Sweet Alice by DROPS Design

Strikket kjole med hulmønster i DROPS Cotton Merino og hårsløjfe i retstrik. Til baby og børn i str 1 måned - 6 år

DROPS Design: Model nr cm-007-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
KJOLE:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4 - 5/6 år)
Str i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 - 92 - 98/104 - 110/116
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
150-150-150 (200-200-250) g f.nr 06, rød

DROPS RUNDP (80 og 40 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 3 – til Rib

HÅRSLØJFE:
Mål: Lille ca 5 x 8 cm. Stor ca 9 x 12 cm.
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
50 g f.nr 06, rød (lille sløjfe vejer ca 6 g og stor sløjfe vejer ca 10 g).

DROPS PINDE nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 45 p retstrik på 10 x 10 cm.
TILBEHØR: Silkebånd eller hårspænde til at sætte sløjfen på.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 79.8kr. Læs mere.

Se diag A.1, A.2 eller A.3. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden. Se diag for ønsket str:
Str 1/3 og 6/9 mdr: Strik A.1
Str 12/18 mdr og 2 år: Strik A.2
Str 3/4 og 5/6 år: Strik A.3

INDTAGNINGSTIPS:
Tag 1 m ind efter 1.-2.-4. og 5. mærketråd således: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
Tag 1 m ind før 3.-4.-6. og 1. mærketråd således: Start 2 m før mærketråden og strik 2 m ret sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2:
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således efter 4 kantm i retstrik: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
Tag ind således før 4 kantm i retstrik: Start 2 m før 4 kantm og strik 2 ret sammen.
---------------------------------------------------------

KJOLE:
Arb strikkes rundt på rundp nedenfra og op.
Slå 152-160-176 (188-204-212) m op på rundp 3,5 med Cotton Merino. Strik 6 omg retstrik rundt – se forkl over. Derefter sættes der 6 mærketråde i arb således: 1.mærketråd sættes på omg beg (= siden), 2.mærketråd sættes efter 23-25-27 (29-31-33) m, 3.mærketråd sættes efter 30-30-34 (36-40-40) nye m, 4.mærketråd sættes efter 23-25-27 (29-31-33) nye m (= siden), 5.mærketråd sættes efter 23-25-27 (29-31-33) nye m, 6.mærketråd sættes efter 30-30-34 (36-40-40) nye m (der er nu 23-25-27 (29-31-33) m tilbage på omg efter sidste mærketråd. Strik glatstrik rundt og lad mærketrådene følge med op. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 4 cm tages der 1 m ind på hver side af 1. og 4.mærketråd, tag 1 m ind efter 2. og 5.mærketråd og 1 m ind før 3. og 6.mærketråd – læs INDTAGNINGSTIPS (= 8 m taget ind). Gentag indtagningerne på hver 2½.-3.-3. (3.-3.-3½.) cm totalt 7-7-8 (8-9-9) gange = 96-104-112 (124-132-140) m. Fortsæt i glatstrik til arb måler 19-22-25 (25-28-32) cm. Skift til rundp 3, fortsæt med Rib rundt således: 1 ret, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage på omg, afslut med 2 vrang og 1 ret. Når Ribben måler 1½-1½-1½-2-2-2 cm strikkes der hulkant således: 1 ret, * 2 vrang sammen, slå om, 2 ret *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage på omg, afslut med 2 vrang sammen, slå om og 1 ret. Strik videre til der er 1 omg tilbage før Ribben måler 3-3-3-4-4-4 cm. Næste omg strikkes således: Strik Rib som før over de første 48-52-56 (62-66-70) m (= forstk), luk de næste 48-52-56 (62-66-70) m LØST af med ret over ret og vrang over vrang (= rygstk).

FORSTK:
Sæt 1 mærke – HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Skift til rundp 3,5 og strik første p således fra retsiden: 4 kantm i RETSTRIK – se forkl over, 12-14-15 (18-19-21) m glatstrik, strik mønster efter diag A.1, A.2 ELLER A.3 (Se diag for din str = 16-16-18 (18-20-20) m), 12-14-15 (18-19-21) m glatstrik og 4 kantm i RETSTRIK. Fortsæt mønsteret frem og tilbage således, SAMTIDIG efter 1 cm tages der 1 m ind i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Gentag indtagningen i hver side på hver 1.-1.-1½. (1½.-1½.-1½.) cm totalt 9-9-9 (10-10-10) gange = 30-34-38 (42-46-50) m tilbage på p. Når arb måler 11-12-13 (15-16-17) cm fra mærket – sørg for at næste p strikkes fra retsiden, strikkes der 6 p retstrik frem og tilbage over alle m. Næste p strikkes således fra retsiden: Strik 8 m ret og sæt disse m på 1 tråd til skulderstrop, luk de næste 14-18-22 (26-30-34) m af og strik ret over de sidste 8 m (= skulderstrop).

