Little Hedda by DROPS Design

Strikket kjole med hulkant og rundt bærestykke samt hårsløjfe i DROPS Cotton Merino. Til baby og børn i str 1 mdr - 6 år

DROPS Design: Model nr cm-001-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
KJOLE:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4 - 5/6 år)
Str i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 - 92 - 98/104 - 110/116
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
200-200-250 (300-300-350) g f.nr 06, rød

DROPS RUNDP (80 og 40 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – til kanter.
DROPS KNAP: BUET (hvid) nr 521: 2 stk i alle str.

HÅRSLØJFE:
Mål: Lille ca 5 x 8 cm. Stor ca 9 x 12 cm.
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
50 g f.nr 06, rød (lille sløjfe vejer ca 6 g og stor sløjfe vejer ca 10 g).

DROPS PINDE nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 45 p retstrik på 10 x 10 cm.
TILBEHØR: Silkebånd eller hårspænde til at sætte sløjfen i.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 104.75kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.4. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS:
Tag ind efter 1.-2.-4. og 5. mærketråd således: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over (= 1 m taget ind).
Tag ind før 3.-4.-6. og 1. mærketråd således: Start 2 m før mærketråden og strik 2 m ret sammen (= 1 m taget ind).
----------------------------------------------------------

KJOLE:
Arb strikkes rundt på rundp nedenfra og op.
Slå 217-231-245 (259-280-287) m op på rundp 3,5 med Cotton Merino. Strik 4 omg retstrik rundt – se forkl over. Strik 1 omg ret, derefter strikkes der mønster rundt efter diag A.1. Når A.1 er strikket 1 gang i højden er der 186-198-210 (222-240-246) m på p og arb måler ca 6 cm. Strik 1 omg ret Samtidig med at der tages 2-4-0 (2-4-2) m ind jævnt fordelt = 184-194-210 (220-236-244) m.
Nu sættes der 6 mærketråde i arb således: 1.mærketråd sættes i omg beg (= siden), 2.mærketråd sættes efter 27-29-32 (33-35-37) m, 3.mærketråd sættes efter 38-39-41 (44-48-48) nye m, 4.mærketråd sættes efter 27-29-32 (33-35-37) nye m (= siden), 5.mærketråd sættes efter 27-29-32 (33-35-37) nye m, 6.mærketråd sættes efter 38-39-41 (44-48-48) nye m (der er nu 27-29-32 (33-35-37) m tilbage på omg efter sidste mærketråd). Strik rundt i glatstrik og lad mærketrådene følge med op. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 8 cm tages der 1 m ind på hver side af 1. og 4.mærketråd, tag 1 m ind efter 2. og 5.mærketråd og 1 m ind før 3. og 6.mærketråd – læs INDTAGNINGSTIPS (= 8 m taget ind). Gentag indtagningerne på hver 1½.-1½.-2. (2.-2.-2½.) cm totalt 11-11-12 (12-13-13) gange = 96-106-114 (124-132-140) m. Fjern de 6 mærketråde og sæt 1 ny mærketråd i beg af omg og 1 mærketråd efter 48-53-57 (62-66-70) m (= siderne). Når arb måler 24-25-30 (33-36-40) cm (indtagningerne skal nu være afsluttet), strikkes der mønster rundt efter diag A.2. Når A.2 er strikket 1 gang i højden strikkes der glatstrik. Når arb måler 28-29-34 (37-40-44) cm strikkes der 4 p retstrik over de midterste 10-10-12 (12-14-14) m i hver side (dvs over 5-5-6 (6-7-7) m på hver side af begge mærketråde – OBS: de øvrige m strikkes i glatstrik som før). På næste omg efter det retstrikkede lukkes de midterste 6-6-8 (8-10-10) m af i hver side til ærmegab (dvs luk 3-3-4 (4-5-5) m af på hver side af begge mærketråde) = 42-47-49 (54-56-60) m tilbage på for- og rygstk. Klip tråden.

