DROPS / 166 / 6

Loch Ness by DROPS Design

Kaksoispylväin ja kiintein silmukoin virkattu DROPS jakku ”Cloud”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro co-017
Lankaryhmä E tai C + C
----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS CLOUD:
500-550-600-650-750-800 g nro 04, keskiharmaa

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 9 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 8 p x 4,5 krs koukulla nro 9 = 10 x 10 cm.

Kommentit (65)
DROPS Cloud DROPS Cloud
72% Alpakkaa, 21% Polyamidia, 7% villaa
Jokaisen ks-kerroksen aluksi virkataan 1 kjs. Kjs ei korvaa kiinteää silmukkaa.
Jokaisen kp-kerroksen ensimmäinen kp korvataan 4 kjs:lla.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 ks virkkaamalla 2 ks yhteen seuraavasti:
*Vie koukku seuraavaan s:aan, ota lanka koukulle*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi. Työstä kapeni 1 ks.

MALLIVIRKKAUS:
1.KRS (= nurja puoli): Virkkaa 1 ks edellisen krs:n jokaisen s:n etureunaan.
2.KRS (= oikea puoli): Virkkaa 1 kp edellisen krs:n jokaisen s:n takareunaan.
Toista krs:t 1. ja 2.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Virkataan tasona osina ja ommellaan lopuksi yhteen.

TAKAKAPPALE:
Virkkaa 49-52-55-60-66-71 kjs koukulla nro 9 ja Cloud-langalla. Virkkaa sitten seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 1 kp 5. kjs:aan koukusta laskien (= 2 kp), 1 kp jokaiseen 0-3-6-0-6-0 seuraavaan kjs:aan, *jätä 1 kjs väliin, 1 kp jokaiseen 10 seuraavaan kjs:aan*, toista *-* vielä 3-3-3-4-4-5 kertaa = 42-45-48-52-58-62 kp (LUE VIRKKAUSINFO). Virkkaa sitten MALLIVIRKKAUSTA (kts. selitys yllä) lopulliseen mittaan asti. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Kun työn pituus on 45-46-47-48-49-50 cm ja olet viimeksi virkannut mallivirkkauksen 2. krs:n, kiinnitä 1 merkki kummankin reunan reunimmaiseen s:aan. Virkkaa krs:n loppuun 7-7-6-6-5-5 uutta kjs = 49-52-54-58-63-67 s. Jatka virkkaamalla seuraavasti:
1.KRS (= nurja puoli): Virkkaa uusien 7-7-6-6-5-5 kjs:n kohdalla mallivirkkauksen 1. krs, virkkaa takakappaleen s:t, virkkaa krs:n loppuun 7-7-6-6-5-5 kjs = 56-59-60-64-68-72 s.
2.KRS: (Muista VIRKKAUSINFO) Virkkaa 1 ks jokaiseen 3-3-2-2-1-1 ensimmäiseen kjs:aan (jäljellä on nyt 4 kjs ennen merkittyä s), virkkaa 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan, sitten 1 p kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan. Jatka virkkaamista mallivirkkauksen 2.krs:n mukaisesti takakappaleen silmukoiden kohdalla, kunnes olet seuraavan merkin kohdalla. Virkkaa 1 p kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, sitten 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, 1 ks jokaiseen 3-3-2-2-1-1 viimeiseen ks:aan, virkkaa krs:n loppuun 4-4-4-3-3-2 kjs = 60-63-64-67-71-74 s.
3.KRS: Virkkaa takakappaleen kaikkien silmukoiden kohdalla mallivirkkauksen 1.krs:n mukaisesti, virkkaa krs:n loppuun 4-4-4-3-3-2 kjs = 64-67-68-70-74-76 s.
4.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen 7-7-6-5-4-3 ensimmäiseen s:aan (= 4 s jäljellä ennen merkittyä s), virkkaa 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, sitten 1 p kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, jatka takakappaleen silmukoiden kohdalla mallivirkkausta 2.krs:n mukaisesti, kunnes olet seuraavan merkin kohdalla, virkkaa 1 p kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, sitten 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, 1 ks jokaiseen 7-7-6-5-4-3 viimeiseen ks:aan, virkkaa krs:n loppuun 5-4-4-4-3-3 kjs = 69-71-72-74-77-79 s.
5.KRS: Virkkaa takakappaleen kaikkien silmukoiden kohdalla mallivirkkausta 1.krs:n mukaisesti, virkkaa krs:n loppuun 5-4-4-4-3-3 kjs = 74-75-76-78-80-82 s työssä. Jatka mallivirkkausta kuten aiemmin (eli virkkaa kp:itä työn oikealta puolelta ja ks:ita työn nurjalta puolelta). Kun työn pituus on 62-64-66-68-70-72 cm ja olet viimeksi virkannut mallivirkkauksen 1. krs:n, virkkaa seuraava krs näin: Virkkaa ensimmäiset 31-31-31-32-33-34 s. Katkaise lanka. Jätä edellisen krs:n seuraavat 12-13-14-14-14-14 ks pois työstä (= pääntie), virkkaa loput 31-31-31-32-33-34 s. Katkaise lanka.

