DROPS / 160 / 20

Savannah Stroll by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Lace” eller ”BabyAlpaca Silk” med hålmönster.

DROPS Design: Modell nr la-022
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Mått: Bredd: ca 30 cm färdigsträckt. Längd: ca 150 cm färdigsträckt.
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 3112, puderrosa
Eller använd:
DROPS BABYALPACA SILK från Garnstudio
200 g nr 3125, ljus rosa

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 3 - OBS! Läs om stickfastheten nedan.

STICKFASTHETEN:
Detta plagg ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig, men för att få en aning om ifall man stickar för löst/fast sticka en slätstickad provlapp på st 3 och få ca 24 m x 32 v på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 - A.5. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan. OBS! Dubbla omslag i diag.

FORMNING:
Vid byte till ett annat garn från garngrupp A behöver man inte sträcka sjalen i rätt mått, utan lägg försiktigt ut den i rätt form. Låt den torka. Upprepa processen varje gång plagget tvättas.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen stickas fram och tillbaka i 2 delar – från sidan och in till mitten, och sys ihop till slut.

FÖRSTA HALVAN:
Lägg rundst dubbel (eller använd en annan st i ca samma tjocklek förutom st du ska använda) och lägg upp 79 m på rundst 3 med Lace eller BabyAlpaca Silk så att det blir löst nog, drag ut den ena st. Sticka 1 v rätt från avigsidan.
Nästa v stickas så här från rätsidan: 3 m RÄTST – se förkl ovan, A.1A (= 7 m), A.1B över de nästa 60 m (= 5 ggr på bredden), A.1C (= 6 m), avsluta med 3 m rätst. När A.1 har stickats 1 gång på höjden stickas det så här: 3 m rätst, A.2A (= 7 m) över A.1A, A.2B över A.1B, A.2C över A.1C, avsluta med 3 m rätst. När A.2 har stickats 1 gång på höjden stickas det så här: 3 m rätst, A.1A (= 7 m) över A.2A, A.1B över A.2B, A.1C över A.2C, avsluta med 3 m rätst. När A.1 har stickats 1 gång på höjden stickas det så här: 3 m rätst, A.3A (= 7 m) över A.1A, A.3B över A.1B, A.3C över A.1C, avsluta med 3 m rätst. Sticka A.3 totalt 2 ggr på höjden.
Nu stickas det så här: 3 m rätst, A.1A (= 7 m) över A.3A, A.1B över A.3B, A.1C över A.3C, avsluta med 3 m rätst. När A.1 har stickats 1 gång på höjden stickas det så här: 3 m rätst, A.4A (= 13 m), A.4B över de nästa 60 m (= 5 ggr), avsluta med 3 m rätst. Sticka A.4 totalt 6 ggr på höjden, maska av löst. Arb mäter ca 74 cm på höjden.

ANDRA HALVAN:
Sticka andra halvan på samma sätt som första halvan, men A.4 byts ut mot A.5.

MONTERING:
Sy ihop de 2 delarna vid avmaskningskanten maska för maska med maskstygn.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten till den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. vid användning av BabyAlpaca Silk – LÄS FORMNING!
Lägg sjalen på en matta eller madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått och använd knappnålar att fästa med. Låt den torka. Upprepa processen när sjalen har tvättats.

= lyft 1 m, sticka 2 m räta tills, drag den lyfta m över
= 2 omslag om st mellan 2 m, på nästa v stickas det ena omslaget, det andra släpps ned

Birgit Sørensen 19.01.2019 - 18:25:

Diagram A2, række 9, hvordan strikker man 12x5 mømstrer, når maskerne er både i A og B

DROPS Design 28.01.2019 kl. 12:21:

Hei Birgit. Det gjør ikke noe at dette symbolet strekker seg over 2 diagrammer. Du strikker altså 1 rapport av A.2a, og når du kommer til slutten strikker du fellingen over 3 masker (2 fra A.2a og 1 fra A.2b) og så fortsetter du med 2 maske i A.2b. Når du kommer til slutten av første rapport med A.2b, strikker du igjen de 3 maskene i samme felling, og fortsetter med 2. maske i neste rapport av A.2b. God fornøyelse.

Annalisa 16.10.2018 - 11:09:

Ciao, Bellissimo progetto. Sono una principiante, quindi scusate a priori la domanda, forse banale. Ho iniziato il lavoro ma mi é venuto un dubbio… È la mia impressione o si inizia direttamente il lavoro dalle due righe di traforato (lineare) per passare poi direttamente ai rombi, saltando la fascia tutta traforata? ( per meglio intenderci, quella parte All’altezza della mano della modella in cui i trafori sembrano formare dei ventagli?

