DROPS / 166 / 6

Loch Ness by DROPS Design

Heklet DROPS jakke i 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air med dobbelstaver og fastmasker. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr co-017
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
500-550-600-650-750-800 g f.nr 04, mellomgrå

Eller bruk:
DROPS AIR fra Garnstudio
550-600-650-750-800-850 g f.nr 04, mellomgrå

DROPS HEKLENÅL NR 9 - eller den nålen du må bruke for å få 8 st x 4,5 rader med 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

72% Alpakka, 21% Polyamid, 7% Ull

På starten av hver omg/rad med fm hekles det 1 lm. Lm erstatter ikke fm.
På starten av hver omg/rad med dbl-st erstattes første dbl-st med 4 lm.

FELLETIPS:
Det felles 1 fm ved å hekle 2 fm sammen slik:
* Stikk nålen inn i neste m, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag ett kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen = 1 fm felt.

MØNSTER:
1.RAD (= fra vrangen): Hekle 1 fm i fremre ledd av hver m fra forrige rad.
2.RAD (= fra retten): Hekle 1 dbl-st i bakre ledd av hver m fra forrige rad.
Gjenta 1.og 2.rad fortløpende.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Jakken hekles frem og tilbake i deler og sys sammen til slutt.

BAKSTK:
Hekle 49-52-55-60-66-71 lm på heklenål 9 med 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air. Deretter hekles det slik fra retten: 1 dbl-st i 5.lm-fra nålen (= 2 dbl-st), 1 dbl-st i hver av de neste 0-3-6-0-6-0 lm, * hopp over 1 lm, 1 dbl-st i hver av de neste 10 lm *, gjenta *-* 3-3-3-4-4-5 ganger til = 42-45-48-52-58-62 dbl-st, - LES HEKLEINFO! Nå hekles det MØNSTER - se forkl over, til ferdig mål. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm - avpass slik at siste rad som hekles er 2.rad i mønsteret, settes det et merke i den ytterste m i hver side av arb. Hekle 7-7-6-6-5-5 nye lm på slutten av raden = 49-52-54-58-63-67 m. Nå hekles det slik:
1.RAD (= vrangen): Hekle 1.rad i mønsteret over de nye 7-7-6-6-5-5 nye lm, og fortsett over bakstk, hekle 7-7-6-6-5-5 nye lm på slutten av raden = 56-59-60-64-68-72 m.
2.RAD: (Husk Hekleinfo) Hekle 1 fm i hver av de første 3-3-2-2-1-1 lm (det er nå 4 lm igjen før m med merke i), hekle 1 halv-st i hver av de neste 2 lm, deretter 1 st i hver av de neste 2 lm. Fortsett med 2.rad i mønsteret over bakstk frem til neste merke. Hekle 1 st i hver av de neste 2 fm, deretter 1 halv-st i hver av de neste 2 fm, 1 fm i hver av de resterende 3-3-2-2-1-1 fm på raden, hekle 4-4-4-3-3-2 nye lm på slutten av raden = 60-63-64-67-71-74 m.
3.RAD: Hekle 1.rad i mønsteret over alle m på bakstk, hekle 4-4-4-3-3-2 nye lm på slutten av raden = 64-67-68-70-74-76 m.
4.RAD: Hekle 1 fm i hver av de første 7-7-6-5-4-3 m (= 4 m igjen før m med merke i), hekle 1 halv-st i hver av de neste 2 fm, deretter 1 st i hver av de neste 2 fm, fortsett med 2.rad i mønsteret over bakstk til neste merke, hekle 1 st i hver av de neste 2 fm, deretter 1 halv-st i hver av de neste 2 fm, 1 fm i hver av de resterende 7-7-6-5-4-3 fm på raden, hekle 5-4-4-4-3-3 nye lm på slutten av raden = 69-71-72-74-77-79 m.
5.RAD: Hekle 1.rad i mønsteret over alle m på bakstk, hekle 5-4-4-4-3-3 nye lm på slutten av raden = 74-75-76-78-80-82 m på raden. Fortsett videre med mønster som før (dvs det hekles dbl-st fra retten og fm fra vrangen). Når arb måler 62-64-66-68-70-72 cm - avpass slik at neste rad er 2.rad i mønsteret, hekles det slik: Hekle de første 31-31-31-32-33-34 m. Klipp tråden. Hopp over de neste 12-13-14-14-14-14 fm fra forrige rad (= hals), hekle de resterende 31-31-31-32-33-34 m. Klipp tråden.

