DROPS / 166 / 6

Loch Ness by DROPS Design

Hæklet jakke i 1 tråd DROPS Cloud elle 2 tråde Air med dobbeltstangm og fastmasker. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr co-017
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
500-550-600-650-750-800 g f.nr 04, mellemgrå

Eller brug:
DROPS AIR fra Garnstudio
550-600-650-750-800-850 g f.nr 04, mellemgrå

DROPS HÆKLENÅL nr 9 - eller den nål du skal bruge for at få 8 st x 4,5 rækker på 10 x 10 cm med 1 tråd Cloud eller 2 tråde Air.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (64)
DROPS Cloud DROPS Cloud
72% Alpaca, 21% Polyamid, 7% Uld
I starten af hver omg/række med fm hækles der 1 lm. Lm erstatter ikke fm.
I starten af hver omg/række med dbl-st erstattes første dbl-st med 4 lm.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm ind ved at hækle 2 fm sammen således:
* Stik nålen ind i næste m, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen = 1 fm taget ind.

MØNSTER:
1.RÆKKE (= fra vrangen): Hækl 1 fm i forreste led af hver m fra forrige række.
2.RÆKKE (= fra retsiden): Hækl 1 dbl-st i bagerste led af hver m fra forrige række.
Gentag 1.og 2.række løbende.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Jakken hækles frem og tilbage i dele og sys sammen til sidst.

RYGSTK:
Hækl 49-52-55-60-66-71 lm på hæklenål 9 med 1 tråd Cloud eller 2 tråde Air. Derefter hækles der således fra retsiden: 1 dbl-st i 5.lm-fra nålen (= 2 dbl-st), 1 dbl-st i hver af de næste 0-3-6-0-6-0 lm, * spring over 1 lm, 1 dbl-st i hver af de næste 10 lm *, gentag *-* 3-3-3-4-4-5 gange til = 42-45-48-52-58-62 dbl-st, - læs HÆKLEINFO! Nu hækles der MØNSTER - se forkl over, til færdig mål. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm – sørg for at sidste række som hækles er 2.række i mønsteret, sættes der et mærke i den yderste m i hver side af arb. Hækl 7-7-6-6-5-5 nye lm i slutningen af rækken = 49-52-54-58-63-67 m. Nu hækles der således:
1.RÆKKE (= vrangen): Hækl 1.række i mønsteret over de 7-7-6-6-5-5 nye lm, og fortsæt over rygstk, hækl 7-7-6-6-5-5 nye lm i slutningen af rækken = 56-59-60-64-68-72 m.
2.RÆKKE: (Husk Hækleinfo) Hækl 1 fm i hver af de første 3-3-2-2-1-1 lm (der er nu 4 lm tilbage før m med mærke i), hækl 1 halv-st i hver af de næste 2 lm, derefter 1 st i hver af de næste 2 lm. Fortsæt med 2.række i mønsteret over rygstk frem til næste mærke. Hækl 1 st i hver af de næste 2 fm, derefter 1 halv-st i hver af de næste 2 fm, 1 fm i hver af de resterende 3-3-2-2-1-1 fm på rækken, hækl 4-4-4-3-3-2 nye lm i slutningen af rækken = 60-63-64-67-71-74 m.
3.RÆKKE: Hækl 1.række i mønsteret over alle m på rygstk, hækl 4-4-4-3-3-2 nye lm i slutningen af rækken = 64-67-68-70-74-76 m.
4.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver af de første 7-7-6-5-4-3 m (= 4 m tilbage før m med mærke i), hækl 1 halv-st i hver af de næste 2 fm, derefter 1 st i hver af de næste 2 fm, fortsæt med 2.række i mønsteret over rygstk til næste mærke, hækl 1 st i hver af de næste 2 fm, derefter 1 halv-st i hver af de næste 2 fm, 1 fm i hver af de resterende 7-7-6-5-4-3 fm på rækken, hækl 5-4-4-4-3-3 nye lm i slutningen af rækken = 69-71-72-74-77-79 m.
5.RÆKKE: Hækl 1.række i mønsteret over alle m på rygstk, hækl 5-4-4-4-3-3 nye lm i slutningen af rækken = 74-75-76-78-80-82 m på rækken. Fortsæt med mønster som før (dvs der hækles dbl-st fra retsiden og fm fra vrangen). Når arb måler 62-64-66-68-70-72 cm – sørg for at næste række er 2.række i mønsteret, hækles der således: Hækl de første 31-31-31-32-33-34 m. Klip tråden. Spring over de næste 12-13-14-14-14-14 fm fra forrige række (= hals), hækl de resterende 31-31-31-32-33-34 m. Klip tråden.

