DROPS / 156 / 55

Celtic Dancer by DROPS Design

Strikkede DROPS tøfler i ”Nepal” med snoninger. Str 35 - 43.

Tags: snoning, tøfler,
DROPS Design: Model nr ne-162
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37-38/40-41/43
Passer fodlængde: 22-24-27 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150 g i alle str i f.nr 4311, grå/lilla

DROPS PINDE og STRØMPEP NR 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP nr 4 – til Ribkant.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 15.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 16.95 kr /50g

Se diag A.1-A.3. Diag viser mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ind før mærketråden således: 2 m ret sammen.
Der tages 1 m ind efter mærketråden således: Strik 2 m drejet ret sammen.

1.p/omg: * 1 ret, 1 vrang *, gentag fra *-*.
2.p/omg: ret over vrang og vrang over ret. Gentag 2.p/omg.

MÅLETIPS:
Det måles midt i snoningen i A.1/A.3.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arb strikkes frem og tilbage fra midt bagpå.
Slå 33-33-35 m op på pinde 5 med Nepal (lad tråd enden være ca 20 cm lang, denne bruges til montering). Strik 2 p retstrik – se forkl over, Samtidig med at der på sidste p tages 4 m ud jævnt fordelt = 37-37-39 m. Derefter strikkes der således fra retsiden: 4 m vr, A.3 (= 8 m), 13-13-15 m PERLESTRIK – se forkl over, A.1 (= 8 m), afslut med 4 m vr. Fortsæt mønsteret således, vr m strikkes ret fra vrangen. A.1 og A.3 repeteres til færdigt mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 10½-11½-13 cm – se MÅLETIPS over, strikkes der således fra retsiden: 4 m vr, A.3, 13-13-15 m perlestrik, A.1, 4 m vr, slå 4 nye m op, strik de 4 første m, omg starter her = 41-41-43 m. Arb strikkes nu videre rundt på strømpep. Strik mønster som før, men nu strikkes A.2 (= 12 m) over de 4 m vr i hver side af arb og de 4 nye m. Når A.2 er strikket 1 gang i højden strikkes A.a til arb måler 17-19-22 cm. Der strikkes nu glatstrik over m i A.a, evt kan der strikkes glatstrik lidt tidligere. A.1 og A.3 fortsætter til færdigt mål. Nu sættes der 4 mærketråde i arb således: Strik A.3, men sæt 1.mærketråd mellem 1. og 2.m og 2.mærketråd mellem 7. og 8.m i A.3, strik perlestrik som før, strik A.1 men sæt 3.mærketråd mellem 1. og 2.m og 4.mærketråd mellem 7. og 8.m i A.1, strik ret over de resterende m (= 14 m ovenpå foden, 15-15-17 m under foden og 6 m i hver side af arb).

Tag derefter ind til tå på næste omg således: Tag 1 m ind efter 2.mærketråd og 1 m før 3.mærketråd under foden totalt 0-0-1 gang – læs INDTAGNINGSTIPS over, strik over de resterende m = 14 m ovenpå foden og 15 m under foden (= 41 m totalt). På næste omg tages der ind således: 1 m før 1. og 3.mærketråd og 1 m efter 2. og 4.mærketråd (= totalt 4 indtagninger). Gentag indtagningen på hver omg totalt 6 gange SAMTIDIG på sidste indtagning strikkes snoning m i A.1 og A.3 således: Strik 2 m drejet sammen, 2 m ret sammen. Efter alle indtagninger er der 13 m på p. Arb måler ca 20-22-25 cm. klip tråden og træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft godt.

MONTERING:
Buk opslåningskanten dobbelt (= midt bagpå), brug tråd enden fra starten til at sy pænt sammen midt bagpå.

KANT:
Kanten strikkes rundt på strømpep, rundt om åbningen på tøflen. Strik 50-50-54 m op på strømpep 4 med Nepal. Strik 1 omg vrang. Derefter strikkes 1 omg ret Samtidig med at der tages 10 m ud jævnt fordelt = 60-60-64 m. Strik Rib (2 r/ 2 vr) til arb måler 12-13-14 cm. Luk af med ret over ret og vr over vr. Buk kanten dobbelt.

Strik 1 tøffel til.

= sæt 1 m på hj.p bag arb, strik 2 ret, 1 vrang/ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, strik 1 vrang/ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, strik 2 ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, strik 2 ret, 2 ret fra hj.p

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 156-55) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (117)

Angela 27.07.2020 - 11:55:

I’ve finished knitting mine and love the look of it! But it keep slipping off my feet. Any tips to make it stay?

