DROPS Baby / 21 / 34

Alladin by DROPS Design

Stickad mössa till baby och barn i DROPS Alpaca

DROPS Design: Modell nr Z-085-by
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Passar huvudmått i cm:
40/42-42/44-44/46 (48/50-50/52)
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
Nr 607m, eco ljus brun melerad: 50 g i alla stl

DROPS ST NR 2,5 - eller det st.nr du måste använda för att få 26 m x 34 v i slätst på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 39kr. Läs mer.

Instruktioner

ÖKNINGSTIPS:
Alla ökningar görs från rätsidan. Det ökas 1 m före och efter m med markör genom att göra 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet avigt (dvs sticka i bakre maskbågen i stället för i främre) för att slippa hål.
MINSKNINGSTIPS:
Alla minskn görs från rätsidan. Det minskas 1 m på varje sida av m med markör. Börja 1 m före m med markör. Sätt 1 m på hj.st bakom arb, lyft 1 m (= m med markör), sticka nästa m och m från hj.st räta tills, drag den lyfta m över.
--------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg upp 117-123-129 (135-141) m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 2,5 med Alpaca. Sticka 8 v räta (varv 1 = rätsidan).
Sätt 7 markörer i arb från rätsidan så här:
1:a markören i den 2:a m på v,
2:a markören i den 25:e-26:e-27:e (28:e-29:e) m,
3:e markören i den 48:e-50:e-52:a (54:e-56:e) m,
4:e markören i den 59:e-62:a-65:e (68:e-71:a) m,
5:e markören i den 70:e-74:e-78:e (82:a-86:e) m,
6:e markören i den 93:e-98:e-103:e (108:e-113:e) m, och 7:e markören i den näst sista m på v.
Sticka sedan i slätst med 1 kantm i rätst i varje sida av arb - SAMTIDIGT på varv 1 börjar ökningarna och minskningarna - Läs ÖKNINGSTIPS och MINSKNINGSTIPS ovan - på vartannat v så här:
Öka 1 m efter 1:a markören.
Minska 1 m på varje sida av 2:a markören.
Öka 1 m på varje sida av 3:e markören.
Minska 1 m på varje sida av 4:e markören.
Öka 1 m på varje sida av 5:e markören.
Minska 1 m på varje sida av 6:e markören.
Öka 1 m före 7:e markören.
Fortsätt att öka och minska från rätsidan på vartannat v 6 ggr totalt. Sedan minskas det på varje sida av 2:a, 4:e, och 6:e markören på varannat varv (fortfarande från rätsidan)tills det blir 15 m kvar på st. Arb mäter ca 15-15-16 (16-17) cm från den nedersta spetsen vid 2:a eller 6:e markören = öronlapp.
Nästa v stickas så här från rätsidan: 1 rm, 2 rm tills, 9 rm, 2 rm tills, 1 rm = 13 m. Upprepa minskn i varje sida på varje v (från avigsidan stickas de 2 m före och efter kantm aviga tills) tills det är 3 m kvar, maska av och dra tråden genom m.

MONTERING:
Sy mössan tills mitt bak innanför 1 kantm.
Den mittersta av de 3 hela spetsarna på uppläggningskanten går ned i pannan framtill.

KNYTBAND:
Lägg upp 4 m på st 2,5. Sticka så här: * 1 rm, lägg garnet framför arb (mot dig), lyft 1 m som om den skulle stickas avigt, lägg garnet bakom arb igen (från dig) *, upprepa *-* 1 gång till och på alla v.
Det blir nu en rundstickad snodd. Maska av när bandet mäter ca 20-22-24 (26-28) cm. Sticka 1 band till på samma sätt. Sy fast ett band nederst i varje spets på öronlappen i varje sida.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 21-34) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (190)

Elisabeth Hals 17.01.2020 - 13:25:

Hei. Jeg har nå lest 15 sider med spørsmål og svar til denne oppskriften, men ikke sett at noen har det samme problemet som meg. Har strikket den minste størrelsen og den ser riktig ut, men er ikke i nærheten av å ha så stor topp/pigg som lua på bildet. Kan det være at de siste fellingene ned til 15 masker bare burde gjøres på hver rette omgang, og ikke på vranga også slik oppskriften sier? Denne morsomme toppen var grunnen til at jeg valgte denne lua og ikke vanlig djevellue.

Teresa 02.12.2019 - 22:05:

Ich finde die Mütze sehr süß, mag aber leider keine Zipfel. Gibt es eine Möglichkeit, die Anleitung ohne großen Aufwand abzuwandeln, so dass man sie ohne Zipfel mit einem ganz normalen runden Kopf stricken kann? Vielen Dank für Rat!

