DROPS / 149 / 42

Scallop by DROPS Design

Rätstickad DROPS tröja i ”Delight” med solfjädersmönster. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr de-102
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
500-500-600 g nr 02, plommon/ beige/ ljung

DROPS RUNDST (40 eller 60 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 40 v rätst på 10 x 10 cm.
1 hel solfjäder mäter ca 18 cm på bredden och 15 cm på höjden.
DROPS 2 st STRUMPST + RUNDST (40 cm) NR 3 – till rätst kanter i halsen.
DROPS PÄRLEMORKNAPP, NR 521: 1 st.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 35.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 350kr. Läs mer.

Om storleken önskas större/mindre eller kortare/längre kan det justeras genom att sticka fler/färre solfjädrar på bredden och färre/fler v på höjden, men var observant på att solfjädrarnas placering kan påverka halsringningen.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Tröjan består av flera “solfjädrar” som stickas ihop under tiden. Man börjar längst ner på framst i den ordningsföljd som solfjädrarna är numrerade – se A.1 (välj diag för din stl). Nya maskor stickas alltid upp från rätsidan.

FRAMST:

SOLFJÄDER 1A:
Lägg upp 61 m på rundst 4 med Delight och sticka så här:
VARV 1 (= rätsidan): Stickas rätt.
VARV 2 (= avigsidan): Stickas rätt.
VARV 3: 2 m räta tills, 9 rm, * lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 6 rm *, upprepa *-* totalt 5 ggr, 3 rm, 2 m räta tills = 49 m.
VARV 4-7: Stickas räta.
VARV 8 (= avigsidan): 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 49 m/omslag.
VARV 9-10: Stickas räta.
VARV 11: 2 m räta tills, 7 rm, * lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 4 rm *, upprepa *-* totalt 5 ggr, 3 rm, 2 m räta tills = 37 m.
VARV 12-15: Stickas räta.
VARV 16 (= avigsidan): 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 37 m/omslag.
VARV 17-18: Stickas räta.
VARV 19: 2 m räta tills, 5 rm, * lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 7 rm *, upprepa *-* totalt 2 ggr, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 5 rm, 2 m räta tills = 29 m.
VARV 20-26: Stickas räta.
VARV 27: 2 m räta tills, 3 rm, * lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 5 rm *, upprepa *-* totalt 2 ggr, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 3 rm, 2 m räta tills = 21 m.
VARV 28-29: Stickas räta.
VARV 30 (= avigsidan): 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 21 m/omslag.
VARV 31-34: Stickas räta.
VARV 35: 2 m räta tills, 7 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 7 rm, 2 m räta tills = 17 m.
VARV 36-42: Stickas räta.
VARV 43: 2 m räta tills, 5 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 5 rm, 2 m räta tills = 13 m.
VARV 44-48: Stickas räta.
VARV 49: 2 m räta tills, 3 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 3 rm, 2 m räta tills = 9 m.
VARV 50-54: Stickas räta.
VARV 55: 2 m räta tills, 1 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m rät tills, drag den lyfta m över, 1 rm, 2 m räta tills = 5 m.
VARV 56-58: Stickas räta.
VARV 59: 1 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 1 rm = 3 m.
VARV 60: Stickas rätt.
VARV 61: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över = 1 m. Klipp av tråden, drag den genom m och fäst.

Sticka SOLFJÄDER 2A, 3A och 4A osv på 1:a raden på samma sätt.
1:a raden med solfjädrar är nu färdigstickad.

SOLFJÄDER 1B:
Sticka upp 30 m längs SOLFJÄDER 1A's vänsterkant (sett från rätsidan) – dvs sticka upp 1 m i varje rätst rand och ca 1 m om varje hålvarv, och sticka sedan upp 31 m längs SOLFJÄDER 2A's högerkant (sett från rätsidan) = 61 m på st. Sedan stickas det som SOLFJÄDER 1A, men från v 2 (dvs börja med rm från avigsidan).

Sticka SOLFJÄDER 2B, 3B osv på rad 2 på samma sätt.