HØJRE FORSTK:
Hækl 41-43-45-47-51-53 lm (inkl 4 lm til at vende med) på hæklenål 9 med Cloud. Derefter hækles der således fra retsiden: Hækl 1 dbl-st i 5.lm-fra nålen (= 2 dbl-st), 1 dbl-st i hver af de næste 3-5-7-9-2-4 lm, * spring over 1 lm, 1 dbl-st i hver af de næste 10 lm *, gentag *-* 2-2-2-2-3-3 gange til = 35-37-39-41-44-46 dbl-st. Fortsæt med mønster som på rygstk til arb måler 45-46-47-48-49-50 cm - afpas efter rygstk og sørg for at sidste række som hækles er 2.række i mønsteret! Sæt et mærke i sidste m set fra retsiden, hækl 7-7-6-6-5-5 nye lm i slutningen af rækken = 42-44-45-47-49-51 m.
1.RÆKKE (= vrangen): Fortsæt med 1.række i mønsteret over de 7-7-6-6-5-5 nye lm, derefter fortsættes der over de resterende m.
2.RÆKKE: Hækl 2.række i mønsteret frem til m med mærke i, 1 st i hver af de 2 næste lm, 1 halv-st i hver af de næste 2 lm, 1 fm i hver af de resterende 3-3-2-2-1-1 lm på rækken, hækl 4-4-4-3-3-2 nye lm i slutningen af rækken = 46-48-49-50-52-53 m.
3.RÆKKE: Hækl 1.række i mønsteret over alle m.
4.RÆKKE: Hækl 2.række i mønsteret over alle m frem til m med mærke i, 1 st i hver af de næste 2 fm, 1 halv-st i hver af de næste 2 fm, 1 fm i hver af de resterende 7-7-6-5-4-3 fm, hækl 5-4-4-4-3-3 nye lm i slutningen af rækken = 51-52-53-54-55-56 m.
5.RÆKKE: Hækl 1.række i mønsteret over alle m på rækken.
Fortsæt med mønster over alle m til arb måler 64-66-68-70-72-74 cm – sørg for at sidste række som hækles er 2.række i mønsteret. Klip tråden.

SJALSKRAVE:
Nu hækles der sjalskrave i fm over de yderste 20-21-22-22-22-22 m mod midt foran på jakken. OBS: Der hækles i forreste led af m fra vrangen, og i bagerste led af m fra retsiden! Start på vrangen. Hækl 1 km i 20.-21.-22.-22.-22.-22.dbl-st fra midt foran, 1 lm, 1 fm i samme m, 1 fm i hver de resterende m af på rækken, * vend og hækl 1 fm i hver af de første 10-10-11-11-11-11 fm, vend og hækl tilbage, vend og hækl over alle de 20-21-22-22-22-22 fm, vend og hækl tilbage *, gentag *-* sjalskraven måler 8-8-9-9-9-9 cm langs den korteste side. Klip tråden.

