Tutti frutti by DROPS Design

Hæklet legetøj: grøntsager og frugter med kurv i DROPS Paris.

DROPS Design: Model nr w-020-bn
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
200 g f.nr 26, mørk beige
50 g f.nr 13, orange
50 g f.nr 45, lyseorange
50 g f.nr 14, stærk gul
50 g f.nr 06, stærk rosa
50 g f.nr 12, rød
100 g f.nr 39, pistaciegrøn
50 g f.nr 11, opal grøn
50 g f.nr 44, brun
50 g f.nr 43, grøn
50 g f.nr 17, naturhvid

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 - eller den nål du skal bruge for at få 18 fm på 10 cm i bredden.
DROPS HÆKLENÅL nr 5 - til håndtag på kurven.
TILBEHØR: Vat til fyld
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 125.3kr. Læs mere.

Instruktioner

MAGISK CIRKEL:
Arb startes med denne teknik for at undgå hul i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garn enden og sno garnet en gang rundt om venstre pegefinger for at danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommelfinger og langefinger, tråden lægges over venstre pegefinger. Stik nålen gennem løkken, slå om og træk tråden gennem løkken, hækl 1 lm, derefter hækles der fm rundt om løkken. Når du har ønsket antal fm, træk i garn enden så du snører løkken sammen. Hæft garn enden på bagsiden. Fortsæt at hækle rundt i cirkel.

HÆKL RUNDT I CIRKEL:
Efter den sidste fm på omg, fortsæt til næste omg med 1 fm i næste fm (= 1.fm fra forrige omg). OBS: Markere beg af omg med en mærketråd mellem sidste fm på omg og 1.fm på næste omg, lad mærketråden følge med op.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm ud ved at hækle 2 fm i næste fm.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm ind ved at hækle 2 fm sammen således: * Stik nålen ind i næste fm, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen.

FARVESKIFT:
For at få pænest farveskift hækles sidste fm på omg således: Stik nålen ind i sidste fm, hent tråden, slå om med den nye farve og træk den gennem alle m på nålen. Fortsæt til næste omg med den nye farve.
--------------------------------------------------------

GULEROD:
Arb hækles rundt i cirkel. Hækl 2 lm med lyseorange på nål 4,5.
1.OMG: hækl 3 fm i 1.lm som blev hæklet – LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm - læs UDTAGNINGSTIPS = 6 fm.
3.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ud i næste fm*, gentag fra *-* 1 gang til = 8 fm.
4.OMG (og følgende lige omg): hækl 1 fm i hver fm.
5.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* 1 gang til = 10 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* 1 gang til = 12 fm.
9.OMG: * 1 fm i hver af de næste 5 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* 1 gang til = 14 fm.
11.OMG: * 1 fm i hver af de næste 6 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* 1 gang til = 16 fm.
Videre hækles 1 fm i hver fm rundt i cirkel i yderligere 12 omg. Derefter tages der ind således:
1.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ind - læs INDTAGNINGSTIPS, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
2.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ind, gentag fra *-* omg rundt = 8 fm.
3.OMG: hækl alle fm på omg sammen 2 og 2 = 4 fm, klip tråden. Fyld guleroden med vat, sy de sidste 4 fm sammen med trådenden.

BLAD:
Hækl 3 lm med opal grøn, sæt m sammen til en ring med 1 km i 1.lm. Om ringen hækles der således: * 1 fm, 9 lm, 1 fm, 11 lm *, gentag fra *-* totalt 4 gange, afslut med 1 km i 1.fm = totalt 8 lm-buer, klip og hæft tråden. Sy bladene i øverst på guleroden.

