DROPS Baby / 21 / 34

Alladin by DROPS Design

Stickad mössa till baby och barn i DROPS Alpaca

DROPS Design: Modell nr Z-085-by
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Passar huvudmått i cm:
40/42-42/44-44/46 (48/50-50/52)
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
Nr 607m, eco ljus brun melerad: 50 g i alla stl

DROPS ST NR 2,5 - eller det st.nr du måste använda för att få 26 m x 34 v i slätst på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (176)

Garnet till detta mönstret kostar 39kr. Läs mer.
ÖKNINGSTIPS:
Alla ökningar görs från rätsidan. Det ökas 1 m före och efter m med markör genom att göra 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet avigt (dvs sticka i bakre maskbågen i stället för i främre) för att slippa hål.
MINSKNINGSTIPS:
Alla minskn görs från rätsidan. Det minskas 1 m på varje sida av m med markör. Börja 1 m före m med markör. Sätt 1 m på hj.st bakom arb, lyft 1 m (= m med markör), sticka nästa m och m från hj.st räta tills, drag den lyfta m över.
--------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg upp 117-123-129 (135-141) m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 2,5 med Alpaca. Sticka 8 v räta (varv 1 = rätsidan).
Sätt 7 markörer i arb från rätsidan så här:
1:a markören i den 2:a m på v,
2:a markören i den 25:e-26:e-27:e (28:e-29:e) m,
3:e markören i den 48:e-50:e-52:a (54:e-56:e) m,
4:e markören i den 59:e-62:a-65:e (68:e-71:a) m,
5:e markören i den 70:e-74:e-78:e (82:a-86:e) m,
6:e markören i den 93:e-98:e-103:e (108:e-113:e) m, och 7:e markören i den näst sista m på v.
Sticka sedan i slätst med 1 kantm i rätst i varje sida av arb - SAMTIDIGT på varv 1 börjar ökningarna och minskningarna - Läs ÖKNINGSTIPS och MINSKNINGSTIPS ovan - på vartannat v så här:
Öka 1 m efter 1:a markören.
Minska 1 m på varje sida av 2:a markören.
Öka 1 m på varje sida av 3:e markören.
Minska 1 m på varje sida av 4:e markören.
Öka 1 m på varje sida av 5:e markören.
Minska 1 m på varje sida av 6:e markören.
Öka 1 m före 7:e markören.
Fortsätt att öka och minska från rätsidan på vartannat v 6 ggr totalt. Sedan minskas det på varje sida av 2:a, 4:e, och 6:e markören på varannat varv (fortfarande från rätsidan)tills det blir 15 m kvar på st. Arb mäter ca 15-15-16 (16-17) cm från den nedersta spetsen vid 2:a eller 6:e markören = öronlapp.
Nästa v stickas så här från rätsidan: 1 rm, 2 rm tills, 9 rm, 2 rm tills, 1 rm = 13 m. Upprepa minskn i varje sida på varje v (från avigsidan stickas de 2 m före och efter kantm aviga tills) tills det är 3 m kvar, maska av och dra tråden genom m.

MONTERING:
Sy mössan tills mitt bak innanför 1 kantm.
Den mittersta av de 3 hela spetsarna på uppläggningskanten går ned i pannan framtill.

KNYTBAND:
Lägg upp 4 m på st 2,5. Sticka så här: * 1 rm, lägg garnet framför arb (mot dig), lyft 1 m som om den skulle stickas avigt, lägg garnet bakom arb igen (från dig) *, upprepa *-* 1 gång till och på alla v.
Det blir nu en rundstickad snodd. Maska av när bandet mäter ca 20-22-24 (26-28) cm. Sticka 1 band till på samma sätt. Sy fast ett band nederst i varje spets på öronlappen i varje sida.

Leyla 12.03.2019 - 21:04:

Hallo, eine Frage: Werden die Markierungen jeweils in die nächste Reihe übernommen und wenn ja, wie? Wenn nein, woher weiß ich wo ich in der nächsten Hin Reihe abnehmen muss?

DROPS Design 13.03.2019 kl. 08:05:

Liebe Leyla, ja die Markierungen sollen jeweils in die nächste Reihe übernommen werden, dh bis Ab- bzw Zunahmen fertig sind. Viel Spaß beim stricken!

Sonja 12.03.2019 - 10:03:

Genau nach Anleitung war sie bei mir auch zu klein. Ich stricke aber auch recht eng. Die Quintessenz: Für ein Kind von 1 Jahr war bei mir die größte Größe mit 141 Maschen stimmig. Zusätzlich habe ich die Anzahl der Ab- und Zunahmen in den geplanten 6 Hinreihen auf 12 verdoppelt und dann hat es perfekt gepasst. Für unsere Große mit 2 1/2 Jahren habe ich 151 Maschen angeschlagen, Markierung auf 2/30/59/76/92/122/150 gesetzt und anstatt der 6 Hinreihen Ab-und Zunahme 16 Hinreihen.

