DROPS / 127 / 36

Tippy Toes by DROPS Design

Virkade DROPS tofflor i ”Nepal”.

DROPS design: Modell nr NE-044
--------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
100 g i alla stl nr 3720, mellan rosa
50 g i alla stl nr 3112, puderrosa

DROPS VIRKNÅL NR 4 - eller det nålnr du måste ha för att få 15 fm/st på 10 cm på bredden.

Garnet till detta mönstret kostar 52kr. Läs mer.
TOFFEL:
Virka 52-60-68 lm med nål 4 med puderrosa och slut dem till en ring med 1 sm.
VARV 1: 1 lm, 1 fm i var och en av de 7-7-11 första lm. Vänd arb.
VARV 2: 1 lm, 1 fm i var och en av de 7-7-11 fm. Vänd arb.
VARV 3: (Stl 35/37 + 38/40): 1 lm, 1 fm i 1:a fm, 1 lm, 1 st i 3:e fm, 1 lm, 1 st i 5:e fm, 1 lm, 1 fm i 7:e fm. Vänd arb.
VARV 3: (Stl 41/43): 1 lm, 1 fm i 1:a fm, 1 lm, 1 st i 3.fm, 1 lm, 1 st i 5:e fm, 1 lm, 1 st i 7:e fm, 1 lm, 1 st i 9:e fm, 1 lm, 1 fm i 11:e fm. Vänd arb.
VARV 4: (Alla stl): 1 lm, 1 fm i fm, * 1 lm, 1 st i st *, upprepa *-* totalt 2-2-3 ggr, 1 lm, 1 fm i fm. Vänd arb.
Stl 41/43: Upprepa v 4 2 ggr till (= 5:e och 6:e v).
VARV 5-5-7: Virka som v 4, men vänd inte arb. Nu virkas det nedöver sidan. 1 lm, 1 fm runt fm från 4:e-4:e-6:e v, 1 fm runt varoch en av de nästa 2-2-4 fm, 1 fm i lm som det virkades i på v 1 (= 4-4-6 fm längs sidan). Sedan virkas det 1 fm i var och en av de nästa 19-23-23 lm, 1 st i var och en av de nästa 7-7-11 lm, 1 fm i var och en av de nästa 19-23-23 lm, nu virkas det vidare upp längs sidan: 1 fm i samma lm som det virkades i på v 1, 1 fm runt fm från v 2, 1 fm runt var och en av de nästa 2-2-4 fm (= 4-4-6 fm längs sidan), 1 lm och 1 sm i första fm i början på v. Klipp av och fäst tråden.

Starta med stövrosa i den första av de 4-4-6 fm som virkades upp längs den sista sidan.

