DROPS Baby / 21 / 34

Alladin by DROPS Design

Strikket lue til baby og barn i DROPS Alpaca

DROPS Design: Modell nr Z-085-by
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Passer hodemål i cm:
40/42-42/44-44/46 (48/50-50/52)
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
F.nr 607m, eco lys brun mix: 50 g i alle str

DROPS PINNE NR 2,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hjelmlue, luer,

Alle økninger gjøres fra retten. Det økes 1 m før og etter m med merke ved å lage 1 kast. På neste p strikkes kastet vridd vrang (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre) for å unngå hull.
FELLETIPS:
Alle fellinger gjøres fra retten. Det felles 1 m på hver side av m med merke. Start 1 m før m med merke. Sett 1 m på hj.p bak arb, ta 1 m løs av p (= m med merke), strikk neste m og m fra hj.p rett sm, løft den løse m over.
--------------------------------------------------------

LUE:
Arb strikkes frem og tilbake på p. Legg opp 117-123-129 (135-141) m (inkl 1 kantm i hver side) på p 2,5 med Alpaca. Strikk 8 p rett (1.p = retten).
Sett 7 merker i arb fra retten slik:
1.merke i den 2.m på p,
2.merke i den 25.-26.-27. (28.-29.) m,
3.merke i den 48.-50.-52. (54.-56.) m,
4.merke i den 59.-62.-65. (68.-71.) m,
5.merke i den 70.-74.-78. (82.-86.) m,
6.merke i den 93.-98.-103. (108.-113.) m, og 7.merke i den nest siste m på p.
Strikk videre i glstrikk med 1 kantm i rille i hver side av arb - SAMTIDIG på 1.p startes det å øke og felle - Les ØKETIPS og FELLETIPS over - på hver 2.p slik:
Øk 1 m etter 1.merke.
Fell 1 m på hver side av 2.merke.
Øk 1 m på hver side av 3.merke.
Fell 1 m på hver side av 4.merke.
Øk 1 m på hver side av 5.merke.
Fell 1 m på hver side av 6.merke.
Øk 1 m før 7.merke.
Fortsett å øke og felle fra retten slik på hver 2.p 6 ganger totalt. Deretter felles det på hver side av 2., 4., og 6.merke på hver 2.p (fortsatt fra retten) til det blir 15 m igjen på p. Arb måler ca 15-15-16 (16-17) cm fra den nederste spiss ved 2. eller 6. merke = øreklaff.
Neste p strikkes slik fra retten: 1 r, 2 r sammen, 9 r, 2 r sammen, 1 r = 13 m. Gjenta fellingen i hver side på hver p (fra vrangen strikkes de 2 m før og etter kantm vrang sammen) til det er 3 m igjen, fell av og trekke tråden gjennom m.

MONTERING:
Sy luen sammen midt bak innenfor 1 kantm.
Den midterste av de 3 hele spissene på oppleggskanten går ned i pannen foran.

KNYTEBÅND:
Legg opp 4 m på p 2,5. Strikk slik: * 1 r, legg garnet foran arb (mot deg), ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes vr, legg garnet bak arb igjen (fra deg) *, gjenta fra *-* 1 gang til og på alle p.
Det blir nå en rundstrikket snor. Fell av når båndet måler ca 20-22-24 (26-28) cm. Strikk 1 bånd til på samme måte. Sy fast et bånd nederst i hver spiss på øreklaffen i hver side.