DROPS / 146 / 28

Wings by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Lace” med hålmönster

DROPS Design: Modell nr la-014
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: ca 42 cm mätt från nacken och ned längs en av markörerna.
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 2020, ljus camel

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3,5 – OBS: Läs om Stickfastheten nedan!

STICKFASTHETEN:
Sjalen ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig, men för att få en aning om ifall att det stickas för löst / fast, sticka en slätstickad provlapp på st 3,5, det ska bli ca 23 m x 30 v på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (44)

Se diag A.1 och A.2. Diagr visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m innanför 2 rätst m i varje sida av arb på varje v genom att göra ett omslag, omslaget stickas avigt från avigsidan och rätt från rätsidan så att det blir ett hål.
Det ökas 1 m före 1:a markören från rätsidan genom att göra ett omslag före markören och det ökas 1 m efter 2:a markören från rätsidan genom att göra ett omslag efter markören, omslagen aviga från avigsidan så att det blir ett hål.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickaes fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Lägg upp 65 m på rundst 3,5 med Lace. Sätt markörer innanför 3 m i varje sida av sjalen (= 59 m mellan markörerna) och låt markörerna följa med i arb. Sticka slätstick med 2 RÄTST m - se förkl ovan, i varje sida (1:a v = rätsidan) - SAMTIDIGT som det ökas – Läs ÖKNINGSTIPS ovan, 1 m innanför 2 rätst m i varje sida av arb på varje v, och det ökas 1 m före 1:a markören och 1 m efter 2:a markören på varje v från rätsidan (= 6 ökade m efter vartannat v.). Fortsätt att sticka och öka på detta sätt tills det är 129 m före 1:a markören, 59 m i mitten och 129 m efter 2:a markören = 317 m på st. Efter alla ökningarna mäter arb ca 28 cm i stickriktningen längs en av markörerna. På nästa v från rätsidan stickas det så här: 2 rätst m och diag A.1(= 6 m) 52 ggr tills det återstår 3 m, sticka 1 m slätst och avsluta med 2 rätst m. När diag A.1 har stickats 1 gång på höjden är det = 421 m på st. Fortsätt med att sticka 2 rätst m, diag A.2 tills det återstår 3 m, 1 m slätst och 2 rätst m, sticka tills diag A.2 har stickats totalt 3 ggr på höjden, arb mäter ca 42 cm mätt i stickriktningen längs en av markörerna. På nästa v från rätsidan maskas det av löst så här – OBS: Det är väldigt viktigt att det maskas av mycket LÖST, annars kommer inte kanten på sjalen att kunna formas till spetsar: Maska av de första 3 rätst m (drag lite i m medan de stickas och avm så att de blir lösa), * gör 1 löst omslag om höger st, maska av omslaget, maska av 2 m (drag lite i m medan de stickas och avm så att de blir lösa) *, upprepa *-* tills det återstår 2 m, maska av dessa.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvått. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Lägg sjalen på en matta eller en madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått till en fin trekant och använd knappnålarl att fästa med. OBS: Fäst flera nåler i de yttersta m längs uppläggningskanten och sedan fram till de yttersta m i varje sida av sjalen, längs med de 2 sneda sidorna sätts det 1 nål i mellan varje rapport, drag lite vid varje nål så att kanten formas till små spetsar. Låt sjalen torka så här. Upprepa processen varje gång sjalen tvättas.

Diagram

= rm från rätsidan, am från avigsidan
= 1 omsl mellan 2 m
= lyft 1 m, 2 m räta tillls, drag den lyfta m över

Karina Zimmermann 15.08.2017 - 17:57:

Hej. Tak for svaret. Hvis jeg gerne vil have en mønsterrapport i hver side mere, hvor mange masker skal jeg så have udover de 129 masker pr side?

DROPS Design 17.08.2017 kl. 15:21:

Hej Karina, Du skal bruge 6 masker mere for at kunne strikke 1 rapport mere af første pind i diagram A.1. God fornøjelse!

Karina Zimmermann 12.08.2017 - 19:30:

Hej. Er det korrekt læst, at der tages ud på både ret- og vrangsiden?

DROPS Design 14.08.2017 kl. 16:02:

Hei Karina. Ja, det stemmer. Når du starter på diagrammene, økes det bare fra retten. God Fornøyelse!

Selma 11.08.2016 - 12:04:

Je ne comprend pas tres bien au debut lorsqu'il est dit:"tricoter en jersey avec 2m au point mousse.........1er rg sur l'endroit",ces 2 m pt mousse doit on les tricoter sur tous les rangs?ou sur le 1er rg seulement?merci!