DROPS Design 16.10.2018 kl. 11:29:

Buongiorno Annalisa. La parte da lei indicata, quella a ventagli, è il diagramma A.2. Buon lavoro!

Flo 04.05.2017 - 07:22:

Bonjour j'ai une petite question, ne manque t-il pas un diagramme au départ ? Sur la photo on voit bien le motif A1 et A2 mais avant le point ajouré en bas n'est pas décrit ?

DROPS Design 04.05.2017 kl. 09:08:

Bonjour Flo, tous les diagrammes sont bien indiqués, dans le bon ordre. Bon tricot!

Hansi Koekkoek 21.04.2017 - 15:47:

Moeten alle omslagen als dubbele omslag gebreid worden? Ik zie geen verschil in het patroon tussen een omslag en een dubbele omslag.,Dank voor uw antwoord. Groet Hansi.

DROPS Design 26.04.2017 kl. 12:09:

Hallo Hansi, Ja, dat klopt inderdaad; je maakt alle omslagen dubbel.

Claudia Schwarz 07.06.2016 - 07:55:

Hallo, das ist mein erster Versuch und bekomme das Muster nicht hin. Wie strickt man die Muster (A2) von links nach rechts ? von unten nach oben?

DROPS Design 08.06.2016 kl. 07:13:

Liebe Claudia, das Muster strickt man von unten nach oben, beginnend in der rechten unteren Ecke. Gutes Gelingen!

Liette Courchesne 12.04.2016 - 14:59:

Est-il possible de laisser les mailles sur un arrêt de mailles au lieu de les rabattre et ceci afin de faire un grafting comme le modèle 146-24? Merci Liette Courchesne

DROPS Design 12.04.2016 kl. 16:23:

Bonjour Mme Courchesne, tout à fait, vous pouvez laisser les mailles en attente et assembler ensuite les 2 pièces entre elles en grafting. Bon tricot!

Helena Westerlind 18.02.2016 - 16:02:

Det måste vara ett fel i A5 första varvet. Om man gör som det står där så blir det bara omslag i A men inga i B!

Karina 17.11.2015 - 20:38:

Hej! När man är på A2 och varv 9 undrar jag hur man ska göra när man ska upprepa A2B då mönstret visar att just i övergången A2A och A2B visar mönstret först lyfta en maska, 2 räta msk tills, drag den lyfta maskan över, ska man göra det varje gång man upprepar A2B?? Vad ska man annars göra? Med vänlig hälsning, Karina

DROPS Design 18.11.2015 kl. 11:44:

Hej. Ja det stämmer, du får göra det varje gång du upprepar A.2.B på det varvet. Lycka till!

Anna Rita 15.08.2015 - 23:06:

Buongiorno, sono all'inizio del lavoro. Ho fatto il primo ferro a diritto sul rovescio del lavoro. A questo punto inizio con il diagramma A.1. Il primo ferro lo lavoro a dritto sul dritto del lavoro? Il secondo ferro del diagramma non è indicato e quindi lo lavoro a rovescio sul rovescio del lavoro. Il terzo ferro è indicato e mi trovo sul dritto del lavoro, ma dovrei lavorare diritto sul rovescio. ..ma mi trovo al dritto del lavoro. Dove sbaglio? Grazie mille.

DROPS Design 15.08.2015 kl. 23:25:

Buongiorno Anna Rita. Nel diagramma, trova indicati tutti i ferri del motivo. Quindi, lavora la prima riga del diagramma, gira il lavoro (e così si trova sul rovescio del lavoro), e la riga che deve lavorare adesso è la seconda riga del diagramma (dir sul rovescio del lavoro). Prosegue poi come indicato nella terza riga e così via. Buon lavoro!

Lisa 20.05.2015 - 15:12:

Wie hoch ist der Garnverbrauch für dieses Tuch in Gramm/Metern? Benötigt man den ganzen Strang Drops Lacegarn? Vielen Dank im Voraus!

DROPS Design 21.05.2015 kl. 09:05:

Liebe Lisa, als Alternative sind 200g BabyAlpaca Silk angegeben, was einem Verbrauch von ca. 670m entspricht (200g = 4 x 50g = 4 x 167m), Sie benötigen also auch bei Lace diese Lauflänge. Somit haben Sie ca. 130m übrig (Lace = 800m pro 100g).

Kommentér oppskrift DROPS 160-20