OIKEA ETUKAPPALE:
Virkkaa 41-43-45-47-51-53 kjs (sis. 4 kjs kääntymiseen) koukulla nro 9 ja Cloud-langalla. Virkkaa sitten seuraava krs (= oikea puoli) näin: Virkkaa 1 kp 5. kjs:aan koukusta laskien (= 2 kp), 1 kp jokaiseen 3-5-7-9-2-4 seuraavaan kjs:aan, *jätä 1 kjs väliin, 1 kp jokaiseen 10 seuraavaan kjs:aan*, toista *-* vielä 2-2-2-2-3-3 kertaa = 35-37-39-41-44-46 kp. Jatka mallivirkkausta kuten takana, kunnes työn pituus on 45-46-47-48-49-50 cm ja olet viimeksi virkannut mallivirkkauksen 2. krs:n (tarkista, että etukappaleessa on yhtä monta krs kuin takana). Kiinnitä 1 merkki viimeiseen s:aan oikealta puolelta katsottuna, virkkaa krs:n loppuun 7-7-6-6-5-5 uutta kjs = 42-44-45-47-49-51 s.
1.KRS (= nurja puoli): Virkkaa uusien 7-7-6-6-5-5 kjs:n kohdalla mallivirkkauksen 1. krs:n mukaisesti, jatka sitten mallivirkkausta muiden silmukoiden kohdalla.
2.KRS: Virkkaa mallivirkkausta 2.krs:n mukaisesti, kunnes olet merkityn s:n kohdalla, 1 p kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan, 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan, 1 ks jokaiseen 3-3-2-2-1-1 viimeiseen kjs:aan, virkkaa krs:n loppuun 4-4-4-3-3-2 kjs = 46-48-49-50-52-53 s.
3.KRS: Virkkaa kaikkien silmukoiden kohdalla mallivirkkauksen 1.krs:n mukaisesti.
4.KRS: Virkkaa mallivirkkausta 2.krs:n mukaisesti, kunnes olet merkityn s:n kohdalla, 1 p kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, 1 ks jokaiseen 7-7-6-5-4-3 viimeiseen ks:aan, virkkaa krs:n loppuun 5-5-4-4-4-3-3 kjs = 51-52-53-54-55-56 s.
5.KRS: Virkkaa kaikkien silmukoiden kohdalla mallivirkkauksen 1.krs:n mukaisesti.
Jatka kaikilla silmukoilla mallivirkkausta, kunnes työn pituus on 64-66-68-70-72-74 cm ja olet viimeksi virkannut mallivirkkauksen 2. krs:n. Katkaise lanka.

HUIVIKAULUS:
Virkkaa nyt huivikaulus ks:in jakun reunimmaisten 20-21-22-22-22-22 s:n kohdalla. HUOM: Virkkaa nurjalta puolelta silmukoiden etureunaan ja virkkaa oikealta puolelta silmukoiden takareunaan! 1. krs = nurja puoli. Virkkaa 1 ps keskiedun 20.-21.-22.-22.-22.-22. kp:seen, 1 kjs, 1 ks samaan s:aan, 1 ks jokaiseen viimeiseen s:aan, *käännä työ ja virkkaa 1 ks jokaiseen 10-10-11-11-11-11 ensimmäiseen ks:aan, käännä työ ja virkkaa takaisin, käännä työ ja virkkaa kaikki 20-21-22-22-22-22 ks, käännä työ ja virkkaa takaisin*, toista *-* kunnes huivikauluksen lyhyimmän reunan pituus on 8-8-9-9-9-9 cm. Katkaise lanka.

