DROPS / 156 / 55

Celtic Dancer by DROPS Design

Strikkede DROPS tøfler i ”Nepal” med snoninger. Str 35 - 43.

Tags: snoning, tøfler,

DROPS Design: Model nr ne-162
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37-38/40-41/43
Passer fodlængde: 22-24-27 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150 g i alle str i f.nr 4311, grå/lilla

DROPS PINDE og STRØMPEP NR 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP nr 4 – til Ribkant.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (71)

Garnet til denne opskrift koster fra 45kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1-A.3. Diag viser mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ind før mærketråden således: 2 m ret sammen.
Der tages 1 m ind efter mærketråden således: Strik 2 m drejet ret sammen.

1.p/omg: * 1 ret, 1 vrang *, gentag fra *-*.
2.p/omg: ret over vrang og vrang over ret. Gentag 2.p/omg.

MÅLETIPS:
Det måles midt i snoningen i A.1/A.3.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arb strikkes frem og tilbage fra midt bagpå.
Slå 33-33-35 m op på pinde 5 med Nepal (lad tråd enden være ca 20 cm lang, denne bruges til montering). Strik 2 p retstrik – se forkl over, Samtidig med at der på sidste p tages 4 m ud jævnt fordelt = 37-37-39 m. Derefter strikkes der således fra retsiden: 4 m vr, A.3 (= 8 m), 13-13-15 m PERLESTRIK – se forkl over, A.1 (= 8 m), afslut med 4 m vr. Fortsæt mønsteret således, vr m strikkes ret fra vrangen. A.1 og A.3 repeteres til færdigt mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 10½-11½-13 cm – se MÅLETIPS over, strikkes der således fra retsiden: 4 m vr, A.3, 13-13-15 m perlestrik, A.1, 4 m vr, slå 4 nye m op, strik de 4 første m, omg starter her = 41-41-43 m. Arb strikkes nu videre rundt på strømpep. Strik mønster som før, men nu strikkes A.2 (= 12 m) over de 4 m vr i hver side af arb og de 4 nye m. Når A.2 er strikket 1 gang i højden strikkes A.a til arb måler 17-19-22 cm. Der strikkes nu glatstrik over m i A.a, evt kan der strikkes glatstrik lidt tidligere. A.1 og A.3 fortsætter til færdigt mål. Nu sættes der 4 mærketråde i arb således: Strik A.3, men sæt 1.mærketråd mellem 1. og 2.m og 2.mærketråd mellem 7. og 8.m i A.3, strik perlestrik som før, strik A.1 men sæt 3.mærketråd mellem 1. og 2.m og 4.mærketråd mellem 7. og 8.m i A.1, strik ret over de resterende m (= 14 m ovenpå foden, 15-15-17 m under foden og 6 m i hver side af arb).

Tag derefter ind til tå på næste omg således: Tag 1 m ind efter 2.mærketråd og 1 m før 3.mærketråd under foden totalt 0-0-1 gang – læs INDTAGNINGSTIPS over, strik over de resterende m = 14 m ovenpå foden og 15 m under foden (= 41 m totalt). På næste omg tages der ind således: 1 m før 1. og 3.mærketråd og 1 m efter 2. og 4.mærketråd (= totalt 4 indtagninger). Gentag indtagningen på hver omg totalt 6 gange SAMTIDIG på sidste indtagning strikkes snoning m i A.1 og A.3 således: Strik 2 m drejet sammen, 2 m ret sammen. Efter alle indtagninger er der 13 m på p. Arb måler ca 20-22-25 cm. klip tråden og træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft godt.

MONTERING:
Buk opslåningskanten dobbelt (= midt bagpå), brug tråd enden fra starten til at sy pænt sammen midt bagpå.

KANT:
Kanten strikkes rundt på strømpep, rundt om åbningen på tøflen. Strik 50-50-54 m op på strømpep 4 med Nepal. Strik 1 omg vrang. Derefter strikkes 1 omg ret Samtidig med at der tages 10 m ud jævnt fordelt = 60-60-64 m. Strik Rib (2 r/ 2 vr) til arb måler 12-13-14 cm. Luk af med ret over ret og vr over vr. Buk kanten dobbelt.

Strik 1 tøffel til.

= sæt 1 m på hj.p bag arb, strik 2 ret, 1 vrang/ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, strik 1 vrang/ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, strik 2 ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, strik 2 ret, 2 ret fra hj.p

Kommentarer (71)

Skriv din kommentar her!

Andrea Schwarz 21.10.2018 - 08:45:

Ch muss mich korrigieren zu meiner vorherigen Frage. Am Ende des Schafts habe ich bei der nächsten Hinrieh am Ende 4 Maschen zugenommen. Nun steht dort \".., die ersten 4 M stricken, ab hier beginnt nun die Runde (= 41-41-43 M). Die M auf Nadelspiel Nr. 5 verteilen und ab nun in Rd weiterstricken. \" Diesen Übergang bekomme ich nicht hin. Wie stricke ich die ersten 4 Maschen? Wie verteile ich und stricke weiter?

DROPS Design 22.10.2018 kl. 09:04:

Liebe Frau Schwarz, die 4 ersten Maschen der vorrigen Hinreihe stricken Sie wie beim letzten Reihen (= 4 M. li, von der Vorderseite gesehen). Viel Spaß beim stricken!

