DROPS Extra / 0-986

Mr. Kringle's Stocking by DROPS Design

DROPS Jul: Strikket DROPS julestrømpe i ”Karisma” med norsk mønster

Stikkord: jul, julepynt, nordisk, sokker,

DROPS Design: Modell nr u-721
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Sokkens høyde: ca 35 cm
Fotens lengde: ca 25 cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio
150 g f.nr 48, vinrød
100 g f.nr 01, naturhvit

DROPS SETTP NR 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 32 p mønsterstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) NR 2,5 - til brettekant.
TILBEHØR: 1 meter rødt silkebånd til oppheng
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 95kr. Les mer.
MØNSTER:
Se mønster A-1 til A-3. Mønsteret strikkes i glstrikk.

HÆL:
Det strikkes frem og tilbake i glstrikk.
1.P (= retten): Strikk til det gjenstår 1 m, snu arb.
2.P (= vrangen): Ta første m løs av p som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strikk til det gjenstår 1 m, snu arb.
3.P (= retten): Ta første m løs av p som om den skulle strikkes rett, stram tråden og strikk til det gjenstår 2 m, snu arb.
4.P (= vrangen): Ta første m løs av p som om den skulle strikkes vrang, stram tråden og strikk til det gjenstår 2 m, snu arb.
Fortsett slik til det gjenstår 18 m midt på p. Fortsett frem og tilbake, men nå strikkes det 1 m mer for hver p over hælen. For å unngå hull i overgangene løftes tråden før den m som strikkes mer opp og settes vridd på p. Strikk tråden sammen med m. Strikk slik til det er strikket over alle m på hælen.

FELLETIPS:
Fell slik 3 m før merket: 2 rett sammen, 1 rett.
Fell slik etter merket: 1 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

JULESTRØMPE:
Arb strikkes rundt på p.
Legg opp 80 m på rundp 2,5 med vinrød. Strikk glstrikk i 3 cm. Bytt til settp 3,5 og strikk 1 omg slik: 2 r sammen og 1 kast. Strikk 3 omg r. Fordel m slik at det er 20 m på hver av de 4 settp. Strikk A-1, deretter strikkes det videre med A-2. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A-2 er strikket totalt 3 ganger i høyden (arb måler ca 29 cm), klippes trådene. Nå strikkes det hæl over m fra 1. og 4.p (= 40 m), de øvrige 40 m (= oppå foten) settes på 1 tråd. Med start fra retten strikkes 1 p med vinrød og 1 p med naturhvit over de 40 hæl-m SAMTIDIG som det strikkes HÆL - se forkl over. Fortsett med glstrikk frem og tilbake med vinrød SAMTIDIG som det strikkes hæl. Strikk til det gjenstår 2 p av hælen. Deretter strikkes 1 p naturhvit og 1 p vinrød. Deretter settes de 40 m fra tråden tilbake på p og det strikkes videre rundt over alle 80 m med vinrød slik (start omg på den 2. settp, dvs etter hælen): Strikk A-2 som før over de 40 m midt oppå foten, strikk 1 m vinrød, 1 m naturhvit, strikk A-3 (= 6 m) over de neste 36 m SAMTIDIG som det økes 1 m (etter de første 18 m) slik at mønsteret starter og slutter likt i hver side og avslutt med 1 m naturhvit og 1 m vinrød. Strikk mønster A.2 2 ganger i høyden etter hælen og avslutt med nest siste p i mønster A.2 (det gjenstår ca 4,5 cm til ferdig mål). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 40 m oppå foten og 41 m under foten. Fortsett med 1 omg vinrød og 1 omg naturhvit videre strikkes det glstrikk i vinrød SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av hvert merke slik - LES FELLETIPS: Fell på hver 2.omg totalt 6 ganger og deretter på hver omg totalt 4 ganger. Legg sokken flatt og sy sammen m på oversiden av tåen med m på undersiden med maskesting. Klipp og fest tråden. Oppleggskanten brettes innover ved hullraden, sy fast med små sting på innsiden uten å stramme. Tre et silkebånd inn og ut øverst på baksiden av strømpen, dette brukes når strømpen skal henges opp.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 18.12.2013
Nytt diagram A.3

Guillermina Bejarano 20.08.2017 - 18:59:

Buenas tardes. Es posible tejerlo todo con agujas circulares sin usar las de doble punta? Gracias

DROPS Design 22.08.2017 kl. 20:26:

Hola Guillermina. Puedes trabajar el patrón con una aguja circular corta o con dos agujas circulares

Emily 16.01.2016 - 23:31:

After working the first 1" in red, I am confused by the next set of instructions. Is it Row 1: K2tog, YO Row 2-4: K Or is it K2tog, YO, K I'm a newbie to fair isle and reading patterns like this.

DROPS Design 18.01.2016 kl. 14:08:

Dear Emily, on 1st round after the 1" stocking, change to larger needle size and work (K2 tog, YO), then work 3 rounds K - see video below for this picot edge. Happy knitting!