DROPS Design 28.07.2020 kl. 12:58:

Dear Angela, You can always try to pass a thread of the yarn at the rib edge to avoid splipping off your feet. Or if you are an advance knitter, frog the rib and reknit it with smaller needles. Congratulations on your beautiful slippers! We would love to see them. You can always share photos of your projects at our Drops Gallery or on your social media with the hashtag "dropsfan. Happy Knitting!

Adrienne 24.05.2020 - 04:43:

When I am measuring for the second time(17-19-22cm) , after completing A2 section, do I measure from the beginning of the A2 piece (where we joined in the round), or from the original start point ? (So only 6.5-7.5-9 cm additional knitting) As I have only completed one vertical (17lines) of A2 and the picture of the sock in the pattern has much more !

DROPS Design 25.05.2020 kl. 09:35:

Dear Adrienne, measure the 17-19-22 cm from the cast on edge. You then continue working A.a (middle panel/cable) decreasing at the same time, so that you should have half a A.a approx (depending on your size) after the whole diagram. Happy knitting!

Adrienne 22.05.2020 - 09:15:

Is it possible to knit this using a circular needle as I don’t have double pointed needles , or are there insufficient stitches to do this ??

DROPS Design 22.05.2020 kl. 10:10:

Dear Adrienne, you can use a long circular needle and use the magic loop technique. Happy knitting!

Katarzyna 03.05.2020 - 21:18:

Tak juz wiem ,po przeczytaniu powtornym zorientowalam sie o co chodzi😁,czasami trzeba wiecej pomyslec,przepraszam za klopot

DROPS Design 05.06.2020 kl. 17:22:

Bardzo się cieszę. A propos, czy już zagłosowałaś na nową kolekcję DROPS Jesień/Zima, zapraszamy serdecznie!

Kaska 02.05.2020 - 17:48:

W opisie nie jest podane ile cm trzeba zrobic sciagacza francuskiego,jest podane jak zrobic ale ile go zrobic?

DROPS Design 03.05.2020 kl. 19:50:

Witaj Kasiu! Trzeba wykonać 1 ściągacz francuski, czyli 2 rzędy (każdy na prawo). Pozdrawiamy!

Maria Leister 12.04.2020 - 20:45:

Hei. Var ikke fornøyd med passformen. I str 38-40 skal tøffelen være 22 cm hel lengde selv om foten er 24. Hælsømmen havner da under hælen og tøffelen sitter stramt. Mye bedre å strikke den 24 cm som foten, da ble den veldig fin!

Ingmarie Nyberg 23.02.2020 - 08:25:

Hej! Är mitt i stickandet och har kommit till att arbetet är 22 cm och ska börja med slätstickning över A.a. Men jag förstår inte vad som menas med att sticka till färdigt mått. Hur långt är det? Hittar inga siffror på det. Med vänlig hälsning Ingmarie

DROPS Design 24.02.2020 kl. 11:35:

Hei Ingmarie. Ferdig mål = 25 cm, det står i avsnittet rett over MONTERING. God Fornøyelse!

Ket 18.02.2020 - 18:19:

Hoi! Ik heb nog wol liggen waar ik misschien dit project mee kan maken. De aangeraden naalddikte daarvan is echter 3,5-4. Mijn maat is 39. Zou ik dit patroon een maat groter kunnen maken zodat dit misschien alsnog uitkomt?

DROPS Design 20.02.2020 kl. 19:52:

Dag Ket,

Het beste is om even een proeflapje te maken om te kijken hoe de stekenverhouding van je garen is. Op basis daarvan zou je kunnen berekenen welke maat je kunt nemen.

Eliza Hermens 16.02.2020 - 18:33:

Hoe weet je of je in A2 als bij de kabels staat 1 av/r welke steek je moet breien. Averecht of Recht? Zag deze vraag ook langs komen in de Engelse taal maar snap dan nog het antwoord niet. (heeft te maken met volgende naald of zo)?

DROPS Design 23.02.2020 kl. 17:09:

Dag Eliza,

Je kijkt inderdaad naar de volgende steek. Er staat een rondje in het hokje of er staat niks in het hokje. Het rondje of een leeg hokje zijn uitgelegd bij de lijst met symbolen.

Ace 04.02.2020 - 15:59:

Hoi hoi! Ik zit te overwegen om binnenkort dit patroon te gaan breien. Ik vroeg me echter af, is het ook mogelijk om dit patroon met rondbreinaalden te maken in plaats van breinaalden zonder knop? Alvast bedankt!

DROPS Design 04.02.2020 kl. 23:09:

Dag Ace,

Ja hoor, dat kan. Je zet dan gewoon alle steken op de rondbreinaald, in plaats van dat je ze verdeeld over naalden zonder knop.

Kommentere opskrift DROPS 156-55