--------------------------------------------------------
ÆBLE:
Arb hækles rundt i cirkel. Der startes med at lave en MAGISK CIRKEL - læs forkl over - nederst på æblet med rød på nål 4,5.
1.OMG: hækl 7 fm om den magiske cirkel – LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 14 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 21 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 28 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 35 fm.
6.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
7.OMG: * 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.-16.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
17.OMG: * 1 fm i hver af de næste 5 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 36 fm.
18.OMG: * 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
19.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
20.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
21.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
22.OMG: hækl alle fm på omg sammen 2 og 2 = 6 fm, klip tråden. Fyld æblet med vat, sy de sidste 6 fm sammen med tråd enden. OBS: Træk tråd enden gennem toppen og bunden af æblet så der bliver en fordybning i hver ende.

STILK:
Arb hækles rundt i cirkel. Hækl 3 lm med brun på nål 4,5, derefter 2 fm i 1.og 2.lm som blev hæklet = 4 fm. Videre hækles 16 fm med 1 fm i hver fm, klip og hæft tråden.

BLAD:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl en række med 8 lm med pistaciegrøn på nål 4,5, derefter hækles der langs lm-rækken således: 1 km i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver af de næste 2 lm, 1 halvst i næste lm, 1 st i hver af de næste 2 lm, 2 fm i den sidste lm. Videre hækles der på den anden side af lm-rækken således: 1 st i hver af de næste 2 lm, 1 halvst i næste lm, 1 fm i hver af de næste 2 lm, 1 km i den sidste lm, klip og hæft tråden.

MONTERING:
Sy stilk og blad øverst i æblet.

--------------------------------------------------------
PÆRE:
Arb hækles rundt i cirkel. Der startes ved at lave en MAGISK CIRKEL - læs forkl over - nederst på pæren med pistaciegrøn på nål 4,5.
1.OMG: hækl 7 fm om den magiske cirkel – LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 14 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 21 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 28 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 35 fm.
6.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
7.OMG: * 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.-13.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
14.OMG: * 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 35 fm.
15.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 28 fm.
16.OMG: * 1 fm i hver af de næste 5 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
17.-22.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
23.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
24.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
25.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
26.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
27.OMG: hækl alle fm på omg sammen 2 og 2 = 6 fm, klip tråden. Fyld pæren med vat, sy de sidste 6 fm sammen med trådenden.

STILK:
Arb hækles rundt i cirkel. Hækl 3 lm med brun på nål 4,5, derefter 2 fm i 1.og 2.lm som blev hæklet = 4 fm. Videre hækles 16 fm med 1 fm i hver fm, klip og hæft tråden.

BLAD:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl en række med 8 lm med opal grøn på nål 4,5, derefter hækles der langs lm-rækken således: 1 km i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver af de næste 2 lm, 1 halvst i næste lm, 1 st i hver af de næste 2 lm, 2 fm i den sidste lm. Videre hækles der på den anden side af lm-rækken således: 1 st i hver af de næste 2 lm, 1 halvst i næste lm, 1 fm i hver af de næste 2 lm, 1 km i den sidste lm, klip og hæft tråden.

MONTERING:
Sy stilken og bladet øverst på pæren.

--------------------------------------------------------
CLEMENTIN:
Arb hækles rundt i cirkel. Der startes ved at lave en MAGISK CIRKEL - læs forkl over - nederst på clementinen med orange på nål 4,5.
1.OMG: hækl 7 fm om den magiske cirkel – LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 14 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 21 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 28 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 35 fm.
6.-10.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
11.OMG: * 1 fm i hver af de næste 5 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
12.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
13.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
14.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
15.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
16.OMG: hækl alle fm på omg sammen 2 og 2 = 6 fm, klip tråden. Fyld clementinen med vat, sy de sidste 6 fm sammen med trådenden. OBS: Træk tråden gennem toppen og bunden af clementinen så der bliver en fordybning i hver side.

BLAD:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl en række med 6 lm med opal grøn på nål 4,5, derefter hækles der langs lm-rækken således: 1 km i 2.lm fra nålen, 1 fm i næste lm, 1 halvst i næste lm, 1 st i næste lm, 3 st i den sidste lm. Videre hækles der på den anden side af lm-rækken således: 1 st i næste lm, 1 halvst i næste lm, 1 fm i næste lm, 1 km i den sidste lm, klip og hæft tråden.

