DROPS / 127 / 37

One Time Dance by DROPS Design

Stickade DROPS korta sockor med hålmönster i ”Nepal”.

DROPS design: Modell nr NE-042
--------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 22 - 24 - 27 cm.
Skaftets längd: 4 - 4 - 4 cm.
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
100-100-100 g nr 3112, puderrosa.

DROPS STRUMPST NR 4,5 - eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 23 v i slätst på 10 x 10 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 52kr. Läs mer.

Instruktioner

HÅLMÖNSTER:
Se diagr M.1 (= 19 m), M.2 (= 15 m) och M.3 (= 15 m). Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
HÄLAVM (det slätstickas):
Varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avigt, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-5-6 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-5-6 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avigt, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt avm på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts tills det återstår 9-11-11 m.
--------------------------------------------------------

SOCKA:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 45-48-51 m på strumpst 4,5 med Nepal. Sticka 2 räta v, sedan 5 v med resår 1 rm, 2 am. På nästa v stickas det HÅLMÖNSTER - se förkl ovan - så här: Fortsätt med resår 1 rm, 2 am över de första 21-24-27 m, 3 rm, M.1 (= 19 m), 2 rm = 41-44-47 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När M.1 är stickat 1 gång på höjden stickas M.2 sedan över M.1. Fortsätt så tills arb mäter 4 cm i alla stl. Nu behålls de första 22-25-28 m på st till häl och de sista 19-19-19 m (dvs M.2 + 2 m på varje sida) sätts på 1 tråd (= mitt på foten). Sticka resår som förut fram och tillbaka över hälmaskorna i 5-5½-6 cm. OBS! På sista v från avigsidan minskas det 3-4-5 m jämnt fördelat genom att sticka 2 rm tills i de räta partierna = 19-21-23 m till häl. Sätt en markör i arb, det mäts sedan härifrån. Nu stickas det HÄLAVM – se förkl ovan! Efter hälavm stickas det upp 9-10-12 m på varje sida av hälen och de 19-19-19 m från tråden sätts tillbaka på st = 46-50-54 m. Sätt en markör på varje sida av de mittersta 21-23-25 m på foten (= 3-4-5 m på varje sida av M.2). Fortsätt med slätstickn och M.2 - SAMTIDIGT minskas det i varje sida så här: De 2 sista m före första markören på foten stickas vridet räta tills (dvs det stickas i bakre delen av de 2 m i stället för i främre delen) och de 2 första m efter sista markören på foten stickas räta tills. Upprepa minskn på vartannat v totalt 5-6-6 ggr = 36-38-42 m. Sticka vidare tills arb mäter 18-20-22 cm från markören på hälen – avpassa så att det avslutas efter 1 hel rapport av M.2 (= ca 4-4-5 cm kvar till hel längd). Sätt en markör i varje sida så att det blir 19-19-21 m under foten och 17-19-21 m på foten (= 1-2-3 m på varje sida av M.2). Härifrån startar tåavm. LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE:
(OBS! Det avm olika på undersidan och översidan av foten, men avm stickas på samma v). Maska av så här till tå under foten (på insidan av markörerna): Sticka de 2 m efter markören vridna räta tills och de 2 m före markören räta tills. Upprepa avm på vartannat v totalt 4-4-4 ggr, sedan på varje v totalt 3-3-4 ggr SAMTIDIGT minskas det så här för tårna på foten: Sticka M.3 över M.2 (1-2-3 m på varje sida av M.2 slätstickas som förut). Avsluta med rm över de 3 sista m av sista v i stl 41/43 = 10-12-14 m kvar på st. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m och fäst ordentligt.

= lyft 1 m, 2 m rätt tills, drag den lyfta m över
= 1 omslag mellan 2 m
= 2 am tills
= lyft 1 m, 1 am, drag den lyfta m över

Frederikke Storm Hansen 12.01.2019 - 14:35:

Hello! I see that the lace pattern is to be done from RS, but do I read the pattern left to right or right to left? As in, do I start with P2tog?

DROPS Design 12.01.2019 kl. 15:06:

Dear Frederikke, unless it is specifically stated, knitting charts are always read from right to left. Happy Knitting!

Bilou 04.05.2017 - 13:27:

Hourra, j'ai réussi ! Merci pour vos réponses précises à toutes mes questions. Cordialement.

Bilou 01.05.2017 - 13:49:

Suite de ma question. Si 7 fs au total ts les 2 rangs + 3 fs tous les rangs, cela fait 17 rangs alors que M 3 est terminé en 9 rangs. Que fait-on sur le dessus du pied pendant les 8 rangs entre le dessus et le dessous ?