varv 1 (Strl 35/37 + 38/40): 1 lm, 1 fm i var och en av de första 3 fm, 2 halv-st i nästa fm, 3 halv-st runt fm i början på 5.rad, 2 st runt samma m, (1 dst, 1 lm, 1 dst) runt den mittersta lm, 2 st runt nästa lm, 3 halv-st runt samma m, 2 halv-st i första fm i sidan, 1 fm i var och en av de nästa 3 fm, 1 fm i var och en av de nästa 19-23 fm, 1 st i var och en av de nästa 7 st, 1 fm i var och en av de nästa 19-23 fm och avsluta med 1 sm i första fm i början på v.
varv 1 (Strl 41/43): 1 lm, 1 fm i var och en av de första 5 fm, 2 halv-st i nästa fm, 3 halv-st runt fm i början på 7.rad, 2 st runt samma m, 2 st runt 2:a lm, (1 dst, 1 lm, 1 dst) runt den mittersta lm, 2 st runt nästa lm, 2 st runt nästa lm, 3 halv-st runt samma m, 2 halv-st i första fm i sidan, 1 fm i var och en av de nästa 5 fm, 1 fm i var och en av de nästa 23 fm, 1 st i var och en av de nästa 11 st, 1 fm i var och en av de nästa 23 fm och avsluta med 1 sm i första fm i början på v.
varv 2 (Alla str): 1 lm, 1 fm i var och en av de 3-3-5 första fm, 1 halv-st i nästa halvst, 2 halv-st i nästa halv-st, 1 halv-st i nästa halv-st, 2 halv-st i nästa halv-st, 1 halv-st i nästa halv-st, 1 st i var och en av de nästa 3-3-5 m, (1 dst, 1 lm, 1 dst) runt lm, 1 st i var och en av de 3-3-5 nästa m, 1 halv-st i nästa halv-st, 2 halv-st i nästa halv-st, 1 halv-st i nästa halv-st, 2 halv-st i nästa halv-st, 1 halv-st i nästa halv-st, 1 fm i var och en av de nästa 3-3-5 fm, * 1 fm i nästa m, hoppa över 1 m, 1 lm *, upprepa *-* och avsluta med 1 fm i nästa m och 1 sm i första fm i början på v. Klipp tråden och byt färg.
varv 3 (med mellanrosa): 3 lm, 1 st i första fm, * hoppa över 1 m, 2 st i nästa m *, upprepa *-* totalt 6-6-8 ggr, sedan virkas det 4 st om 1 lm från föregående v, hoppa över 1 dst, 2 st i nästa m, upprepa *-* totalt 6-6-8 ggr, sedan virkas det 2 st i varje lm och det avslutas med 1 sm i 3:e lm i början på v.
varv 4: 3 lm, * mellan 2 st-grp virkas det 2 st, men vänta med sista genomdrag (= 3 öglar på nålen), drag tråden genom alla öglorna *, upprepa *-* totalt 7-7-9 ggr, mitt mellan de nästa 4 st virkas det 2 st (= mitt fram på tåen), sedan virkas det *-* totalt 7-7-9 ggr, sedan virkas det 2 st mellan varje st-grp v runt, avsluta med 1 st och 1 sm i 3:e lm i början på v.
varv 5: 3 lm, virka 1 st i var och en av de nästa 17-17-21 m, sedan virkas 2 st mellan st-grp totalt 8-10-10 ggr, sedan virkas det *-* (som förkl på varv 4) totalt 6-6-8 ggr, sedan virkas det 2 st mellan st-grp totalt 8-10-10 ggr och det avslutas med 1 sm i 3:e lm i början på v.
varv 6: 1 lm, sedan virkas det 1 fm i varje m v runt (= 55-63-69 fm) och det avslutas med 1 sm lm i början på v.
varv 7: 1 lm * 1 fm i var och en av de nästa 2 m, men vänta med sista genomdrag (= 3 öglar på nålen), drag tråden genom alla öglorna *, upprepa *-* totalt 9-9-11 ggr, sedan virkas det 1 fm i var och en av de nästa 14-18-18 fm, sedan virkas det *-* totalt 4-4-5 ggr, sedan virkas det 1 fm i var och en av de nästa 15-19-19 fm och det avslutas med 1 sm i lm i början på v.
varv 8: 1 lm, sedan virkas 1 fm i varje m v runt (= 42-50-53 fm) och det avslutas med 1 sm lm i början på v.
9.OMG: som varv 8.
STRL 38/40 + 41/43: 10.OMG: som varv 8.
ALLA STRL: 10./varv 11: 1 lm, sedan virkas *-* (som förkl på varv 7) totalt 2 ggr, sedan virkas det 1 fm i var och en av de nästa 1-1-3 m, sedan virkas det *-* totalt 2 ggr, sedan virkas 1 fm i var och en av de nästa 10-14-15 fm, sedan virkas det *-* totalt 6 ggr, sedan virkas det 1 fm i var och en av de nästa 11-15-15 fm och det avslutas med 1 sm i lm i början på v = 32-40-43 m.
11./varv 12: 1 lm, 1 fm i var och en av de första 1-1-2 fm, * 1 fm i var och en av de nästa 3 fm men vänta med sista genomdrag (= 4 öglar på nålen), drag tråden genom alla öglorna *, sedan virkas det 1 fm i var och en av de nästa 12-16-18 m, virka *-* 1 gång, sedan virkas det 1 fm i var och en av de nästa 13-17-17 m och det avslutas med 1 sm i lm i början på v.
Klipp och fäst tråden.

MONTERING:
Sy tills mitt under foten. Sy kant i kant så att det inte blir en tjock söm.

Carin 14.04.2018 - 21:08:

Varv 5 kan inte stämma?

DROPS Design 17.04.2018 kl. 13:37:

Vad exakt är det som inte stämmer?

