DROPS / 149 / 42

Scallop by DROPS Design

Rillestrikket DROPS genser i ”Delight” med viftemønster. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr de-102
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
500-500-600 g f.nr 02, plomme/ beige/ lyng

DROPS RUNDP (40 eller 60 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 40 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
1 hel vifte måler ca 18 cm i bredden og 15 cm i høyden.
DROPS 2 STK SETTP + RUNDP (40 cm) NR 3 – til rillekanter i halsen.
DROPS PERLEMORKNAPP, NR 521: 1 stk.
----------------------------------------------------------

fra 38.00 kr /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 38.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 380kr. Les mer.

Dersom størrelsen ønskes større/mindre eller kortere/lengre kan det justeres ved å strikke flere/færre vifter i bredden og færre/flere rader i høyden, men vær obs på at viftenes plassering kan påvirke halsringningen.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Genseren består av flere “vifter” som strikkes sammen underveis. Det startes nederst på forstk i den rekkefølgen som viftene er nummererte i – se A.1 (velg diag for din str). Nye masker strikkes alltid opp fra retten.

FORSTK:

VIFTE 1A:
Legg opp 61 m på rundp 4 med Delight og strikk slik:
1.P (= retten): strikk rett.
2.P (= vrangen): strikk rett.
3.P: 2 rett sammen, 9 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 6 rett *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, 3 rett, 2 rett sammen = 49 m.
4.-7.P: strikk rett.
8.P (= vrangen): 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 49 m/kast.
9.-10.P: strikk rett.
11.P: 2 rett sammen, 7 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 4 rett *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, 3 rett, 2 rett sammen = 37 m.
12.-15.P: strikk rett.
16.P (= vrangen): 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 37 m/kast.
17.-18.P: strikk rett.
19.P: 2 rett sammen, 5 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 7 rett *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 5 rett, 2 rett sammen = 29 m.
20.-26.P: strikk rett.
27.P: 2 rett sammen, 3 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 5 rett *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 3 rett, 2 rett sammen = 21 m.
28.-29.P: strikk rett.
30.P (= vrangen): 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 21 m/kast.
31.-34.P: strikk rett.
35.P: 2 rett sammen, 7 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 7 rett, 2 rett sammen = 17 m.
36.-42.P: strikk rett.
43.P: 2 rett sammen, 5 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 5 rett, 2 rett sammen = 13 m.
44.-48.P: strikk rett.
49.P: 2 rett sammen, 3 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 3 rett, 2 rett sammen = 9 m.
50.-54.P: strikk rett.
55.P: 2 rett sammen, 1 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 1 rett, 2 rett sammen = 5 m.
56.-58.P: strikk rett.
59.P: 1 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 1 rett = 3 m.
60.P: strikk rett.
61.P: ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over = 1 m. Klipp tråden, trekk den gjennom m og fest.

Strikk VIFTE 2A, 3A og 4A osv på 1.rad på samme måte.
1.rad med vifter er nå strikket ferdig.

VIFTE 1B:
Strikk opp 30 m langs VIFTE 1A`s venstre kant (sett fra retten) – dvs strikk opp 1 m i hver rille og ca 1 m om hver hullrad, og strikk deretter opp 31 m langs VIFTE 2A`s høyre kant (sett fra retten) = 61 m på p. Videre strikkes det som VIFTE 1A, men fra 2.p (dvs start med rett fra vrangen).

Strikk VIFTE 2B, 3B osv på 2.rad på samme måte.

HALV VIFTE I VENSTRE SIDE AV ARB (sett fra retten når plagget ligger flatt) – VIFTE 1C:
Strikk opp 31 m langs venstre kant (sett fra retten) på siste vifte på første rad.
1.P (= vrangen): strikk rett.
2.P (= retten): 2 rett sammen, 9 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 6 rett *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 25 m.
3.-6.P: strikk rett.
7.P (= vrangen): 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 25 m/kast.
8.-9.P: strikk rett.
10.P: 2 rett sammen, 7 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 4 rett *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 19 m.
11.-14.P: strikk rett.
15.P (= vrangen): 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 19 m/kast.
16.-17.P: strikk rett.
18.P: 2 rett sammen, 5 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 7 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 15 m.
19.-25.P: strikk rett.
26.P: 2 rett sammen, 3 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 5 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 11 m.
27.-28.P: strikk rett.
29.P (= vrangen): 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 11 m/kast.
30.-33.P: strikk rett.
34.P: 2 rett sammen, 7 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 9 m.
35.-41.P: strikk rett.
42.P: 2 rett sammen, 5 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 7 m.
43.-47.P: strikk rett.
48.P: 2 rett sammen, 3 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 5 m.
49.-53.P: strikk rett.
54.P: 2 rett sammen, 1 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 3 m.
55.-59.P: strikk rett.
60.P: ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over = 1 m. Klipp tråden, trekk den gjennom m og fest.

