DROPS Extra / 0-986

Mr. Kringle's Stocking by DROPS Design

DROPS Jul: Strikket DROPS julestrømpe i ”Karisma” med norsk mønster

DROPS Design: Model nr u-721
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Sokkens højde: ca 35 cm
Fodens længde: ca 25 cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio
150 g f.nr 48, vinrød
100 g f.nr 01, naturhvid

DROPS STRØMPEP nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 32 p mønsterstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 2,5 - til bukkekant.
TILBEHØR: 1 meter rødt silkebånd til ophæng
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 84.75kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER:
Se mønster A-1 til A-3. Mønsteret strikkes i glatstrik.

HÆL:
Der strikkes frem og tilbage i glatstrik.
1.P (= retsiden): Strik til der er 1 m tilbage, vend arb.
2.P (= vrangen): Tag første m løs af p som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strik til der er 1 m tilbage, vend arb.
3.P (= retsiden): Tag første m løs af p som om den skulle strikkes ret, stram tråden og strik til der er 2 m tilbage, vend arb.
4.P (= vrangen): Tag første m løs af p som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strik til der er 2 m tilbage, vend arb.
Fortsæt således til der er 18 m tilbage midt på p. Fortsæt frem og tilbage, men nu strikkes der 1 m mere for hver p over hælen. For at undgå hul i overgangene løftes tråden, før den m som strikkes mere, op og sættes drejet på p. Strik tråden sammen med m. Strik således til der er strikket over alle m på hælen.

INDTAGNINGSTIPS:
Tag ind således 3 m før mærket: 2 ret sammen, 1 ret.
Tag ind således efter mærket: 1 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

JULESTRØMPE:
Arb strikkes rundt på p.
Slå 80 m op på rundp 2,5 med vinrød. Strik glatstrik i 3 cm. Skift til strømpep 3,5 og strik 1 omg således: 2 r sammen og slå om. Strik 3 omg r. Fordel m så der er 20 m på hver af de 4 strømpep. Strik A-1, derefter fortsættes der med A-2. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A-2 er strikket totalt 3 gange i højden (arb måler ca 29 cm), klippes trådene. Nu strikkes der hæl over m fra 1. og 4.p (= 40 m), de øvrige 40 m (= ovenpå foden) sættes på 1 tråd. Med start fra retsiden strikkes 1 p med vinrød og 1 p med naturhvid over de 40 hæl-m Samtidig med at der strikkes HÆL - se forkl over. Fortsæt med glatstrik frem og tilbage med vinrød Samtidig med at der strikkes hæl. Strik til der er 2 p tilbage af hælen. Derefter strikkes 1 p naturhvid og 1 p vinrød. Derefter sættes de 40 m fra tråden tilbage på p og der strikkes videre rundt over alle 80 m med vinrød således (start omg på den 2. strømpep, dvs efter hælen): Strik A-2 som før over de 40 m midt ovenpå foden, strik 1 m vinrød, 1 m naturhvid, strik A-3 (= 6 m) over de næste 36 m Samtidig med at der tages 1 m ud (efter de første 18 m) så mønsteret starter og slutter ens i hver side og afslut med 1 m naturhvid og 1 m vinrød. Strik mønster A.2 2 gange i højden efter hælen og afslut med næst sidste p i mønster A.2 (der er ca 4,5 cm tilbage til færdig mål). Sæt 1 mærke i hver side så der bliver 40 m ovenpå foden og 41 m under foden. Fortsæt med 1 omg vinrød og 1 omg naturhvid, fortsæt med glatstrik i vinrød Samtidig med at der tages ind til tå på hver side af hvert mærke således - læs INDTAGNINGSTIPS: Tag ind på hver 2.omg totalt 6 gange og derefter på hver omg totalt 4 gange. Læg sokken fladt og sy oversiden af tåen sammen med m på undersiden med maskesting. Klip og hæft tråden. Opslåningskanten bukkes indad ved hulrækken, sy med små sting på indersiden uden at stramme. Træk et silkebånd ind og ud øverst på bagsiden af strømpen, dette bruges når strømpen skal hænges op.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 18.12.2013
Nyt diagram A.3

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Extra 0-986) for mål og udregninger.

Veronika 21.01.2020 - 09:16:

Forstår jeg det riktig at denne strikkes ovenfra og ned?

DROPS Design 22.01.2020 kl. 07:49:

Hei Veronika, Ja det er strikket ovenfra og ned. God fornøyelse!

Guillermina Bejarano 20.08.2017 - 18:59:

Buenas tardes. Es posible tejerlo todo con agujas circulares sin usar las de doble punta? Gracias

DROPS Design 22.08.2017 kl. 20:26:

Hola Guillermina. Puedes trabajar el patrón con una aguja circular corta o con dos agujas circulares

Emily 16.01.2016 - 23:31:

After working the first 1" in red, I am confused by the next set of instructions. Is it Row 1: K2tog, YO Row 2-4: K Or is it K2tog, YO, K I'm a newbie to fair isle and reading patterns like this.