SKULDERSTROP:
Fortsæt med retstrik frem og tilbage til skulderstroppen måler ca 18-25 cm (evt til ønsket længde). Luk af og gentag i den anden side. Sy stropperne fast til Ribkanten bag på kjolen.

BINDEBÅND:
Klip 2 tråde Cotton Merino à ca 3 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Start midt foran og træk snoren op og ned gennem hulrækken på ribben i livet.

-----------------------------------------------------------
HÅRSLØJFE:
Tallene i ( ) gælder stor sløjfe.
Slå 10 (20) m op på p 3,5 med Cotton Merino. Strik RETSTRIK – se forkl over, frem og tilbage til arb måler 8 (12) cm, luk af.

MIDTBÅND:
Slå 10 (15) m op på p 3,5 og strik 8 (10) p retstrik. Luk af. Sy kortenderne sammen så det bliver til en ring.

Træk selve sløjfen gennem ringen og sy de to dele fast til hinanden med et par små sting. Sy sløjfen på et silkebånd eller et hårspænde med et par små sting.

Danielle Daoust 19.07.2018 - 04:32:

Pour faire un 8 ans comment faire ?

DROPS Design 19.07.2018 kl. 09:34:

Bonjour Mme Daoust, ce modèle est uniquement disponible jusqu'au 5/6 ans, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chaque modèle à chaque demande individuelle, n'hésitez pas à contacter votre magasin ou un forum tricot pour toute assistance complémentaire. Bon tricot!

Hanna 15.10.2016 - 16:00:

Beste drops, Ik heb een vraag over het jurkje en over het minderen. Ik brei de maat voor 2 jaar. Ik moet dus iedere 3 cm minderen rondom de markeerders 8x in totaal. Dat is 8x3=24cm + de 4 cm voor de eerste mindering. Dan zit ik in totaal aan 28 cm, dat terwijl het eerste deel 25 cm moet meten. Kunt u dit voor mij ophelderen? Bedankt!

DROPS Design 18.10.2016 kl. 14:52:

Hoi Hanna. Je mindert de eerste keer op 4 cm en herhaalt in totaal 8 keer op elke 3 cm, dus: 1e: 4 cm, 2e: 7 cm, 3e: 10 cm, 4e: 13 cm, 5e: 16 cm, 6e: 19, 7e: 22 cm, 8e: 25 cm

Katie 05.09.2016 - 16:10:

Thanks again for another very speedy reply :) Think I am with you, not sure why I am so confused :) I will use measurements on schematic for chest/waist size, measurements the top of the page is the length/height. I wouldn't mind but I have used a lot of your other patterns with no problems! Anyway, thanks again, love this pattern & can't wait to start (and so many others, just need more time!) K.

Katie 05.09.2016 - 12:22:

Hi, thanks for the reply. I have measured the size I need is 21" / 53.3 (approx. cm). My question is, which size do I use - the "size in cm" or the sizes given in the schematic. For 12-18 months the "size in cm" is 80/86 cm and the size in the schematic is 25cm (x2 =50cm). I am just wondering which of your sizes I would go with to get my desired 53/54 cm. Thanks again.

DROPS Design 05.09.2016 kl. 13:33:

Dear Katie, the size (80/86 cm) is meant stature in cm - the 25 cm ( x 2 = 50 cm) in 3rd size are for the width. There will be some rib at waist, so that you can easily adjust, checking measurement from a similar garment. Happy knitting!

Katie 05.09.2016 - 11:38:

Hi, my daughter measures 21" around the chest approx. 53cm. Going by the "size in cm" that would mean I should make the 1-3 months but if I look at the schematic the chest size for 1-3 months is 22cmx2=44cm so I should go with either 12-18 months - 25cmx2 or the 2 years - 28cmx2. Sorry if this is a bit confused, a steer in the right direction would be appreciated. Thanks so much.

DROPS Design 05.09.2016 kl. 11:46:

Dear Katie, the best is to measure a similar garment she has and compare with the measurement chart - read more here. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Children 26-4