HALV VIFTE I HØYRE SIDE AV ARB (sett fra retten når plagget ligger flatt) – VIFTE 2C:
Strikk opp 31 m langs VIFTE 1A`s høyre kant (sett fra retten). Videre strikkes det som VIFTE 1C, men speilvendt (dvs på 2.-10.-18.-26.-34.-42.-48.-54 og 60.p leses setningen baklengs, men det startes med 2 rett sammen og avsluttes med ta 1 m løs av p, 1 rett, løft den løse m over – Eksempelvis strikkes 2.p slik: 2 rett sammen, * 6 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, strikk 9 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 25 m).

2.rad med vifter er nå strikket ferdig.

VIFTE 1D:
Strikk opp 30 m langs VIFTE 2C`s venstre kant (sett fra retten) – dvs strikk opp 1 m i hver rille og ca 1 m om hver hullrad, strikk opp 1 m i spissen øverst på VIFTE 1A og strikk deretter opp 30 m langs VIFTE 1B`s høyre kant (sett fra retten) = 61 m på p. Videre strikkes det som VIFTE 1A, men fra 2.p (dvs start med rett fra vrangen)

Strikk VIFTE 2D, 3D, 4D osv på samme måte.
3.rad med vifter er nå strikket ferdig.

Fortsett med VIFTE 1E, 2E, 3E osv på samme måte.

VIFTE 1F:
Strikk som VIFTE 1C, men strikk opp 30 m langs venstre kant på siste vifte på 3.rad, i tillegg strikkes det opp 1 m i spissen øverst på VIFTE 1C = 31 m på p. Videre strikkes det som VIFTE 1C.

VIFTE 2F:
Strikk opp 1 m i spissen øverst på vifte 2C, deretter strikkes det opp 30 m langs VIFTE 1D`s høyre kant (sett fra retten) = 31 m på p. Videre strikkes det som VIFTE 2C.
4.rad med vifter er nå strikket ferdig.

Fortsett med VIFTE 1G, 2G, 3G osv som før.
5.rad med vifter er nå strikket ferdig.

På neste rad (= 6.rad) lages det splitt midt foran, dvs det strikkes 2 halve vifter istedenfor 1 hel vifte. Strikk VIFTE 1H, 2H osv, på samme måte som VIFTE 1D med plassering som vist i A.1, deretter strikkes HALV VIFTE 1I på samme måte som 1F både i venstre side arb og på høyre side av splitten midt foran. HALV VIFTE 2I strikkes i høyre side på arb og på venstre side av splitten midt foran.
6.rad med vifter er nå strikket ferdig.

På 7.rad med vifter strikkes det vifter som på 3.rad.

Tilslutt strikkes det en avsluttende kant med halvsirkler som jevner ut linjen øverst slik:

HALV SIRKEL MELLOM HVER VIFTE (VIFTE 1K, 2K osv):
Strikk opp fra retten, 61 m langs kanten mellom 2 vifter – dvs strikk opp 1 m i hver rille og ca 1 m om hver hullrad + 1 m midt mellom to vifter i spissen øverst på viften fra raden under.
Videre strikkes det slik:
1.P (= vrangen): strikk rett.
2.P (= retten): strikk rett.
3.P: strikk rett.
4.P: * strikk 3 rett, 2 rett sammen *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m og avslutt med 1 rett = 49 m.
5.P: 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 49 m/kast.
6.P: strikk rett.
7.P (= vrangen): 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 49 m/kast.
8.-14.P: strikk rett.
15.P (= vrangen): 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 49 m/kast.
16.-17.P: strikk rett.
18.P: strikk alle m rett sammen 2 og 2 til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 rett = 25 m.
19.-25.P: strikk rett.
26.P: strikk alle m rett sammen 2 og 2 til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 rett = 13 m.
27.P: strikk rett.
28.P: strikk alle m rett sammen 2 og 2 til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 rett = 7 m.
29.P: strikk rett.
30.P: strikk alle m rett sammen 2 og 2 til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 rett = 4 m.
31.P: strikk rett.
32.P: ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, strikk 3 rett sammen og løft den løse m over = 1 m. Klipp tråden, trekk den gjennom m og fest.

