Petit Lutin by DROPS Design

Sæt med strikkede selebukser, strømper og kyse i DROPS Cotton Merino. Til baby i str 1 - 18 mdr

DROPS Design: Model nr cm-006-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
SELEBUKSER:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr
Str i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
100-150-150 g f.nr 06, rød

DROPS RUNDP (40 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 3 – til Rib.
DROPS KNAP: BUET (hvid) nr 521: 2 stk i alle str

KYSE:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år.
50-50-50 (100-100) g f.nr 6, rød

DROPS RUNDP (40 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 3 – til Rib.

STRØMPER:
Størrelse: 15/17 - 18/19 - 20/21 (22/23 - 24/25 - 26/28)
Passer fodlængde: 10-11-12 (13-15-17) cm
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
50-50-50 (100-100-100) g f.nr 06, rød

DROPS STRØMPEP nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Gå videre til opskrift...)

Tags: huer, overalls, sæt,

Tips & Hjælp

Tak for at du vælger DROPS Design!

Vi gør alt hvad vi kan, for at det skal være let at følge vores opskrifter.

Af den grund har alle modeller specifikke instruktions-videoer som hjælp. Du finder dem under hver opskrift nederst på siden.

Vi har også maske-for-maske instruktioner, som kan hjælpe dig at forstå nogle af de teknikker, vi bruger i vores opskrifter. Dem finder du her!

SELEBUKSER:
INDTAGNINGSTIPS-1:
Strik til der er 3 m tilbage før mærket og tag ind således: 2 ret sammen, 2 ret (mærket sidder midt mellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

INDTAGNINGSTIPS-2:
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således efter 3 kantm i retstrik: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
Tag ind således før 3 kantm i retstrik: Start 2 m før 3 kantm og strik 2 ret sammen.

----------------------------------------------------------

SELEBUKSER
Arb strikkes frem og tilbage i 2 dele nedenfra og op til efter benåbningen. Derefter strikkes arb rundt til der igen deles i livet og forstk strikkes færdig frem og tilbage på p.

RYGSTK:
Slå 14-16-18 m op på rundp 3,5 med Cotton Merino og strik glatstrik frem og tilbage. SAMTIDIG slåes der 2 nye m op i slutningen af hver p totalt 9 gange i hver side = 50-52-54 m på p og arb måler ca 6 cm. Læg arb til side og strik forstk.

FORSTK:
Slå 14-16-18 m op på rundp 3,5 med Cotton Merino og strik glatstrik frem og tilbage i 5 cm. Nu slåes der 6 nye m op i slutningen af hver p totalt 3 gange i hver side = 50-52-54 m på p og arb måler ca 7 cm.

RYG & FORSTK:
Sæt m fra for- og rygstk ind på samme rundp = 100-104-108 m på p. Sæt 1 mærke i hver side (= 50-52-54 m mellem mærkerne) – HERFRA MÅLES ARB VIDERE. Strik glatstrik rundt – omg beg = siden. Når arb måler 2-3-5 cm tages der 1 m ind på hver side af begge mærker – læs INDTAGNINGSTIPS-1 (= 4 m taget ind). Gentag indtagningen på hver 2.cm totalt 4 gange = 84-88-92 m på p. Når arb måler 10-11-14 cm fra mærkerne (arb måler ca 17-18-21 cm fra opslåningskanten) strikkes der forhøjning bagpå således: Strik ret som før over de første 42-44-46 m, dvs frem til 2.mærke (= forstk – OBS: der strikkes ikke forhøjning over disse m), strik ret til der er 5 m tilbage før mærket i beg af omg, vend og strik vrang tilbage til der er 5 m tilbage før mærket i den anden side, vend arb. Strik ret til der er 10 m tilbage før mærket, vend arb og strik vrang til der er 10 m tilbage før mærket i den anden side, vend arb. Strik ret til der er 15 m tilbage før mærket, vend arb og strik vrang til der er 15 m tilbage før mærket i den anden side. Vend arb og strik ret tilbage til beg af omg (= siden).
Skift til rundp 3 og strik 1 omg ret over alle m Samtidig med at m-ant justeres til 80-88-96 m – OBS: For at undgå hul ved hver vending hentes løkken mellem 2 m op og strikkes drejet ret sammen med næste m på p. Fortsæt med Ribkant rundt således: 1 ret, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage på omg, afslut med 2 vrang og 1 ret. Når Ribben måler 1½ cm strikkes der hulkant således: 1 ret, * 2 vrang sammen, slå om, 2 ret *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage på omg, afslut med 2 vrang sammen, slå om og 1 ret. Strik videre til der er 1 omg tilbage før Ribben måler 3 cm. Næste omg strikkes således: Strik Rib som før over de første 40-44-48 m (= forstk), luk de næste 40-44-48 m LØST af med ret over ret og vrang over vrang (= rygstk).