MONTERING:
Hækl et blad til på samme måde og hæft øverst på clementinen. Sy et par sting med brun mellem de 2 blade.

--------------------------------------------------------
JORDBÆR:
Arb hækles rundt i cirkel. Der startes ved at lave en MAGISK CIRKEL - læs forkl over - nederst på jordbæret med stærk rosa på nål 4,5.
1.OMG: hækl 4 fm om den magiske cirkel – LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 8 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 16 fm.
5.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
6.OMG * 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 20 fm.
7.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
8.OMG * 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
9.og 10.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
11.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
12.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
13.OMG: hækl alle fm på omg sammen 2 og 2 = 6 fm, klip tråden. Fyld jordbæret med vat, sy de sidste 6 fm sammen med trådenden.

BLAD:
Arb hækles rundt. Hækl 48 lm med pistaciegrøn på nål 4,5 og sæt dem til en ring med 1 km i 1.lm.
1.OMG: hækl 1 fm i 1.lm, * spring over 5 lm, 1 fm i næste lm *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med at springe over de sidste 5 lm, 1 km i 1.fm = 8 fm og 8 lm-buer.
2.OMG: hækl 1 lm, 1 fm i hver fm, afslut med 1 km i 1.fm.
3.OMG: hækl 1 lm, hækl alle fm på omg sammen 2 og 2 = 4 fm. Videre hækles 1 fm i hver fm, klip og hæft tråden. Sy bladene på toppen af jordbæret. Sy nogle sting med stærk gul på jordbæret.

--------------------------------------------------------
KIWI:
Arb hækles rundt i cirkel. Der startes ved at lave en MAGISK CIRKEL - læs forkl over - med pistaciegrøn på nål 4,5 øverste på en delt kiwi.
1.OMG: hækl 7 fm om den magiske cirkel – LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 14 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 21 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 28 fm.
5.OMG: hækl 1 fm i hver fm - skift til grøn i den sidste fm på omg - læs FARVESKIFT.
6.-10.OMG: Med grøn, hækl 1 fm i hver fm.
11.OMG: * 1 fm i hver af de næste 5 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
12.OMG: 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
13.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
14.OMG: hækl alle fm på omg sammen 2 og 2 = 6 fm, klip tråden. Fyld arb med vat, sy de sidste 6 fm sammen med trådenden.
Sy nogle sting med brun i bunden af arb med pistaciegrøn.

--------------------------------------------------------
SVAMP:
Arb hækles rundt i cirkel. Der startes ved at lave en MAGISK CIRKEL - læs forkl over - øverst på svampen med brun på nål 4,5.
1.OMG: hækl 7 fm om den magiske cirkel – LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 14 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 21 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 28 fm.
5.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
6.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 35 fm.
7.OMG: tag 1 fm ud i 1.fm, derefter 1 fm i hver fm = 36 fm.
8.og 9.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
10.OMG: * 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm, skift til mørk beige i den sidste fm på omg - læs FARVESKIFT.
11.OMG: Med mørk beige, hækl * 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
12.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
13.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
14.og 15.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
16.OMG: * 1 fm i hver af de næste 5 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 14 fm.
17.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
18.OMG: * 1 fm i hver af de næste 6 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 16 fm.
19.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
20.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
21.OMG: hækl alle fm på omg sammen 2 og 2 = 6 fm, klip tråden. Fyld svampen med vat, sy de sidste 6 fm sammen med trådenden.