KVART SIRKEL YTTERST I VENSTRE SIDE PÅ ARB – VIFTE 1L:
Strikk opp 30 m langs venstre kant (sett fra retten) på siste vifte på 7.rad, i tillegg strikkes det opp 1 m i spissen øverst på VIFTE 1I = 31 m på p. Videre strikkes det slik:
1.P (= vrangen): strikk rett.
2.P (= retten): strikk rett.
3.P: strikk rett.
4.P: * strikk 3 rett, 2 rett sammen *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m og avslutt med 1 rett = 25 m.
5.P: 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 25 m/kast.
6.P: strikk rett.
7.P (= vrangen): 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 25 m/kast.
8.-14.P: strikk rett.
15.P (= vrangen): 1 rett, * 1 kast, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* ut p = 25 m/kast.
16.-17.P: strikk rett.
18.P: strikk alle m rett sammen 2 og 2 til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 rett = 13 m.
19.-25.P: strikk rett.
26.P: strikk alle m rett sammen 2 og 2 til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 rett = 7 m.
27.-29.P: strikk rett.
30.P: strikk alle m rett sammen 2 og 2 til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 rett = 4 m.
31.P: strikk rett.
32.P: ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, strikk 3 rett sammen og løft den løse m over = 1 m. Klipp tråden, trekk den gjennom m og fest.

KVART SIRKEL YTTERST I HØYRE SIDE PÅ ARB – VIFTE 2L:
Strikk opp 1 m i spissen øverst på VIFTE 2I, deretter strikkes det opp 30 m langs høyre kant på første vifte på 7.rad = 31 m på p. Videre strikkes det som VIFTE 1L.

BAKSTK:
Strikk som forstk, men det skal ikke være splitt og halsringning midt bak. Dvs på 6.rad strikkes det 1 hel vifte midt bak istedenfor 2 halve og på 8.rad strikkes det en halv sirkel midt bak slik at kanten øverst blir helt rett.

ERME:
Arb strikkes fra midt under ermet og rundt ermet (se strikkeretning på målskissen).
Legg opp 32-36-26 m (inkl 1 kant-m i siden) på rundp 4 med Delight. Strikk riller frem og tilbake til arb måler 30-32-34 cm, fell løst av. Strikk 1 erme til.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy i ermene innenfor 1 kant-m og sy undererms- og sidesømmene i ett innenfor 1 kant-m.

RILLER I SPLITTEN FORAN:
Legg opp 4 m på 1 stk settp 3 med Delight. Strikk 1 p rett (= vrangen), snu arb. Start nederst på venstre splitt (når plagget tas på), plukk opp den ytterste rille-m i splitten (med høyre p), strikk første m på venstre p, løft den nye m over, strikk rett p ut, snu arb, strikk rett fra vrangen tilbake over de 4 m, snu arb, * plukk opp ytterste rille-m i neste rille i splitten (med høyre p), strikk første m på venstre p, løft den nye m over, strikk rett p ut, snu arb, strikk rett fra vrangen tilbake over de 4 m, snu arb, gjenta disse 2 p fra *-* til det er strikket opp 1 m i ca hver rille-m langs hele splitten, fell deretter av. Gjenta langs høyre plitt, men start øverst fra retten.

HALSKANT:
Strikk opp fra retten ca 100 til 110 m rundt halsen (også over rillekantene i splitten foran) på rundp 3 med Delight. Strikk 1 p rett fra vrangen. Strikk 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det felles til 1 knapphull i høyre side slik: strikk andre og tredje m fra kanten rett sammen og lag 1 kast. Strikk 2 p rett og fell deretter av med rett fra vrangen.

