6-5-4-3 m (= 4 m kvar före m med markör i), virka 1 hst i var och en av de nästa 2 fm, sedan 1 st i var och en av de nästa 2 fm, fortsätt med v 2 i mönstret över bakst till nästa markör, virka 1 st i var och en av de nästa 2 fm, sedan 1 hst i var och en av de nästa 2 fm, 1 fm i var och en av de resterande 7-7-6-5-4-3 fm på v, virka 5-4-4-4-3-3 nya lm i slutet på v = 69-71-72-74-77-79 m.
VARV 5: Virka v 1 i mönstret över alla m på bakst, virka 5-4-4-4-3-3 nya lm i slutet på v = 74-75-76-78-80-82 m på v. Fortsätt sedan med mönster som förut (dvs det virkas dst från rätsidan och fm från avigsidan). När arb mäter 62-64-66-68-70-72 cm - anpassa så att nästa varv är v 2 i mönstret, virkas det så här: Virka de första 31-31-31-32-33-34 m. Klipp av tråden. Hoppa över de nästa 12-13-14-14-14-14 fm från föregående v (= hals), virka de resterande 31-31-31-32-33-34 m. Klipp av tråden.

HÖGER FRAMST:
Virka 41-43-45-47-51-53 lm (inkl 4 lm att vända med) på virknål 9 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sedan virkas det så här från rätsidan: Virka 1 dst i 5:e lm-från nålen (= 2 dst), 1 dst i var och en av de nästa 3-5-7-9-2-4 lm, * hoppa över 1 lm, 1 dst i var och en av de nästa 10 lm *, upprepa *-* 2-2-2-2-3-3 ggr till = 35-37-39-41-44-46 dst. Fortsätt med mönster som på bakst tills arb mäter 45-46-47-48-49-50 cm - anpassa efter bakst och att sista v som virkas är v 2 i mönstret! Sätt en markör i sista m sett från rätsidan, virka 7-7-6-6-5-5 nya lm i slutet på v = 42-44-45-47-49-51 m.
VARV 1 (= avigsidan): Fortsätt med v 1 i mönstret över de 7-7-6-6-5-5 nya lm, sedan fortsätts det över de resterande m.
VARV 2: Virka v 2 i mönstret fram till m med markör i, 1 st i var och en av de 2 nästa lm, 1 hst i var och en av de nästa 2 lm, 1 fm i var och en av de resterande 3-3-2-2-1-1 lm på v, virka 4-4-4-3-3-2 nya lm i slutet på v = 46-48-49-50-52-53 m.
VARV 3: Virka v 1 i mönstret över alla m.
VARV 4: Virka v 2 i mönstret över alla m fram till m med markör i, 1 st i var och en av de nästa 2 fm, 1 hst i var och en av de nästa 2 fm, 1 fm i var och en av de resterande 7-7-6-5-4-3 fm, virka 5-4-4-4-3-3 nya lm i slutet på v = 51-52-53-54-55-56 m.
VARV 5: Virka v 1 i mönstret över alla m på v.
Fortsätt sedan med mönster över alla m tills arb mäter 64-66-68-70-72-74 cm - anpassa så att sista v som virkas är v 2 i mönstret. Klipp av tråden.

SJALKRAGE:
Nu virkas det sjalkrage i fm över de yttersta 20-21-22-22-22-22 m mot mitt fram på koftan. OBS: Det virkas i främre maskbågen från avigsidan, och i bakre maskbågen från rätsidan! Starta från avigsidan. Virka 1 sm i 20:e-21:e-22:a-22:a-22:a-22:a dst från mitt fram, 1 lm, 1 fm i samma m, 1 fm i var och en av de resterande m på v, * vänd och virka 1 fm i var och en av de första 10-10-11-11-11-11 fm, vänd och virka tillbaka, vänd och virka över alla de 20-21-22-22-22-22 fm, vänd och virka tillbaka *, upprepa *-* sjalkragen mäter 8-8-9-9-9-9 cm längs den kortaste sidan. Klipp av tråden.