FORSTK:
Sæt 1 mærke – HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Skift til rundp 3,5 og strik første p således fra retsiden: 3 kantm i RETSTRIK – se forkl over, 9-11-13 m glatstrik, strik mønster efter diag A.1 (= 16 m), 9-11-13 m glatstrik og 3 kantm i RETSTRIK. Fortsæt mønsteret således frem og tilbage. SAMTIDIG efter 1-0-0 cm tages der 1 m ind i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Gentag indtagningen på hver 2.-4.-6.p totalt 7-7-6 gange = 26-30-36 m tilbage på p. Når arb måler 7-9-11 cm fra mærket – afpas så næste p strikkes fra retsiden, strikkes der 6 p retstrik frem og tilbage over alle m. Næste p strikkes således fra retsiden: strik 8 m ret og sæt disse m på 1 tråd til seler, luk de næste 10-14-20 m af og strik ret over de sidste 8 m (= seler).

SELER:
Fortsæt i retstrik frem og tilbage til selerne måler ca 18-20 cm (evt til ønsket længde). Luk af og gentag i den anden side.

MONTERING:

RIBKANT:
Strik ca 50 til 56 m op fra retsiden langs den ene benåbning på rundp 3 med Cotton Merino. Strik 1 p vrang fra vrangen Samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 58-62-66 m. Fortsæt med Ribkant (= 2 ret/ 2 vrang) frem og tilbage med 1 kantm retstrik i hver side. Når kanten måler 2 cm lukkes der løst af med ret over ret og vrang over vrang.
Gentag langs det andet ben.

Sy åbningen mellem benene sammen indenfor 1 kantm – dvs sy den ene Ribkant sammen, derefter syes sømmen mellem benåbningerne og til sidst den anden Ribkant.

Sy en knap nederst på hver sele. Der knappes gennem hullerne i hulrækken på Ribkanten.

BINDEBÅND:
Klip 2 tråde Cotton Merino à ca 3 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Start midt foran og træk snoren op og ned gennem hulrækken på Ribben i livet.

-----------------------------------------------------------

KYSE:
Arb strikkes frem og tilbage. Slå 75-81-85 (91-91) m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3 med Cotton Merino. Strik 1 p vrang fra vrangen, derefter strikkes der Rib (= 1 r / 1 vr) med 1 kantm retstrik - SE FORKL OVER - og 1 ret indenfor kantm i hver side (set fra retsiden). Når arb måler 3 cm strikkes der 1 p glatstrik Samtidig med at der tages 10-10-10 (8-8) m ind jævnt fordelt = 65-71-75 (83-83) m. Skift til rundp 3,5 og strik glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 11-12-13 (14-15) cm sættes 3 m i beg af hver p på en tråd (strik m først). Fortsæt i glatstrik, på hver p sættes 3 nye m på tråden. Fortsæt således til der er 30-33-33-39-39 m på trådene i hver side (= 5-5-9-5-5 m på p). Klip tråden og sæt alle m tilbage på p. Strik 1 p ret fra retsiden over alle m, på næste p lukkes der af. Arb måler ca 19-20-21-24-25 cm.

MONTERING:
Sy kysen sammen midt bagpå med maskesting.
Strik ca 44-60 m op fra retsiden langs nederste kant af kysen på rundp 3,5. Strik 1 p vr fra vrangen hvor der tages ud jævnt fordelt til 55-59-65-69-75 m. Strik 2 p glatstrik med 1 m retstrik i hver side. Næste p strikkes således (fra retsiden): 1 r, * 2 r sm, slå om * gentag fra *-* til der er 2 m tilbage, disse strikkes ret. Fortsæt med 3 p glatstrik igen med 1 m retstrik i hver side, luk derefter af.
Buk kanten dobbelt mod vrangen ved hullrækken og hæft.

