DROPS / 166 / 6

Loch Ness by DROPS Design

Kaksoispylväin ja kiintein silmukoin virkattu DROPS jakku ”Cloud”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro co-017
Lankaryhmä E tai C + C
----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS CLOUD:
500-550-600-650-750-800 g nro 04, keskiharmaa

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 9 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 8 p x 4,5 krs koukulla nro 9 = 10 x 10 cm.

72% Alpakkaa, 21% Polyamidia, 7% villaa

Jokaisen ks-kerroksen aluksi virkataan 1 kjs. Kjs ei korvaa kiinteää silmukkaa.
Jokaisen kp-kerroksen ensimmäinen kp korvataan 4 kjs:lla.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 ks virkkaamalla 2 ks yhteen seuraavasti:
*Vie koukku seuraavaan s:aan, ota lanka koukulle*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi. Työstä kapeni 1 ks.

MALLIVIRKKAUS:
1.KRS (= nurja puoli): Virkkaa 1 ks edellisen krs:n jokaisen s:n etureunaan.
2.KRS (= oikea puoli): Virkkaa 1 kp edellisen krs:n jokaisen s:n takareunaan.
Toista krs:t 1. ja 2.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Virkataan tasona osina ja ommellaan lopuksi yhteen.

TAKAKAPPALE:
Virkkaa 49-52-55-60-66-71 kjs koukulla nro 9 ja Cloud-langalla. Virkkaa sitten seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 1 kp 5. kjs:aan koukusta laskien (= 2 kp), 1 kp jokaiseen 0-3-6-0-6-0 seuraavaan kjs:aan, *jätä 1 kjs väliin, 1 kp jokaiseen 10 seuraavaan kjs:aan*, toista *-* vielä 3-3-3-4-4-5 kertaa = 42-45-48-52-58-62 kp (LUE VIRKKAUSINFO). Virkkaa sitten MALLIVIRKKAUSTA (kts. selitys yllä) lopulliseen mittaan asti. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Kun työn pituus on 45-46-47-48-49-50 cm ja olet viimeksi virkannut mallivirkkauksen 2. krs:n, kiinnitä 1 merkki kummankin reunan reunimmaiseen s:aan. Virkkaa krs:n loppuun 7-7-6-6-5-5 uutta kjs = 49-52-54-58-63-67 s. Jatka virkkaamalla seuraavasti:
1.KRS (= nurja puoli): Virkkaa uusien 7-7-6-6-5-5 kjs:n kohdalla mallivirkkauksen 1. krs, virkkaa takakappaleen s:t, virkkaa krs:n loppuun 7-7-6-6-5-5 kjs = 56-59-60-64-68-72 s.
2.KRS: (Muista VIRKKAUSINFO) Virkkaa 1 ks jokaiseen 3-3-2-2-1-1 ensimmäiseen kjs:aan (jäljellä on nyt 4 kjs ennen merkittyä s), virkkaa 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan, sitten 1 p kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan. Jatka virkkaamista mallivirkkauksen 2.krs:n mukaisesti takakappaleen silmukoiden kohdalla, kunnes olet seuraavan merkin kohdalla. Virkkaa 1 p kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, sitten 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, 1 ks jokaiseen 3-3-2-2-1-1 viimeiseen ks:aan, virkkaa krs:n loppuun 4-4-4-3-3-2 kjs = 60-63-64-67-71-74 s.
3.KRS: Virkkaa takakappaleen kaikkien silmukoiden kohdalla mallivirkkauksen 1.krs:n mukaisesti, virkkaa krs:n loppuun 4-4-4-3-3-2 kjs = 64-67-68-70-74-76 s.
4.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen 7-7-6-5-4-3 ensimmäiseen s:aan (= 4 s jäljellä ennen merkittyä s), virkkaa 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, sitten 1 p kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, jatka takakappaleen silmukoiden kohdalla mallivirkkausta 2.krs:n mukaisesti, kunnes olet seuraavan merkin kohdalla, virkkaa 1 p kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, sitten 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, 1 ks jokaiseen 7-7-6-5-4-3 viimeiseen ks:aan, virkkaa krs:n loppuun 5-4-4-4-3-3 kjs = 69-71-72-74-77-79 s.
5.KRS: Virkkaa takakappaleen kaikkien silmukoiden kohdalla mallivirkkausta 1.krs:n mukaisesti, virkkaa krs:n loppuun 5-4-4-4-3-3 kjs = 74-75-76-78-80-82 s työssä. Jatka mallivirkkausta kuten aiemmin (eli virkkaa kp:itä työn oikealta puolelta ja ks:ita työn nurjalta puolelta). Kun työn pituus on 62-64-66-68-70-72 cm ja olet viimeksi virkannut mallivirkkauksen 1. krs:n, virkkaa seuraava krs näin: Virkkaa ensimmäiset 31-31-31-32-33-34 s. Katkaise lanka. Jätä edellisen krs:n seuraavat 12-13-14-14-14-14 ks pois työstä (= pääntie), virkkaa loput 31-31-31-32-33-34 s. Katkaise lanka.