VÄNSTER FRAMST:
Virka som höger framst, men spegelvänt. Dvs när arb mäter 45-46-47-48-49-50 cm – anpassa efter höger framst och att sista v som virkas är v 2 i mönstret.
VARV 1: Vänd arb och virka v 1 i mönstret över alla m, sätt en markör i sista m på v (sett från avigsidan), virka 7-7-6-6-5-5 nya lm.
VARV 2: Virka 1 fm i var och en av de första 3-3-2-2-1-1 lm (det är nu 4 fm kvar före m med markör i), virka 1 st i var och en av de 2 nästa lm, 1 hst i var och en av de 2 nästa lm, fortsätt med v 2 med mönster över de resterande m. Sedan fortsätter ökningen till ärmen på varje v från avigsidan på samma sätt som på höger framst. Anpassa efter höger framst och virka sjalkragen spegelvänt, dvs med början från rätsidan.

MONTERING:
Sy axelsömmarna, sy underärmssömmarna och sidsömmarna i ett innanför 1 dst/fm, men låt det vara kvar 20 cm till sprund i varje sida. Se till att sömmen inte stramar! Sy de 2 sjalkragarna tills mitt bak, sy kragen till halsen.

KANT NEDERST PÅ KOFTAN:
Börja i den första m (sett från rätsidan) på bakst och virka så här: Fäst tråden med 1 sm, virka 1 fm i varje st, klipp av tråden. Sedan virkas det ett v till med fm från rätsidan men nu virkas det i bakre maskbågen. Upprepa på båda framst.

KANT LÄNGS FRAMKANTEN:
Fäst tråden med 1 sm i hörnet nederst på höger framkant och virka så här från rätsidan: Virka 2 lm, hoppa fram till första fm-v och virka (1 st, 1 hst, 1 lm, 1 hst, 1 st) om fm-v, 1 lm, * hoppa fram till nästa fm-v och virka (1 st, 1 hst, 1 lm, 1 hst, 1 st) om nästa fm-v *, upprepa *-* runt hela framkanten och kragen, men när det virkas över kragen, hoppa fram ca 4 cm innan det virkas en ny st-grupp. Dvs att det blir ca 10 st-grupper över kragen.

MANSCHETT/ÄRMKANT:
VARV 1: Fäst tråden med 1 sm i ärmsömmen, och virka 4 lm (= 1 dst), virka 30 dst runt ärmöppningen (dvs ca 1 dst om varje fm- v och 3 dst om varje v med dst). Avsluta v med 1 sm i 4:e lm i början av v.
VARV 2: Virka 1 lm, fortsätt sedan med 1 fm i varje dst. OBS: Det virkas i bakre maskbågen i st under! Klipp av och fäst tråden.
Upprepa runt den andra ärmen.

----------------------------------------------------------
Mössa och halsduk:
Se DROPS 166-07 eller “Relaterade mönster” i beskrivningen på nätet.
----------------------------------------------------------

Diagram

Valentina 05.03.2019 - 14:24:

Buongiorno, non capisco bene il diagramma... le misure indicate a cosa si riferiscono? Solo dietro... o dietro più un fianco.... ? Scusatemi ma non riesco a controllare se le parti che ho fatto corrisponderanno alle misure fornite.. grazie

DROPS Design 05.03.2019 kl. 16:13:

Buongiorno Valentina. La misura in basso (p.es 50 per la taglia più piccola) è riferita solo al dietro. Buon lavoro!

Nina 14.02.2019 - 10:39:

Hei! jeg arbeider med venstre forstykke nå. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal følge oppskriften fra høyre forstykke. Finnes det en video eller bedre forklaring på venstre forstykke?

DROPS Design 21.02.2019 kl. 07:37:

Hei Nina. Du hekler akkurat slik du gjorde på det høyre forstykket til arebidet måler 46 cm. Luftmaskene som legges opp til erme legges nå opp i motsatt side fra høyre forstykke: altså du legger opp luftmaskene på slutten av RAD 1 ( i forklaringen) isteden for raden før. Når du videre øker til ermhull må dette skje fra vrangen, ellers hekler du på samme måte som høyre forstykke. Sjalskragen hekles også på samme måte, men med start fra retten, da blir den speilvendt. God fornøyelse

Nina 01.02.2019 - 16:42:

Jeg har akkurat begynt på denne oppskriften i M størrelse. Jag er jobber med bakstykket nå. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg går videre fra å ha heklet de 45 dbl-st. Er det neste i opprskriften å hekle 7 nye lm? Hvordan gjør man i så fall dette. Jeg har igjen 3 lm fra første omg./rad.