BÆRESTK:
Sæt 1 mærke – HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Start midt bagpå og strik ret over m på det halve rygstk, slå 36-38-44 (46-50-56) m op over det ene ærmegab, strik ret over forstk, slå 36-38-44 (46-50-56) m op over det andet ærmegab og strik ret over rygstk frem til midt bagpå = 156-170-186 (200-212-232) m. Nu strikkes arb frem og tilbage på rundp fra midt bagpå således: Strik 3 p ret Samtidig med at der på 1.p (= vrangen) tages 2-2-4 (4-2-8) m ind jævnt fordelt = 154-168-182 (196-210-224) m. Næste p strikkes således fra retsiden: 2 kantm i retstrik, strik mønster efter diag A.4 til der er 5 m tilbage på p, afslut med de 3 første m i A.4 og 2 kantm i retstrik. Fortsæt mønsteret således. SAMTIDIG når arb måler 3-4-5 (6-7-8) cm fra mærket tages alle 4 vrang ind til 3 vrang ved at strikke de 2 første m i hvert vrang-parti vrang sammen. Gentag indtagningen i hvert vrang-parti når arb måler 5-6-7 (8-9-10) og 6-7-8 (9-10-11) cm = 91-99-107 (115-123-131) m tilbage på p og kun 1 vrang-m mellem hver hulrække. Når arb måler ca 7-8-9 (10-11-12) cm – sørg for at næste p er en p med hul strikkes A.3 fra retsiden over alle m (2 kantm retstrik fortsættes som før) = 44-48-52 (56-60-64) m tilbage på p.

HALSKANT:
Strik 4 p retstrik frem og tilbage over alle m og luk derefter LØST af.

MONTERING:
Hækl 2 knaphuller langs venstre side af åbningen bagpå.
1 knaphul = hækl med nål 3,5 og Cotton Merino således: 1 fm i yderste m øverst ved halsen, 4 lm og derefter 1 km i samme m som fm blev hæklet i, klip og hæft tråden. Hækl et tilsvarende knaphul midt langs åbningen. Sy knapperne i på højre side af åbningen.

HÆKLEKANT:
Hækl en afsluttende kant nederst rundt om kjolen på nål 3,5 således: 1 fm i første m, * 3 lm, 1 st i 1.lm som blev hæklet, spring over 2-3 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt og afslut med 1 km i første fm i beg af omg. Klip og hæft tråden.
Hækl en tilsvarende kant nederst rundt om bærestykket – dvs hækl i nederste retstrikskant på bærestykket og videre langs begge ærmekanter.

-----------------------------------------------------------

HÅRSLØJFE:
Tallene i ( ) gælder stor sløjfe.
Slå 10 (20) m op på p 3,5 med Cotton Merino. Strik RETSTRIK – se forkl over, frem og tilbage til arb måler 8 (12) cm, luk af.

MIDTBÅND:
Slå 10 (15) m op på p 3,5 og strik 4 (5) retstrik. Luk af. Sy kortenderne sammen så det bliver til en ring.

Træk selve sløjfen gennem ringen og sy de to dele fast til hinanden med et par små sting. Sy sløjfen på et silkebånd eller et hårspænde med et par små sting.

= tag 2 m løs af p som om de skulle strikkes ret sammen, 1 ret, løft de 2 løse m over

Kommentarer (27)

Skriv din kommentar her!

Joelle 08.08.2018 - 13:51:

Bonjour , moi j'ai adopté les aiguilles circulaires depuis quelques années , et j'en suis très contente, beaucoup moins mal aux épaules ,j'ai fais beaucoup de modèle de votre site , je ne m'en lasse pas je vais refaire cette petite robe pour une autre petite fille , bravo pour vos modèles

Kaspara Vabo 03.08.2018 - 10:54:

Herlig kjole som var gøy å strikke! Jeg får det bare ikke til å stemme at det skal være 52 masker igjen på pinnen til slutt i str 12-18 mnd. Før siste felling har man 107 masker, og så skal tre og tre masker slås sammen til ei maske. Da sitter man igjen med et odde antall masker til slutt. Eller? Det er også logisk at det er oddetall da hver runde slutter med bare halve diagrammet, nemlig hullborden (innafor kantmaskene). Eller er det noe jeg ikke skjønner?

Veronika Skotheim Ørjansen 25.04.2018 - 21:07:

Og så står det: strikk mønster etter diagram A4 til det gjenstår 5 m på p, avslutt med de 3 første m i A4, og 2 kant-m i rille. Gjelder dette for hver runde, eller kun den siste?

DROPS Design 26.04.2018 kl. 09:50:

Hej igen :) det gør du for at mønsteret skal blive ene i hver side. Det vil sige du slutter med de 3 første masker i A.4 og når du vender arbejdet begynder du også med dem (efter kantmaskerne). God fornøjelse!

Veronika Skotheim Ørjansen 25.04.2018 - 21:03:

Hei,Gjelder bærestykket: Jeg har ikke strikket så mye, og forstår ikke hva 2 kant-m i rille betyr. Forsøkt å se på videoer her inne (+google), og finner ut at de bare viser 1 kant-m?! Betyr det rett og slett at jeg skal strikke to rett (2 vrang på vrangen) i kantene?