DROPS Design 18.01.2016 kl. 14:08:

Dear Emily, on 1st round after the 1" stocking, change to larger needle size and work (K2 tog, YO), then work 3 rounds K - see video below for this picot edge. Happy knitting!

Katharina Louise Williamsen 03.10.2015 - 19:00:

Ser her flere som sliter me hælen, det gjør nå også jeg... Har kommet dit hvor jeg skal begynne å strikke flere masker igjen, og ser at oppskrifta og videoen dere har lagt ut her viser to forskjellige ting.. har prøvd begge, plukke opp to masker før den nye, for så å strikke 3 sammen og løfte tråden før masken, sette den vridd på pinnen og strikke 2 sammen...men får hull uansett....hva gjør æ galt?

DROPS Design 06.10.2015 kl. 14:44:

Hej, Jo men det er helt rigtigt som du gør, men sørg for at stramme tråden. God fornøjelse!

Katharina Louise Williamsen 28.09.2015 - 05:11:

Hei! Lurer på hullmønsteret... Om det strikkes på settp, og annenhver 2r sm, 1 kast, ender jeg opp med at siste maske på pinnen er ei kast maske? den holder seg jo ikke der uten at det strikkes ei maske utafor? Jeg får det i allefall ikke til. Gjør jeg noe feil? Enkleste ville jo vært å strikke det på rundpinner, hadde jeg hatt det, men har brukt settp hele veien.. Men dette kan ikke være feilen heller, for oppskriften sier jo at man skal bytte fra rundp til settp FØR hullene..

DROPS Design 01.10.2015 kl. 17:00:

Jo men du strikker også rundt på settp, så du fortsætter bare rundt rundt, så stemmer det! God fornøjelse!

Birte 05.01.2015 - 19:52:

Hallo! Muss ich bei der Ferse nach der 4. Reihe so weiter stricken, wie in der 4 oder wieder mit der 1. Reihe anfangen?

DROPS Design 11.01.2015 kl. 16:10:

Weder noch - Sie stricken folgerichtig weiter, d.h. Sie heben in der 5. R 1 M wie zum Rechtsstr ab, ziehen den Faden an und stricken, bis noch 3 M übrig sind, dann wenden Sie. In der 6. R 1 M wie zum Linksstr abheben, den Faden anziehen, stricken bis noch 3 M übrig sind, wenden. 7. R: 1 M wie zum Rechtsstr abh, Faden anziehen, stricken bis noch 4 M übrig sind usw. Wenn noch 18 M auf der Nadel sind, stricken Sie umgekehrt, d.h. immer 1 M mehr.

Carina 14.12.2014 - 14:38:

Jeg forstår ikke helt det med at lave udtagningen efter 18 m i hælen, da mønsteret jo faktisk går op selv hvis man undlader denne udtagning... Eller er der noget jeg ikke forstår?

DROPS Design 18.12.2014 kl. 16:26:

Hej Carina. Du skal lave udtagningen igen for at faa den hael som er meningen paa denne sok.

Lori 14.10.2014 - 02:18:

Please indicate which type heel this is. I am not able to follow the directions as stated. Thank you

DROPS Design 14.10.2014 kl. 09:32:

Dear Lori, this is here a heel knitted in diagonal, the video below shows how to work this heel. Happy knitting!

Barb 01.10.2014 - 14:43:

Thanks for the quick response, I'm afraid I didn't state the problem well. At the start of the heel doing one row of wine then one row of white A. leaves the yarns at the opposite ends of where they need to be for the next time you need them and B.the first row of wine makes a break in the line ...should the first st. of the heel not be white for continuity? I find it just does not work well. I have spent over 20 hours on trying to get this heel to work.....please help.

DROPS Design 01.10.2014 kl. 15:23:

Dear Barb, before starting heel you have to cut the strands and then work diagonal heel over 1st and 4th needle starting with 1 row red, 1 row off-white - see below. If you rather want to have a off-white st on this place, you may work it or embroider it with duplicate sts. Happy knitting!

Barb 27.09.2014 - 20:16:

Why can I not get the lines on the heel to match up with A3 pattern when I go back to knitting in the round after the heel is completed.

DROPS Design 29.09.2014 kl. 09:27:

Dear Barb, heel should be worked as follows : 1 st red, 1 st off-white, repeat A.3 a total of 6 times increasing 1 st after the first 18 sts (= you will work A.3 6 times + 1st st in A.3 to get both sides the same), 1 st off white, 1 st red (= 41 sts). Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-986

Another Stocking

Victoria, United States

Christmas stockings for us

Elizabeth, United States