VASEN ETUKAPPALE:
Virkkaa oikean etukappaleen peilikuvaksi. Eli kun työn pituus on 45-46-47-48-49-50 cm ja olet viimeksi virkannut mallivirkkauksen 1. krs:n (tarkista, että vasemmassa etukappaleessa on yhtä monta krs kuin oikeassa etukappaleessa), virkkaa seuraavasti:
1.KRS: Käännä työ ja virkkaa kaikkien silmukoiden kohdalla mallivirkkauksen 1.krs:n mukaisesti, kiinnitä 1 merkki viimeiseen s:aan (nurjalta puolelta katsottuna), virkkaa 7-7-6-6-5-5 uutta kjs.
2.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen 3-3-2-2-1-1 ensimmäiseen kjs:aan (jäljellä on nyt 4 ks ennen merkittyä s), virkkaa 1 p kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan, 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan, jatka muiden silmukoiden kohdalla mallivirkkausta 2.krs:n mukaisesti. Tee jatkossa hihan lisäykset jokaisella nurjan puolen krs:lla kuten oikeassa etukappaleessa. Tee huivikaulus samalle korkeudelle kuin oikeassa etukappaleessa, mutta virkkaa nyt huivikaulus peilikuvana (1. krs = oikea puoli).

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Ompele hihojen saumat ja sivusaumat 1 kp:ään/ks:n päästä, jätä kuitenkin kumpaankin sivuun 20 cm:n korkuiset halkiot. Ompele uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu. Tarkista, että saumasta tulee joustava! Ompele huivikauluksen osat yhteen keskeltä takaa. Kiinnitä kaulus pääntien reunaan.

JAKUN HELMAN REUNUS:
Aloita takakappaleen ensimmäisen s:n kohdalta (oikealta puolelta katsottuna) ja virkkaa seuraavasti: Kiinnitä lanka 1 ps:lla, virkkaa 1 ks jokaiseen p:seen, katkaise lanka. Virkkaa sitten vielä 1 krs ks:ita työn oikealta puolelta, mutta virkkaa nyt silmukoiden takareunaan Toista kummassakin etukappaleessa.

ETUREUNOJEN REUNUS:
Virkkaa aluksi 1 ps oikean etureunan alakulmaan. Virkkaa työn oikealta puolelta seuraavasti: Virkkaa 2 kjs, siirry ensimmäisen ks-kerroksen kohdalle ja virkkaa (1 p, 1 pp, 1 kjs, 1 pp, 1 p) ks-kerrokseen, 1 kjs, *siirry seuraavan ks-kerroksen kohdalle ja virkkaa (1 p, 1 pp, 1 kjs, 1 pp, 1 p) seuraavaan ks-kerrokseen*, toista *-* koko etureunan ja kauluksen ympäri, mutta jätä kauluksessa aina n. 4 cm väliin ennen kuin virkkaat uuden p-ryhmän. Eli kaulukseen tulee n. 10 p-ryhmää.

KALVOSIN/HIHAN REUNUS:
1.KRS: Virkkaa aluksi 1 ps hihasaumaan. Virkkaa 4 kjs (= 1 kp), virkkaa hiha-aukkoon 30 kp (eli n. 1 kp jokaiseen ks-kerrokseen ja 3 kp jokaiseen kp-kerrokseen). Virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 4. kjs:aan.
2.KRS: Virkkaa 1 kjs, virkkaa sitten 1 ks jokaiseen kp:seen. HUOM: Virkkaa aina edellisen krs:n p:iden takareunaan! Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Toista toisen hihan alareunassa.

----------------------------------------------------------
Myssy ja huivi:
Katso DROPS 166-07 tai klikkaa ohjeen “Samankaltaiset ohjeet” -linkkiä.
----------------------------------------------------------

Piirros

Kommentit (65)

Näppäile kommenttisi tähän!

Lena Tollefsen 05.06.2018 - 13:46:

Hei Hvor begynner man på sjalskragen? Er det på toppen av forstykket og nedover mot midten av jakken Eller bare på toppen.

DROPS Design 12.06.2018 kl. 09:45:

Hei Lena. Sjalkragen hekles på toppen av forstykket, over de 20 maskene nærmest åpningen på jakken foran. Om du ser på målskissen får du et bilde av hvordan plagget skal se ut når det er ferdig. God fornøyelse

Ursula 19.02.2018 - 11:58:

Hoe moet ik de mouwen moet haken? Dit is niet duidelijk beschreven in het patroon.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:57:

Hallo Ursula, De mouwen worden eraan gehaakt door op de panden steken te meerderen. Het was inderdaad niet heel duidelijk aangegeven in de beschrijving, dus ik heb er een zin bij gezet bij de panden. Hopelijk is het nu wel duidelijk.

