DROPS / 127 / 37

One Time Dance by DROPS Design

Strikkede DROPS korte sokker med hullmønster i ”Nepal”.

Stikkord: hullmønster, sokker,

DROPS design: Modell nr NE-042
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Skaftets lengde: 4 - 4 - 4 cm.
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
100-100-100 gr f.nr 3112, støvrosa.

DROPS SETTP NR 4,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk på 10 x 10 cm.

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 16.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 32kr. Les mer.

Instruksjoner

HULLMØNSTER:
Se diag M.1 (= 19 m), M.2 (= 15 m) og M.3 (= 15 m). Diag viser mønsteret sett fra retten.
HÆLFELLING (det strikkes i glattstrikk):
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-6-7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-6-7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-5-6 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-5-6 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løst av til det gjenstår 9-11-11 m.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 45-48-51 m på settp 4,5 med Nepal. Strikk 2 omg rett, deretter 5 omg med vrbord 1 r/2 vr. På neste omg strikkes det HULLMØNSTER - se forkl over - slik: Fortsett med vrbord 1 r/2 vr over de første 21-24-27 m, 3 m r, M.1 (= 19 m), 2 m r = 41-44-47 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når M.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes M.2 videre over M.1. Fortsett slik til arb måler 4 cm i alle str. Nå beholdes de første 22-25-28 m på p til hæl og de siste 19-19-19 m (dvs M.2 + 2 m på hver side) settes på 1 tråd (= midt oppå foten). Strikk vrbord som før frem og tilbake over hæl-m i 5-5½-6 cm. NB! På siste p fra vrangen felles det 3-4-5 m jevnt fordelt ved å strikke 2 r sm i r-partiene = 19-21-23 m til hæl. Sett 1 merke i arb, det måles herfra videre. Nå strikkes det HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 9-10-12 m på hver side av hælen og de 19-19-19 m fra tråden settes tilbake på p = 46-50-54 m. Sett 1 merketråd på hver side av de midterste 21-23-25 m oppå foten (= 3-4-5 m på hver side av M.2). Fortsett med glattstrikk og M.2 - SAMTIDIG felles det i hver side slik: De 2 siste m før første merke oppå foten strikkes vridd r sm (dvs det strikkes i bakre del av de 2 m i stedet for i fremre del) og de 2 første m etter siste merke oppå foten strikkes r sm. Gjenta fellingene på hver 2.omg totalt 5-6-6 ganger = 36-38-42 m. Strikk videre til arb måler 18-20-22 cm fra merket på hælen – avpass slik at det avsluttes etter 1 hel rapport av M.2 (= ca 4-4-5 cm igjen til hel lengde). Sett 1 merketråd i hver side slik at det blir 19-19-21 m under foten og 17-19-21 m oppå foten (= 1-2-3 m på hver side av M.2). Herfra starter tåfellingen. LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE:
(NB! Det felles ulikt på undersiden og oversiden av foten, men fellingene strikkes på samme omg). Fell til tå under foten slik (på innsiden av merketrådene): Strikk de 2 m etter merketråden vridd rett sm og de 2 m før merketråden rett sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4-4-4 ganger, deretter på hver omg totalt 3-3-4 ganger SAMTIDIG felles det til tå oppå foten slik: Strikk M.3 over M.2 (1-2-3 m på hver side av M.2 strikkes i glstrikk som før). Avslutt med r over de 3 siste m av siste omg i str 41/43 = 10-12-14 m igjen på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og fest godt.

= ta 1 m løs av p, 2 m r sm, løft den løse m over
= 1 kast mellom 2 m
= 2 vr sm
= ta 1 m løs av p, 1 vr, løft den løse m over

Frederikke Storm Hansen 12.01.2019 - 14:35:

Hello! I see that the lace pattern is to be done from RS, but do I read the pattern left to right or right to left? As in, do I start with P2tog?

DROPS Design 12.01.2019 kl. 15:06:

Dear Frederikke, unless it is specifically stated, knitting charts are always read from right to left. Happy Knitting!

Bilou 04.05.2017 - 13:27:

Hourra, j'ai réussi ! Merci pour vos réponses précises à toutes mes questions. Cordialement.

Bilou 01.05.2017 - 13:49:

Suite de ma question. Si 7 fs au total ts les 2 rangs + 3 fs tous les rangs, cela fait 17 rangs alors que M 3 est terminé en 9 rangs. Que fait-on sur le dessus du pied pendant les 8 rangs entre le dessus et le dessous ?

DROPS Design 02.05.2017 kl. 11:31:

Bonjour Bilou, on va diminuer (cf réponse ci-dessous): 4 x tous les 2 tours (= ce qui équivaut aux tours 1, 3, 5 et 7 de M.3), puis 3 fois tous les tours (= ce qui équivaut aux tours 8, 9 et 10 de M.3). Bon tricot!