HØYRE FORSTK:
Hekle 41-43-45-47-51-53 lm (inkl 4 lm til å snu med) på heklenål 9 med 1 tråd Cloud eller 2 tråder Air. Deretter hekles det slik fra retten: Hekle 1 dbl-st i 5.lm-fra nålen (= 2 dbl-st), 1 dbl-st i hver av de neste 3-5-7-9-2-4 lm, * hopp over 1 lm, 1 dbl-st i hver av de neste 10 lm *, gjenta *-* 2-2-2-2-3-3 ganger til = 35-37-39-41-44-46 dbl-st. Fortsett med mønster som på bakstk til arb måler 45-46-47-48-49-50 cm - avpass etter bakstk og at siste rad som hekles er 2.rad i mønsteret! Sett et merke i siste m sett fra retten, hekle 7-7-6-6-5-5 nye lm på slutten av raden = 42-44-45-47-49-51 m.
1.RAD (= vrangen): Fortsett med 1.rad i mønsteret over de 7-7-6-6-5-5 nye lm, deretter fortsettes det over de resterende m.
2.RAD: Hekle 2.rad i mønsteret frem til m med merke i, 1 st i hver av de 2 neste lm, 1 halv-st i hver av de neste 2 lm, 1 fm i hver av de resterende 3-3-2-2-1-1 lm på raden, hekle 4-4-4-3-3-2 nye lm på slutten av raden = 46-48-49-50-52-53 m.
3.RAD: Hekle 1.rad i mønsteret over alle m.
4.RAD: Hekle 2.rad i mønsteret over alle m frem til m med merke i, 1 st i hver av de neste 2 fm, 1 halv-st i hver av de neste 2 fm, 1 fm i hver av de resterende 7-7-6-5-4-3 fm, hekle 5-4-4-4-3-3 nye lm på slutten av raden = 51-52-53-54-55-56 m.
5.RAD: Hekle 1.rad i mønsteret over alle m på raden.
Fortsett videre med mønster over alle m til arb måler 64-66-68-70-72-74 cm - avpass slik at siste rad som hekles er 2.rad i mønsteret. Klipp tråden.

SJALSKRAGE:
Nå hekles det sjalskrage i fm over de ytterste 20-21-22-22-22-22 m mot midt foran på jakken. NB: Det hekles i fremre ledd av m fra vrangen, og i bakre ledd av m fra retten! Start fra vrangen. Hekle 1 kjm i 20.-21.-22.-22.-22.-22.dbl-st fra midt foran, 1 lm, 1 fm i samme m, 1 fm i hver av de resterende m på raden, * snu og hekle 1 fm i hver av de første 10-10-11-11-11-11 fm, snu og hekle tilbake, snu og hekle over alle de 20-21-22-22-22-22 fm, snu og hekle tilbake *, gjenta *-* sjalskragen måler 8-8-9-9-9-9 cm langs den korteste siden. Klipp tråden.

VENSTRE FORSTK:
Hekle som høyre forstk, men speilvendt. Dvs når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm – avpass etter høyre forstk og at siste rad som hekles er 2.rad i mønsteret.
1.RAD: Snu arb og hekle 1.rad i mønsteret over alle m, sett et merke i siste m på raden (sett fra vrangen), hekle 7-7-6-6-5-5 nye lm.
2.RAD: Hekle 1 fm i hver av de første 3-3-2-2-1-1 lm (det er nå 4 fm igjen før m med merke i), hekle 1 st i hver av de 2 neste lm, 1 halv-st i hver av de 2 neste lm, fortsett med 2.rad med mønster over de resterende m. Videre fortsetter økningen til ermet på hver rad fra vrangen på samme måte som på høyre forstk. Avpass etter høyre forstk og hekle sjalskragen speilvendt, dvs med start fra retten.