DROPS Design 26.04.2018 kl. 09:44:

Hej Veronika, de 2 yderste masker i hver side er kantmasker og de strikkes i rille (i denne opskrift). Antal kantmasker kan variere i forskellige opskrifter. Så bare følg opskriften her :)

Ursula Ehlers 25.03.2018 - 22:29:

Ich verstehe einfach nicht, wie ich die Maschen im Muster A1 von 280 auf 240 reduzieren kann. Für die zusammengestrickten Maschen im Muster mache ich doch jeweils einen Umschlag? Für Hilfe wäre ich echt dankbar.

DROPS Design 26.03.2018 kl. 11:40:

Liebe Ursula, in der letzten Runde von A.1 nehmen Sie 1 Masche mehr ab, als Sie Umschläge arbeiten. Die beiden Umschläge gleichen "2 M so abheben, als würden sie re zusgestr, 1 M re, die 2 abgehobenen M überziehen" aus, aber zusätzlich nehmen Sie in der letzten Runde ja noch eine Masche ab, indem Sie 2 Maschen links zusammenstricken. Weiterhin viel Spaß beim Stricken!

Biba 22.01.2018 - 14:16:

C quoi l interet de donner toutes les explications des tricots en utilisant des aiguilles cerculaires alors qu on sait que 99./. des femmes utilisent des aiguilles ordinaires!!cela vous aidera peut etre à vendre qlq aiguilles cerculaires mais je pense que le nombre de clientes que vous perdez( qui acheterons votre laine) et qui sont habituees aux aiguilles ordinaires est plus grand!!salam

DROPS Design 22.01.2018 kl. 18:16:

Bonjour Biba, DROPS est une entreprise norvégienne et l'utilisation des aiguilles circulaires en Scandinavie est très courante. Vous pouvez toujours recalculer les modèles pour les tricoter sur aiguilles droites si vous le préférez (voir ici). Il est parfois bien plus simple de tricoter en rond, n'hésitez pas à dompter les aiguilles circulaires à l'aide de nos vidéos, celles qui ont essayé les ont ensuite adoptées. Bon tricot!

Alex 25.09.2017 - 19:27:

Ganz lieben Dank für eure Hilfe! Stricke ich A4 denn in jeder Reihe linke Maschen (bzw. rechts das Lochmuster), so dass ich ein krauses Muster erhalte oder muss es so aussehen wie A1, glatt links und Lochmuster?

DROPS Design 26.09.2017 kl. 09:10:

Liebe Alex, die Maschen rechts das Lochmuster in A.4 sind glatt links gestrickt (= 1 M li in Hin-R, 1 M re in Rück-R ), also genauso wie beim A.1. Viel Spaß beim stricken!

Alex 22.09.2017 - 17:07:

Dankeschön! Aber dann stimmt das Muster A 4 doch nicht,denn da soll doch jede Reihe 4Maschen links 3 rechts gestrickt werden. Das ist doch krass oder habe ich das falsch verstanden?Liebe Grüße

DROPS Design 25.09.2017 kl. 11:07:

Liebe Alex, die linke Maschen im A.4 werden abgenommen, wenn der Passe fertig ist, git es nur 1 li M in A.4. Viel Spaß beim stricken!

Alex 17.09.2017 - 19:19:

Liebes Drops-Team, zunächst einmal DANKE für dieses süße Kleid! Bei mir hat sich ein Problem ergeben bei der Passe. Die Größe 2 Jahre hat wunderbar funktioniert. Aber bei 3/4 Jahre hatte ich auf der Rückseite, nach der Abnahme in den Krausrippen, einen "V-Auschnitt" im Rücken. Was habe ich da falsch gemacht? Danke und liebe Grüße!

DROPS Design 18.09.2017 kl. 09:37:

Liebe Alex, die Abnahmen sollen bei der Partien mit linken Maschen gearbeitet, nich in den Krausrippen. Die Blende sollen "gerade" sein (wie man es im 4. Foto sieht). Viel Spaß beim stricken!

Margareta Söderlund 03.08.2017 - 12:32:

Det är stor skillnad på hur många maskor man ska lägga upp. Om vi tar storlek 3/4 år som finns i båda mönstren så ska man lägga upp 248 m på st 4 på Bright Smile och 280 m på st 3.5 på Litle Hedda. Det maskantalet blir storlek 11/12 år på Br. Smile. Hur kan det vara så stora skillnader när det är samma garn, Cotton Merino, och nästan samma stickor, 4 resp. 3.5?

DROPS Design 05.09.2017 kl. 15:30:

Hej Margareta, de 2 plagg har helt olika mönster, så det går inte att jämföra. Lycka till!

Kommentere opskrift DROPS Children 26-14