Firefly by DROPS Design

Stickad kofta med raglan i 2 trådar DROPS Delight. Till barn stl 3 till 12 år

Tags: koftor, raglan,

DROPS design: Modell nr DE-002-bn
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
300-350-400-450-500 g nr 13, röd/orange/grå

DROPS STRUMPST och RUNDST (80 cm) NR 4,5 - eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 23 v i slätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST NR 4 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 19 m x 38 v rätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
DROPS Kokosknapp nr 516: 6-7-7-8-8 st.
--------------------------------------------------------

från 38.00 kr /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 38.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 228kr. Läs mer.

Instruktioner

FRAMKANTER:
Framkantsm stickas räta på alla varv (= rätst), men första m i början på varje v från mitt fram, lyfts av st.
Det maskas av för knapphål på höger framkant. 1 KNAPPHÅL = sticka 2:a och 3:e m från kanten räta tills och gör 1 omslag om st. Det avm för knapphål när arb mäter:
STL 3/4 år: 2, 10, 17, 25 och 32 cm.
STL 5/6 år: 2, 9, 16, 23, 30 och 37 cm.
STL 7/8 år: 2, 10, 17, 25, 32 och 40 cm.
STL 9/10 år: 2, 9, 16, 23, 30, 37 och 44 cm.
STL 11/12 år: 2, 10, 17, 25, 32, 40 och 48 cm.
OBS: Det avm också till 1 knapphål på halskanten (arb kommer då att mäta ca 40-44-48-52-56 cm).
MINSKNINGSTIPS (gäller raglanminskn):
Alla minskn görs från rätsidan!
Minska så här i varje övergång mellan ärm och fram- och bakstycke (börja 3 m före markören): 2 rm tills, 2 rm (markören sitter mitt emellan dessa 2 m), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 162-174-186-198-210 m (inkl 5 framkantsm i varje sida mot mitt fram) på rundst 4 med 2 trådar Delight. Sticka 1 v avigt från avigsidan, sedan stickas nästa v så här från rätsidan: 5 framkantsm – se förkl ovan, * 2 rm, 4 am *, upprepa *-* och avsluta med 2 rm och 5 framkantsm – se förkl ovan. Fortsätt så i 4 cm – SAMTIDIGT efter 2 cm, börjar avm till KNAPPHÅL på höger framkant - se förkl ovan! När resåren mäter 4 cm, byts det till rundst 4,5, sticka 1 v rätt från rätsidan samtidigt som det minskas 20-24-24-28-32 m jämnt fördelat (men minska inte över framkanterna) = 142-150-162-170-178 m. Sätt två markörer i arbetet; 38-40-43-45-47 m in från varje sida (= 66-70-76-80-84 m mellan markörerna på bakst). Fortsätt med slätstickning. När arb mäter 8 cm, minskas det 1 m på varje sida av båda markörerna genom att sticka 2 rm tills från rätsidan. Upprepa minskn med 5-5-6-6-7 cm mellanrum totalt 4 ggr = 126-134-146-154-162 m. När arb mäter ca 29-32-35-38-41 cm (avpassa så att nästa v stickas från avigsidan), byts det till rundst 4. Sticka 3 v rätt över alla m. På nästa v maskas det av 8 m i varje sida för ärmhål (dvs 4 m på varje sida av markörerna) = 110-118-130-138-146 m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 36-36-42-42-42 m på strumpst 4 med 2 trådar Delight. Sticka 1 v rätt, fortsätt med resår = 2 rm, 4 am i 4 cm. Byt till strumpst 4,5 och fortsätt med slätst – SAMTIDIGT på varv 1 minskas det 4-2-4-2-0 m jämnt fördelat = 32-34-38-40-42 m. Sätt en markör i början på v (= mitt under ärmen). När arb mäter 8 cm, ökas det 1 m på varje sida av markören mitt under ärmen. Upprepa ökningen med 3½-4-4½-5-5 cm mellanrum totalt 7-7-7-7-8 ggr = 46-48-52-54-58 m. När arb mäter 30-33-37-40-44 cm, byts det till strumpst 4. Sticka 1 v avigt, 1 v rätt och 1 v avigt, sedan stickas 1 v rätt SAMTIDIGT som det maskas av 8 m mitt under arb (dvs 4 m på varje sida av markören) = 38-40-44-46-50 m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärm till.