--------------------------------------------------------
BANAN:
Arb hækles rundt i cirkel. Hækl 2 lm med stærk gul på nål 4,5.
1.OMG: hækl 3 fm i 1.lm som blev hæklet – LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 6 fm.
3.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 12 fm.
4.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
5.OMG: hækl 1 fm i hver fm - men tag 1 fm ud i 1.og sidste fm på omg = 14 fm.
Gentag 4.og 5.OMG (dvs tag 1 fm ud i 1.og sidste fm på hver 2.omg) så der bliver 20 fm på omg.
12.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 2 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm - læs INDTAGNINGSTIPS, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de sidste 2 fm = 20 fm.
13.og 14.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
15.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 3 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i sidste fm.
16.og 17.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
18.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind, 1 fm i hver af de sidste 4 fm.
19.og 20.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
21.OMG: hækl 1 fm i hver af de første 2 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm, 1 fm i hver af de sidste 2 fm.
22.og 23.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
24.OMG: hækl 1 fm i hver af de første 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over sidste 8 fm.
25.og 26.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
27.OMG: Tag 1 fm ind over de første 2 fm, hækl 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 3 fm ind over næste 6 fm.
28.og 29.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
30.OMG: Tag 2 fm ind over første 4 fm, hækl 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 2 fm ind over næste 4 fm.
31. OMG: hækl 1 fm i hver fm.
32.OMG: tag 2 fm ind over første 4 fm, hækl 1 fm i hver fm til der er 4 fm tilbage, tag 2 fm ind over næste 4 fm = 16 fm.
Gentag 32.OMG yderligere 2 gange = 8 fm. Fyld bananen med vat. På næste omg tages 2 fm ind = 6 fm tilbage, derefter hækles 12 fm med 1 fm i hver fm, klip og hæft tråden.

--------------------------------------------------------
BANAN MED SKAL:
Arb hækles rundt i cirkel. Hækl 2 lm med stærk gul på nål 4,5.
1.OMG: hækl 3 fm i 1.lm som blev hæklet – LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 6 fm.
3.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 12 fm.
4.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
5.OMG: hækl 1 fm i hver fm - men tag 1 fm ud i 1.og sidste fm på omg = 14 fm.
Gentag 4.og 5.OMG (dvs tag 1 fm ud i 1.og sidste fm på hver 2.omg) så der bliver 20 fm på omg.
12.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 2 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm - læs INDTAGNINGSTIPS, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de sidste 2 fm = 20 fm.
13.og 14.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
15.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 3 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i sidste fm.
16.og 17.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
18.OMG: tag 1 fm ud i hver af de første 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm, 1 fm i hver af de sidste 4 fm.
19.og 20.OMG: hækl 1 fm i hver fm, skift til naturhvid i den sidste fm på den sidste omg - læs FARVESKIFT.
21.OMG: Med naturhvid, hækl 1 fm i hver af de første 2 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over næste 8 fm, 1 fm i hver af de sidste 2 fm.
22.og 23.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
24.OMG: hækl 1 fm i hver af de første 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 4 fm ind over sidste 8 fm.
25.og 26.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
27.OMG: tag 1 fm ind over de første 2 fm, hækl 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 3 fm ind over næste 6 fm.
28.og 29.OMG: hækl 1 fm i hver fm.
30.OMG: tag 2 fm ind over første 4 fm, hækl 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i hver af de næste 4 fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 2 fm ind over næste 4 fm.
31. OMG: hækl 1 fm i hver fm.
32.OMG: tag 2 fm ind over første 4 fm, hækl 1 fm i hver fm til der er 4 fm tilbage, tag 2 fm ind over næste 4 fm = 16 fm.
Gentag 32.OMG yderligere 2 gange = 8 fm. Fyld bananen med vat. På næste omg tages 2 fm ind = 6 fm tilbage, klip tråden, sy de sidste 6 fm sammen med trådenden.

BANANSKAL:
Arb hækles frem og tilbage. Med stærk gul og nål 4,5, hækles på sidste omg med stærk gul således: hækl 1 fm i hver af de første 6 fm, vend. Hækl 12 fm-rækker (hver række beg med 1 lm, 1 fm i hver fm). På næste række lukkes 1 fm af i beg og slutningen af rækken, derefter hækles resterende fm sammen 2 og 2 på næste række, klip tråden. Gentag på de næste 8 fm på omg, og derefter på de sidste 6 fm på omg = 3 bananskal.