VENSTRE FORSTK:
Hækl som højre forstk, men spejlvendt. Dvs når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm – afpas efter højre forstk og sørg for at sidste række som hækles er 2.række i mønsteret.
1.RÆKKE: Vend arb og hækl 1.række i mønsteret over alle m, sæt et mærke i sidste m på rækken (set fra vrangen), hækl 7-7-6-6-5-5 nye lm.
2.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver af de første 3-3-2-2-1-1 lm (der er nu 4 fm tilbage før m med mærke i), hækl 1 st i hver af de 2 næste lm, 1 halv-st i hver af de 2 næste lm, fortsæt med 2.række med mønster over de resterende m. Nu fortsætter udtagningen til ærmet på hver række fra vrangen på samme måde som på højre forstk. Afpas efter højre forstk og hækl sjalskraven spejlvendt, dvs med start fra retsiden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene, sy underærmesømmene og sidesømmene i et indenfor 1 dbl-st/fm, men lad 20 cm være til slids i hver side. Sørg for at sømmen ikke strammer! Sy de 2 sjalskraver sammen midt bagpå, sy kraven til halsen.

KANT NEDERST PÅ JAKKEN:
Start i den første m (set fra retsiden) på rygstk og hækl således: Sy tråden fast med 1 km, hækl 1 fm i hver st, klip tråden. Derefter hækles der en række til med fm fra retsiden men nu hækles der i bagerste del af m. Gentag på begge forstykker.

KANT LANGS FORKANTEN:
Hæft tråden med 1 km i hjørnet nederst på højre forkant og hækl således fra retsiden: Hækl 2 lm, spring frem til første fm-række og hækl (1 st, 1 halv-st, 1 lm, 1 halv-st, 1 st) om fm-rækken, 1 lm, * spring frem til næste fm-række og hækl (1 st, 1 halv-st, 1 lm, 1 halv-st, 1 st) om næste fm-række *, gentag *-* rundt om hele forkanten og kraven, men når der hækles over kraven, spring ca 4 cm frem før der hækles en ny st-gruppe. Dvs at der bliver ca 10 st-grupper over kraven.

MANCHET/ÆRMEKANT:
1.OMG: Hæft tråden med 1 km i ærmesømmen, og hækl 4 lm (= 1 dbl-st), hækl 30 dbl-st rundt om ærmeåbningen (dvs ca 1 dbl-st om hver fm række og 3 dbl-st om hver række med dbl-st). Afslut omg med 1 km i 4.lm i starten af omg.
2.OMG: Hækl 1 lm, fortsæt med 1 fm i hver dbl-st. OBS: Der hækles i bagerste led i st under! Klip og hæft tråden.
Gentag rundt om det andet ærme.

----------------------------------------------------------
Hue og halstørklæde:
Se DROPS 166-07 eller “Relaterede mønstre” i opskriften på nettet.
----------------------------------------------------------

Diagram

Kommentarer (64)

Skriv din kommentar her!

Ursula 19.02.2018 - 11:58:

Hoe moet ik de mouwen moet haken? Dit is niet duidelijk beschreven in het patroon.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:57:

Hallo Ursula, De mouwen worden eraan gehaakt door op de panden steken te meerderen. Het was inderdaad niet heel duidelijk aangegeven in de beschrijving, dus ik heb er een zin bij gezet bij de panden. Hopelijk is het nu wel duidelijk.

Barbara 12.02.2018 - 02:52:

Ik had het fijn gevonden als duidelijker stond aangegeven waar de mouwen vandaan komen. Ik zit nu met een vest zonder mouwen in een garen dat zich niet laat uithalen. En simpele toevoeging van: -BLIJF meerderen terwijl je doorgaat in patroon zodat de mouwen ontstaan- had mij een grote teleurstelling bespaard.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:56:

Hallo Barbara, Dankjewel voor de tip. Bij het voor- en achterpand heb ik er nu een regel bij gezet, zodat het duidelijker is.

Anna Bengtsson 11.12.2017 - 11:22:

Hej. Jag förstår verkligen inte hur jag ska virka sjalkragen. Det blir fel hur jag än försöker! Desperat!! Tack på förhand!

DROPS Design 11.12.2017 kl. 17:18:

Sjalkragen virkas fram och tillbaka med förkortade varv. Ifall du behöver mer hjälp rent teknikmässigt kan du kontakta närmaste DROPS återförsäljare. De hjälper dig gärna.