Eva Lundberg 12.10.2015 - 00:22:

Hej, det ser verkligen ut att vara en söt toffel som jag vill göra, jag har läst igenom beskrivningen och undrar vilken färg "stövrosa" är? Sedan står det 9 OMG vilket jag antar betyder omgång men det verkar vara lite inkonsekvent. Det måste vara något jag inte förstår, kan ni vara snäll och förklara. Med vänlig hälsning Eva

DROPS Design 12.10.2015 kl. 11:04:

Hej Eva, visst är de söta! Du kan ändra språk i mönstret till Svenska, så är jag säker på att du forstår. Lycka till!

Sandra 24.07.2015 - 16:43:

Beste, ik heb een vraag betreft toer10/11; wat is de juiste volgorde van de haaksteken, snap het begin, 2 st van toer 7 maar wat wordt bedoelt met 3 st 2 keer dan 15 st 6 keer???? Zou u mij de juiste werkwijze kunnen mailen? Ik vind de beschrijving erg onduidelijk bij deze toer. Teveel *-* bij voorbaat dank.

DROPS Design 28.07.2015 kl. 15:49:

Hoi Sandra. Elke keer dat er staat *-* herhaal je de werkwijze van *-* als uitgelegd in toer 7

Ida K B 06.02.2015 - 14:53:

Det er noe som ikke stemmer i 5. omg, her går det jo ikke opp, har mange masker igjennår det står jeg skal avslutte med en kj.m. i 3. løsmaske??? Ser at flere har samme problem, men jeg kan ikke heklespråket på engelsk så jeg forstår ikke hvordan dette løses...

Mack 27.06.2014 - 16:44:

Can't play Vimeo format videos on an android smartphone (at least not on mine).

Mack 27.06.2014 - 16:40:

Thx for video. Had just found it myself elsewhere on another site. Have finished slippers twice now & both the times, the seam on the bottom is not straight up & down in the middle but runs at like a 23-degree angle to the center opening or top of slipper. It's like the bottom keeps rotating wth every round. In your photo of slipper, it shows seam straight along bottom of foot. Which round am I going astray?

DROPS Design 28.06.2014 kl. 15:15:

Dear Mrs Mack, beg of round are not exactly mid under foot, make sure you are sewing mid under foot tog starting from mid back to mid front to get a straight seam. Happy crocheting!

Mack 25.06.2014 - 23:20:

Darn. I took pics to make it more clear where the prob is with round 5 but you don't allow posting of links in comments.

DROPS Design 26.06.2014 kl. 09:13:

Dear Mrs Mack, on round 4, you crochet 1 dc-group (like crochet 2dc tog) a total of 7 times (1 dc-group in space between 2 dc group from previous round), then work 2 dc between the 4 dc at toe. Happy crocheting!

Mack 25.06.2014 - 22:27:

I'm sorry. I still don't understand. No where in the pattern does it call for crocheting any stitches "tog" (together). And on round 4: are the dc between the 4 dc on the toe to be done as 2 dc between EACH of the 4dc? Or 2dc in the middle of the 4dc?

DROPS Design 26.06.2014 kl. 09:09:

Dear Mrs Mack, on round 4 you work 2 dc but wait with last pull through (= 3 loops on hook), pull yarn through all loops (like a "crochet 2 dc tog") as in the video below each side of the toe sts. Happy crocheting!

Mack 24.06.2014 - 04:39:

I also noticed (round 5) that by the time you finish the round, you have far more than the 55 stitches mentioned that will be worked in the next round (in fact I'll have 80-something after round 5....far more than is called for for even the largest slipper). I think this pattern needs a review for errors.

Mack 24.06.2014 - 04:26:

Ok. Am on round 5 and have big problem. When I completed the work dc between dc-grouos for the 2nd time (following the *-* portion), I am on the side of the heel yet the next instruction says sl st in 3rd ch from beginning of round when I am no where near the beginning of the round. There are still 11 dc groups between where I am and the beginning of the round! ???

DROPS Design 24.06.2014 kl. 18:32:

Dear Mrs Mack, see answer below - on round 4, you work 2 kind of dc group, on toe (crochet 2 dc tog = 1 st ), along sides and heel, work 2 dc between each dc group from previous round. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 127-36