DROPS Design 07.02.2019 kl. 09:07:

Hei Nina. Etter at du har heklet det 45 dblst har du ingen luftmasker igjen fra forrige omgang. Du hekler 1 dblst i den 5 lm, 1 dblsti hver av de neste 3, *hopp over 1 lm, hekle 1 dblst i de neste 10 lm* gjenta fra *-* 3 ganger til (=totalt 4 ganger) Videre skal du hekle som forklart under MØNSTER: 1 omgang (fra vrangen) begynner med 1 lm (hekletips). Videre hekler du 1 fm i hver av dblst på omgangen under, og du hekler i det fremste leddet (buen) i hver dblst. 2 omgang starter med 4 lm (hekletips). Videre hekler du 1 dblst i hver fm, men nå hekler du i det bakre leddet (buen) av fastmasken. Disse 2 omgangene gjentar du oppover til arebidet måler 46 cm. God fornøyelse

Lena Tollefsen 05.06.2018 - 13:46:

Hei Hvor begynner man på sjalskragen? Er det på toppen av forstykket og nedover mot midten av jakken Eller bare på toppen.

DROPS Design 12.06.2018 kl. 09:45:

Hei Lena. Sjalkragen hekles på toppen av forstykket, over de 20 maskene nærmest åpningen på jakken foran. Om du ser på målskissen får du et bilde av hvordan plagget skal se ut når det er ferdig. God fornøyelse

Ursula 19.02.2018 - 11:58:

Hoe moet ik de mouwen moet haken? Dit is niet duidelijk beschreven in het patroon.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:57:

Hallo Ursula, De mouwen worden eraan gehaakt door op de panden steken te meerderen. Het was inderdaad niet heel duidelijk aangegeven in de beschrijving, dus ik heb er een zin bij gezet bij de panden. Hopelijk is het nu wel duidelijk.

Barbara 12.02.2018 - 02:52:

Ik had het fijn gevonden als duidelijker stond aangegeven waar de mouwen vandaan komen. Ik zit nu met een vest zonder mouwen in een garen dat zich niet laat uithalen. En simpele toevoeging van: -BLIJF meerderen terwijl je doorgaat in patroon zodat de mouwen ontstaan- had mij een grote teleurstelling bespaard.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:56:

Hallo Barbara, Dankjewel voor de tip. Bij het voor- en achterpand heb ik er nu een regel bij gezet, zodat het duidelijker is.

Anna Bengtsson 11.12.2017 - 11:22:

Hej. Jag förstår verkligen inte hur jag ska virka sjalkragen. Det blir fel hur jag än försöker! Desperat!! Tack på förhand!

DROPS Design 11.12.2017 kl. 17:18:

Sjalkragen virkas fram och tillbaka med förkortade varv. Ifall du behöver mer hjälp rent teknikmässigt kan du kontakta närmaste DROPS återförsäljare. De hjälper dig gärna.

Christine 06.11.2017 - 21:45:

Where is the sleeve part of the pattern I did the back but it looks not right. it called for decreasing at each end and it look pointy. No extension to add for the sleeves, maybe I missed something. thanks for helping

DROPS Design 07.11.2017 kl. 09:09:

Dear Christine, you start increase for sleeve on bakc piece when piece measures 17¾''-18''-18½''-19''-19¼''-19¾'' casting on 7-6-5 ch (see size) at the end of row, and then continue as explained under ROW 1 to ROW 5 to increase new sts for sleeve at the end of each of these rows. Happy crocheting!

Bregit 04.10.2017 - 12:07:

Hallo, hoeveel bolletjes heb je nodig om dit vest te maken en van hoeveel gram? Ik zie het namelijk nergens staan. Alvast bedankt!

DROPS Design 07.10.2017 kl. 17:13:

Hallo Bregit, Dit staat helemaal bovenaan het patroon bij 'materiaal': DROPS CLOUD van Garnstudio 500-550-600-650-750-800 gr. kleur nr. 04, grijs

Nicole 07.09.2017 - 14:33:

Bij het achterpand staat als je gevorderd bent tot 60 steken voor maat L en begint bij toer 2: "denk om informatie voor het haken", haak 1 v in elke van de volgende ...... Moet ik nu toch eerst 4 lossen haken en daarna met de vasten beginnen?

DROPS Design 08.09.2017 kl. 11:24:

Hallo Nicole, Bij informatie voor het haken staat in de tweede regel Vervang aan het begin van elke dstk-toer het eerste dstk door 4 l. Omdat je een toer van dubbele stokjes aan het haken bent, vervang je dus nu het eerste dubbele stokje door 4 lossen.

Kommentér oppskrift DROPS 166-6