Barbara 12.02.2018 - 02:52:

Ik had het fijn gevonden als duidelijker stond aangegeven waar de mouwen vandaan komen. Ik zit nu met een vest zonder mouwen in een garen dat zich niet laat uithalen. En simpele toevoeging van: -BLIJF meerderen terwijl je doorgaat in patroon zodat de mouwen ontstaan- had mij een grote teleurstelling bespaard.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:56:

Hallo Barbara, Dankjewel voor de tip. Bij het voor- en achterpand heb ik er nu een regel bij gezet, zodat het duidelijker is.

Anna Bengtsson 11.12.2017 - 11:22:

Hej. Jag förstår verkligen inte hur jag ska virka sjalkragen. Det blir fel hur jag än försöker! Desperat!! Tack på förhand!

DROPS Design 11.12.2017 kl. 17:18:

Sjalkragen virkas fram och tillbaka med förkortade varv. Ifall du behöver mer hjälp rent teknikmässigt kan du kontakta närmaste DROPS återförsäljare. De hjälper dig gärna.

Christine 06.11.2017 - 21:45:

Where is the sleeve part of the pattern I did the back but it looks not right. it called for decreasing at each end and it look pointy. No extension to add for the sleeves, maybe I missed something. thanks for helping

DROPS Design 07.11.2017 kl. 09:09:

Dear Christine, you start increase for sleeve on bakc piece when piece measures 17¾''-18''-18½''-19''-19¼''-19¾'' casting on 7-6-5 ch (see size) at the end of row, and then continue as explained under ROW 1 to ROW 5 to increase new sts for sleeve at the end of each of these rows. Happy crocheting!

Bregit 04.10.2017 - 12:07:

Hallo, hoeveel bolletjes heb je nodig om dit vest te maken en van hoeveel gram? Ik zie het namelijk nergens staan. Alvast bedankt!

DROPS Design 07.10.2017 kl. 17:13:

Hallo Bregit, Dit staat helemaal bovenaan het patroon bij 'materiaal': DROPS CLOUD van Garnstudio 500-550-600-650-750-800 gr. kleur nr. 04, grijs

Nicole 07.09.2017 - 14:33:

Bij het achterpand staat als je gevorderd bent tot 60 steken voor maat L en begint bij toer 2: "denk om informatie voor het haken", haak 1 v in elke van de volgende ...... Moet ik nu toch eerst 4 lossen haken en daarna met de vasten beginnen?

DROPS Design 08.09.2017 kl. 11:24:

Hallo Nicole, Bij informatie voor het haken staat in de tweede regel Vervang aan het begin van elke dstk-toer het eerste dstk door 4 l. Omdat je een toer van dubbele stokjes aan het haken bent, vervang je dus nu het eerste dubbele stokje door 4 lossen.

Ann-louise 09.06.2017 - 10:18:

Hej med jer jeg er ved at hækle nr 166-6 men kan ikke rigtig se, om den er lige lang hele vejen rundt eller om ryggen er kortere og forstykket længere

DROPS Design 09.06.2017 kl. 11:14:

Hei Ann-Louise. På denne modellene er forstykket og bakstykket like lange. Se evnt. nederst på siden, der finner du målskissen /mål for lengden på de ulike størrelsene. God Fornøyelse!

Ann-louise 04.06.2017 - 15:40:

Mange tak for jeres svar. det skal nok blive en god trøje alligevel. :-)

Ann-louise 26.05.2017 - 09:25:

Passer målene efter maskeantallet for jeg synes det bliver lidt løst og meget elastisk, bruger godt nok garn fra Easy care big, men fik af vide at det kunne man sagtens bruge. Hækler på pind 8. jeg bruger normalt tøj i str s/m men er målene over øverst på ryggen pg så bliver den bredere jo længere man kommer ned el er detfor og bagstykke der gør den breddere, håber spørgsmålene giver mening

DROPS Design 29.05.2017 kl. 08:39:

Hei Ann-Louise. Garnet Easy Care Big er ikke i vårt sortiment og det kjenner jeg ikke til. Det garnet vi har brukt, DROPS Cloud er ikke elastisk og passer fint med målene som er oppgitt i denne oppskriften. Har din butikk anbefalt deg å bruke et annet garn, ville jeg ha kontakten butikken der du har kjøpt garnet og snakket med dem.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 166-6