Kommentarer / Spørsmål (72)

Katarzyna 08.04.2020 - 15:30:

Ile włóczki drops delight potrzebuję, jeżeli chcę z niej zrobić tylko korpus swetra, a rękawy i wykończenia z innej ? Pozdrawiam

DROPS Design 12.04.2020 kl. 16:37:

Witaj Kasiu! Potrzebujesz 450-450-550 g włóczki Delight (zależy od tego jaki rozmiar wykonujesz). Pozdrawiamy

DERAS Marie-Danièle 28.04.2019 - 15:42:

Bonjour je viens de commencer ce magnifique modèle, , mon premier éventail 1 A est terminé, mais je ne vois aucune explication pour faire l ' éventail 2 A en le racordant a l 'éventail 1 A et comment faire pout les éventails situé juste au dessus marci de ce que vous pourrez me dire bonne journée marie danièle deras entail 2A

DROPS Design 29.04.2019 kl. 10:23:

Bonjour Mme Deras, quand l'éventail 1A est terminé, on coupe le fil, on tricote ensuite les éventails 2A, 3A etc de la même façon (= séparément) puis on va tricoter le 2ème rang d'éventails en relevant cette fois les mailles le long des éventails du rang précédent = pour le 1B: 30 m le long du 1A, et 31 m le long du 2A - cf schéma en bas de page pour l'ordre des éventails. Bon tricot!

Ingrid Van Den Bosch 13.01.2019 - 14:22:

Bonjour, existe-t-il un diagramme des différents éventails, car je ne réussis pas avec les explications écrites ? Merci

DROPS Design 14.01.2019 kl. 11:33:

Bonjour Mme Van Den Bosch, il n'y a pas de diagramme pour ce motif, suivez bien les explications pas à pas, rang après rang. Bon tricot!

Ekaterina 12.01.2017 - 12:38:

Hello! When I saw this pattern, I immediately thought it almost ideal for my mother. But I found the measurements for the piece confusing: Bust: 152-152-216 cm / 59¾”-59¾”-85” Is the second measurement right? Could you, please, help me to choose size for 184 cm?

DROPS Design 12.01.2017 kl. 17:05:

Dear Ekaterina, you will find all measurements for each size in measurement chart at the bottom of the page, taken flat from side to side, in cm. Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Read more about sizing here. Happy knitting!

Deirdre Bialo-padin 11.01.2016 - 23:31:

This is a wonderful design!

Woro 11.02.2014 - 13:35:

Ben voilà, j'ai commencé ce modèle et avant de continuer, j'ai une p'ti'question: cela va-t-il changer quelque chose si je tricote le dos et le devant en un seul morceau, en rond, en ne séparant le travail qu'au niveau des emmanchures et de l'encolure? Merci pour les explications de ce magnifique pull. Amicalement.

DROPS Design 11.02.2014 kl. 14:19:

Bonjour Mme Woro, vous pouvez à priori tricoter en un seul tenant, en rond, les premiers motifs, n'oubliez pas de bien vérifier vos motifs et la hauteur pour bien conserver l'emplacement des manches (emmanchures) au bon endroit. Bon tricot!

Wolkenkuckuck 27.12.2013 - 15:13:

Very lovely pattern! Superbe shades. Though it looks quite unusual, for a wee bit experienced knitter must be quite easy. The only thing I would appreciate would be a schematic pattern :) written patterns are so exhausting and more difficult to rememberfor me. Anyway, thanks a lot for publishing this.

Gabriele 29.11.2013 - 19:54:

Habe den Pulli jetzt erst richtig bemerkt - und finde ihn sehr schön. Ich werde ihn in einer knalligen Farbe stricken,etwas länger machen,so kann ich den Pulli anstatt einer Jacke anziehen.

Pagni Milena 23.10.2013 - 19:06:

Meravilioso!!!!!!!!

I,Brühs 04.10.2013 - 20:38:

Ich finde das Modell extravagant,habe bei Lanade Wolle bestellt .Bis auf die Ärmel ist es fertg. Die Beschreibung der Ärmel ist völlig unbefriedigend,

DROPS Design 07.10.2013 kl. 09:29:

Liebe Frau Brühs, die Anleitung der Ärmel ist komplett, denn sie ist sehr einfach. Es wird nur in Krausrippen quer gestrickt wie beschrieben.

Kommentér oppskrift DROPS 149-42

149-42 Scallop

Nyte, Denmark

Scallop

Katarzyna, Poland