DROPS Design 02.05.2017 kl. 11:31:

Bonjour Bilou, on va diminuer (cf réponse ci-dessous): 4 x tous les 2 tours (= ce qui équivaut aux tours 1, 3, 5 et 7 de M.3), puis 3 fois tous les tours (= ce qui équivaut aux tours 8, 9 et 10 de M.3). Bon tricot!

Bilou 01.05.2017 - 13:44:

Ca y est, j'ai trouvé pour le talon, maintenant je suis arrivée aux diminutions de la pointe du pied et j'ai un problème: Vos explications disent: "répéter ces diminutions 4 fs au total ts les 2 tours, puis 3 fs au total ts les 2 tours, puis 3 fois au total ts les tours" Pourquoi ne pas dire : 7 fs au total ts les 2 tours (4 + 3), .... ?

DROPS Design 02.05.2017 kl. 11:30:

Bonjour Bilou, on diminue 4 x tous les 2 tours et 3 x tous les tours (en taille 38/40). Bon tricot!

Bilou 29.04.2017 - 13:28:

J'ai mes 50 m avec les 10 m reprises de chaque côté du talon. pour les diminutions de chaque côté il faut tricoter ensemble torse " à l'envers " les 2 dernières mailles avant le marqueur .......... mais je suis sur des mailles endroit (mailles relevées de chaque côte du talon ?

DROPS Design 02.05.2017 kl. 09:06:

Bonjour Bilou, vous devez tricoter ensemble torse à l'endroit les 2 m avant celles du dessus du pied et tricoter ensemble à l'endroit les 2 m après celles du dessus du pied (pas à l'envers). Bon tricot!

Bilou 22.04.2017 - 17:48:

A la phrase: "au dernier rang sur l'envers répartir 4 diminutions en tricotant 2 mailles ensemble à l'endroit pour les sections endroit = 21 m pour la talon" faut-il faire ces diminutions de chaque côté des 25 m ou seulement côté droit lorsque l'on voit le travaille à l'envers ?

DROPS Design 24.04.2017 kl. 09:19:

Bonjour Bilou, sur l'envers, vous tricotez 2 m end, 1 m env. Pour diminuer, tricotez à 4 reprises (2 m ens à l'end) au lieu de (2 m end) pour diminuer 4 m, diminuez à intervalles réguliers sur ce rang. Bon tricot!

Bilou 19.04.2017 - 17:36:

Désolée, je me suis répétée 2 fois pour la fin de la question. La suite de ma question portait sur la phrase: "Au dernier rang su l'envers répartir 3-4-5 diminutions en tricotant 2 m ens à l'end dans les sections endroit" ?

DROPS Design 20.04.2017 kl. 08:25:

Bonjour Bilou, vous tricotez le talon sur les 22-25-28 premières mailles, soit en côtes 1 m end/2 m env. Tricotez ces mailles pendant 5-5,5-6 cm, et au dernier rang sur l'envers, diminuez en tricotant 3-4-5 fois 2 m ens à l'end (sur l'envers = ces mailles sont à l'env, vu sur l'endroit). Bon tricot!

Bilou 19.04.2017 - 17:30:

Au début des explications, lorsque vous dites: "Continuer jusqu'à 4 cm de hauteur totale", il faut mesurer à partir du motif ou de la totalité de l'ouvrage ? puis juste après, "sur un arrêt de maille (= dessus du pied) que cela veut-il dire ? Encore un peu après: " conserver ensuite les 25 premières mailles.........sur un arrêt de mailles (=dessus du pied) ? expliquez moi.

DROPS Design 20.04.2017 kl. 08:20:

Bonjour Bilou, vous continuez d'abord jusqu'à ce que l'ouvrage mesure 4 cm au total (= depuis le rang de montage) - les 19 dernières m du tour sont ensuite placées en attente (au choix sur un fil ou un arrêt de mailles), on va ensuite tricoter le talon, on reprendra ces mailles plus tard. Voici un tuto en images montrant comment tricoter des chaussettes du début jusqu'à la fin. Bon tricot!

Bilou 18.04.2017 - 16:19:

Suite à votre réponse du 10.04.17, la phrase est la suivante: " Continuer jusqu'à 20 cm de hauteur totale a partir du marqueur du talon. Arrêter après un motif complet de M.2 (il reste environ 4-4-5). "

DROPS Design 18.04.2017 kl. 16:39:

Bonjour Bilou, il manquait "cm" pour compléter la phrase: il reste encore environ 4-4-5 cm avant la fin de la chaussette et la longueur totale. Bon tricot!

Bilou 09.04.2017 - 17:46:

Arrivée aux diminutions du talon, il me reste 44 m ( 4 dans vos explications) ? comment détermine t-on l'avant et après le marqueur

DROPS Design 10.04.2017 kl. 23:27:

Chere Bilou! Ecrivez-moi a quelle moment exactement vous etes (copiez toute la phrase). Je vais verifier.

Kommentér oppskrift DROPS 127-37