MONTERING:
Sy skuldersømmene, sy underermssømmene og sidesømmene i ett innenfor 1 dbl-st/fm, men la det stå igjen 20 cm til splitt i hver side. Pass på at sømmen ikke strammer! Sy de 2 sjalskragene sammen midt bak, sy kragen til halsen.

KANT NEDERST PÅ JAKKEN:
Start i den første m (sett fra retten) på bakstk og hekle slik: Fest tråden med 1 kjm, hekle 1 fm i hver st, klipp tråden. Deretter hekles det en rad til med fm fra retten men nå hekles det i bakre del av m. Gjenta på begge forstykkene.

KANT LANGS STOLPEN:
Fest tråden med 1 kjm i hjørnet nederst på høyre stolpe og hekle slik fra retten: Hekle 2 lm, hopp frem til første fm-rad og hekle (1 st, 1 halv-st, 1 lm, 1 halv-st, 1 st) om fm-raden, 1 lm, * hopp frem til neste fm-rad og hekle (1 st, 1 halv-st, 1 lm, 1 halv-st, 1 st) om neste fm-rad *, gjenta *-* rundt hele stolpen og kragen, men når det hekles over kragen, hopp frem ca 4 cm før det hekles en ny st-gruppe. Dvs at det blir ca 10 st-grupper over kragen.

MANSJETT/ERMKANT:
1.OMG: Fest tråden med 1 kjm i ermsømmen, og hekle 4 lm (= 1 dbl-st), hekle 30 dbl-st rundt ermåpningen (dvs ca 1 dbl-st om hver fm rad og 3 dbl-st om hver rad med dbl-st). Avslutt omg med 1 kjm i 4.lm på starten av omg.
2.OMG: Hekle 1 lm, fortsett videre med 1 fm i hver dbl-st. NB: Det hekles i bakre ledd i st under! Klipp og fest tråden.
Gjenta rundt det andre ermet.

----------------------------------------------------------
Lue og skjerf:
Se DROPS 166-07 eller “Relaterte mønster” i oppskriften på nett.
----------------------------------------------------------

Kommentarer / Spørsmål (72)

Julie D C 10.01.2020 - 22:11:

Hej. Hvad gør man med ærmerne? Der ikke nogen opskrift på ærmerne og er lidt stuck.

DROPS Design 15.01.2020 kl. 15:39:

Hej Julie, Jo ærmerne tages ud med luftmasker i hver side ifølge opskriften. God fornøjelse!

Cynthia Holloway 12.12.2019 - 01:43:

On the Left Front Piece, I am confused about working as :right front but reversed". You answered me to start with the last item and work backwords, I have no clue how to do that. Can you please explain it me.

DROPS Design 12.12.2019 kl. 09:37:

Dear Mrs Holloway, you will start as on right front piece: crochet the same number of chains, work the same number of stitches on first row; continue in pattern until same height as on right front piece/back piece and cast on the new stitches for sleeve at the end of a WS row (instead of a RS row) and continue working from RS (instad of from WS under right font piece) and from WS (instead of from RS under right front piece). If you are doubting, just look at your right front piece, the left one should be reversed/mirrored. Happy crocheting!

Cynthia Holloway 11.12.2019 - 19:30:

I am starting on the Left Front Piece, I am confused about working as "right front but reversed". Can you please explain in detail how I work it reversed.

DROPS Design 11.12.2019 kl. 23:45:

Dear Cinthia, you should knit, mirroring what you did on the other side. I.e. start with the last item, and go backwards. Happy Crafting!

Steffi 26.07.2019 - 22:44:

Hallo, ich verstehe den Rand um die Blende nicht. Muß ich das Stb und Hstb immer in die fm/R häkeln oder um die Doppelstäbchen? Ist dann der Abstand nicht zu kurz, da ja noch doe dstb dazwischen sind?

DROPS Design 27.07.2019 kl. 08:57:

Liebe Steffi, Sie häkeln immer um die feste-Maschen-Reihe, nicht um die Doppelstäbchen-Reihe. Durch die Menge an Maschen, die Sie um die feste Masche häkeln (5 Maschen insgesamt - 1 Stb + 1 H-Stb + 1 Lm + 1 H-Stb + 1 Stb), wird der Abstand zur nächsten festen-Maschen-Reihe überbrückt. Viel Spaß beim Tragen der schönen Jacke!