OKET:
Sätt in ärmarna på samma rundst 4 som fram- och bakst där det maskades av för ärmhål = 186-198-218-230-246 m. Sätt en markör i alla övergångarna mellan ärmarna och fram- och bakst (= 4 markörer).
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE!
Fortsätt med rätst (varv 1 stickas rätt från avigsidan) – SAMTIDIGT på varv 2, börjar minskn till RAGLAN – se förkl ovan. Upprepa minskn på vart 4:e v totalt 9-10-9-10-10 ggr och sedan på vartannat v: 4-4-7-7-9 ggr. SAMTIDIGT när arb mäter 39-43-47-51-55 cm, sätts de yttersta 10-10-12-12-12 m i varje sida mot mitt fram på 1 tråd till hals. Sedan maskas det av i början på varje v från mitt fram: 2 m 2 ggr och 1 m 2 ggr i varje sida. Efter alla minskn/avm till raglan och hals är det 50-54-54-58-58 m kvar på st och arb mäter ca 44-48-52-56-60 cm upp till axeln. Fortsätt med halskanten.

HALSKANT:
Sticka upp ca 16 till 20 m på varje sida av halsen (inkl m på trådarna) = ca 82 till 98 m på st totalt. Sticka 1 v rätt från avigsidan, sedan stickas det 1 v rätt från rätsidan SAMTIDIGT som det minskas jämnt fördelat till 66-72-72-78-84 m. Sedan stickas det resår så här (varv 1 = avigsidan): 5 framkantsm som förut, * 2 am, 4 rm *, upprepa *-* och avsluta med 2 am och 5 framkantsm som förut (från rätsidan blir det 5 framkantsm och 2 rm i varje sida mot mitt fram). Efter 1 cm maskas det av till 1 knapphål över de andra på höger framkant. När resåren mäter 2-2-3-3-3 cm, maskas det löst av med rm över rm och am över am.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna.

Diagram

Margret Schilling 12.09.2019 - 20:26:

Bei dieser Jacke werden die Blenden mit Krausrippe gestrickt , 5 Blendenmaschen am Anfang und Ende der Nadel, die 1. Masche jeder Nadel wird abgehoben. Was geschieht am Ende der Nadel mit der Krausrippe (Blende) und auf der Rückseite ? wird hier auch die 1. Masche abgehoben und 4 Maschen Krausrippe gestrickt und was geschieht mit der Blende am Ende derNadel?\\r\\n\\r\\nSeiten

DROPS Design 13.09.2019 kl. 08:01:

Liebe Frau Schilling, am Anfang jeder Reihe wird die erste Masche abgehoben, am Ende jeder Reihe wird die letzte Masche rechts gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Plompen Ina 03.05.2019 - 10:14:

In what colour is this pattren please. Becouse coulor 13 does'nt exist! And i love it in welke kleur is dit patroon gebreid aub? Want kleur 13 bestaat niet! En ik vind deze prachtig

DROPS Design 03.05.2019 kl. 10:56:

Dear Plompen Ina, this cardigan is made from DROPS Delight nr.13, which is orange/red/grey color and we have it still in our shadecard - please see shadecard for Delight here. I am sure that your DROPS retailer will have it stock or could order this colour for you. Happy knitting!

Mari 08.07.2018 - 03:36:

Hola! en donde dicen cuántos puntos y vueltas deben ser para la muestra de 10x10 cms, a qué se refieren con "2 hilos"? por favor!

DROPS Design 08.07.2018 kl. 17:18:

Hola Mari. Esta chaqueta está trabajada usando 2 hilos de la misma calidad al mismo tiempo (es decir, trabajar a doble hilo)

Carola 20.04.2018 - 01:36:

Hallo, wenn ich nach 8 cm auf beiden Seiten der Markierung je 2M zusammenstricken soll sind die 8 cm mit Bündchen gemessen oder ab dem Bündchen (also nur das Stück was ich dann im Muster rechts gestrickt habe)? Und eine weiter Frage, ich nehme nach 8 cm insgesamt 4M ab und dann jeweils nach 6cm das ganze noch 3 x insgesamt also 16M weniger bei Größe 9/10 Jahre, richtig? Danke für die Hilfe!