Bilou 01.05.2017 - 13:44:

Ca y est, j'ai trouvé pour le talon, maintenant je suis arrivée aux diminutions de la pointe du pied et j'ai un problème: Vos explications disent: "répéter ces diminutions 4 fs au total ts les 2 tours, puis 3 fs au total ts les 2 tours, puis 3 fois au total ts les tours" Pourquoi ne pas dire : 7 fs au total ts les 2 tours (4 + 3), .... ?

DROPS Design 02.05.2017 kl. 11:30:

Bonjour Bilou, on diminue 4 x tous les 2 tours et 3 x tous les tours (en taille 38/40). Bon tricot!

Bilou 29.04.2017 - 13:28:

J'ai mes 50 m avec les 10 m reprises de chaque côté du talon. pour les diminutions de chaque côté il faut tricoter ensemble torse " à l'envers " les 2 dernières mailles avant le marqueur .......... mais je suis sur des mailles endroit (mailles relevées de chaque côte du talon ?

DROPS Design 02.05.2017 kl. 09:06:

Bonjour Bilou, vous devez tricoter ensemble torse à l'endroit les 2 m avant celles du dessus du pied et tricoter ensemble à l'endroit les 2 m après celles du dessus du pied (pas à l'envers). Bon tricot!

Bilou 22.04.2017 - 17:48:

A la phrase: "au dernier rang sur l'envers répartir 4 diminutions en tricotant 2 mailles ensemble à l'endroit pour les sections endroit = 21 m pour la talon" faut-il faire ces diminutions de chaque côté des 25 m ou seulement côté droit lorsque l'on voit le travaille à l'envers ?

DROPS Design 24.04.2017 kl. 09:19:

Bonjour Bilou, sur l'envers, vous tricotez 2 m end, 1 m env. Pour diminuer, tricotez à 4 reprises (2 m ens à l'end) au lieu de (2 m end) pour diminuer 4 m, diminuez à intervalles réguliers sur ce rang. Bon tricot!

Bilou 19.04.2017 - 17:36:

Désolée, je me suis répétée 2 fois pour la fin de la question. La suite de ma question portait sur la phrase: "Au dernier rang su l'envers répartir 3-4-5 diminutions en tricotant 2 m ens à l'end dans les sections endroit" ?

DROPS Design 20.04.2017 kl. 08:25:

Bonjour Bilou, vous tricotez le talon sur les 22-25-28 premières mailles, soit en côtes 1 m end/2 m env. Tricotez ces mailles pendant 5-5,5-6 cm, et au dernier rang sur l'envers, diminuez en tricotant 3-4-5 fois 2 m ens à l'end (sur l'envers = ces mailles sont à l'env, vu sur l'endroit). Bon tricot!

Bilou 19.04.2017 - 17:30:

Au début des explications, lorsque vous dites: "Continuer jusqu'à 4 cm de hauteur totale", il faut mesurer à partir du motif ou de la totalité de l'ouvrage ? puis juste après, "sur un arrêt de maille (= dessus du pied) que cela veut-il dire ? Encore un peu après: " conserver ensuite les 25 premières mailles.........sur un arrêt de mailles (=dessus du pied) ? expliquez moi.

DROPS Design 20.04.2017 kl. 08:20:

Bonjour Bilou, vous continuez d'abord jusqu'à ce que l'ouvrage mesure 4 cm au total (= depuis le rang de montage) - les 19 dernières m du tour sont ensuite placées en attente (au choix sur un fil ou un arrêt de mailles), on va ensuite tricoter le talon, on reprendra ces mailles plus tard. Voici un tuto en images montrant comment tricoter des chaussettes du début jusqu'à la fin. Bon tricot!

Bilou 18.04.2017 - 16:19:

Suite à votre réponse du 10.04.17, la phrase est la suivante: " Continuer jusqu'à 20 cm de hauteur totale a partir du marqueur du talon. Arrêter après un motif complet de M.2 (il reste environ 4-4-5). "

DROPS Design 18.04.2017 kl. 16:39:

Bonjour Bilou, il manquait "cm" pour compléter la phrase: il reste encore environ 4-4-5 cm avant la fin de la chaussette et la longueur totale. Bon tricot!

Bilou 09.04.2017 - 17:46:

Arrivée aux diminutions du talon, il me reste 44 m ( 4 dans vos explications) ? comment détermine t-on l'avant et après le marqueur

DROPS Design 10.04.2017 kl. 23:27:

Chere Bilou! Ecrivez-moi a quelle moment exactement vous etes (copiez toute la phrase). Je vais verifier.

Kommentér oppskrift DROPS 127-37