Christine 06.11.2017 - 21:45:

Where is the sleeve part of the pattern I did the back but it looks not right. it called for decreasing at each end and it look pointy. No extension to add for the sleeves, maybe I missed something. thanks for helping

DROPS Design 07.11.2017 kl. 09:09:

Dear Christine, you start increase for sleeve on bakc piece when piece measures 17¾''-18''-18½''-19''-19¼''-19¾'' casting on 7-6-5 ch (see size) at the end of row, and then continue as explained under ROW 1 to ROW 5 to increase new sts for sleeve at the end of each of these rows. Happy crocheting!

Bregit 04.10.2017 - 12:07:

Hallo, hoeveel bolletjes heb je nodig om dit vest te maken en van hoeveel gram? Ik zie het namelijk nergens staan. Alvast bedankt!

DROPS Design 07.10.2017 kl. 17:13:

Hallo Bregit, Dit staat helemaal bovenaan het patroon bij 'materiaal': DROPS CLOUD van Garnstudio 500-550-600-650-750-800 gr. kleur nr. 04, grijs

Nicole 07.09.2017 - 14:33:

Bij het achterpand staat als je gevorderd bent tot 60 steken voor maat L en begint bij toer 2: "denk om informatie voor het haken", haak 1 v in elke van de volgende ...... Moet ik nu toch eerst 4 lossen haken en daarna met de vasten beginnen?

DROPS Design 08.09.2017 kl. 11:24:

Hallo Nicole, Bij informatie voor het haken staat in de tweede regel Vervang aan het begin van elke dstk-toer het eerste dstk door 4 l. Omdat je een toer van dubbele stokjes aan het haken bent, vervang je dus nu het eerste dubbele stokje door 4 lossen.

Ann-louise 09.06.2017 - 10:18:

Hej med jer jeg er ved at hækle nr 166-6 men kan ikke rigtig se, om den er lige lang hele vejen rundt eller om ryggen er kortere og forstykket længere

DROPS Design 09.06.2017 kl. 11:14:

Hei Ann-Louise. På denne modellene er forstykket og bakstykket like lange. Se evnt. nederst på siden, der finner du målskissen /mål for lengden på de ulike størrelsene. God Fornøyelse!

Ann-louise 04.06.2017 - 15:40:

Mange tak for jeres svar. det skal nok blive en god trøje alligevel. :-)

Ann-louise 26.05.2017 - 09:25:

Passer målene efter maskeantallet for jeg synes det bliver lidt løst og meget elastisk, bruger godt nok garn fra Easy care big, men fik af vide at det kunne man sagtens bruge. Hækler på pind 8. jeg bruger normalt tøj i str s/m men er målene over øverst på ryggen pg så bliver den bredere jo længere man kommer ned el er detfor og bagstykke der gør den breddere, håber spørgsmålene giver mening

DROPS Design 29.05.2017 kl. 08:39:

Hei Ann-Louise. Garnet Easy Care Big er ikke i vårt sortiment og det kjenner jeg ikke til. Det garnet vi har brukt, DROPS Cloud er ikke elastisk og passer fint med målene som er oppgitt i denne oppskriften. Har din butikk anbefalt deg å bruke et annet garn, ville jeg ha kontakten butikken der du har kjøpt garnet og snakket med dem.

Isabella 24.03.2017 - 08:16:

Hallo, ich verstehe die Beschreibung für den Schalkragen nicht. In der Skizze verläuft dieser mit Schrägung zu, in der Beschreibung soll man immer 22 M häkeln. Dann heißt es wieder in der Beschreibung etwas von 11 fm häkeln. Dieser Bereich der Beschreibung ist wirklich schwer verständlich und verwirrend

DROPS Design 24.03.2017 kl. 09:05:

Liebe Isabella, Sie werden jetzt verkürzten Reihen über die 22 M häkeln: *1 R über die ersten 11 M, wenden und diese 11 M zurückhäkeln, dann 2 R über die 22 M *, diese 4 R wiederholen, so gibt es mehr R über die ersten 11 M und weniger über die letzten M des Kragens. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentere opskrift DROPS 166-6