DROPS Design 20.04.2018 kl. 09:14:

Liebe Carola, die 8 cm werden von der Anschlagskante gemessen. Sie nehmen 2 M auf beiden Seiten der Markierung (= 4 Abnahmen/Abnahmenreihe) insgesamt 4 x = 16 Abnahmen, 154 M bleiben dann. Viel Spaß beim stricken!

Steffi 27.02.2017 - 08:51:

Hallo, Ich habe beide Ärmel und das Vorder- und Rückenteil gestrickt. Würde jetzt gerne mit der passe weitermachen. Aber ich verstehe die Anleitung dazu nicht. Lt Anleitung soll ich alle Maschen auf die Nadel nehmen, d.h. auch die Ärmel, oder? Ein Ärmel auf die rechte Seite, ein Ärmel auf die linke Seite. Ich kann mir aber nicht vorstellen, wie das funktionieren soll. Bitte helft mir. Danke

DROPS Design 27.02.2017 kl. 11:32:

Liebe Steffi, im Video unten zeigen wir, wie man alle Maschen auf der selben Nadeln legen. Viel Spaß beim stricken!

Irina 26.05.2014 - 10:01:

Hallo, wird die ganze Jacke mit 2 Fäden gestrickt?

DROPS Design 26.05.2014 kl. 20:51:

Liebe Irina, ja genau, Sie stricken immer mit doppeltem Faden, dadurch ergibt sich der unregelmäßige Farbeffekt. Viel Spaß beim Stricken!

Hélène Bureau 04.04.2014 - 01:43:

Bonjour je suis rendu au col, j'ai 54 mailles en tout.il dise de relever de 16 à 20 mailles de chaque côté donc 32 m plus les mailles en attente sa me fait environ 110 mailles mais je devrait avoir de 82 m à 98 donc j'en est de trop. Et aussi relever les mailles de chaque côté de l'encolure ce sont les mailles que j'ai rabattue après les 12 mailles en attente? Merçi de votre attention

DROPS Design 04.04.2014 kl. 08:47:

Bonjour Mme Bureau, dans les 16 à 20 m à relever de chaque côté, les 12 m en attente sont comprises. Ainsi, vous avez 54 m + les 2x12 m en attente + 4 à 8 m au-dessus des mailles rabattues pour l'encolure de chaque côté = 86 à 94 m. Ajustez au rang suivant au nbe de mailles indiqué pour la taille. Bon tricot!

Hélène Bureau 03.04.2014 - 03:14:

Il demande pour le col de laisser 12 mailles de chaque coté en attente .ca veux dire 24 m au centre du dos? merci

DROPS Design 03.04.2014 kl. 08:44:

Bonjour Mme Bureau, quand l'ouvrage mesure 39-55 cm de hauteur totale, tricotez les 12 premières m (devant) et mettez les en attente, tricotez les mailles restantes jusqu'à ce qu'il reste 12 m et mettez ces 12 dernières m en attente = on a 12 m en attente au-dessus de chaque devant pour l'encolure. Ces mailles sont ensuite reprises pour le col. Bon tricot!

Yanella 08.03.2014 - 15:19:

Hej. Jag har stickat denna, blev jättefin! Men resåren i nederkant ser lite lös ut. Det står i mönstret att efter resåren skall det minskas 20 maskor (i minsta storleken). I vanliga fall brukar det väl ökas efter resåren? Det är meningen att plagget ska vara lite A-format? Kanske jag som stickade för löst... Nästa gång tror jag att jag drar av några maskor på resåren istället och hoppar minskningen, eller så går jag ner i nålstorlek:) Tack för ett fint mönster!

DROPS Design 10.03.2014 kl. 13:10:

Hej Yanella. Vi tager ind (minskar) fordi ribben (resaaren) traekker mere sammen end glatstrik (slätstickning). Med den rette strikkefasthed skulle de to vaere lige bredde. Tager du ud bliver vesten over ribben breddere

Sarah 10.02.2014 - 16:59:

Bonjour, comme Mme Le Dren, je ne comprends pas quelles mailles mettre en attente. Si ce sont les 10 premieres mailles, ce sont doncles 5 mailles de lisiere et les 5 suivantes, puis les 10 dernieres mailles du rang? Merci d'avance de votre reponse.

DROPS Design 10.02.2014 kl. 17:20:

Bonjour Sarah, c'est exact, vous mettez en attente 10 m de chaque côté, soit 5 m de bordure devant + 5 m du devant. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Children 22-14