Firefly by DROPS Design

DROPS raglanjakku kaksinkertaisesta ”Delight”-langasta. Koot 3-12 v.

DROPS design: Malli nro DE-002-bn
Lankaryhmä A
--------------------------------------------------------
Koko: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 v = 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS DELIGHT:
300-350-400-450-500 g nro 13, punainen/oranssi/harmaa

DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO (80 cm) nro 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO nro 4 (80 cm) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 18 s x 23 krs sileää neuletta kaksinkertaisella langalla, puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm. 19 s x 38 krs ainaoikeaa kaksinkertaisella langalla, puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.
DROPS KOOKOSNAPPI (516): 6-7-7-8-8 kpl.

ETUREUNAT:
Etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa ja jokaisen kerroksen ensimmäinen s nostetaan neulomatta.
Tee napinlävet oikeassa etureunassa. 1 napinläpi = neulo etureunan 2. ja 3. s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle. Tee napinlävet kun työn pituus on:
KOKO 3/4 v: 2, 10, 17, 25 ja 32 cm.
KOKO 5/6 v: 2, 9, 16, 23, 30 ja 37 cm.
KOKO 7/8 v: 2, 10, 17, 25, 32 ja 40 cm.
KOKO 9/10 v: 2, 9, 16, 23, 30, 37 ja 44 cm.
KOKO 11/12 v: 2, 10, 17, 25, 32, 40 ja 48 cm.
HUOM: Viimeinen napinläpi tehdään pääntien reunukseen (työn pituus on tällöin n. 40-44-48-52-56 cm).
KAVENNUSVINKKI (raglankavennukset):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella.
Kavenna näin jokaisessa kappaleiden rajakohdassa (aloita 3 s:n päässä merkkilangasta): 2 s oikein yhteen, 2 o (merkkilanka on näiden 2 s:n keskellä), nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
--------------------------------------------------------

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen. Luo 162-174-186-198-210 s (sis. 5 reunas kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 4 kaksinkertaisella Delight-langalla. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunas (ks. selitys yllä), *2 o, 4 n*, toista *-* ja neulo lopuksi 2 o ja 5 reunas (ks. selitys yllä). Neulo 4 cm joustinneuletta tähän tapaan. SAMANAIKAISESTI kun olet neulonut 2 cm, tee oikeaan etureunaan ensimmäinen NAPINLÄPI (ks. selitys yllä). Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo 1 krs oikein oikealta puolelta ja kavenna SAMALLA tasavälein 20-24-24-28-32 s (älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla) = 142-150-162-170-178 s. Kiinnitä 1 merkkilanka 38-40-43-45-47 s:n päähän kummastakin reunasta (= 66-70-76-80-84 s merkkilankojen välissä takakappaleessa). Jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus on 8 cm, kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 s, neulomalla 2 s oikein yhteen työn oikealta puolelta. Toista tällaiset kavennukset 5-5-6-6-7 cm välein yht. 4 kertaa = 126-134-146-154-162 s. Kun työn pituus on n. 29-32-35-38-41 cm ja olet viimeksi neulonut oikean puolen krs:n, vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo kaikilla silmukoilla 3 krs ainaoikeaa. Päätä seuraavalla krs:lla kummankin sivun keskimmäiset 8 s kädenteitä varten (eli päätä kummankin merkkilangan molemmin puolin 4 s) = 110-118-130-138-146 s jäljellä työssä. Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 36-36-42-42-42 s sukkapuikoille nro 4 kaksinkertaisella Delight-langalla. Neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 4 cm 2 o/4 n -joustinneuletta. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5. Jatka neulomalla sileää neuletta ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla tasavälein 4-2-4-2-0 s = 32-34-38-40-42 s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun (= keskellä hihan alla). Kun työn pituus on 8 cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 1 s. Toista tällaiset lisäykset 3½-4-4½-5-5 cm välein yht. 7-7-7-7-8 kertaa = 46-48-52-54-58 s. Kun työn pituus on 30-33-37-40-44 cm, vaihda sukkapuikkoihin nro 4. Neulo 1 krs nurin, 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Neulo sitten 1 krs oikein ja päätä SAMALLA keskeltä hihan alta 8 s (eli päätä merkkilangan molemmin puolin 4 s) = 38-40-44-46-50 s jäljellä työssä. Laita työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki osat samalle pyöröpuikolle nro 4, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 186-198-218-230-246 s. Kiinnitä 1 merkkilanka jokaiseen kappaleiden rajakohtaan (= 4 merkkilankaa).
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
Jatka neulomalla ainaoikeaa (1. krs = nurja puoli). Aloita SAMALLA 2. krs:lla RAGLANKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Toista tällaiset kavennukset joka 4. krs yht. 9-10-9-10-10 kertaa ja sitten joka 2. krs: 4-4-7-7-9 kertaa. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 39-43-47-51-55 cm, siirrä kummankin reunan reunimmaiset 10-10-12-12-12 s apulangalle pääntietä varten. Päätä sitten kummastakin reunasta joka 2. krs: 2 x 2 s ja 2 x 1 s. Kun kaikki tarvittavat s:t on päätetty pääntietä varten ja kaikki raglankavennukset on tehty, työssä on jäljellä 50-54-54-58-58 s ja työn pituus on yht. n. 44-48-52-56-60 cm. Jatka neulomalla pääntien reunus.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Poimi kummankin etukappaleen pääntien reunasta n. 16-20 s (sis. apulankojen s:t) = yht. n. 82-98 s. Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta. Neulo sitten 1 krs oikein oikealta puolelta ja kavenna SAMALLA tasavälein s-luku 66-72-72-78-84 s:aan. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti (1. krs = nurja puoli): 5 reunas, *2 n, 4 o*, toista *-* ja neulo lopuksi 2 n ja 5 reunas. Kun reunuksen korkeus on 1 cm, tee oikeaan etureunaan viimeinen napinläpi. Kun joustinneuleen korkeus on 2-2-3-3-3 cm, päätä s:t löyhästi joustinneuletta neuloen.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat. Kiinnitä napit.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Children 22-14 alkuperäisohjeeseen.