Valentina 05.03.2019 - 14:24:

Buongiorno, non capisco bene il diagramma... le misure indicate a cosa si riferiscono? Solo dietro... o dietro più un fianco.... ? Scusatemi ma non riesco a controllare se le parti che ho fatto corrisponderanno alle misure fornite.. grazie

DROPS Design 05.03.2019 kl. 16:13:

Buongiorno Valentina. La misura in basso (p.es 50 per la taglia più piccola) è riferita solo al dietro. Buon lavoro!

Nina 14.02.2019 - 10:39:

Hei! jeg arbeider med venstre forstykke nå. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal følge oppskriften fra høyre forstykke. Finnes det en video eller bedre forklaring på venstre forstykke?

DROPS Design 21.02.2019 kl. 07:37:

Hei Nina. Du hekler akkurat slik du gjorde på det høyre forstykket til arebidet måler 46 cm. Luftmaskene som legges opp til erme legges nå opp i motsatt side fra høyre forstykke: altså du legger opp luftmaskene på slutten av RAD 1 ( i forklaringen) isteden for raden før. Når du videre øker til ermhull må dette skje fra vrangen, ellers hekler du på samme måte som høyre forstykke. Sjalskragen hekles også på samme måte, men med start fra retten, da blir den speilvendt. God fornøyelse

Nina 01.02.2019 - 16:42:

Jeg har akkurat begynt på denne oppskriften i M størrelse. Jag er jobber med bakstykket nå. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg går videre fra å ha heklet de 45 dbl-st. Er det neste i opprskriften å hekle 7 nye lm? Hvordan gjør man i så fall dette. Jeg har igjen 3 lm fra første omg./rad.

DROPS Design 07.02.2019 kl. 09:07:

Hei Nina. Etter at du har heklet det 45 dblst har du ingen luftmasker igjen fra forrige omgang. Du hekler 1 dblst i den 5 lm, 1 dblsti hver av de neste 3, *hopp over 1 lm, hekle 1 dblst i de neste 10 lm* gjenta fra *-* 3 ganger til (=totalt 4 ganger) Videre skal du hekle som forklart under MØNSTER: 1 omgang (fra vrangen) begynner med 1 lm (hekletips). Videre hekler du 1 fm i hver av dblst på omgangen under, og du hekler i det fremste leddet (buen) i hver dblst. 2 omgang starter med 4 lm (hekletips). Videre hekler du 1 dblst i hver fm, men nå hekler du i det bakre leddet (buen) av fastmasken. Disse 2 omgangene gjentar du oppover til arebidet måler 46 cm. God fornøyelse

Lena Tollefsen 05.06.2018 - 13:46:

Hei Hvor begynner man på sjalskragen? Er det på toppen av forstykket og nedover mot midten av jakken Eller bare på toppen.

DROPS Design 12.06.2018 kl. 09:45:

Hei Lena. Sjalkragen hekles på toppen av forstykket, over de 20 maskene nærmest åpningen på jakken foran. Om du ser på målskissen får du et bilde av hvordan plagget skal se ut når det er ferdig. God fornøyelse

Ursula 19.02.2018 - 11:58:

Hoe moet ik de mouwen moet haken? Dit is niet duidelijk beschreven in het patroon.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:57:

Hallo Ursula, De mouwen worden eraan gehaakt door op de panden steken te meerderen. Het was inderdaad niet heel duidelijk aangegeven in de beschrijving, dus ik heb er een zin bij gezet bij de panden. Hopelijk is het nu wel duidelijk.

Barbara 12.02.2018 - 02:52:

Ik had het fijn gevonden als duidelijker stond aangegeven waar de mouwen vandaan komen. Ik zit nu met een vest zonder mouwen in een garen dat zich niet laat uithalen. En simpele toevoeging van: -BLIJF meerderen terwijl je doorgaat in patroon zodat de mouwen ontstaan- had mij een grote teleurstelling bespaard.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:56:

Hallo Barbara, Dankjewel voor de tip. Bij het voor- en achterpand heb ik er nu een regel bij gezet, zodat het duidelijker is.

Kommentér oppskrift DROPS 166-6