OIKEA ETUKAPPALE:
Virkkaa 41-43-45-47-51-53 kjs (sis. 4 kjs kääntymiseen) koukulla nro 9 ja Cloud-langalla. Virkkaa sitten seuraava krs (= oikea puoli) näin: Virkkaa 1 kp 5. kjs:aan koukusta laskien (= 2 kp), 1 kp jokaiseen 3-5-7-9-2-4 seuraavaan kjs:aan, *jätä 1 kjs väliin, 1 kp jokaiseen 10 seuraavaan kjs:aan*, toista *-* vielä 2-2-2-2-3-3 kertaa = 35-37-39-41-44-46 kp. Jatka mallivirkkausta kuten takana, kunnes työn pituus on 45-46-47-48-49-50 cm ja olet viimeksi virkannut mallivirkkauksen 2. krs:n (tarkista, että etukappaleessa on yhtä monta krs kuin takana). Kiinnitä 1 merkki viimeiseen s:aan oikealta puolelta katsottuna, virkkaa krs:n loppuun 7-7-6-6-5-5 uutta kjs = 42-44-45-47-49-51 s.
1.KRS (= nurja puoli): Virkkaa uusien 7-7-6-6-5-5 kjs:n kohdalla mallivirkkauksen 1. krs:n mukaisesti, jatka sitten mallivirkkausta muiden silmukoiden kohdalla.
2.KRS: Virkkaa mallivirkkausta 2.krs:n mukaisesti, kunnes olet merkityn s:n kohdalla, 1 p kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan, 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan, 1 ks jokaiseen 3-3-2-2-1-1 viimeiseen kjs:aan, virkkaa krs:n loppuun 4-4-4-3-3-2 kjs = 46-48-49-50-52-53 s.
3.KRS: Virkkaa kaikkien silmukoiden kohdalla mallivirkkauksen 1.krs:n mukaisesti.
4.KRS: Virkkaa mallivirkkausta 2.krs:n mukaisesti, kunnes olet merkityn s:n kohdalla, 1 p kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan ks:aan, 1 ks jokaiseen 7-7-6-5-4-3 viimeiseen ks:aan, virkkaa krs:n loppuun 5-5-4-4-4-3-3 kjs = 51-52-53-54-55-56 s.
5.KRS: Virkkaa kaikkien silmukoiden kohdalla mallivirkkauksen 1.krs:n mukaisesti.
Jatka kaikilla silmukoilla mallivirkkausta, kunnes työn pituus on 64-66-68-70-72-74 cm ja olet viimeksi virkannut mallivirkkauksen 2. krs:n. Katkaise lanka.

HUIVIKAULUS:
Virkkaa nyt huivikaulus ks:in jakun reunimmaisten 20-21-22-22-22-22 s:n kohdalla. HUOM: Virkkaa nurjalta puolelta silmukoiden etureunaan ja virkkaa oikealta puolelta silmukoiden takareunaan! 1. krs = nurja puoli. Virkkaa 1 ps keskiedun 20.-21.-22.-22.-22.-22. kp:seen, 1 kjs, 1 ks samaan s:aan, 1 ks jokaiseen viimeiseen s:aan, *käännä työ ja virkkaa 1 ks jokaiseen 10-10-11-11-11-11 ensimmäiseen ks:aan, käännä työ ja virkkaa takaisin, käännä työ ja virkkaa kaikki 20-21-22-22-22-22 ks, käännä työ ja virkkaa takaisin*, toista *-* kunnes huivikauluksen lyhyimmän reunan pituus on 8-8-9-9-9-9 cm. Katkaise lanka.

VASEN ETUKAPPALE:
Virkkaa oikean etukappaleen peilikuvaksi. Eli kun työn pituus on 45-46-47-48-49-50 cm ja olet viimeksi virkannut mallivirkkauksen 1. krs:n (tarkista, että vasemmassa etukappaleessa on yhtä monta krs kuin oikeassa etukappaleessa), virkkaa seuraavasti:
1.KRS: Käännä työ ja virkkaa kaikkien silmukoiden kohdalla mallivirkkauksen 1.krs:n mukaisesti, kiinnitä 1 merkki viimeiseen s:aan (nurjalta puolelta katsottuna), virkkaa 7-7-6-6-5-5 uutta kjs.
2.KRS: Virkkaa 1 ks jokaiseen 3-3-2-2-1-1 ensimmäiseen kjs:aan (jäljellä on nyt 4 ks ennen merkittyä s), virkkaa 1 p kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan, 1 pp kumpaankin 2 seuraavaan kjs:aan, jatka muiden silmukoiden kohdalla mallivirkkausta 2.krs:n mukaisesti. Tee jatkossa hihan lisäykset jokaisella nurjan puolen krs:lla kuten oikeassa etukappaleessa. Tee huivikaulus samalle korkeudelle kuin oikeassa etukappaleessa, mutta virkkaa nyt huivikaulus peilikuvana (1. krs = oikea puoli).