Katharina Louise Williamsen 03.10.2015 - 19:00:

Ser her flere som sliter me hælen, det gjør nå også jeg... Har kommet dit hvor jeg skal begynne å strikke flere masker igjen, og ser at oppskrifta og videoen dere har lagt ut her viser to forskjellige ting.. har prøvd begge, plukke opp to masker før den nye, for så å strikke 3 sammen og løfte tråden før masken, sette den vridd på pinnen og strikke 2 sammen...men får hull uansett....hva gjør æ galt?

DROPS Design 06.10.2015 kl. 14:44:

Hej, Jo men det er helt rigtigt som du gør, men sørg for at stramme tråden. God fornøjelse!

Katharina Louise Williamsen 28.09.2015 - 05:11:

Hei! Lurer på hullmønsteret... Om det strikkes på settp, og annenhver 2r sm, 1 kast, ender jeg opp med at siste maske på pinnen er ei kast maske? den holder seg jo ikke der uten at det strikkes ei maske utafor? Jeg får det i allefall ikke til. Gjør jeg noe feil? Enkleste ville jo vært å strikke det på rundpinner, hadde jeg hatt det, men har brukt settp hele veien.. Men dette kan ikke være feilen heller, for oppskriften sier jo at man skal bytte fra rundp til settp FØR hullene..

DROPS Design 01.10.2015 kl. 17:00:

Jo men du strikker også rundt på settp, så du fortsætter bare rundt rundt, så stemmer det! God fornøjelse!

Birte 05.01.2015 - 19:52:

Hallo! Muss ich bei der Ferse nach der 4. Reihe so weiter stricken, wie in der 4 oder wieder mit der 1. Reihe anfangen?

DROPS Design 11.01.2015 kl. 16:10:

Weder noch - Sie stricken folgerichtig weiter, d.h. Sie heben in der 5. R 1 M wie zum Rechtsstr ab, ziehen den Faden an und stricken, bis noch 3 M übrig sind, dann wenden Sie. In der 6. R 1 M wie zum Linksstr abheben, den Faden anziehen, stricken bis noch 3 M übrig sind, wenden. 7. R: 1 M wie zum Rechtsstr abh, Faden anziehen, stricken bis noch 4 M übrig sind usw. Wenn noch 18 M auf der Nadel sind, stricken Sie umgekehrt, d.h. immer 1 M mehr.

Carina 14.12.2014 - 14:38:

Jeg forstår ikke helt det med at lave udtagningen efter 18 m i hælen, da mønsteret jo faktisk går op selv hvis man undlader denne udtagning... Eller er der noget jeg ikke forstår?

DROPS Design 18.12.2014 kl. 16:26:

Hej Carina. Du skal lave udtagningen igen for at faa den hael som er meningen paa denne sok.

Lori 14.10.2014 - 02:18:

Please indicate which type heel this is. I am not able to follow the directions as stated. Thank you

DROPS Design 14.10.2014 kl. 09:32:

Dear Lori, this is here a heel knitted in diagonal, the video below shows how to work this heel. Happy knitting!

Barb 01.10.2014 - 14:43:

Thanks for the quick response, I'm afraid I didn't state the problem well. At the start of the heel doing one row of wine then one row of white A. leaves the yarns at the opposite ends of where they need to be for the next time you need them and B.the first row of wine makes a break in the line ...should the first st. of the heel not be white for continuity? I find it just does not work well. I have spent over 20 hours on trying to get this heel to work.....please help.

DROPS Design 01.10.2014 kl. 15:23:

Dear Barb, before starting heel you have to cut the strands and then work diagonal heel over 1st and 4th needle starting with 1 row red, 1 row off-white - see below. If you rather want to have a off-white st on this place, you may work it or embroider it with duplicate sts. Happy knitting!

Barb 27.09.2014 - 20:16:

Why can I not get the lines on the heel to match up with A3 pattern when I go back to knitting in the round after the heel is completed.

DROPS Design 29.09.2014 kl. 09:27:

Dear Barb, heel should be worked as follows : 1 st red, 1 st off-white, repeat A.3 a total of 6 times increasing 1 st after the first 18 sts (= you will work A.3 6 times + 1st st in A.3 to get both sides the same), 1 st off white, 1 st red (= 41 sts). Happy knitting!

Susan Burns 13.08.2014 - 16:15:

We are using this pattern in my knitting group to make Christmas stocking, but we are having trouble understanding and following the heel instruction's. I have now decided to knit this part separate and I have worked the first four rows. When it says continue until you have 18sts remain in the middle of needle, I don't understand what to so to achieve this? Do I continue knitting less stitches so the next row would be 3sts remain? Thanks

DROPS Design 14.08.2014 kl. 12:30:

Dear Mrs Burns, this pattern uses the technique of the diagonal heel, it is worked as shown in the video below. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-986