DROPS Design 15.08.2016 kl. 09:44:

Bonjour Selma, on tricote les 2 premières m et les 2 dernières m au point mousse jusqu'à la fin du châle. Bon tricot!

Frauke 03.05.2015 - 23:11:

Hallo, wie verstehe ich "man nimmt in jeder R 1M neben den 2 M kraus rechts auf jeder Seite auf" h.d. vor den 2 M kraus rechts oder nach den 2 M kraus rechts? Danke LG Frauke

DROPS Design 04.05.2015 kl. 22:07:

Die jeweils 2 kraus-re-M bilden stets Anfang und Ende, Sie nehmen also am R-Anfang 1 M nach diesen 2 M zu und am R-Ende nehmen Sie 1 M vor diesen 2 M zu. Diese beidseitige Zunahme machen Sie in jeder R.

Triin 23.02.2015 - 14:12:

Eesti keeles on sõnastus küll veidi ebaõnnestunud. Mida tähendab mustris lause "Kasvata 1 silmus mõlemal serval 2 ripskoes silmuse kõrvalt" Mida see kõrvalt seal tähendab? Kas ma peaks sealt välja lugema, et kasvatada tuleb kahe ripskoes silmuse järel?

DROPS Design 02.09.2015 kl. 15:19:

Justnimelt! Rea alguses pärast 2 ripskoes silmust ja rea lõpus enne 2 ripskoes silmust.

Anne 22.02.2015 - 16:51:

Bonjour,je ne comprends pas vraiment le diagramme pour le chale wings,que voulez vous dire par glisser une maille à l'endroit,2mailles ensemble à l'endroit,passer la maille glissée par-dessus la maille tricotée?.Malgré plusieurs essais je n'arrive pas à obtenir le motif souhaité,merci pour votre aide.

DROPS Design 23.02.2015 kl. 10:26:

Bonjour Anne, la vidéo ci-dessous montre comment réaliser cette diminution, on diminue 2 m, compensées par 1 jeté 2 m avant et 1 jeté 2 m après = le nombre de mailles reste le même. Bon tricot!

Natalia 07.08.2014 - 12:08:

Pues debo hacerlo mal porque mevoy quedando cada pasada con menos puntos. Diagrama 2: 1 hebra_1 punto derecho_deslizo punto_dos puntos puntos juntos (o sea, un punto menos)_paso el punto deslizado por encima del punto que avabo de hacer_1 punto derecho. Y así, repetir la secuencia. Qué hago mal?

DROPS Design 08.08.2014 kl. 15:09:

Hola Natalia. A.2 se trabaja como sigue: *1 d., 1 HEB, 2 d., 1 pt desl como de derecho, 2 pjd, pasar el pt desl por encima, 2 d., 1 HEB*, repetir de * a *. En cada repetición hay 2 HEB y 2 pts dism = el número de puntos es igual.

Natalia 07.08.2014 - 12:08:

Pues debo hacerlo mal porque mevoy quedando cada pasada con menos puntos. Diagrama 2: 1 hebra_1 punto derecho_deslizo punto_dos puntos puntos juntos (o sea, un punto menos)_paso el punto deslizado por encima del punto que avabo de hacer_1 punto derecho. Y así, repetir la secuencia. Qué hago mal?

DROPS Design 08.08.2014 kl. 15:10:

Hola Natalia. A.2 se trabaja como sigue: *1 d., 1 HEB, 2 d., 1 pt desl como de derecho, 2 pjd, pasar el pt desl por encima, 2 d., 1 HEB*, repetir de * a *. En cada repetición hay 2 HEB y 2 pts dism = el número de puntos es igual.

Natalia 06.08.2014 - 19:56:

Después del diagrama A1 tenemos 421 puntos en la hilera. ¿Se mantienen los 421 puntos mientras tejemos el diagrama A2?

DROPS Design 06.08.2014 kl. 22:26:

Hola Natalia. El diagrama A.2 se trabaja sobre 421 pt.

Jack 25.06.2014 - 20:19:

Ich haben zunächst das Tuch bis zu dem Diagramm gestrickt. Bis dahin war es gut verständlich, jedoch ist mir das Diagramm noch etwas unklar. Klar ist, daß ich in der Hinreihe so stricke, wie es die Schrift vorschreibt. Wie stricke ich aber die Rückreihen? Stricke ich sie simpel mit linken Maschen durch, ohne Umschläge zu machen, oder muß ich die Umschläge auch in den Rückreihen machen? Es ist mein erstes Muster, welches ich nach Strickanleitung stricke. Freue mich über jede Hilfe! :)

DROPS Design 25.06.2014 kl. 21:58:

Antwort siehe unten! :-)

Kommentér oppskrift DROPS 146-28