--------------------------------------------------------
KURV:
Mål: Ca 12 cm i højden.
Arb hækles rundt i cirkel. Der startes ved at lave en MAGISK CIRKEL - læs forkl over -nederst på kurven med mørk beige på nål 4,5.
1.OMG: hækl 8 fm om den magiske cirkel – LÆS HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: tag 1 fm ud i hver fm = 16 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de næste 2 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 32 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 40 fm.
6.OMG (og følgende lige omg): hækl 1 fm i hver fm.
7.OMG: * 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 48 fm.
9.OMG: * 1 fm i hver af de næste 5 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 56 fm.
11.OMG: * 1 fm i hver af de næste 6 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 64 fm.
13.OMG: * 1 fm i hver af de næste 7 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 72 fm.
15.OMG: * 1 fm i hver af de næste 5 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 84 fm.
17.OMG: * 1 fm i hver af de næste 6 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 96 fm.
19.OMG: * 1 fm i hver af de næste 7 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 108 fm.
21.OMG: * 1 fm i hver af de næste 8 fm, tag 1 fm ud i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 120 fm.
22.-26.OMG: hækl 1 fm i hver fm, skift til pistaciegrøn i den sidste fm på den sidste omg - læs FARVESKIFT.
Derefter hækles striber således: hækl 2 omg pistacie, 2 omg mørk beige, 2 omg pistacie. Videre hækles 1 fm i hver fm med mørk beige til kurven måler ca 10 cm i højden (måles fra øverste kant hvor kurven ligger fladt). Skift til pistacie i den sidste fm på den sidste omg og hækl 1 omg med pistacie. Næste (= sidste) omg hækles med pistacie således: * hækl 1 fm, hækl lm i ca 14 cm (til håndtag), spring over de næste 16 m, 1 fm i hver af næste 43 fm *, gentag fra *-* 1 gang til, afslut med 1 km i 1.fm på omg = 2 lm-buer til håndtag i hver side af kurven. Hækl med 2 tråde pistacie på nål 5 rundt om hver håndtag således: Hækl 32 fm, klip og hæft trådene.

----------------------------------------------------------
Gulerod – se småDROPS: 23-57
----------------------------------------------------------
Kiwi – se småDROPS: 23-58
----------------------------------------------------------
Jordbær – se småDROPS: 23-59
----------------------------------------------------------
Æple – se småDROPS: 23-60
----------------------------------------------------------
Pære – se småDROPS: 23-61
----------------------------------------------------------
Clementin – se småDROPS: 23-62
----------------------------------------------------------
Banan – se småDROPS: 23-63
----------------------------------------------------------
Svamp – se småDROPS: 23-64
----------------------------------------------------------

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 25.08.2016
Nyt garnforbrug: 100 g f.nr 39, pistaciegrøn

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Children 23-56) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (26)

Szilvi 10.09.2019 - 16:47:

Kedves Drops! Köszönöm a mintát. Szeretnék segítséget kérni. Hogy kell az alma szárát horgolni? Üdv. Szilvi

DROPS Design 30.09.2019 kl. 22:31:

Kedves Szilvia, ezt a mintát még nem fordítottuk le magyarra... a szárat a köv módon kell készíteni: Körben horgoljuk. 3 sz a barna fonallal, 4,5 mm vastag horg tűvel., majd 2 rp az 1. és 2. sz-be = 4 rp. folytassuk körben haladva, 1-1 rp-t minden szembe, 16 sorig. Vágjuk el a fonalat, és rögzítsük a szálat. Sikeres kézimunkázást!

Kathrin 31.08.2019 - 11:32:

Schaffe ich mit der angegebenen Wollmenge (50g pro Farbe) genau die Menge an Obst/Gemüse, die im Korb liegt? Also von jedem Obst/Gemüse 3 Stück? (Reichen 50g = 75m Lauflänge für 3 Teile?)