HALV SOLFJÄDER I VÄNSTER SIDA AV ARB (sett från rätsidan när plagget ligger platt) – SOLFJÄDER 1C:
Sticka upp 31 m längs vänster kant (sett från rätsidan) på sista solfjädern på första v.
VARV 1 (= avigsidan): Stickas rätt.
VARV 2 (= rätsidan): 2 m räta tills, 9 rm, * lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 6 rm *, upprepa *-* totalt 2 ggr, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över = 25 m.
VARV 3-6: Stickas räta.
VARV 7 (= avigsidan): 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 25 m/omslag.
VARV 8-9: Stickas räta.
VARV 10: 2 m räta tills, 7 rm, * lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 4 rm *, upprepa *-* totalt 2 ggr, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över = 19 m.
VARV 11-14: Stickas räta.
VARV 15 (= avigsidan): 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 19 m/omslag.
VARV 16-17: Stickas räta.
VARV 18: 2 m räta tills, 5 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 7 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över = 15 m.
VARV 19-25: Stickas räta.
VARV 26: 2 m räta tills, 3 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, 5 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över = 11 m.
VARV 27-28: Stickas räta.
VARV 29 (= avigsidan): 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 11 m/omslag.
VARV 30-33: Stickas räta.
VARV 34: 2 m räta tills, 7 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över = 9 m.
VARV 35-41: Stickas räta.
VARV 42: 2 m räta tills, 5 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över = 7 m.
VARV 43-47: Stickas räta.
VARV 48: 2 m räta tills, 3 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över = 5 m.
VARV 49-53: Stickas räta.
VARV 54: 2 m räta tills, 1 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över = 3 m.
VARV 55-59: Stickas räta.
VARV 60: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över = 1 m. Klipp av tråden, drag den genom m och fäst.

HALV SOLFJÄDER I HÖGER SIDA AV ARB (sett från rätsidan när plagget ligger platt) – SOLFJÄDER 2C:
Sticka upp 31 m längs SOLFJÄDER 1A's högerkant (sett från rätsidan). Sedan stickas det som SOLFJÄDER 1C, men spegelvänt (dvs på 2:a-10:e-18:e-26:e-34:e-42:a-48:e-54:e och 60:e v läses det baklänges, men det börjar med 2 m räta tills och avslutas med lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över – Exempelvis stickas 2:a v så här: 2 m räta tills, * 6 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över *, upprepa *-* totalt 2 ggr, sticka 9 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över = 25 m).

2:a raden med solfjädrar är nu färdigstickad.

SOLFJÄDER 1D:
Sticka upp 30 m längs SOLFJÄDER 2C's vänsterkant (sett från rätsidan) – dvs sticka upp 1 m i varje rätst rand och ca 1 m om varje hålvarv, sticka upp 1 m i spetsen överst på SOLFJÄDER 1A och sticka sedan upp 30 m längs SOLFJÄDER 1B's högerkant (sett från rätsidan) = 61 m på st. Sedan stickas det som SOLFJÄDER 1A, men från 2:a v (dvs börja med rm från avigsidan)

Sticka SOLFJÄDER 2D, 3D, 4D osv på samma sätt.
3:e raden med solfjädrar är nu färdigstickad.

Fortsätt med SOLFJÄDER 1E, 2E, 3E osv på samma sätt.

SOLFJÄDER 1F:
Sticka som SOLFJÄDER 1C, men sticka upp 30 m längs vänster kant på sista solfjädern på 3:e raden, dessutom stickas det upp 1 m i spetsen överst på SOLFJÄDER 1C = 31 m på st. Sedan stickas det som SOLFJÄDER 1C.

SOLFJÄDER 2F:
Sticka upp 1 m i spetsen överst på solfjäder 2C, sedan stickas det upp 30 m längs SOLFJÄDER 1D's högerkant (sett från rätsidan) = 31 m på st. Sedan stickas det som SOLFJÄDER 2C.
4:e raden med solfjädrar är nu färdigstickad.

Fortsätt med SOLFJÄDER 1G, 2G, 3G osv som förut.
5:e raden med solfjädrar är nu färdigstickad.

På nästa rad (= 6:e raden) görs det sprund mitt fram, dvs det stickas 2 halva solfjädrar i stället för 1 hel solfjäder. Sticka SOLFJÄDER 1H, 2H osv, på samma sätt som SOLFJÄDER 1D med placering som visat i A.1, sedan stickas HALV SOLFJÄDER 1I på samma sätt som 1F både i vänster sida arb och på höger sida av sprundet mitt fram. HALV SOLFJÄDER 2I stickas i höger sida på arb och på vänster sida av sprundet mitt fram.
6:e raden med solfjädrar är nu färdigstickad.

På 7:e raden med solfjädrar stickas det solfjädrar som på 3:e raden.