Andrea Schwarz 21.10.2018 - 08:44:

Ich muss mich korrigieren zu meiner vorherigen Frage. Am Ende des Schafts habe ich bei der nächsten Hinrieh am Ende 4 Maschen zugenommen. Nun steht dort \".., die ersten 4 M stricken, ab hier beginnt nun die Runde (= 41-41-43 M). Die M auf Nadelspiel Nr. 5 verteilen und ab nun in Rd weiterstricken. \" Diesen Übergang bekomme ich nicht hin. Wie stricke ich die ersten 4 Maschen? Wie verteile ich und stricke weiter?

Andrea Schwarz 21.10.2018 - 08:14: https://www.garnstud ...

Ich habe 33 M für den Schaft angeschlagen. Am Ende des Schafts soll ich nach einer Musterhinreihe 4 Maschen anschlagen. Das macht dann 37 Maschen. Nach "4 neue Maschen anschlagen" steht "..,die ersten 4 Maschen stricken, ab hier beginnt nun die Runde ( ...41 M..)…" Ich habe aber nur 37 Maschen oder muss ich auch die Rückreihe stricken und erst am Ende der Rückreihe noch 4 Maschen zunehmen, dann die ersten 4 Maschen der folgenden Hinreihe stricken und erst dann auf 4 Nadeln umsteigen?

DROPS Design 22.10.2018 kl. 09:03:

Liebe Frau Schwarz, nach dem Sie die 4 neuen Maschen (am Ende einer Hinreihe) angeschlagen haben (= es sind jetzt 41 M), stricken Sie in die Runde, dh die Maschen auf die 4 Nadeln legen und dann die 4 ersten Maschen der Runde stricken. Die Runden beginnen jetzt hier, nach den 4 neuen Maschen + die 4 ersten M der vorrigen Reihen. Viel Spaß beim stricken!

Hanne 14.10.2018 - 21:55:

I mønster A2, der strikkes rundt og dermed retside hele vejen, står der i diagramforklaringen: “sæt 1 m på ........1 vrang/ret....” Hvordan skal det forstås da alle masker i de tre felter strikkes ret?

Zita 06.10.2018 - 12:41:

I'm almost at the end of the pattern, I'll try to be specific about my questions: 1) I'm making the 38/40 one, with Nepal. Is it possible that I only need to knit 1 row of A.a at the end? I already reached 19 cm. 2) Do I place the markers on 19 cm, and start the decreasing at the next row? At the same time knitting stockinette stich on A.a or just K, as the pattern writes? I read the English and Hungarian version too, but the pattern is a bit hard to follow. Thanks in advance!

DROPS Design 08.10.2018 kl. 08:24:

Dear Zita, depending on your tension in height you may have to knit only one row in A.a . When piece measures 19 cm, insert the marker continuing working A.1 and A.3 (= cables on the sides) and inserting the marker on next round, and then start to dec on next round (after inserting markers). You can work the sts in A.a in stocking stitch or in pattern as you rather like to. Happy knitting!

Liz 27.09.2018 - 01:57:

Hi there, you have such beautiful patterns! Are there any plans to create easily readable patterns? I'd love to knit this item but I find the pattern (it almost seems purposefully) inscrutable. Beautiful works, but not user -friendly. 😢

DROPS Design 27.09.2018 kl. 08:48:

Dear Liz, this pattern is very popular and succesfully done a lot of times, simply read carefully the pattern and follow each step as described. Feel free to ask your question here or contact your DROPS store for any personnal assistance, even per mail or telephone. Happy knitting!

France Turbide 06.07.2018 - 19:08:

Dans la légende du diagramme que signifie "tricoter à l'en/a l'end? Merci

DROPS Design 09.07.2018 kl. 07:38:

Bonjour Mme Turbide, les mailles du milieu de A.2 se tricotent au point de riz, en fonction de la torsade que vous tricotez, vous devrez tricoter les mailles centrales soit à l'endroit, soit à l'envers. Bon tricot!

Line Sakariassen 10.06.2018 - 18:31:

Hei.\r\nHva betyr det i diagrammet på a2 at det skal strikkes 1 vrang/rett på flettestrikken?

France Turbide 21.04.2018 - 02:38:

Comment fait-on pour passer des aiguilles droites aux aiguilles double pointes?

DROPS Design 23.04.2018 kl. 10:38:

Bonjour Mme Turbide, tricotez le rang suivant sur l'endroit avec les aiguilles doubles pointes en répartissant en même temps les mailles sur 3 ou 4 aiguilles doubles pointes (et tricotez ensuite avec la 4ème ou la 5ème aiguille). Bon tricot!

Malva 23.01.2018 - 17:54:

Bonjour ! J'aime beaucoup votre modèle ! Cependant, je suis embêtée sur un détail... Faut-il continuer le motif A2 jusqu'à la fin (même pour les diminutions )? je ne comprends pas pourquoi faire du Jersey au dessus de A.a, esthétiquement, du moins tout le long des diminutions... Merci pour votre aide !

DROPS Design 23.01.2018 kl. 18:05:

Bonjour Malva, quand on commence les diminutions de la pointe, on tricote en jersey car on n'aura rapidement plus assez de mailles pour continuer A.2, mais vous pouvez ajuster différemment si vous le souhaitez. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 156-55