DROPS Design 02.09.2019 kl. 09:29:

Liebe Kathrin, ja genau, es sollte reichen für die Obst/Gemüse im Foto. Viel Spaß beim häkeln!

Jennifer 30.05.2019 - 18:45:

Vielen Dank für die tollen Anleitungen! Wir haben schon einen ganzen Kaufmannsladen zusammen dadurch. Wirklich gelungen! :-)

Lorraine 22.05.2019 - 16:17:

Bonjour, j'aimerai me lancer dans ce projet mais avant cela je désirerais savoir combien de fruits et légumes peut on réaliser avec les indications données.

DROPS Design 23.05.2019 kl. 10:05:

Bonjour Lorraine, nous n'avons malheureusement pas le poids de chaque modèle, vous devriez toutefois être en mesure de pouvoir réaliser approximativement le nombre de fruits/légumes sur la photo. Bon crochet!

Namtaliz 07.11.2018 - 22:30:

Bonjour Je suis sur les poignées du panier et je ne comprends pas bien je dois avoir 32ms par poignée ou 32ms au total soit 16ms par poignées? Je vous remercie par avance

DROPS Design 08.11.2018 kl. 09:13:

Bonjour Namtaliz, vous devez avoir 2 poignées de 16 ml (16 ms au tour suivant) chacune, soit une de chaque côté du panier - le texte a été clarifié. Bon crochet!

Idoia 24.04.2018 - 20:07:

Gracias por los patrones. Los he hecho h han salido genial . Una suerte que haya gente que cuelgue así gratuitamente los patrones. Un saludo

Barroso 20.04.2018 - 20:22:

Bonjour, D'abord je vous félicite pour tous ces modèles. J'ai envie de tout faire! Concernant le panier, je me demande s'il est assez grand pour tout mettre dedans. Je suis déjà au tour 14 et il ne fait que 10 cm de diamètre. Au 21eme tour il ne devra faire que 15 cm. Merci beaucoup!

DROPS Design 23.04.2018 kl. 08:23:

Bonjour Mme Barroso, votre tension est probablement trop serrée, vous devez avoir 18 ms = 10 cm de large. Vous pouvez toutefois toujours l'agrandir en crochetant davantage de tours avec les augmentations jusqu'à ce que vous ayez la taille souhaitée. Bon crochet!

Nera Fijma-roubos 13.03.2018 - 11:03:

Ongeveer 5 jaar geleden al voor mn kleindochter gemaakt en er wordt nog steeds mee gespeeld. Echt super leuk!!

Camille 23.08.2017 - 17:32:

Bonjour Je suis en train de faire la banane et le tour 15 me pose souci. Au tour 14 jai bien 20 mailles. Je suis bien sensée n'en retrouver que 16 après le tour 15 ? (D'après les explications du tour 17 il n'y a plus que 16 mailles) je suis perdue... merci !

DROPS Design 23.08.2017 kl. 18:41:

Bonjour Camille, au tour 15, il y a 4 ms augmentés et 4 ms diminués. Ça veut dire qu'il y a 20 ms dans ce tour.

Giovanna Monsalve 29.06.2017 - 15:41:

Hola! Sobra decir que están hermosos. Pero me gustaría entender este precio de 16€ ¿a qué corresponde exactamente? Te lo pregunto porque veo precios de materiales y veo que el patrón no es lo que vendes, como creí en un principio. Muchas gracias y bellísimo tu trabajo. Sauludos desde Bogotá, Colombia.

DROPS Design 01.07.2017 kl. 19:01:

Hola Giovanna. Todos los patrones de Drops son gratuitos. El precio que ves arriba del patrón es el precio mínimo del material recomendado en el patrón necesario para realizar la talla más pequeña.

Kommentere opskrift DROPS Children 23-56