Till slut stickas det en avslutande kant med halvcirklar som jämnar ut linjen överst så här:

HALV CIRKEL MELLAN SOLFJÄDER (SOLFJÄDER 1K, 2K osv):
Sticka upp från rätsidan, 61 m längs kanten mellan 2 solfjädrar – dvs sticka upp 1 m i varje rätst rand och ca 1 m om varje hålv + 1 m mitt emellan två solfjädrar i spetsen överst på solfjädern från raden under.
Sedan stickas det så här:
VARV 1 (= avigsidan): Stickas rätt.
VARV 2 (= rätsidan): Stickas rätt.
VARV 3: Stickas rätt.
VARV 4: * sticka 3 rm, 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m och avsluta med 1 rm = 49 m.
VARV 5: 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 49 m/omslag.
VARV 6: Stickas rätt.
VARV 7 (= avigsidan): 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 49 m/omslag.
VARV 8-14: Stickas räta.
VARV 15 (= avigsidan): 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 49 m/omslag.
VARV 16-17: Stickas räta.
VARV 18: Sticka alla m räta tills 2 och 2 tills det återstår 1 m, avsluta med 1 rm = 25 m.
VARV 19-25: Stickas räta.
VARV 26: Sticka alla m räta tills 2 och 2 tills det återstår 1 m, avsluta med 1 rm = 13 m.
VARV 27: Stickas rätt.
VARV 28: Sticka alla m räta tills 2 och 2 tills det återstår 1 m, avsluta med 1 rm = 7 m.
VARV 29: Stickas rätt.
VARV 30: Sticka alla m räta tills 2 och 2 tills det återstår 1 m, avsluta med 1 rm = 4 m.
VARV 31: Stickas rätt.
VARV 32: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 3 m räta tills och drag den lyfta m över = 1 m. Klipp av tråden, drag den genom m och fäst.

KVARTS CIRKEL LÄNGST UT I VÄNSTER SIDA PÅ ARB – SOLFJÄDER 1L:
Sticka upp 30 m längs vänster kant (sett från rätsidan) på sista solfjädern på 7:e raden, dessutom stickas det upp 1 m i spetsen överst på SOLFJÄDER 1I = 31 m på st. Sedan stickas det så här:
VARV 1 (= avigsidan): Stickas rätt.
VARV 2 (= rätsidan): Stickas rätt.
VARV 3: Stickas rätt.
VARV 4: * sticka 3 rm, 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m och avsluta med 1 rm = 25 m.
VARV 5: 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 25 m/omslag.
VARV 6: Stickas rätt.
VARV 7 (= avigsidan): 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 25 m/omslag.
VARV 8-14: Stickas räta.
VARV 15 (= avigsidan): 1 rm, * 1 omslag, 2 m aviga tills *, upprepa *-* v ut = 25 m/omslag.
VARV 16-17: Stickas räta.
VARV 18: Sticka alla m räta tills 2 och 2 tills det återstår 1 m, avsluta med 1 rm = 13 m.
VARV 19-25: Stickas räta.
VARV 26: Sticka alla m räta tills 2 och 2 tills det återstår 1 m, avsluta med 1 rm = 7 m.
VARV 27-29: Stickas räta.
VARV 30: Sticka alla m räta tills 2 och 2 tills det återstår 1 m, avsluta med 1 rm = 4 m.
VARV 31: Stickas rätt.
VARV 32: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 3 m räta tills och drag den lyfta m över = 1 m. Klipp av tråden, drag den genom m och fäst.

KVARTS CIRKEL LÄNGST UT I HÖGER SIDA PÅ ARB – SOLFJÄDER 2L:
Sticka upp 1 m i spetsen längst upp på SOLFJÄDER 2I, sedan stickas det upp 30 m längs höger kant på första solfjädern på 7:e raden= 31 m på st. Sedan stickas det som SOLFJÄDER 1L.

BAKST:
Sticka som framst, men det ska inte vara sprund och halsringning mitt bak. Dvs på 6:e raden stickas det 1 hel solfjäder mitt bak i stället för 2 halva och på 8:e raden stickas det en halv cirkel mitt bak så att kanten överst blir helt rät.

ÄRM:
Arb stickas från mitt under ärmen och runt ärmen (se stickriktning på måttskissen).
Lägg upp 32-36-26 m (inkl 1 kantm i sidan) på rundst 4 med Delight. Sticka rätst fram och tillbaka tills arb mäter 30-32-34 cm, maska av löst. Sticka en ärm till.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna innanför 1 kantm och sy underärms- och sidsömmarna i ett innanför 1 kantm.