DROPS Design 12.03.2019 kl. 10:12:

Liebe Sonja, beachten Sie, daß Ihre Maschenprobe stimmt, dh hier sollten Sie 26 M. x 34 R. glatt gestrickt = 10 x 10 cm. Wenn für 10 cm mehr Maschen als in der Maschenprobe angegeben benötigt werden, zu einer dickeren Nadelstärke wechseln. Viel Spaß beim stricken!

Bev Bayley-smith 08.03.2019 - 15:44:

Can I use Debbie Bliss baby cashmerino yarn?

DROPS Design 10.03.2019 kl. 16:54:

Dear Bev, these patterns are written especially for DROPS yarns. We are sorry but cannot advise you about yarns made by other manufacturer. However, you should always make a swatch and check your gauge if you decide to substitute. Happy Knitting!

LINDA CLARK 13.01.2019 - 23:05:

I did end up by making this hat in the round and just eliminated the 2 extra edge stitches allowed in the knitted flat pattern. It worked out well.

Linda Clark 04.01.2019 - 20:25:

Do you think it would be possible to work this pattern in the round? I would rather not have a seam at the back of the hat. In reading the pattern instructions, I think I could by knitting all rounds and only making increases and decreases every other round....also decrease cast on sts by 2 as I would not have to allow for "edge" stitches. What do you think?

DROPS Design 07.01.2019 kl. 09:06:

Dear Mrs Clark, this could probably work - make sure to place the markers on the right places, but just remember when the designer writes a pattern back and forth, there must be some reason and it can be a good idea to follow the instructions. Happy knitting!

Emily De Vinck 02.12.2018 - 00:13:

Hi there, I see that the edge around the face appears to be 3-4 rows of purl stitches. However, I don’t see any instruction to purl on the RS. How do I get this purl edge? Is this edge actually the 8 garter stitch rows in the beginning? At the beginning for K8 rows, does that mean knit in stockinette for 8 rows to get garter stitch rows?

DROPS Design 03.12.2018 kl. 09:10:

Dear Mrs De Vinck, you start the hat working 8 K rows, this will give you 4 ridges in garter stitch and then continue working in stockinette stitch. Happy knitting!

Berit Hansson 09.11.2018 - 22:53:

Detta är en jättefin mössa. Stickade den till barnbarnet i st 6/9 mån. Väldigt fin modell och den passade bra. Nu ville mamman till barnbarnet att jag skulle sticka en i större storlek så det blev en 2 år. Den blev på tok för liten och barnbarnet är bara 7 mån.Passade bra runt om, men var ju alldeles för kort. Enligt mönstret blir ju alla mössor ungefär lika höga och det måste ju vara fel. Huvudet växer ju både runt och på höjden.

Aino 21.10.2018 - 23:04:

Liebes Drops Team. Mache ich die Zu und Abnahmen in jeder Hinreihe (nach meinem Verständnis zu und Aubnahmen machen, Rückreihe stricken und dann wieder zu und aubnahmen) oder in jeder 2. Hinreihe (zu und Aubnahmen machen, rückreihe, hinreihe, rückreihe stricken und dann wieder zu und Abnahme) ? Danke Lg Aino

DROPS Design 22.10.2018 kl. 10:01:

Liebe Aino, die Zu- und Abnahmen werden in jeder 2. Reihe gestrickt = in jeder Hinreihe. Dann werden die Abnahmen auch in jeder 2. Reihe = in jeder Hinreihe gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Pagano Agnès 06.10.2018 - 18:19:

Bonjour , pour terminer le bonnet je n\'ai pas le même rendu que sur la photo. la pointe est plus courte. Faut-il commencer les diminutions de chaque coté avant la fin des diminutions de part et d\'autre de la maille centrale des marqueurs 2,4 et 6 ?\r\nmerci de votre réponse . agnès

DROPS Design 08.10.2018 kl. 10:12:

Bonjour Agnès, vous diminuez et augmentez comme indiqué d'abord 6 fois au total tous les 2 rangs, puis vous n'augmentez plus mais diminuez seulement tous les 2 rangs aux marqueurs 2, 4 et 6 jusqu'à ce qu'il reste 15 m. (pensez à bien vérifier votre échantillon en hauteur). Bon tricot!

Lena S Gille 22.09.2018 - 15:21:

Jättefin mössa, men den blir så pytteliten, jag stickar normal fasthet. Fick göra om hela mössan o sticka största storleken till en tre månaders baby. Använde drops alpacka mix st 2,5 eller 3, minns inte riktigt

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-34