BINDEBÅND:
Klip 3 tråde Cotton Merino à ca 2 meter, sno dem hårdt sammen til de gør modstand, buk snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen, bind en knude i hver ende. Træk snoren gennem løbegangen.

STRØMPER:
----------------------------------------------------------

Tag ind således før mærket: Start 2 m før mærket og strik 2 ret sammen.
Tag ind således efter mærket: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

HÆLINDTAGNING:
1.p (= fra retsiden): Strik til der er 5-5-5 (5-5-5) m tilbage, tag næste m løst af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
2.p (= fra vrangen): Strik til der er 5-5-5 (5-5-5) m tilbage, tag næste m løst af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
3.p: Strik til der er 4-4-4 (4-4-4) m tilbage, tag næste m løst af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
4.p: Strik til der er 4-4-4 (4-4-4) m tilbage, tag næste m løst af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
Fortsæt indtagningerne på samme måde ved at strikke til der er 1 m mindre tilbage før der tages 1 m løst af til der er 8-8-10 (10-12-12) m tilbage på p.
----------------------------------------------------------

STRØMPER:
Arb strikkes rundt på strømpep. Slå 36-36-40 (40-44-44) m op på strømpep 3 med Cotton Merino og strik Rib = 2 ret / 2 vrang i 2-2-2 (3-3-3) cm. Sæt 1 mærke i beg af omg (= midt bagpå). Næste omg strikkes således: 10-10-12 (12-14-14 ) m glatstrik, strik mønster efter diag A.1 (= 16 m) og 10-10-12 (12-14-14) m glatstrik. Fortsæt mønsteret således. SAMTIDIG når arb måler 3-3-4 (4-5-6) cm tages der 2 m ind midt bagpå – læs INDTAGNINGSTIPS. Gentag indtagningen på hver 4.-4.-3. (3.-3.-3.) cm totalt 2-2-3 (3-4-4) gange = 32-32-34 (34-36-36) m. Når arb måler 9-10-12 (13-16-19) cm beholdes de midterste 16-16-18 (18-20-20) m midt bagpå på p til hæl og de midterste 16 m sættes på 1 tråd (= midt ovenpå foden). Strik glatstrik frem og tilbage over hæl-m i 3-3½-4 (4½-5-5) cm. Sæt 1 mærke midt på arb. Derefter strikkes HÆLINDTAGNING – se forkl over. Nu strikkes 7-8-9 (10-11-11) m op på hver side af hælen og m fra tråden ovenpå foden sættes tilbage på p = 38-40-44 (46-50-50) m på p. Fortsæt rundt i glatstrik og A.1 over de midterste m ovenpå foden som før - SAMTIDIG tages der ind på hver side af de 16 m ovenpå foden således: De 2 sidste m før de 16 m strikkes ret sammen og de 2 første m efter de 16 m strikkes drejet ret sammen. Tag ind på hver 2.omg totalt 6-6-7 (7-7-7) gange = 26-28-30 (32-36-36) m.
Strik videre til arb måler ca 8-9-9½ (10½-11½-13) cm fra mærket på hælen (der er nu ca 2-2-2½ (2½-3½-4) cm tilbage). Sæt 1 mærke i hver side så der bliver 13-14-15 (16-18-18) m både ovenpå og under foden. Luk derefter af til tå på hver side af begge mærker – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind på hver 2.omg: 2-2-3 (3-5-6) gange og derefter på hver omg: 3-3-3 (3-2-1) gange = 6-8-6 (8-8-8) m tilbage på p. Klip tråden og træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft tråden godt. Sokken måler ca 10-11-12 (13-15-18) cm. Strik 1 strømpe til.

Behöver du hjälp? Her har du instruktionsvideoer som kan hjælpe dig!

For hjælp med en opskrift vil vi bede dig om at tage kontakt med butikken hvor du har købt dit garn. Har du købt DROPS garn er du garanteret kvalificeret hjælp fra vore dygtige DROPS forhandlere, som er specialiserede på DROPS opskrifter.

Alle vore opskrifter er nøje gennemgået og korrekturlæst, men vi er nødt til at tage forbehold for eventuelle fejl. Alle opskrifter er oversat fra de Norske opskrifter og du kan altid tjekke originalopskriften for mål og udregninger.

Hvis du mener at du har fundet en fejl i opskriften, så skal du skrive din kommentar eller dit spørgsmål ind under Kommentarfeltet øverst i opskriften. Gå til originalopskriften for model DROPS Children 26-17.