RÄTST I SPRUNDET FRAM:
Lägg upp 4 m på 1 st strumpst 3 med Delight. Sticka 1 v rätt (= avigsidan), vänd arb. Börja längst ner på vänster sprund (när plagget tas på), plocka upp den yttersta rätst m i sprundet (med höger st), sticka första m på vänster st, drag den nya m över, sticka rm v ut, vänd arb, sticka rm från avigsidan tillbaka över de 4 m, vänd arb, * plocka upp yttersta rätst m i nästa rätst rand i sprundet (med höger st), sticka första m på vänster st, drag den nya m över, sticka rm v ut, vänd arb, sticka rm från avigsidan tillbaka över de 4 m, vänd arb, upprepa dessa 2 v *-* tills det har stickats upp 1 m i ca varje rätst m längs hela sprundet, maska sedan av. Upprepa längs höger sprund, men börja längst upp från rätsidan.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 100 till 110 m runt halsen (även över de rätst kanterna i sprundet fram) på rundst 3 med Delight. Sticka 1 v rätt från avigsidan. Sticka 1 v rätt från rätsidan SAMTIDIGT som det avm till 1 knapphål i höger sida så här: sticka andra och tredje m från kanten räta tills och gör 1 omslag. Sticka 2 räta v och maska sedan av med rm från avigsidan.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 149-42) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (71)

DERAS Marie-Danièle 28.04.2019 - 15:42:

Bonjour je viens de commencer ce magnifique modèle, , mon premier éventail 1 A est terminé, mais je ne vois aucune explication pour faire l ' éventail 2 A en le racordant a l 'éventail 1 A et comment faire pout les éventails situé juste au dessus marci de ce que vous pourrez me dire bonne journée marie danièle deras entail 2A

DROPS Design 29.04.2019 kl. 10:23:

Bonjour Mme Deras, quand l'éventail 1A est terminé, on coupe le fil, on tricote ensuite les éventails 2A, 3A etc de la même façon (= séparément) puis on va tricoter le 2ème rang d'éventails en relevant cette fois les mailles le long des éventails du rang précédent = pour le 1B: 30 m le long du 1A, et 31 m le long du 2A - cf schéma en bas de page pour l'ordre des éventails. Bon tricot!

Ingrid Van Den Bosch 13.01.2019 - 14:22:

Bonjour, existe-t-il un diagramme des différents éventails, car je ne réussis pas avec les explications écrites ? Merci

DROPS Design 14.01.2019 kl. 11:33:

Bonjour Mme Van Den Bosch, il n'y a pas de diagramme pour ce motif, suivez bien les explications pas à pas, rang après rang. Bon tricot!

Ekaterina 12.01.2017 - 12:38:

Hello! When I saw this pattern, I immediately thought it almost ideal for my mother. But I found the measurements for the piece confusing: Bust: 152-152-216 cm / 59¾”-59¾”-85” Is the second measurement right? Could you, please, help me to choose size for 184 cm?

DROPS Design 12.01.2017 kl. 17:05:

Dear Ekaterina, you will find all measurements for each size in measurement chart at the bottom of the page, taken flat from side to side, in cm. Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Read more about sizing here. Happy knitting!

Deirdre Bialo-padin 11.01.2016 - 23:31:

This is a wonderful design!

Woro 11.02.2014 - 13:35:

Ben voilà, j'ai commencé ce modèle et avant de continuer, j'ai une p'ti'question: cela va-t-il changer quelque chose si je tricote le dos et le devant en un seul morceau, en rond, en ne séparant le travail qu'au niveau des emmanchures et de l'encolure? Merci pour les explications de ce magnifique pull. Amicalement.

DROPS Design 11.02.2014 kl. 14:19:

Bonjour Mme Woro, vous pouvez à priori tricoter en un seul tenant, en rond, les premiers motifs, n'oubliez pas de bien vérifier vos motifs et la hauteur pour bien conserver l'emplacement des manches (emmanchures) au bon endroit. Bon tricot!

Wolkenkuckuck 27.12.2013 - 15:13:

Very lovely pattern! Superbe shades. Though it looks quite unusual, for a wee bit experienced knitter must be quite easy. The only thing I would appreciate would be a schematic pattern :) written patterns are so exhausting and more difficult to rememberfor me. Anyway, thanks a lot for publishing this.

Gabriele 29.11.2013 - 19:54:

Habe den Pulli jetzt erst richtig bemerkt - und finde ihn sehr schön. Ich werde ihn in einer knalligen Farbe stricken,etwas länger machen,so kann ich den Pulli anstatt einer Jacke anziehen.

Pagni Milena 23.10.2013 - 19:06:

Meravilioso!!!!!!!!

I,Brühs 04.10.2013 - 20:38:

Ich finde das Modell extravagant,habe bei Lanade Wolle bestellt .Bis auf die Ärmel ist es fertg. Die Beschreibung der Ärmel ist völlig unbefriedigend,

DROPS Design 07.10.2013 kl. 09:29:

Liebe Frau Brühs, die Anleitung der Ärmel ist komplett, denn sie ist sehr einfach. Es wird nur in Krausrippen quer gestrickt wie beschrieben.

Elena Ortiz 03.07.2013 - 01:58:

Un bello mosaico. Intentaré hacerlo... gracias por compartir sus diseños y estimular nuestra parte creativa!

Kommentér oppskrift DROPS 149-42