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Ompele hihojen saumat ja sivusaumat 1 kp:ään/ks:n päästä, jätä kuitenkin kumpaankin sivuun 20 cm:n korkuiset halkiot. Ompele uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu. Tarkista, että saumasta tulee joustava! Ompele huivikauluksen osat yhteen keskeltä takaa. Kiinnitä kaulus pääntien reunaan.

JAKUN HELMAN REUNUS:
Aloita takakappaleen ensimmäisen s:n kohdalta (oikealta puolelta katsottuna) ja virkkaa seuraavasti: Kiinnitä lanka 1 ps:lla, virkkaa 1 ks jokaiseen p:seen, katkaise lanka. Virkkaa sitten vielä 1 krs ks:ita työn oikealta puolelta, mutta virkkaa nyt silmukoiden takareunaan Toista kummassakin etukappaleessa.

ETUREUNOJEN REUNUS:
Virkkaa aluksi 1 ps oikean etureunan alakulmaan. Virkkaa työn oikealta puolelta seuraavasti: Virkkaa 2 kjs, siirry ensimmäisen ks-kerroksen kohdalle ja virkkaa (1 p, 1 pp, 1 kjs, 1 pp, 1 p) ks-kerrokseen, 1 kjs, *siirry seuraavan ks-kerroksen kohdalle ja virkkaa (1 p, 1 pp, 1 kjs, 1 pp, 1 p) seuraavaan ks-kerrokseen*, toista *-* koko etureunan ja kauluksen ympäri, mutta jätä kauluksessa aina n. 4 cm väliin ennen kuin virkkaat uuden p-ryhmän. Eli kaulukseen tulee n. 10 p-ryhmää.

KALVOSIN/HIHAN REUNUS:
1.KRS: Virkkaa aluksi 1 ps hihasaumaan. Virkkaa 4 kjs (= 1 kp), virkkaa hiha-aukkoon 30 kp (eli n. 1 kp jokaiseen ks-kerrokseen ja 3 kp jokaiseen kp-kerrokseen). Virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 4. kjs:aan.
2.KRS: Virkkaa 1 kjs, virkkaa sitten 1 ks jokaiseen kp:seen. HUOM: Virkkaa aina edellisen krs:n p:iden takareunaan! Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Toista toisen hihan alareunassa.

----------------------------------------------------------
Myssy ja huivi:
Katso DROPS 166-07 tai klikkaa ohjeen “Samankaltaiset ohjeet” -linkkiä.
----------------------------------------------------------

Piirros

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 166-6) .

Kommentit / Kysymykset (72)

Julie D C 10.01.2020 - 22:11:

Hej. Hvad gør man med ærmerne? Der ikke nogen opskrift på ærmerne og er lidt stuck.

DROPS Design 15.01.2020 kl. 15:39:

Hej Julie, Jo ærmerne tages ud med luftmasker i hver side ifølge opskriften. God fornøjelse!

Cynthia Holloway 12.12.2019 - 01:43:

On the Left Front Piece, I am confused about working as :right front but reversed". You answered me to start with the last item and work backwords, I have no clue how to do that. Can you please explain it me.

DROPS Design 12.12.2019 kl. 09:37:

Dear Mrs Holloway, you will start as on right front piece: crochet the same number of chains, work the same number of stitches on first row; continue in pattern until same height as on right front piece/back piece and cast on the new stitches for sleeve at the end of a WS row (instead of a RS row) and continue working from RS (instad of from WS under right font piece) and from WS (instead of from RS under right front piece). If you are doubting, just look at your right front piece, the left one should be reversed/mirrored. Happy crocheting!

Cynthia Holloway 11.12.2019 - 19:30:

I am starting on the Left Front Piece, I am confused about working as "right front but reversed". Can you please explain in detail how I work it reversed.

DROPS Design 11.12.2019 kl. 23:45:

Dear Cinthia, you should knit, mirroring what you did on the other side. I.e. start with the last item, and go backwards. Happy Crafting!

Steffi 26.07.2019 - 22:44:

Hallo, ich verstehe den Rand um die Blende nicht. Muß ich das Stb und Hstb immer in die fm/R häkeln oder um die Doppelstäbchen? Ist dann der Abstand nicht zu kurz, da ja noch doe dstb dazwischen sind?