DROPS Design 03.12.2019 kl. 11:04:

Liebe Teresa, hier finden Sie andere Teufelchenmütze für Babies, und hier sind alle Kopfbedeckungen für Babies, so können Sie sich am besten ein Modell aussuchen. Viel Spaß beim stricken!

Eva Sundman 16.11.2019 - 11:15:

Det står i mönstret att man ska öka/minska vartannat varv. Menas det vartannat rätt varv eller vartannat varv.

DROPS Design 21.11.2019 kl. 09:05:

Hej Eva, vi menar vartannat varv . Se även vår video :)

Marion 10.11.2019 - 12:48:

Ich glaube das Problem bei den Abnahmen ist, dass in der Anleitung steht 1 M. vor UND 1M. nach der 2., 4., 6. Markierung abnehmen mit dem Hinweis auf den Abnahmetipp. Diese Art der Abnahme darf man nur 1 x pro Markierung machen,denn dabei werden schon 2 M. abgenommen.

DROPS Design 11.11.2019 kl. 12:16:

Liebe Marion, dieses Video zeigt, wie man bei dieser Mütze zu- bzw abnimmt. Viel Spaß beim stricken!

Christine 25.09.2019 - 09:52:

Tolle Mütze:-) und eine super Strickanleitung, vielen Dank

Ulla Eklund 08.07.2019 - 21:15:

Hej! Jag stickar babymössa Alladin. Vid mina ökningar med omslag blir det små hål, trots att jag tycker jag följer beskrivningen. Tar omslaget bakifrån garnet och runt stickan på rätan och stickar sedan i den bakre maskbågen på avvigvarvet. Ser verkligen inte snyggt ut. Hur kan jag göra? Tack på förhand, Ulla

DROPS Design 09.07.2019 kl. 10:53:

Hej Ulla, har du set videoen hvordan vi gør?

How to increase and decrease on a baby hat from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Agata 12.06.2019 - 08:30:

Czemu drukuje się jedynie pierwsza strona wzoru?(wszystkie parametry drukarki ustawione są prawidłowo)

DROPS Design 12.06.2019 kl. 16:39:

Witaj Agato. Musisz kliknąć na ikonkę drukarki z napisem WZÓR (tuż nad opisem wzoru). Następnie DRUKUJ WZÓR w prawym górnym rogu okna, które się pojawi i jest cały wzór do wydruku. Jeśli nie zadziała, po prostu zaznacz opis, skopiuj do worda i wtedy drukuj. Powodzenia!

Elli 29.05.2019 - 15:29:

Ich habe die Mütze nun schon 2x getrickt. Mit original Garn und Nadelnstärke. Maschenprobe stimmt auch. Aber sie wird immer viiiieeeel zu klein! Sogar mit 159M Anschlag ist sie noch zu klein bei einem Kopfumfang von ca 44cm. Was mache ich falsch????

DROPS Design 29.05.2019 kl. 15:39:

Liebe Elli, es ist so etwas schwierig zu sagen, was falsch ist, am besten nehmen Sie Kontakt mit Ihrem DROPS Laden auf, gerne können Sie auch ihnen ein Foto per E-Mail schicken, damit Sie auch sehen, wie Sie die Mütze stricken. Viel Spaß beim stricken!

Ayeneso 24.04.2019 - 22:43:

Hola! Tengo una duda sobre el patrón. Una vez que se hacen los aumentos y disminuciones 6 veces hay que empezar con las disminuciones en el 2,4y 6 marcapuntos. Según pone en el patrón pone que se han de hacer disminuciones hasta que resten 15 puntos en la aguja, no sé si se refiere a que tienen que quedar 15 puntos tras haber hecho las disminuciones o que hay que disminuir 15 puntos. El patrón me parece chulísimo! Espero vuestra respuesta. Gracias!!!!

Leyla 02.04.2019 - 11:53:

Ja genau, 16cm ist die richtige Länge, aber ich habe noch 33 Maschen auf der Nadel und zwischen den 3 Markierungen nur noch jeweils eine Masche übrig... Ich habe jetzt einfach anders abgenommen, sodass ich auf die 15 Maschen gekommen bin. So gehen allerdings die schönen Abnahmestränge nicht ganz bis nach oben in die Spitze.. Ich hoffe, es sieht am Ende trotzdem gut aus...

DROPS Design 02.04.2019 kl. 12:45:

Liebe Leyla, dann stimmt sicher etwas mit den Abnahmen nicht: Reihe 1 bis 11 bleibt die Maschenanzahl dieselbe, aber dann stricken Sie die Abnahmen in jede 2. Reihe von Reihe 13 bis Reihe 51 = 20 Reihe mit Abnahmen (135 - 20x6 Abnahme = 15). Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-34

Alladin

Jo, Netherlands

Mi

Anna, Sweden

Alladin IV

Helena, Czech Republic