DROPS Design 27.07.2019 kl. 08:57:

Liebe Steffi, Sie häkeln immer um die feste-Maschen-Reihe, nicht um die Doppelstäbchen-Reihe. Durch die Menge an Maschen, die Sie um die feste Masche häkeln (5 Maschen insgesamt - 1 Stb + 1 H-Stb + 1 Lm + 1 H-Stb + 1 Stb), wird der Abstand zur nächsten festen-Maschen-Reihe überbrückt. Viel Spaß beim Tragen der schönen Jacke!

Valentina 05.03.2019 - 14:24:

Buongiorno, non capisco bene il diagramma... le misure indicate a cosa si riferiscono? Solo dietro... o dietro più un fianco.... ? Scusatemi ma non riesco a controllare se le parti che ho fatto corrisponderanno alle misure fornite.. grazie

DROPS Design 05.03.2019 kl. 16:13:

Buongiorno Valentina. La misura in basso (p.es 50 per la taglia più piccola) è riferita solo al dietro. Buon lavoro!

Nina 14.02.2019 - 10:39:

Hei! jeg arbeider med venstre forstykke nå. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal følge oppskriften fra høyre forstykke. Finnes det en video eller bedre forklaring på venstre forstykke?

DROPS Design 21.02.2019 kl. 07:37:

Hei Nina. Du hekler akkurat slik du gjorde på det høyre forstykket til arebidet måler 46 cm. Luftmaskene som legges opp til erme legges nå opp i motsatt side fra høyre forstykke: altså du legger opp luftmaskene på slutten av RAD 1 ( i forklaringen) isteden for raden før. Når du videre øker til ermhull må dette skje fra vrangen, ellers hekler du på samme måte som høyre forstykke. Sjalskragen hekles også på samme måte, men med start fra retten, da blir den speilvendt. God fornøyelse

Nina 01.02.2019 - 16:42:

Jeg har akkurat begynt på denne oppskriften i M størrelse. Jag er jobber med bakstykket nå. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg går videre fra å ha heklet de 45 dbl-st. Er det neste i opprskriften å hekle 7 nye lm? Hvordan gjør man i så fall dette. Jeg har igjen 3 lm fra første omg./rad.

DROPS Design 07.02.2019 kl. 09:07:

Hei Nina. Etter at du har heklet det 45 dblst har du ingen luftmasker igjen fra forrige omgang. Du hekler 1 dblst i den 5 lm, 1 dblsti hver av de neste 3, *hopp over 1 lm, hekle 1 dblst i de neste 10 lm* gjenta fra *-* 3 ganger til (=totalt 4 ganger) Videre skal du hekle som forklart under MØNSTER: 1 omgang (fra vrangen) begynner med 1 lm (hekletips). Videre hekler du 1 fm i hver av dblst på omgangen under, og du hekler i det fremste leddet (buen) i hver dblst. 2 omgang starter med 4 lm (hekletips). Videre hekler du 1 dblst i hver fm, men nå hekler du i det bakre leddet (buen) av fastmasken. Disse 2 omgangene gjentar du oppover til arebidet måler 46 cm. God fornøyelse

Lena Tollefsen 05.06.2018 - 13:46:

Hei Hvor begynner man på sjalskragen? Er det på toppen av forstykket og nedover mot midten av jakken Eller bare på toppen.

DROPS Design 12.06.2018 kl. 09:45:

Hei Lena. Sjalkragen hekles på toppen av forstykket, over de 20 maskene nærmest åpningen på jakken foran. Om du ser på målskissen får du et bilde av hvordan plagget skal se ut når det er ferdig. God fornøyelse

Ursula 19.02.2018 - 11:58:

Hoe moet ik de mouwen moet haken? Dit is niet duidelijk beschreven in het patroon.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:57:

Hallo Ursula, De mouwen worden eraan gehaakt door op de panden steken te meerderen. Het was inderdaad niet heel duidelijk aangegeven in de beschrijving, dus ik heb er een zin bij gezet bij de panden. Hopelijk is het nu wel duidelijk.

Barbara 12.02.2018 - 02:52:

Ik had het fijn gevonden als duidelijker stond aangegeven waar de mouwen vandaan komen. Ik zit nu met een vest zonder mouwen in een garen dat zich niet laat uithalen. En simpele toevoeging van: -BLIJF meerderen terwijl je doorgaat in patroon zodat de mouwen ontstaan- had mij een grote teleurstelling bespaard.

DROPS Design 19.02.2018 kl. 20:56:

Hallo Barbara, Dankjewel voor de tip. Bij het voor- en achterpand heb ik er nu een regel bij gezet, zodat het duidelijker is.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 166-6